Gå til innhold

Unødvendig med Personforsikring for meg?

Gjest 52eb3...093

Anbefalte innlegg

Gjest 52eb3...093

Jeg har hatt Personforsikring hos Gjensidige i en god del år nå, og starter å lure på om det egentlig er noe vits for min del. Den koster ca 26000,- i året. https://www.gjensidige.no/forsikring/personforsikring

Det er livforsikring, med uføre, behandlings forsikrings osv.

Er singel og har ingen barn, har ca 600 tusen igjen på lån på leilighet til ish 3 mill (3-3,3 er lignende leiligheter solgt for de siste årene i sameiet jeg bor).

Inngikk denne når jeg fortsatt jobbet ute i byggebransjen, men er nå 90% på kontor.

Smartere å heller ta de pengene å legge på pensjonsparing?  Jobben jeg har i dag så har vi 6% pensjonsparing, samt jeg nylig starte en ved siden av.  (Den til 15000,- i året man får fradag på skatten for). Samt vi har ekstra forsikring via jobben, slik som behandling snik i køen osv.

Eller sette de ekstra pengene til side for kjappere nedbetaling av lånet? og heller sette de til pensjon etter det. Greier meg mer enn bra  nok med de pengene jeg har til overs allerede i dag etter at alle regning er betalt. Er ikke så lysten på egen fond sparing osv. da jeg ikke liker å gamble for mye med penger (Vet pensjonsparingen er i fond, men da via de som kan slikt, og ikke at jeg må velge selv)

Anonymous poster hash: 52eb3...093

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du er noe eldre og har jobbet i byggebransjen. Ville absolutt beholdt dette, en vet aldri når en blir syk og har bruk for forsikringen. Jo eldre du blir jo mer sannsynlig er det at du opplever sykdom.

Forøvrig er det mange arbeidsgivere som tilbyr slik forsikring, så skifte jobb kan jo være ett alternativ.

Lenke til kommentar

En vesentlig del av prisen går vel til livsforsikring (som altså er dødsforsikring, til arvingene),  som det ikke virker som har noen verdi for deg. Og du er delvis dobbelt forsikret på behandling, som da er å betale dobbelt uten økt dekning.

Jeg hadde heller valgt egen sparing i et globalt indeksfond på ASK konto. Da har du full fleksibilitet med uttak og bruk, og får også pengene om alt går bra.

Forsikringen du har er også en gambling, der du vedder på at livet ditt blir mye dårligere eller kortere enn gjennomsnittet,  mens Gjensidige vedder på at du og folk klarer seg gjennomsnittlig lenge. Alle kostnader til å drive selskapet pluss fortjeneste er også tapt for kundemassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alder her er vesentlig å vite.

Som enslig uten barn har du ikke behov for livsforsikring.

I forhold til uføre så må du spørre deg om du klarer deg på 66% av 6G (1g =11x.000). Hvis du har uføredekning via jobb vil den i beste fall dekke opp mot 75% av årslønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...