Gå til innhold

Lastbalansering og prioritering ved dobbel WAN.


Anbefalte innlegg

Hei,

Har behov for en sekundær WAN forbindelse som skal brukes til å lastbalansere og prioriteres ved forsinkelse eller pakketap på WAN1.

Har sett på Ubiquiti Edgerouter til formålet med lastbalansering og prioritering. 

WAN2 blir sannsynligvis mobilt bredbånd og jeg har da behov for en 4g ruter (hovedsakelig 4g dekning her)

Spørsmålet er om billigste og beste løsning er å kjøpe Ubiquiti enheten og en TP link 4g ruter, eller om det finnes en enhet som kan gjøre begge oppgavene?

Det er da viktig at den må kunne prioritere og hovedsakelig bruke WAN1 som ikke er 4g forbindelsen. Finnes det en slik enhet som ikke gjør at jeg må selge hjem og bil?

Vet at jeg vil kunne få muligheten ved å benytte en Fortigate 4g brannmur, men den er dyr i innkjøp og dyr i drift (support avtale for updates) - det vil da svare seg med TP link / Ubiquiti løsningen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse muligheter når det kommer til dette, men de løsningene jeg har vært borti selv er litt.. sære når det kommer til "når" de bytter over. 

Enkelte innebygde løsninger opererer via helt ordinær ping-test, og når du slutter å få svar skal den i utgangspunktet bytte over på ny løsning. Utfordringen her er jo selvsagt at ping ofte slipper gjennom uten at du nødvendigvis har en god erfaring med øvrig trafikk. 

I tillegg, så er jo spørsmålet hva som skjer om systemet bytter fra kablet til 4g og du har god 4G dekning, da kan du ofte kjøre på 4g i lang tid fordi du tross alt har stabil forbindelse der. 

Man kan selvsagt leke veldig mye med hjemmesnekrede løsninger som jobber via api, men da er du litt over snittet interessert. 

 

Dersom dette kun er gjeldende når du er fysisk tilstede, så ville jeg kjørt den enkle løsningen.. 

Koble til både wan1 og wan2, deaktiver porten til wan2 og bruk nettet som vanlig. 

Når du opplever dårlig forbindelse, aktiver wan2 og deaktiver wan1. 

 

Denne kan du bygge mye videre på i etterkant, f. Eks med et api-kall som lar deg aktivere/deaktivere via en nettside, smart-fjernkontroll eller til og med automatisk.. Men som sagt, da har du skaffet deg en ny hobby. 🙂

Evnt, om det er kun noe trafikk fra en spesifikk enhet som er viktig, så kan du jo segmentene nettverket ditt og koble enheten som må ha stabilt nett på 4g nettverket og la alt annet kjøre på wan1. 

Eller så kan du, som du selv sier, betale alt fra et par tusenlapper til hundretusener for utstyr som visstnok fungerer veldig bra med dette. 

Har hørt rykter om at peplink-routere f. Eks skal være veldig bra på flere wantilkoblinger, men aldri testet de i praksis, og aner ikke hva de egentlig koster 

Om du forteller litt mer om behov/ønsker så kan det jo hende noen kloke hoder her har noen kule løsninger. 

 

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Behovet er at jeg bor relativt grissgrendt til, hvor jeg ikke har tilgang til fiber. 4g dekningen er såpass dårlig at leverandørene kun vil tilby 10mbit/s. 

Jeg benytter derfor Starlink som hovedlinje. Utfordringen med starlink er at den innimellom kan være litt ustabil, med drops på opp mot 10-20s en gang eller tre i uken, og høy responstid innimellom.

Tanken var å bruke tvilling SIM for å avlaste trafikken når Starlink opplever ustabilitet.

Jeg har sett at jeg i Ubiquiti enheten kan konfigurere eksempelvis at trafikk går over WAN2 ved forsinkelse over 100MS, og at den selvfølgelig fungerer som en failover ved dropout på WAN1.

Mulig det er den enkleste og rimeligste løsningen. Tenkte bare at det burde kanskje være unødvendig å kjøpe 2 enheter, at det kanskje burde kunne løses med 1 uten at det koster skjorten. Men det kan jo se ut som at alternativet jeg har funnet er det greieste.

Et manuelt bytte mellom WAN1 og WAN2 føler jeg ikke gir meg mer enn jeg har idag. Poenget er å minimerer irritasjon ved drops/forsinkelser. Det bør være så sømløst som mulig.

Ettersom leverandørene kun tilbyr 10mbit på 4g her jeg bor, er jeg også litt usikker på hvor god denne løsningen vil bli. Ønsker derfor ikke investere for mye penger i det. Men 1500kr er helt greit for å utforske litt tenker jeg.

Edit: I all hovedsak har jeg lite problemer med slik det er i dag. Det er kun ved spilling at det er et problem.

Endret av simen929
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (11 minutter siden):

Uten å være ekspert på dette så tviler jeg på at du får en sømløs ordning med problemene du beskriver. Har du vurdert å bruke mobilsim eksklusivt til spilling? Det krever lite båndbredde. 

Det er mulig - men jeg synes det er verdt forsøket.

Det å ha en løsning kun for spilling vil gjøre at jeg manuelt må bytte frem og tilbake. Det vil nok irritere mer enn de dropsene og forsinkelsene jeg opplever idag.

Lenke til kommentar
On 25.8.2024 at 12:52 PM, simen929 said:

Jeg benytter derfor Starlink som hovedlinje. Utfordringen med starlink er at den innimellom kan være litt ustabil, med drops på opp mot 10-20s en gang eller tre i uken, og høy responstid innimellom.

Når du bytter link vil eksisterande connections droppe. Om det kun er snakk om 10-20 sekunder vil ikkje backup hjelpe deg. I så fall må du over på sd-wan ala zscaler...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...