Gå til innhold

Multiladere og ledninger fra Temu


Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Har lagt merket til at du er skikkelig fan av Kina-dritt.

FEIL. Jeg er ikke fan av dritt hvis du tror det. Jeg er fan av rimelige varer som kan leveres her i landet uten at jeg må bruke mye penger jeg ikke har. Jeg har da tross alt kjøpt billige varer i mye av min levetid (65 år gammel) men for all del, bruk gjerne pengene dine der du vil for meg..
Bare husk at det du TROR er så mye bedre å kjøpe i norske butikker gjerne er produsert samtidig med det jeg kjøper fra Kina.. Jeg nevnte en lader som ligger i søpla her nå, solgt av Clas Ohlson.. Og ja, den var selvsagt produsert i Kina ja..

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (1 minutt siden):

Regner med at du, i likhet med alt for mange andre godtar det som står.. 

Jeg vet ikke hvilken artikkel du sikter til, men NRK har f.eks denne om kun Temu:
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Tungmetaller i 2 av de 13 testede produkter fra Temu.

Jeg handler også fra f.eks Temu, men tar visse, enkle forhåndsregler på hva ettersom kvalitetskontrollen i praksis er ikke-eksisterende og de bryr seg ikke om leketøy til barn inneholder f.eks bly eller kreftfremkallende midler så lenge det er billig å produsere.

Men folk får gå med bly-sandaler, kle seg med klær laget av DEHP for alt jeg bryr meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to effekter her:

Den første effekten er positiv, som er at disse kinesiske butikkene selger rett fra produsentene, så du slipper å betale ekstra for en eller annen importør som klasker på merkevaren sin. Det er dette som er Clas Ohlson, Dacota, Deltaco, Iiglo, Classywalk osv.

Den andre effekten er negativ, og det er at du ikke har noen importører som verifiserer og står for at produktet er CE-merket og i henhold til de regulatoriske kravene vi har her i Europa. Disse regulatoriske kravene er veldig gode for deg som forbruker, men medfører ekstra kostnader slik som sikkerhetskomponenter, trygge materialer og omfattende testing av produktet.

 

Om du klarer å finne produkter som oppfyller den første effekten uten å inngå for store kompromisser på den andre effekten, så har du gjort et ganske bra kjøp. Det finnes mange av dem på AliExpress, men jeg kan ikke fortelle deg hva som er hva uten å ha produktet i hånda mi og bruke egen ekspertise. En god tommelfingerregel er som oftest å se hva prisområdet på Temu/AliExpress/Ebay ligger på, og velge fra det dyrere segmentet. Søk f.eks. på "GaN charger", se hva de lover av effekt og se om du klarer å finne et sweet spot mellom pris og hva de lover. Noen gir deg 320W for 200kr, andre gir deg 300W for 472kr. Sistnevnte er mer sannsynlig for å være av anstendig kvalitet, selv om det ikke er noen garanti.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle disse søppelbutikkene er jo en sann drøm for Sjina. Ved å selge direkte fra et sjinesisk selskap slipper de alt av nesestikking i hvordan produktene produseres fra vestlige selskaper som ofte har et ansvar for å undersøke at varene de selger er trygge, har en viss kvalitet og at det ikke forekommer barnearbeid osv på fabrikkene.

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (7 minutter siden):

Alle disse søppelbutikkene er jo en sann drøm for Sjina. Ved å selge direkte fra et sjinesisk selskap slipper de alt av nesestikking i hvordan produktene produseres fra vestlige selskaper som ofte har et ansvar for å undersøke at varene de selger er trygge, har en viss kvalitet og at det ikke forekommer barnearbeid osv på fabrikkene.

Det er en ganske ignorant holdning. Det er mange kinesiske produsenter som har mye stolthet i det de produserer og verdsetter høyt å kunne penetrere de vestlige markedene. Men som jeg nevnte tidligere så er det en crapshot hvilken produsent du treffer på.

Lenke til kommentar
aklla skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilken artikkel du sikter til, men NRK har f.eks denne om kun Temu:
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Tungmetaller i 2 av de 13 testede produkter fra Temu.

Jeg handler også fra f.eks Temu, men tar visse, enkle forhåndsregler på hva ettersom kvalitetskontrollen i praksis er ikke-eksisterende og de bryr seg ikke om leketøy til barn inneholder f.eks bly eller kreftfremkallende midler så lenge det er billig å produsere.

Men folk får gå med bly-sandaler, kle seg med klær laget av DEHP for alt jeg bryr meg..

Produktene ble angivelig fjernet når de ble klar over problemet. 

I artikkelen er det en link til en annen test:
https://www.nrk.no/trondelag/okning-i-ulovlige-varer-som-selges-i-norge_-miljodirektoratet-er-bekymret-1.16864140

Fra norske butikker som selger ulovlige varer.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Det er en ganske ignorant holdning. Det er mange kinesiske produsenter som har mye stolthet i det de produserer og verdsetter høyt å kunne penetrere de vestlige markedene.

Ja. Jeg tror Kina hadde tjent mye på å regulere markedet sitt; samt tvinge produsentene til å faktisk lage trygge produkter. Kina har et rykte på seg til å være verdens største søppel-fabrikk. Mange av mine favorittmerker, slik som ryggsekker fra Osprey, turutstyr og sko - er produsert i Kina. 
 

Dubious skrev (Akkurat nå):

Produktene ble angivelig fjernet når de ble klar over problemet. 

I artikkelen er det en link til en annen test:
https://www.nrk.no/trondelag/okning-i-ulovlige-varer-som-selges-i-norge_-miljodirektoratet-er-bekymret-1.16864140

Fra norske butikker som selger ulovlige varer.

Leste du i det hele tatt artikkelen? 

Dette er nettbutikker som utgir seg for å være norske. 

"Ulovlige produkter fra land utenfor Europa Flere nettbutikker utgir seg nemlig for å være norske, med norske priser og norsk språk, men er egentlig ikke det."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Ja. Jeg tror Kina hadde tjent mye på å regulere markedet sitt; samt tvinge produsentene til å faktisk lage trygge produkter. Kina har et rykte på seg til å være verdens største søppel-fabrikk. Mange av mine favorittmerker, slik som ryggsekker fra Osprey, turutstyr og sko - er produsert i Kina.

Det er definitivt noe de prøver på, og ting har forbedret seg betraktelig i den siste tiden. Man har også Xiaomi, som har et særdeles godt rykte over hele verden. De er så respekterte at de til og med har fått sine egne kinesiske copycats som prøver å dumpe skrot under demmes merkevarenavn.

På gråmarked slik som Temu og Aliexpress så er det vanskelig å holde kontroll. Selv ikke tollvesenet her i Norge er i stand til å kunne verifisere at importerte ladere er CE-merket og i henhold til de regulatoriske kravene vi har i Europa.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Produktene ble angivelig fjernet når de ble klar over problemet. 

Når en test av 13 tilfeldige produkter viser 2 som inneholder tungmetaller, så er det veldig optimistisk å tro at Temu etter å fjerne disse 2 produktene nå er fritt for giftige og farlige produkter..

Det viser vel heller at det antagelig er relativt vanlig, men 13 er for lite utvalg til å danne noen god statestikk.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (24 minutter siden):

Leste du i det hele tatt artikkelen? 

Dette er nettbutikker som utgir seg for å være norske. 

"Ulovlige produkter fra land utenfor Europa Flere nettbutikker utgir seg nemlig for å være norske, med norske priser og norsk språk, men er egentlig ikke det."

De er dermed norske. 

Var også en helnorsk butikk i artikkelen.

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Når en test av 13 tilfeldige produkter viser 2 som inneholder tungmetaller, så er det veldig optimistisk å tro at Temu etter å fjerne disse 2 produktene nå er fritt for giftige og farlige produkter..

Det viser vel heller at det antagelig er relativt vanlig, men 13 er for lite utvalg til å danne noen god statestikk.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/trekker-tilbake-flere-varer-i-maneden-helsefarlig/16270330/

Nå er dette matvarer, men det er minst like farlig. 

Hva med denne?
https://www.nrk.no/norge/flere-solkremer-trukket-fra-markedet-_-hadde-darligere-beskyttelse-enn-oppgitt-1.16956453

Kan finne feil overalt. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Gavekort said:

Det er en ganske ignorant holdning. Det er mange kinesiske produsenter som har mye stolthet i det de produserer og verdsetter høyt å kunne penetrere de vestlige markedene. Men som jeg nevnte tidligere så er det en crapshot hvilken produsent du treffer på.

Ikke enig at det er ignorant. Du sier selv det ikke er mulig å vite hvilken produsent du treffer på..

Klart er det også mange kvalitetsprodusenter fra landet som Xiaomi som du selv nevner, men deres produkter selges ikke til 45kr inkl frakt på Temu. Er i hovedsak åpenbar søppel til "for godt til å være sant"-priser jeg syns jeg man på prinsipielt grunnlag bare bør la være å kjøpe, fordi det er overhengende fare for at produktet er ræv/farlig og produksjonen er uetisk.

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (42 minutter siden):

Ikke enig at det er ignorant. Du sier selv det ikke er mulig å vite hvilken produsent du treffer på..

Det jeg synes var ignorant var at du snakker som om det gjaldt alle produsenter.

Jeg vil tvert i mot si at det er et mindretall av kinesiske produsenter som ikke bærer noen som helst stolthet i det de produserer, og årsaken der er gjerne fordi de vil vinne på pris uansett hva som må til. Butikker som Temu og hodeløse kunder belønner slik holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har god efaring fra aliexpress ved kjøp av kabler til mobiltelefon osv.De holder hva de lover ang spesifiasjoner. Dette har jeg testet med usb multimeter. Kabelene tåler også mye juling. Tenker da på hvor mye den kan bøyes osv.

Kjøper da merker som Baseus og Ugreen.

Har gjort noen kjøp på Temu,men vil holde meg langt unna i fremiden.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 25.8.2024 den 1:16 PM):

Problemet er at det ikke nødvendigvis er så lett å avgjøre hva som er av ok kvalitet og ikke. Det er rikelig med brannfarlig ræl til salgs på både Temu og Ali. 

Prisen gjenspeiler kvaliteten på produktet, også i kina. Kjøper man det billigste man finner så er kvaliteten deretter.

Temu er dog en butikk jeg holder meg langt unna, aliexpress er et mye bedre alternativ om man ønsker varer av god kvalitet.
Kjøp også gjerne kjente kinesiske merkevarer, da er man tryggere på at kvaliteten er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, freedomseeker said:

Prisen gjenspeiler kvaliteten på produktet, også i kina. Kjøper man det billigste man finner så er kvaliteten deretter.

Det gjør den ofte, men ikke alltid. Billigste ræl er nok alltid ræl. Dyrere ting kan være billig ræl solgt med mer fortjeneste, eller av ok kvalitet.

1 hour ago, freedomseeker said:

Temu er dog en butikk jeg holder meg langt unna, aliexpress er et mye bedre alternativ om man ønsker varer av god kvalitet.
Kjøp også gjerne kjente kinesiske merkevarer, da er man tryggere på at kvaliteten er god.

Desverre finnes det også piratkopier av de kjente kinesiske merkene. Men enig i at det fra de større seriøse produsentene jevn over er ok. 

Lenke til kommentar

Forstå forskjellene mellom CE (Conformité Européenne) og CE (China Export)

 

Photo-size-for-blogs-2-1024x640.webp.a5ed7b242dac0e874b97da3cedf03f34.webp

 

Sitat

Når du importerer produkter fra Kina, er det avgjørende å være godt kjent med de viktigste merkingene og symbolene som garanterer sikkerhet og samsvar. Blant disse er det to merker som ofte skaper forvirring: CE (Conformité Européenne) og CE (China Export). Selv om de har samme initialer, tjener disse merkene vidt forskjellige formål og kommer fra helt forskjellige regelverk. Denne artikkelen tar sikte på å klargjøre forskjellene mellom CE-merking (Conformité Européenne) og CE-merking (China Export), slik at bedrifter og forbrukere kan forstå betydningen av dem.

Translated with DeepL.com (free version)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...