Gå til innhold

Bake billån inn i boliglån


Gjest 6081c...784

Anbefalte innlegg

Gjest 6081c...784

Min kjære og jeg har en leilighet taksert til 6,5 mill, med lån på 3,8 (50/50 andel).
Jeg vurderer nå å kjøpe en ny bil, men hun er ikke så gira på å øke sin del av lånet. 
Forhandler tar min gamle bil i innbytte (ikke noe lån på denne), og jeg ender opp med å måtte låne ca 400.000 på den nye.

Forhandler tilbyr lån med 4,2% effektiv rente, men jeg vil heller bake dette inn i min andel av boliglånet. Er dette mulig? "Lurt" er det nok ikke, siden nedbetalingstiden på summen blir 20 år istedenfor 7....

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 6081c...784

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6081c...784

Edit: kjøpesummen på den nye bilen er 650.000, så jeg stiller med 250.000 som "egenkapital" i form av den gamle bilen.

Anonymous poster hash: 6081c...784

Lenke til kommentar

Som PanserJohan over skriver er løsningen vi har gått for.

Dette må dog avklares med banken om de er med på forslaget, men ser ikke for meg noe problem fra deres side.

Bare en liten obs obs, dette er kun mulig når du oppretter nytt lån, du kan ikke slå sammen 2 lån for deretter separere dem senere.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Gjest 6081c...784
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Som du sier er det ikke lurt uten ekstra innbetalinger 

Nei det er nok sant. Jeg kan absolutt øke min del av avdragene på huslånet tilsvarende summen på avdragene på billånet. Jeg er bare ikke så lysten på et separat billån med høyere rente. 
 

sverreb skrev (6 minutter siden):

Om ikke annet kan du vel opprette en fordring til din Signifikante Andre som kompenserer for økningen i boliglånet. Dette gjør vedkomne økonomisk skadefri, men kan fortsatt påvirke kredittverdighet om andre lån skal tas opp.

Det er en god ide. Vi er veldig åpne om økonomi, og jeg vil ikke at hun skal føle seg på utrygg grunn.

 

PanserJohan skrev (6 minutter siden):

Du kan "bake inn bilen" i det eksisterende boliglånet, men skille det ut som et eget lån med samme betingelser. 

F.eks boliglån 1 = opprinnelig lån
Boliglån 2 = nytt billån, men med 7 års nedbetaling. Dette har jeg praktisert selv

Interessant! Dette må jeg snakke med banken om.

Anonymous poster hash: 6081c...784

Lenke til kommentar
Gjest 6081c...784 skrev (4 minutter siden):

Nei det er nok sant. Jeg kan absolutt øke min del av avdragene på huslånet tilsvarende summen på avdragene på billånet. Jeg er bare ikke så lysten på et separat billån med høyere rente. 

Anonymous poster hash: 6081c...784

Hva har du i boliglånsrente? 4,2% er vesentlig lavere enn det som er normalen nå om dagen. 

Edit: Det er slik jeg ser det kun to grunner til å bake inn billån i boliglånet. 1. Man får lavere rente eller 2. Man har ikke råd til de økte månedlige utgiftene hvis man ikke betaler ned bilen over lengre tid (noe som selvsagt blir dyrere i det lange løp)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Rentenivået du har fått fra bilforhandler fremstår bedre enn markedsrente på boliglån med flytende rente nå. Det er mulig du kan få forhandlet ned prisen ved å takke nei til finansiering, jeg kan ikke nok om bilmarkedet til å vite noe om det, men det ligger noen subsidier i den prisen. Hvis du ikke får bedre pris på bilen, så er det bedre å ta billån enn boliglån. Da ville jeg gjort det. 

Hvis billånsrenten så blir dårligere i fremtiden, så kan du betale det ned i sin helhet gjennom å refinansiere boliglånet. Da anbefaler jeg på det varmeste løsningen til PanserJohan. Praktisk talt alle banker tilbyr dette, bare vær forberedt på at din samboer nok også må være ansvarlig overfor banken for dette lånet (fordi det er sikret i felles bolig og da krever stort sett bankene det), og pass på at den nominelle renten på "ekstralånet" er den samme som for hovedlånet (den effektive vil være mye høyere grunnet gebyrer). 

Forholdet mellom deg og samboer løser du ved at dere skriver en kort avtale (eller bare en bekreftelse f. eks. på e-post fra deg til henne) om at du er ansvarlig overfor banken for dette lånet, og at det er din private gjeld som du ved brudd vil sørge for at hun er fristilt fra. Og så betjener du lånet alene. Alt dette kan en god bank hjelpe deg med. 

Lenke til kommentar

Hvis du har 4,2% rente på boliglånet, og KPI/inflasjonen er på 4,1%, så minker verdien på lånet i takt med det du betaler i rente. Hvis jeg har forstått det riktig, så taper du da bare 0,1% av verdien på lånet FØR skattefradrag på lånerenten. Etter 22% skattefradrag (ca 3,3% rente du må betale) så ender du opp med å tjene ca 0,8% av lånet ditt i året. Bare ha i bakhodet at dette fort kan snu om inflasjonen eller renten endrer seg.

Om du tjener ca 0,8% av verdien av et lån i året, så har det egentlig ikke så mye å si hvor lenge du må betale ned på lånet. Det som kanskje har mest å si er om du kunne ha investert på en måte som gir kjappere verdiøkning.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Guest 6081c...784 said:

Min kjære og jeg har en leilighet taksert til 6,5 mill, med lån på 3,8 (50/50 andel).
Jeg vurderer nå å kjøpe en ny bil, men hun er ikke så gira på å øke sin del av lånet. 
Forhandler tar min gamle bil i innbytte (ikke noe lån på denne), og jeg ender opp med å måtte låne ca 400.000 på den nye.

Forhandler tilbyr lån med 4,2% effektiv rente, men jeg vil heller bake dette inn i min andel av boliglånet. Er dette mulig? "Lurt" er det nok ikke, siden nedbetalingstiden på summen blir 20 år istedenfor 7....

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 6081c...784

Er renten på 4,2 % låst i sju år?

Jeg ville tatt den, først og fremst fordi jeg ikke ville satt meg i en situasjon hvor gjelden ikke var nedbetalt når jeg skulle bytte bil neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...