Gå til innhold

Multiladere og ledninger fra Temu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 25.8.2024 at 7:52 PM, Dubious said:

Regner med at de er laget på den samme fabrikken.

De kan de godt være. Problemet er jo om du kjøper de produktene som ikke passerte kvalitetskontrollen, eller om du har kjøpt fra et parti som er produsert på "nattskiftet" i fabrikken.

Det er ikke uten grunn at selskaper som bryr seg om kvaliteten på det som de får produsert på fabrikker i Kina bruker mye tid på kvalitetskontroll av produksjonen - i hele produktets levetid. For de av dere som kjenner noen som produserer i Kina, så kan dere spørre om hvor ofte de er på besøk hos produsentene, og hvor lenge der er der hver gang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 25.8.2024 at 1:40 PM, aklla said:

Vær obs på at Temu ikke bryr seg om giftstoffer osv..

Det er 3 ting folk etter min mening ikke bør handle fra typiske kina-butikker, ting som skal bæres/smøres på kroppen, ting i kontakt med mat og ting man setter i stikkontakten uten at man aktivt følger med/bruker det, men helst ingenting.
 

Det som bæres på kroppen, som klokkereim og klær kan vaskes før bruk. Vask det mange ganger hvis du er usikker. Det kan fortsatt være giftstoffer men med betydelig redusert mengde. Er det ikke oftest i fargen giften er? Noen vask fjerner overskuddsfarge.

 

Ladere ville jeg ikke kjøp fra Kina. Men ledninger er mindre risiko. Hvis de er dårlige er det lettere å oppdage.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Jeg kjøper av prinsipp ikke ladere fra utenlandske nettbutikker. Elektronikk som sådan er en annen sak (jeg handler mange lommelykter fra forskjellige steder), men akkurat ladere og kabler betaler jeg heller dyrere for her i Norge. Da har jeg ihvertfall litt mer kontroll på opprinnelsen og kvaliteten. Og å lese spesifikasjonene og så kryssjekke disse på flere nettsider er en anbefaling, selv om det er påstått "merkevare" (spesielt om det er påstått merkevare).

Og for å være (forhåpentligvis) enda tryggere, så kjøper jeg en kraftigere lader enn det jeg skal lade krever. Jeg liker å kjenne at en lader er kald / lunken under bruk. Så "Multiladere og ledninger fra Temu" er et klart NEI! fra meg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Holder meg til merker som Essager, Baseus og Ugreen.

Ugreen ladere kjøper man i Norge. Svært lite å spare ved å kjøpe fra Aliexpress. Noen er faktisk mye billigere i Norge.

Det er null problem å handle på AliExpress og Temu. Problemet er dumme nordmenn. Jeg kan føle tilstedeværelsen deres her. 😆 Når du ser en lader til 50kr på AliExpress og den koster 500kr i Norge så er det en billig kopi med innebygd brannfare. 

Sjekket en Ugreen lader. 1300kr i Norge. 15kr billigere på AliExpress + 25% moms og lang leveringstid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som gjer det vanskeleg er at kvaliteten kan variere svært mykje.
Gråmarkedet på kinesiske fabrikker er stort.
Det kan være at produktet er billegare i Kina fordi ein kutter ut det dyre mellomleddet som er norske forhandlarar og/eller at produktet du kjøper er ein ulisensiert versjon av orginalproduktet som arbeidarane produserer om natta for å tene litt ekstra. Det som ofte skjer er at ein sender bygginstruksjonar til ein kinesisk fabrikk med avtale om å produsere 100 000 eksemplar etter gitte kvalitetskrav. For fabrikken kan det då bli fristande å produsere 100 000 versjonar til som fabrikken selg sjølv når dei fyrst har utstyret og tegningane til å produsere. Då kan det være at fabrikken produserer 100 000 nye eksemplar som er identiske ulisensierte kopiar av dei 100 000 som dei hadde avtale om å produsere. Då er produktet du kjøper heilt likt.
Eller så gjer dei det som dei ofte gjer at dei produserer heilt identisk produkt men sett eit anna merkenamn på det slik at dei kan hevde at produksjonsavtalen ikkje er brutt.
Eller så kan du risikere at fabrikken tok den motsette versjonen der dei lagar noko billeg og dårleg drit som dei skjuler inni boksa med kvalitetsstempel og anerkjent logo på.

No er ikkje dette eit veldig stort problem, det er tross alt ekstremt mange eksemplar som blir produsert i Kina, og dei fleste held akseptabel nok kvalitet til at dei ikkje utgjer ei umiddelbar brann eller berøringsfare. Hadde produkta vært livsfarlege så hadde vi lest dagleg om ulykker med slike produkt. Faren her er usikkerheita, og det faktum at dersom huset ditt brenn ned på grunn av ein billeg ladekabel så har du i praksis ingen muligheit til å holde nokon ansvarlege slik som du kan med elektriske produkt som du har kjøpt gjennom norsk forhandlar.

Det er ikkje som at kineserane spekulerer i å produsere dårlege produkt, men når ein har dumpa prisen på produktet ned til nokre få kroner slik at arbeidaren har 2 sekund på seg til å lodde ein ladeport etterkvart som multiladerane raser forbi på samlebandet så seier det seg sjølv at denne arbeidaren ikkje har tid til å rette opp feil, blir det feil så går berre produktet vidare. Forhåpentlegvis blir slike feil uansett oppdaga på kvalitetskontrollen til slutt, men når også kvalitetskontrollen skal utførast på billegaste måte så blir kvalitetskontrollen ofte berre å kople straum på produktet for å sjå om det leier straum slik som det skal, det som ein slik test ikkje sjekker er om straumen går via overladingsvernet eller ikkje. Når ein då har stort produksjonsvolum så seier det seg sjølv at nokre farlege produkt slepp gjennom kontrollen, og eit litt mindre antall kan nok også sleppe gjennom kvalitetskontrollen sjølv om det ikkje fungerer i det heile tatt.

 

Rådet er derfor å vurdere nøye før ein kjøper, ikkje gå for det som virker usannsynleg billeg, for det er det vanlegvis eit eller anna gale med enten det er fråværande kvalitetskontroll og produsert på billegaste måten eller at det rett og slett er tjuvgods.

Enkle ladekablar er det mindre risiko med enn meir komplekse ting. Eg vil særleg oppmode om å være forsiktig med superbillige batteribankar ettersom dei inneheld mykje energi slik at dersom det går gale så er det mykje brannenergi i produktet som gir ein rask brann som er vanskeleg å sløkke. Dersom det er ledningsbrudd i ein ladekabel så vil det også være ein brannrisiko men då ofte risiko for ein litt mindre aggresiv brann ved at fyrst så smelter plaster og deretter antennes brennbare ting i umiddelbar nærheit.
Det er langt mindre skummelt med ein mobillader som står i støpselet til den blir kjempevarm og til slutt smelter, enn det er med ein batteribank som plutseleg slepp 10 000 mAh med energi ut i rommet på få sekund.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (7 timer siden):

Det som bæres på kroppen, som klokkereim og klær kan vaskes før bruk. Vask det mange ganger hvis du er usikker. Det kan fortsatt være giftstoffer men med betydelig redusert mengde. Er det ikke oftest i fargen giften er? Noen vask fjerner overskuddsfarge.

Hvorfor uttale seg om slikt når man ikke har kompetanse?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 26.8.2024 den 3:55 PM):

Inntil det blir slutt på dobbel-moms, så holder jeg meg langt unna Ali og Ebay. 

begynner å bli ganske lenge siden jeg har fått ekstra mva på sendinger fra ali nå.
Mulig dem har skjerpet seg

Lenke til kommentar
 

Hvorfor uttale seg om slikt når man ikke har kompetanse?

1. Ingen kompetanse behøves for å uttale seg. Det spørs hvordan man uttaler seg. Mitt inlegg er en antagelse og spørrende. Jeg har noen tanker om saken men er slett ikke sikker på noen ting.

2. Del gjerne av kompetansen hvis du har. En del av hensikten er å få noen med kompetanse til å uttale seg.

3. Du får mene hva du vil om at jeg uttaler meg men hvis du ikke holder det for deg selv blir du blokkert.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Oknok skrev (25 minutter siden):

1. Ingen kompetanse behøves for å uttale seg. Det spørs hvordan man uttaler seg. Mitt inlegg er en antagelse og spørrende. Jeg har noen tanker om saken men er slett ikke sikker på noen ting.

2. Del gjerne av kompetansen hvis du har. En del av hensikten er å få noen med kompetanse til å uttale seg.

3. Du får mene hva du vil om at jeg uttaler meg men hvis du ikke holder det for deg selv blir du blokkert.

 

Foreslår at du leser innlegget ditt en gang til, det er ikke bare spørrende. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 27.8.2024 at 8:36 PM, ^fmj said:

Foreslår at du leser innlegget ditt en gang til, det er ikke bare spørrende. 

Kanskje det ikke er spørrende nok men noe av det er en påstand. Derso det er feil er det bedre å si hva som er feil enn å spørre hvorfor jeg uttaler meg. :)

At vasking hjelper? Det er jeg sikker på. Men jeg kan ikke si hvor mye det hjelper.

 

Lenke til kommentar

Nei, det hjelper ikke å vaske.

Formaldehyd, azofargestoffer - og i verste fall, bly og andre tungmetaller i metall som på knapper, glidelås og ymse. Dessuten; som om det er ikke nok. Er ikke akkurat polyester så bra for miljøet, med tanke på mikroplast og hvordan disse klærene blir laget. Mye av klærne man får kjøpt, er nettopp polyester eller en blanding av ymse stoff-materialer. 

Klær er vel noe av det absolutt siste jeg hadde kjøpt fra billigsider.

Det samme gjelder ALT som skal være på og i direkte kontakt med hud og kropp. Slik som klokkereimer og mye annet. 

Nei; du "rengjør ikke" klær og annet utstyr ved å overfladisk vaske. Husk at det er materialet som er giftig - det er ikke et "skittent produkt" du bare kan vaske og tro at alt er bra... det er selve materialet; som er problemet her. 

Oknok skrev (5 timer siden):

At vasking hjelper? Det er jeg sikker på. Men jeg kan ikke si hvor mye det hjelper.

Det hjelper nada.... Kun mot lukt. Du får vasket vekk dårlig/vond lukt, og kanskje litt overflødige fargestoffer. Men produktet blir aldeles ikke trygt å bruke bare fordi du vasket dem. 

Sier seg selv i grunn.

Man bør ikke ha en phd-grad for å forstå det. 

Jeg tenker med skrekk å gru på de som kjøper barneklær fra slike nettsider. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker med skrekk å gru på de som kjøper barneklær fra slike nettsider. 

Håper du ikke har store innvendinger for sånne som meg som kjøper HDMI kabler der da.. 😁 De fungerte veldig bra, men jeg har funnet ut en direkte feil i forhold til varebeskrivelsen som garanterer bruk av topp materialer i pluggene.. Nå er vel jern med messing?belegg kanskje ikke helt topp da.. 😊 
Jeg har nok sikkert kjøpt mer tvilsomme gjenstander derfra med tanke på materialbruk, men altså ikke noe jeg skal spise på..
Det viktigste er å bruke hodet i forhold til det som bestilles, men produsenten er ikke direkte idiot de heler.

Lenke til kommentar
Woff skrev (8 minutter siden):

Håper du ikke har store innvendinger for sånne som meg som kjøper HDMI kabler der da.. 😁 De fungerte veldig bra, men jeg har funnet ut en direkte feil i forhold til varebeskrivelsen som garanterer bruk av topp materialer i pluggene.. Nå er vel jern med messing?belegg kanskje ikke helt topp da.. 😊 
Jeg har nok sikkert kjøpt mer tvilsomme gjenstander derfra med tanke på materialbruk, men altså ikke noe jeg skal spise på..
Det viktigste er å bruke hodet i forhold til det som bestilles, men produsenten er ikke direkte idiot de heler.

Haha, nei. Jeg har selv kjøpt slikt på Aliexpress. Har testet ut Temo også, men liker ikke det faktum at jeg ikke vet hvem produsenten er fra Temo. Har da kjøpt hemp-tau til blomsteroppheng, sandpapir til et prosjekt, en bitteliten kvistbrenner i stål og noen få andre uskyldige ting. Men nå vet jeg at det meste faktisk er billiger på Aliexpress, og da ser jeg i det minste hvem produsenten er. Nå venter jeg på en fjernkontroll til en android box. Ting jeg uansett ikke ville fått kjøpt her i Norge.

Ikke misforstå; det er mye bra med Aliexpress - så lenge man ikke bare ser blindt på pris. Men det å navigere seg i en jungel av leverandører, der tilnærmet alt er lov - og nordmenn flest ser ut til å være mest bevist på pris, og ikke noe annet. 

Så er det enkelte ting man aldri bør kjøpe fra slike sider. 

Slik som.... https://www.aliexpress.com/item/1005007456800622.html

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Så er det enkelte ting man aldri bør kjøpe fra slike sider. 

Absolutt fornuftig der ja! 🙂 Jeg ble grundig lurt sist jeg handlet fra AliExpress, kosta meg 800,- i en defekt vare som jeg ikke fikk erstattet på noen måte så det er nok en god grunn til å holde seg unna de. Kjøper jeg noe som koster nå så finner jeg det heller på norske sider og betaler det det koster ekstra for å ha mulighet til å klage / få utgiftene refundert.
Skal kjøpe et nytt kamera nå, Dahua er produsent. På Ali så koster dette rundt 4.000,- men jeg får det for snaue 6.500 her i landet og da kjøpes det her ja. (Å få dobbel moms pluss pluss frister ikke på en vare du ikke kan stole på..) 
Temu har jo ikke så dyrt utstyr uansett.. 😁

Lenke til kommentar

 

Milhouse85 skrev (13 timer siden):
Oknok skrev (18 timer siden):

Kanskje det ikke er spørrende nok men noe av det er en påstand. Derso det er feil er det bedre å si hva som er feil enn å spørre hvorfor jeg uttaler meg. :)

At vasking hjelper? Det er jeg sikker på. Men jeg kan ikke si hvor mye det hjelper.

 

Det hjelper nada.... Kun mot lukt. Du får vasket vekk dårlig/vond lukt, og kanskje litt overflødige fargestoffer. Men produktet blir aldeles ikke trygt å bruke bare fordi du vasket dem. 

Vasking har ein funksjon dersom det ikkje er produktet i seg sjølv som er giftig, og der giftstoffa kjem frå produksjonen. Som til dømes om du kjøper bestikk der fabrikken har brukt giftig olje til å smøre formene. Då vil det sjølvsagt være fornuftig å vaske gaffelen godt før du putter den i munnen.

I nokre få tilfeller hjelper det litt med vasking når det er sjølve produktet som er giftig, men den effekten er kortvarig og veldig liten. For enkelte typer gift som blyholdig maling så er det sjølvsagt ein fordel om ein får skrubba vekk dei lause partiklane som ellers er utsatte for å kunne bli pusta inn og spist. Hudkontakt er også helseskadeleg ettersom tungmetall også blir tatt opp gjennom huda, men det er farlegare om du får giftstoffet innvendig slik at gifta blir liggande mot slimhinner.
(Dette er særleg viktig om ein er dum nok til å kjøpe "helsebringande" amulettar med stråling, radioaktivitet treng ikkje å være veldig farleg sidan vi har huda til å beskytte oss mot stråling, men puster du inn radioaktivt støv så har strålinga alt passert sikkerheitsbarriern som er huda vår og strålinga står då heilt fritt til å påvirke levande celler).

MEN, vasking kan også gjere giftproblematikken verre ved at til dømes bly som er innkapsla i maling blir eksponert når ein skrubber av øvste laget på malinga.

Det er derfor ein dårleg strategi å tenke at alt er OK etter ei runde med lunka vatn og såpe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for gode argumenter omkring vasking. Jeg tenker at det ofte er fargen som inneholder giftige stoff, og nye klær har som regel overskuddsfarge. Men så klart, hvis materialet i seg selv er giftig fungerer ikke det.

Det som har vært ofte nevnt som grunn til bruk av diverse uheldige stoffer har med farge å gjøre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...