Gå til innhold

På utkikk etter ny elbil


Anbefalte innlegg

På utkikk etter ny elbil.
Solgte nettopp Opel Ampera-e jeg har hatt i to år.
Bortsett fra dårlige forseter og lite bagasjeromsplass, var det en helt ok bil, som kunne dra opptil 500 KM på ei lading (godvilje).

Testet nylig XC40 og en iX3. Av de to bilene må jeg innrømme at BMWen definitivt var finest å kjøre (etter min mening). Men BMWen kom noen i forkjøpet av, så da er det ny runde med leting.

Jeg er i grunn ganske usikker på hva jeg egentlig skal ha, bortsett fra at jeg har noen krav da.
* Bedre seter
* Gjerne HUD
* Helst ikke panorama glasstak
* Større bagasjerom

Jeg har sett på Tesla Model Y, men der har jeg skjønt at det forskjell på modellene før 2022 når det kommer til lastekapasitet.
BMW iX3 kommer bare i en bakhjulsvariant, men jeg er usikker på om det er _egentlig_ et problem.

Samtidig er jeg i av-og-på diskusjoner med pappa om det er bedre å kjøpe en bensinbil til mitt bruk, siden elbiler er i grunn der mobiltelefoner var før (nesten årlig kvantesprang).

Hva tenker dere som har vært gjennom kjøpsprosessen ganske nylig?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kjøpte nettopp en Hyundai Kona. 2020 modell. Rekkevidde 570 km på sommeren. 
Ga 250 000 for bilen.

Veldig fornøyd med bilen. Liker ikke biler som har en gigantisk skjerm der alt mulig skal trykkes på for å få ting til å fungere, menyene er enkle.... Bilen er god å kjøre. Føles stor, men er allikevel liten nok til å ikke ta alt for stor plass.. 

Lenke til kommentar
MrJavalava skrev (3 minutter siden):

Tenkte 400K og brukt.

Da har du mange,mange muligheter.

Jeg kunne slengt opp en stor liste av biler og dyttet på med plusser og minuser slik jeg ser det, men dette er din bil og ditt valg så derfor slenger jeg isteden opp noen generelle råd :

  • kjøp en bil med minst 1 år igjen på garanti.
  • kjøp så ny bil som mulig av den modellen du ønsker
  • forsikre deg om at du kan få service på bilen i nærheten av der du bor
  • prøvekjør bilen

Du bør også bestemme deg tidlig for om du vil gå for 2WD eller AWD ettersom det fort begrenser utvalget

 

 

 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Milhouse85 said:

Vi kjøpte nettopp en Hyundai Kona. 2020 modell. Rekkevidde 570 km på sommeren. 
Ga 250 000 for bilen.

Veldig fornøyd med bilen. Liker ikke biler som har en gigantisk skjerm der alt mulig skal trykkes på for å få ting til å fungere, menyene er enkle.... Bilen er god å kjøre. Føles stor, men er allikevel liten nok til å ikke ta alt for stor plass.. 

måtte se på litt tall 

Ser bagasjeromsplassen er 13% større enn Opel Ampera-e

https://www.carsized.com/en/cars/compare/hyundai-kona-2017-suv-electric-vs-opel-ampera-2016-5-door-hatchback/

Fortsatt litt knagert, men godt poeng med knapper vs skjerm. Skjønner bilprodusentene ønsker å spare penger ved å «appifisere» alt på bilen og da lider knapper og brytere sånn generelt. Regner med EU kommer med noen greier etterhvert der pga trafikksikkerhet. 

 

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, FriskLuft said:

Da har du mange,mange muligheter.

Jeg kunne slengt opp en stor liste av biler og dyttet på med plusser og minuser slik jeg ser det, men dette er din bil og ditt valg så derfor slenger jeg isteden opp noen generelle råd :

  • kjøp en bil med minst 1 år igjen på garanti.
  • kjøp så ny bil som mulig av den modellen du ønsker
  • forsikre deg om at du kan få service på bilen i nærheten av der du bor
  • prøvekjør bilen

Du bør også bestemme deg tidlig for om du vil gå for 2WD eller AWD ettersom det fort begrenser utvalget

 

 

 

Hah, du har oppsummert biljakten min ganske greit. 

Jeg holder til i Tromsø, men er av og til på jobbreise sørpå (Oslo). Men lokal bil er vel å foretrekke, selv om en roadtrip kan være gøy.

Tromsø har faktisk servicesenter for de aller fleste bilmerker, noe som ikke virker å være vanlig i Nord Norge. Narvik har feks ikke servicesenter for Tesla, der ser jeg én Tesla til salgs på grunn av det.

Tromsø har også to sertifiserte bilverksteder for BMW og den ene er nesten utenfor døra. 

Lenke til kommentar

Er Model 3 stor nok for deg? 
dvs fungerer et sedan bagasjerom?

Model 3 er en stor bil, men høyden i bagasjerom og baksete gjør den ikke ideell hvis man har barnevogn og barneseter 

Kliss ny bil til 355’ og itillegg kanpanjerente er vanskelig å slå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk ut Model 3 ja. Hyggelige annsatte hos Tesla i Tromsø de fikser bil du kan prøve.
De mangler spaker bak rattet og HUD men det kan ettermonteres for ett par tusen om nødvendig.

Ellers vil prisen på Y nok droppe snart når den nye modellen kommer.
Jeg vil sterkt annbefale firehjulstrekk om du skal ferdes mye i Tromsø, men om du har klart det med ampera-e så er du kansje sjelden på toppen.

Ellers er Kona som nevnt her også veldig billig om dagen. Mye kjedeligere bil men de er veldig gode. De har veldig dyr service da som Kia\Hyundai generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Er Model 3 stor nok for deg? 
dvs fungerer et sedan bagasjerom?

Model 3 er en stor bil, men høyden i bagasjerom og baksete gjør den ikke ideell hvis man har barnevogn og barneseter 

Kliss ny bil til 355’ og itillegg kanpanjerente er vanskelig å slå. 

Har sett på model 3, men den er nok litt liten i bagasjerommet ja. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Sjekk ut Model 3 ja. Hyggelige annsatte hos Tesla i Tromsø de fikser bil du kan prøve.
De mangler spaker bak rattet og HUD men det kan ettermonteres for ett par tusen om nødvendig.

Ellers vil prisen på Y nok droppe snart når den nye modellen kommer.
Jeg vil sterkt annbefale firehjulstrekk om du skal ferdes mye i Tromsø, men om du har klart det med ampera-e så er du kansje sjelden på toppen.

Ellers er Kona som nevnt her også veldig billig om dagen. Mye kjedeligere bil men de er veldig gode. De har veldig dyr service da som Kia\Hyundai generelt.

Har kjørt Røstbakken med forhjulstrekk, men bakkestart på vinteren det er litt utfordrende 😂

Den nye model Y kommer ikke i år. Muligens i 2025; så langt er det bare spekulasjoner. 

Naboen kjøpte Enyaq for en stund tilbake, rett før den modellen ramlet i pris. Så jeg ser absolutt det scenarioet.

En annen nabo, gikk fra Kona til Ioniq 5 fordi den tok veldig lite i bagasjerommet. Har skjønt den nye modellen til Kona er større.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrJavalava said:

Har sett på model 3, men den er nok litt liten i bagasjerommet ja. 

Bagasjerommet er egentlig ganske stort på Model 3. Enda større på den nye modellen enn den gamle og. Men åpningen er litt smal siden det er sedan. Jeg har dog hatt svære barnevogner å greier baki min uten større problem.

Kjekt med krok å mulighet for taklast og. Ikke alle biler som har det.

1 hour ago, MrJavalava said:

Har kjørt Røstbakken med forhjulstrekk, men bakkestart på vinteren det er litt utfordrende 😂

Den nye model Y kommer ikke i år. Muligens i 2025; så langt er det bare spekulasjoner. 

Naboen kjøpte Enyaq for en stund tilbake, rett før den modellen ramlet i pris. Så jeg ser absolutt det scenarioet.

En annen nabo, gikk fra Kona til Ioniq 5 fordi den tok veldig lite i bagasjerommet. Har skjønt den nye modellen til Kona er større.

Kommer nok plutselig. Den er jo allerede observert ute i trafikken i USA, og deler mesteparten av delene sine med nye Model 3 som jo har vært i produksjon lenge nå.

Nye Model 3 kom jo og ganske plutselig etter bare å ha vært rykter en stund.

Men vurderer du en Y kan du spare litt på å gå for en 22 modell eller så. Ikke mye som er endret på en sånn kontra dagens. Men du må være litt gira på tech for å like Tesla da. Mye kule funksjoner men noen synes det er unødvendig og vil bare ha apple carplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Men vurderer du en Y kan du spare litt på å gå for en 22 modell eller så. Ikke mye som er endret på en sånn kontra dagens. Men du må være litt gira på tech for å like Tesla da. Mye kule funksjoner men noen synes det er unødvendig og vil bare ha apple carplay.

Kan være enig om at det er litt for mye teknologi på biler for tiden. 

 

Lenke til kommentar
MrJavalava skrev (24 minutter siden):

Kan være enig om at det er litt for mye teknologi på biler for tiden. 

 

Ja - selv har jeg arbeidet med teknologi hele livet og er en nerd på dette med softwareutvikling,smart hus osv osv.., men ikke når det kommer til bil - der er jeg konservativ. En bil bør ha høy komfort og ligge trygt på veien og i minst mulig grad overta styringen. Jeg vil nemlig kjøre selv - ikke la bilen ta kontrollen. Hva slags person du er vet du bare selv. Du sier tidligere at du likte iX3 - jeg synes også det er en bil hvor man sitter høyt og godt og bilen føles veldig godt skrudd sammen. Men den har ikke AWD - noe jeg personlig synes en bil som skal møte vinteren bør ha.  Tesla model 3 må man kanskje tilvennes for å like - jeg vet ikke, men jeg fant meg aldri helt tilrette her. Model Y var bedre, men det var så mye surr med ting som aldri var slik jeg mente de skulle være så jeg ga opp den bilen - men for den som kan leve med det så tror jeg det er en grei bil. Ford Mach-e opplevde jeg ustødig på vinterføre - det overrasket meg, men synes den vinglet mye. Den ga meg ingen god trygg følelse - men hva du føler vet du jo kun selv. Volvo XC40 og C40 var biler med god komfort, men følte meg litt klemt der. Polestar 2 likte jeg veldig godt fordi den føltes dønn solid ut, men man må venne seg til litt trangere kupe. VW ID.4 var kjedelig, traust og hadde ingen sterke eller svake sider. Hyundai Ioniq 5 ga meg veldig forvirrende signaler - den var litt som ID.4, men mer spenstig design, men så var det forhandler da...det var ikke så bra og service kostnadene var skyhøye - og så leste jeg at mange hadde problemer med dødt 12V batteri på denne når den stod til lading...merkelig greie, men sånn var det visstnok. Mercedes  har jeg også vært gjennom mhp prøvekjøring på ymse modeller - mulig du kan få en brukt EQC til 400k Bilen var grei nok den, men dette med bakkeklaringen synes jeg var for snålt når jeg skulle ta meg en fjelltur og måtte kjøre på grusveier....Andre biler? Tja..jeg har kjørt Xpeng G6 og den syne jeg var mye bil for pengene, men da må du litt opp i pris fordi den selges ikke brukt.....Men service intervall på 20k var tullete på den - dyrt var det også - og bare gud vet om det vil være deler å få tak i den i fremtiden fordi alle skal boikotte kina.  Vel - da har jeg dratt over en del av bilene der ute - har vel prøvekjørt de fleste tror jeg - og det finnes ingen perfekt bil der ute ennå - ikke for meg  i alle fall. Så jeg tror du må prioritere hardt og til slutt bare vekte inn det du mener betyr mest. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, FriskLuft said:

Ja - selv har jeg arbeidet med teknologi hele livet og er en nerd på dette med softwareutvikling,smart hus osv osv.., men ikke når det kommer til bil - der er jeg konservativ. En bil bør ha høy komfort og ligge trygt på veien og i minst mulig grad overta styringen. Jeg vil nemlig kjøre selv - ikke la bilen ta kontrollen. Hva slags person du er vet du bare selv. Du sier tidligere at du likte iX3 - jeg synes også det er en bil hvor man sitter høyt og godt og bilen føles veldig godt skrudd sammen. Men den har ikke AWD - noe jeg personlig synes en bil som skal møte vinteren bør ha.  Tesla model 3 må man kanskje tilvennes for å like - jeg vet ikke, men jeg fant meg aldri helt tilrette her. Model Y var bedre, men det var så mye surr med ting som aldri var slik jeg mente de skulle være så jeg ga opp den bilen - men for den som kan leve med det så tror jeg det er en grei bil. Ford Mach-e opplevde jeg ustødig på vinterføre - det overrasket meg, men synes den vinglet mye. Den ga meg ingen god trygg følelse - men hva du føler vet du jo kun selv. Volvo XC40 og C40 var biler med god komfort, men følte meg litt klemt der. Polestar 2 likte jeg veldig godt fordi den føltes dønn solid ut, men man må venne seg til litt trangere kupe. VW ID.4 var kjedelig, traust og hadde ingen sterke eller svake sider. Hyundai Ioniq 5 ga meg veldig forvirrende signaler - den var litt som ID.4, men mer spenstig design, men så var det forhandler da...det var ikke så bra og service kostnadene var skyhøye - og så leste jeg at mange hadde problemer med dødt 12V batteri på denne når den stod til lading...merkelig greie, men sånn var det visstnok. Mercedes  har jeg også vært gjennom mhp prøvekjøring på ymse modeller - mulig du kan få en brukt EQC til 400k Bilen var grei nok den, men dette med bakkeklaringen synes jeg var for snålt når jeg skulle ta meg en fjelltur og måtte kjøre på grusveier....Andre biler? Tja..jeg har kjørt Xpeng G6 og den syne jeg var mye bil for pengene, men da må du litt opp i pris fordi den selges ikke brukt.....Men service intervall på 20k var tullete på den - dyrt var det også - og bare gud vet om det vil være deler å få tak i den i fremtiden fordi alle skal boikotte kina.  Vel - da har jeg dratt over en del av bilene der ute - har vel prøvekjørt de fleste tror jeg - og det finnes ingen perfekt bil der ute ennå - ikke for meg  i alle fall. Så jeg tror du må prioritere hardt og til slutt bare vekte inn det du mener betyr mest. 

Egentlig samme opplevelse av iX3, XC40 og ID.4. Har ikke rukket å få testet hverken Polestar eller EQC.
XC40 har en ganske ivrig "lane assist" som er knotete å slå av. Litt spesielt å måtte "bryte" med styringen fordi bilen ikke skjønner at vegene i Norge er smale. Selv om iX3 er en "gammel" bil på endel måter og mangler firehjulsdrift, så kanskje det er den "beste" bilen for min del. At den i tillegg har bakkeklaring, hjelper endel også. 

Softwareutvikling driver jeg også med. Var en stund jeg skulle ha IoT på dingser hjemme, nå ønsker jeg det mest "dumt". Ser også en trend blant sikkerhetsfolk at de vil ikke ha ting i hverdagen som kan hackes. Er egentlig forferdet av hvor mye greier som kan gå galt i en bil som er utsatt for all slags forhold.


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...