Gå til innhold

Indikatorer på hvor bra/dårlig det går i et land

Anbefalte innlegg

I tiden fremover tenkte jeg å dykke litt ned i hvordan det står til i Norge. Ambisjonen er at dette arbeidet skal være så objektivt som mulig, uten politiske, religiøse eller andre verdimessige meninger. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem ennå, men jeg tenkte å starte med levekårsundersøkelser og noen helt elementære indikatorer (forventet levealder, lese- og skriveferdigheter, reallønnsvekst, BNP, kriminalitet, dere skjønner tegningen). 

I begynnelsen vil jeg støtte meg på arbeidet som andre organisasjoner allerede gjør, deretter håper jeg å kunne gjøre noen egne funn, basert på offentlig tilgjengelig informasjon. Mye er tilgjengelig blant annet gjennom faktisk.no og lignende steder. Har dere tips til hvor man kan finne interessant informasjon tar jeg i mot det med takk. 

Jeg ønsker også innspill på hvilke indikatorer det kan være interessant å se nærmere på. Har dere forslag eller er det noe dere er spesielt nysgjerrige på, som kan si noe om hvordan det går i et land?

Håpet er å samle inn og presentere informasjon, slik at debatten om hva som eventuelt bør gjøres kan ta utgangspunkt i et best mulig faktagrunnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSB har allerede en særdeles omfattende årlig statistikk over levekår, samtidig som de fleste kommuner har sine egne undersøkelser. Jeg syns det har vært interessant å følge Stavanger sin utvikling lokalt; som man kan se her: https://public.tableau.com/app/profile/stavanger.statistikken/viz/Levekrsunderskelsen2018/Innhold

Er du alene om dette? Hva er egentlig målet ditt, ved å utføre egne undersøkelser som allerede er dekket via SSB - som er en slags "samleside" for alt som blir gjort.. 

Dykket du inn i SSB sine tall, ser du et hav av kilder. Samtidig så har de fleste kommuner egne undersøkelser; du kan be om innsyn i. Alt du nevner; er jo allerede tilgjengelig - det er å bare å søke.

Aldrack skrev (10 timer siden):

Håpet er å samle inn og presentere informasjon, slik at debatten om hva som eventuelt bør gjøres kan ta utgangspunkt i et best mulig faktagrunnlag.

Det er vel mye basert på dette; at politiske saker blir prioritert. Nå er det for eksempel mye fokus på ungdomskriminalitet; som følge av mange ran på åpen gate av og mot mindreårige. Mye er ganske "flytende" og oppstår ganske fort - så det blir vanskelig å forutse utviklingen i et samfunn; selv om man selvsagt har noen indikatorer i forkant. 

Høres i bunn å grunn ut som du heller bør studere Statsvitenskap; da dette gir deg inngående kunnskap i hvordan alt henger sammen med alt. Ser ikke helt poenget i å dykke ned i tall som allerede eksisterer. Eller "leter du etter" en form for ideologi som skal "redde verden"?

Personlig tror jeg det er vanskelig å måle hvor bra og eventuelt dårlig det går med et land. Det er selvsagt mye lettere i utviklingsland; men desto vanskeligere i et i-land som Norge. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...