Gjest ce1ab...075 Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Hei. Hvis en butikksjef mottar en pakke til butikken fra bring, men pakken skulle ikke til den butikken, men en annen butikk. Butikksjefen opplyser ikke om dette, venter i tilfelle noen etterlyser pakken. Ingen etterlyser pakken, så butikksjefen tar pakken selv. Innholdet i pakken er verdt rundt 15-20.000kr. Hva vil konsekvensene være hvis dette blir oppdaget? Anonymous poster hash: ce1ab...075 Lenke til kommentar
Gjest 4af52...125 Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Da går jeg utifra at du som butikksjef bør la dette være, og at pakken bør sendes i retur jamfør brings rettningslinjer. Konsekvens om dette oppdages vil vel i første omgang være terminering av ansettelsesforhold. Anonymous poster hash: 4af52...125 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Det er underslag. Summen er vel såpass låg at det er snakk om betinga fengsel eller bøter, og at du nok må finne ny jobb. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Dette er underslag etter straffeloven § 324. Det er antagelig også grovt underslag etter § 325 - riktignok er det ikke høyt nok til at beløpet alene gjør at det regnes som grovt (ca. 180k, halvannen gang folketrygdens grunnbeløp), men det er begått ved brudd på særlig tillit som følger med en stilling. I Rt. 1991 s. 460 og Rt. 1995 s. 1021 ble en postbestyrer og et postbud dømt for grovt underslag av ca. 10k - ca. 1/3 av grunnbeløpet på den tiden. Omregnet til dagens kroneverdi vil 40k i alle fall føre til domfellelse for grovt bedrageri, og da skal det mye til for å slippe fengsel. I en simpel underslagssak hvor beløpet var 40k ga Høyesterett 30 dagers betinget fengsel i Rt. 2005 s. 1218, men der var det ingen elementer av stillingsmisbruk. Samfunnsstraff er nok mest aktuelt når det også er stillingsmisbruk involvert, selv om situasjonen ellers ikke er alvorlig nok til å bedømme det som et grovt bedrageri. 1 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Ein anna sannsynleg konsekvens er at Bring seier opp avtalen med å ha post i butikk hos den aktuelle butikken. For mange butikkar er dette ein viktig tilleggsinntekt, både for å oppretthalde arbeidsplassar og for å i det heile tatt ha tilstrekkeleg med inntekter til å unngå ein konkurs. 2 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august The Avatar skrev (På 23.8.2024 den 10:03 AM): Ein anna sannsynleg konsekvens er at Bring seier opp avtalen med å ha post i butikk hos den aktuelle butikken. For mange butikkar er dette ein viktig tilleggsinntekt, både for å oppretthalde arbeidsplassar og for å i det heile tatt ha tilstrekkeleg med inntekter til å unngå ein konkurs. Jeg forsto det ikke slik at dette var post i butikk, men en pakke som ble levert som om den var adressert til den aktuelle butikken. Slikt skjer stadig vekk. Jeg jobbet tidligere i en butikk på et senter, og vi fikk stadig vekk pakker som egentlig skulle til andre butikker på senteret (eller lenger unna). Var det en annen butikk på senteret, gikk vi og leverte den dit. Var det lenger unna, leverte vi den tilbake til Bring neste gang de var innom for å levere (normalt hver dag). Det som er greia, er at Bring scanner pakken når den leveres, det spores via GPS hvor den er levert, og den som mottar pakken signerer på mottak. Selv om det er avvik, vil det derfor stort sett være en relativt smal sak å nøste opp i saken. En pakke med verdi 15.-20.000 kroner vil vel alltid bli etterlyst før eller siden av enten avsender eller mottaker. 4 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Nukleosid skrev (4 minutter siden): Selv om det er avvik, vil det derfor stort sett være en relativt smal sak å nøste opp i saken. En pakke med verdi 15.-20.000 kroner vil vel alltid bli etterlyst før eller siden av enten avsender eller mottaker. Er det en stor butikk med dårlige mottaksrutiner, kan en pakke raskt forsvinne i mengden. En stor dagligvarebutikk eller annen detaljist mottar gjerne flere titalls paller for hver leveranse, og flere slike leveranser hver uke, i tillegg til et hav av mindre leveranser. Havner en eske med varer eller utstyr for 25 000 på feil sted, er det ikke gitt at det blir oppdaget, og det kan like godt være butikken som taper på det. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Cascada81 skrev (32 minutter siden): Er det en stor butikk med dårlige mottaksrutiner, kan en pakke raskt forsvinne i mengden. Klart, men hvis det er fra en leverandør, og butikken mottar faktura på varer som ikke er registrert som mottatt, så vil de jo undersøke hvor disse varene har blitt av. En faktura kan ikke betales av regnskapsavdelingen uten et bekreftet mottak. Det gjelder spesielt om pakken inneholder varer til mange tusen kroner, slik som i dette tenkte tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Den største konsekvensen er nok ikke straffesaken i seg selv - men det faktum at man mister jobben, og ikke vil ha referanser, noe som vil reise mange røde flagg hos en potensiell ny arbeidsgiver. Bor man på en liten plass; går ryktebørsen fort - og man får garantert stempel som tyv/svindler. Man mister tillitt, ingen vil stole på deg - og få vil ansette deg. Dersom du er ansatt i butikken, og er vitne til en slik sak - uten å melde i fra. Sår skulle jeg tro det er innenfor helleri, at du derfor har plikt til å melde i fra. Litt usikker på dette. Hva tenker andre om dette? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Nukleosid skrev (5 timer siden): Klart, men hvis det er fra en leverandør, og butikken mottar faktura på varer som ikke er registrert som mottatt, så vil de jo undersøke hvor disse varene har blitt av. En faktura kan ikke betales av regnskapsavdelingen uten et bekreftet mottak. Det gjelder spesielt om pakken inneholder varer til mange tusen kroner, slik som i dette tenkte tilfellet. Fakturering skjer typisk ved scanning etterfulgt av at butikksjefen godkjenner fakturaen. En faktura kan være på 30 sider eller mer og tusenvis av varelinjer, og en enkel butikk kan motta titalls, om ikke hundretalls fakturaer hver uke. Hvis ikke rutiner for mottakskontroll er gode nok, vil det være nåla i høystakken hvis butikksjefen oppdager en eske som mangler, kanskje på et mottak signert av en ansatt utenfor kontortid. Regnskapsfører som gjennomfører betaling har ikke peiling på hvorvidt varene faktisk er kommet eller ikke. Svinn ved varemottak registreres typisk regnskapsmessig ved varetelling, og havner da i en sekkepost med annet uregistrert svinn sammen med blant annet nasking og underslag. Lenke til kommentar
Gjest ce1ab...075 Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Dette er snakk om en butikksjef i en liten butikk, men som er del av et stort konsern. Butikken mottok pakken ved en feiltakelse. Pakken ble så holdt " i ro" en stund, for å sjekke om noen etterlyste den. Men ingen etterlyste pakken, så etter en stund, tok butikksjefen pakken til seg selv. Pakken skulle vært sendt til en stor butikk som har tusenvis av forskjellige varer, så butikksjefen regnet med at det ble borte i mengden. Varene ble enten gitt bort eller solgt. Jeg har fått vite dette og sett bevis på at det er sant det som blir sagt. Hva burde jeg gjøre og hvordan burde jeg eventuelt gå frem? Anonymous poster hash: ce1ab...075 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Kva du eventuelt bør gjere er heilt avhengig av kva du ønsker å oppnå. Det er også eit spørsmål om kva du sjølv er villig til å ofre, til dømes vil du nok ikkje få eit godt samarbeidsklima med sjefen din dersom politianmelder vedkommande. Eg tenker at eit alternativ å ta kontakt med enten avsendar eller rett mottakar av pakken for å informere om det du veit, og så får ein av disse ordne med politianmelding som berørte partar om dei ynskjer det. På den måten vil du kanskje også klare å holde din involvering i saka hemmeleg for sjefen etter som du berre er indirekte involvert. I tillegg så er det fornuftig å kvalitetssjekke at opplysningane du har stemmer, det er til dømes ei teoretisk moglegheit for at butikksjefen har tatt kontakt med rette mottakaren og at dei har gjort ein avtale om at butikksjefen kunne få behalde/kjøpe pakken, og då dett grunnlaget for å anmelde eit underslag vekk. Det andre alternativet er å ta dette bedriftsinternt ved å melde inn saka til konsernleiinga, som kan følgje opp dette som ei personalsak. Enten ved å gi skriftleg advarsel, at butikksjefen blir sagt opp, eller ved at det blir innført nye føringar som skal gjere det vanskelegare å underslå feilleverte pakkar i framtida. Lenke til kommentar
Gjest 1376c...105 Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Når du sier større konsern så er det hovedkontoret du kan kontakte, forhold deg anonym og evt lag en midlertidig epost du kan bruke til å kommunisere og sende bevis. Jeg gjorde dette mot en kjøpmann i Rema som drev med underslag i større grad for mange år siden Han drifter riktinok 4 rema butikker i dag, men han fikk flere hundre timer samfunnsstraff og en saftig bot. Bare synd hele franchiset er korrupt og ikke bryr seg om annet enn profitt. Anonymous poster hash: 1376c...105 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå