Gå til innhold

Hvorfor diktatorer/autoritære lyver ofte

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg at jeg har forstått det: autoritære ledere lyver ofte for å sikre lojalitet rundt seg.

Dersom jeg er leder og sier at 2 + 2 = 5 så blir det lettere å plukke ut de som er uenig/illojal. Den som er uenig sender jeg på gangen 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker løgn som et våpen for å villede befolkningen. Ved å fylle eteren med løgn blir det vanskelig å finne sannheten og de kan avfeie enhver kritikk av seg selv som enda en løgn. Det kalles firehosing eller Firehose of Falsehood.

Noise, in fact, is a Russian propaganda technique. Here is how it works: Russian TV doesn’t shut down truth-tellers. Instead, they release a lot of noise, putting bad information alongside the truth. People come away confused and feeling like the truth is unknowable.

As a result of our current information disruption, people who inhabit certain media ecosystems are being sprayed with a firehose of speculations, conjecture, and hype. They get confused. They don’t know what the truth is.

https://terikanefield.com/invented-narratives-and-the-outrage-industry/

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Noen vil sikkert bemerke her at også vestlige politikere, eller politikere i demokratier, lyver. Det stemmer nok i stor grad, men det er da også en viss forskjell på f.eks. "valgflesk", og fullstendig skamløs og konstant spredning av løgnpropaganda.

Vi ser dette i kontrasten Trump/Harris i USA. Trump ønsker å bli diktator, og han prøver aktivt å undergrave demokratiske institusjoner, som for eksempel pressen. Dette gjør han blant annet ved å lyve konstant. Harris er ikke perfekt, men hun ønsker ikke å gjøre så pressen ikke fungerer.

En autoritær politiker vil ønske å undergrave alle andre maktinstitusjoner til sin egen fordel, og aktiv bruk av konstante løgner er en del av dette. Man skulle tro folk klarte å gjennomskue så åpenbare løgner, men som vi ser med Trump i USA igjen, så er ikke det tilfelle. Folk lar seg forlede, og når de konstant blir bombardert med løgner så virker det nesten som enkelte blir vant til det og ikke reagerer på alle løgnene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mange gjennomskuer løgner til folk med makt men av lojalitet-grunner så blir ikke løgnene motsagt. Løgner til diktatorer og autoritære kan fungere som et "filter". Dersom jeg var diktator og ville rense vekk mulige illojale, så ville jeg komme med løgner for å få vekk de som sa seg uenige (dvs de illojale - de som jeg ikke kunne stole på). 

Man kan selvfølgelig også lyve av andre grunner enn for å marginalisere illojale. Skal man selge en gammel råtten bil så kan man lyve bare for å få solgt den 🙂  En kan også lyve for å få folk til å tro på noe (for eksempel få dem til å kjøpe noe eller stemme på et politisk parti) - men det er egentlig noe annet. Det har lite med "lojalitet" å gjøre. 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 24.8.2024 den 12:39 PM):

Man skulle tro folk klarte å gjennomskue så åpenbare løgner, men som vi ser med Trump i USA igjen, så er ikke det tilfelle. Folk lar seg forlede, og når de konstant blir bombardert med løgner så virker det nesten som enkelte blir vant til det og ikke reagerer på alle løgnene.

Verden vil bedras.

Lenke til kommentar

Samtidig normaliseres uærlighet, og når uærlighet er normalt bidrar det til annen uredelighet som f.eks. korrupsjon, og i kjølvannet av dette følger motivasjon til ikke å bli avslørt og straffet, som gir mer uærlighet. Lederen vil heller ikke lenger kunne stole på informasjon fra de "lojale", og får et falskt bilde av tilstander og forhold som skal danne grunnlag for mange av lederens beslutninger. Dermed øker risikoen for at beslutninger tas på sviktende grunnlag.
Man kan f.eks. gå til krig mot et naboland uten tilstrekkelige ressurser til å lykkes, til tross for at man "visste" at det motsatte var tilfelle. Med korrekt informasjon ville trolig lederen innsett i forkant at beslutningen ikke ville lede til suksess.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste en gang at meningen med propaganda ikke er å lure folk, men å tvinge folk til å si seg enig i ting de vet er feil. Noe som skader selvbildet deres og etterhvert tærer på moralen. Det viktigste blir å være «enig» med lederen, ikke om dette er rett eller galt. Da blir det etterhvert lettere å angi hverandre, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (23 minutter siden):

Leste en gang at meningen med propaganda ikke er å lure folk, men å tvinge folk til å si seg enig i ting de vet er feil. Noe som skader selvbildet deres og etterhvert tærer på moralen. Det viktigste blir å være «enig» med lederen, ikke om dette er rett eller galt. Da blir det etterhvert lettere å angi hverandre, osv.

Skremmende men høres ut som en gjennomsnittlig norsk arbeidsplass dessverre😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...