Gå til innhold

Hva skal føres inn i skattekortet (skal endre)?

Gjest 71b3a...bf6

Anbefalte innlegg

Gjest 71b3a...bf6
Lånebeløp:
313 879,85 kr

Renter å betale:
79 819,44 kr

Renter regnet fra:
01.07.2011

Totalt å betale:
393 699,29 kr

Terminbeløp:
3 679 kr over 107 terminer

Innfrielsesdato:
15.07.2033

Rentesats:
5,214 prosent (nåværende nominell rente)

Jeg lurer på hvilket sum jeg skal føre inn i posten Lån og gjeld når jeg skal endre skattekortet; bare lånebeløpet eller Totalt å betale?

Anonymous poster hash: 71b3a...bf6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånebeløpet. I tillegg kan det være greit å få med rentekostnadene for dette året.

Lånebeløpet har veldig lite å si med mindre du ligger helt ved grensen for formueskatt, men rentene er det fradrag for. Det lånet der vil ikke utgjøre veldig mye, dog.

Lenke til kommentar
Gjest 71b3a...bf6
HansiBanzi skrev (Akkurat nå):

Lånebeløpet. I tillegg kan det være greit å få med rentekostnadene for dette året.

Lånebeløpet har veldig lite å si med mindre du ligger helt ved grensen for formueskatt, men rentene er det fradrag for. Det lånet der vil ikke utgjøre veldig mye, dog.

Takk! Men to spørsmål til; hvordan regner jeg ut rentene for 2024 med de tallene jeg har lagt ut? Er ingen tydelig oversikt hos Lånekassen. 

Jeg søker på et nytt skattekort. Når det gjelder lønn før skatt, skal feriepengene som jeg fikk utbetalt i juli legges til?

Lenke til kommentar

Rentebeløpet vil du kunne finne i nedbetalingsplanen. Lånekassen har en ganske grei oversikt hvis man bare finner den.

Lønn før skatt skal inkludere de utbetalte feriepengene i år, ja.

Hva er bakgrunnen for at du ønsker å endre? Man får som regel prosentkort om man endrer, og da er det mye lettere å havne i en situasjon som gir baksmell hvis man ikke vet hva man holder på med. Ut fra spørsmålene dine ville jeg ikke anbefalt å gjøre det med mindre du har oppdaget at du har bomma skikkelig på det opprinnelige skattekortet.

Lenke til kommentar
Gjest 71b3a...bf6
HansiBanzi skrev (27 minutter siden):

Rentebeløpet vil du kunne finne i nedbetalingsplanen. Lånekassen har en ganske grei oversikt hvis man bare finner den.

Hva er bakgrunnen for at du ønsker å endre? Man får som regel prosentkort om man endrer, og da er det mye lettere å havne i en situasjon som gir baksmell hvis man ikke vet hva man holder på med. Ut fra spørsmålene dine ville jeg ikke anbefalt å gjøre det med mindre du har oppdaget at du har bomma skikkelig på det opprinnelige skattekortet.

Jeg har fått boliglån.

Lenke til kommentar
Gjest 71b3a...bf6
HansiBanzi skrev (29 minutter siden):

Eneste jeg kunne finne om renter er det jeg postet i den første posten; Renter å betale 79 819,44 kr.

Lenke til kommentar
Gjest 71b3a...bf6 skrev (8 timer siden):

Jeg har fått boliglån.

Grattis!

Avhengig av hvor mye renter du betaler på lånet og inntekten din syns jeg fortsatt ikke det nødvendigvis er grunn til å endre skattekort. Vi har kommet godt inn i andre halvdel av året, og lånet er skattemessig fordelaktig for deg, så det enkleste er å bare fortsette som før og justere til neste år. Så får du eventuelt igjen på skatten hvis du får skatt til gode. 

For å ta meg selv som eksempel, så har jeg renteutgifter på 150.000 i år. Jeg har allerede betalt for 8 måneder, så det er bare 50.000 igjen å betale i år. Av dette får jeg 22 % fradrag, altså 11.000. Dette er penger rett i lomma, men de fordeles på fire eller fem lønnsutbetalinger og gir ikke så mye mer å rutte med, så med mindre man er avhengig av dem er det vel så greit å få det som en "bonus" på vårparten.

Lenke til kommentar
Gjest 4c69b...11f
4 hours ago, HansiBanzi said:

Grattis!

Avhengig av hvor mye renter du betaler på lånet og inntekten din syns jeg fortsatt ikke det nødvendigvis er grunn til å endre skattekort. Vi har kommet godt inn i andre halvdel av året, og lånet er skattemessig fordelaktig for deg, så det enkleste er å bare fortsette som før og justere til neste år. Så får du eventuelt igjen på skatten hvis du får skatt til gode. 

For å ta meg selv som eksempel, så har jeg renteutgifter på 150.000 i år. Jeg har allerede betalt for 8 måneder, så det er bare 50.000 igjen å betale i år. Av dette får jeg 22 % fradrag, altså 11.000. Dette er penger rett i lomma, men de fordeles på fire eller fem lønnsutbetalinger og gir ikke så mye mer å rutte med, så med mindre man er avhengig av dem er det vel så greit å få det som en "bonus" på vårparten.

Evt. Om en ikke ønsker å låne bort det en betaler for mye i skattebeløpet en blir trukket for mye til staten til en rente (3,51% beregnet fra 1. juli 2023 til skatteoppgjøret blir sendt skattyter i 2024.  Kanskje litt høyere fra 1. juli 2024 ) som pleier å være lav ift. Renten som tilbys på sparekonto i bank i samme perioden som hos flere er høyere enn styringsrenten (en får gjerne 4-5% rente på sparekonto uten begrensninger og gebyr for uttak nå for tiden. Og dermed få mer å til overs som en f.eks kan plassere i en sparekonto som gir bedre rente, fond osv. Eller bruke til kjøp og utgifter. Betaler en "tilleggforskudd" av skyldig restskatt innen 31. Mai det året skatt skal betales slipper en renter på skyldig restskatt som har samme rentesats som en blir tilgodesett med på for mye innbetalt skatt. Penger igjen på skatten kan oppleves som en bonus, og være kjekt når den blir utbetalt, gjerne på sommeren og det kan fungere som en bra tvunget sparing, ift. Om en for veldig mye restskatt som en ikke har satt penger til side eller har tilgjengelig til å betale. Men en får bedre renteavkastning på mange sparekontoer om en heller prøver å unngå å bli trukket for mye. Ideelt så skal vel skattekortet være et verktøy som en kan bruke for å få et mest mulig riktig skattetrekk. 

Anonymous poster hash: 4c69b...11f

Lenke til kommentar

Ja, hvis man syns det er veldig viktig å tjene en liten hundrelapp ekstra så kan man gjøre det. 1 % bedre avkastning på 11.000 kr i åtte måneder blir omtrent 74 kr. Da har jeg for enkelhets skyld regnet med avkastning på hele beløpet fra dag én, som gir kunstig høy avkastning.

Når man ikke vet hva man holder på med er det bedre å "betale" de 74 kronene for å nesten være garantert å unngå baksmell og heller sette pengene til sparing når skatteoppgjøret er klart.

Lenke til kommentar
Gjest 4c69b...11f
20 minutes ago, HansiBanzi said:

Ja, hvis man syns det er veldig viktig å tjene en liten hundrelapp ekstra så kan man gjøre det. 1 % bedre avkastning på 11.000 kr i åtte måneder blir omtrent 74 kr. Da har jeg for enkelhets skyld regnet med avkastning på hele beløpet fra dag én, som gir kunstig høy avkastning.

Når man ikke vet hva man holder på med er det bedre å "betale" de 74 kronene for å nesten være garantert å unngå baksmell og heller sette pengene til sparing når skatteoppgjøret er klart.

Ja, det kan kan være bedre og mer praktisk. Men mange er kanskje ikke så bevisst på at en også kan unngå renter om en betaler skyldig restskatt innen 31. mai i året skattemeldingen skal leveres. Og om en gjør endringer på skattemeldingen før innleveringsfrist med opplysninger som ikke stemmer eller blir innrapportert fra banker ol. Som reduserer skyldig skatt så vil det kunne ha tilsvarende effekt ift. Å ha et mest mulig riktig skatteoppgjør. Inntekt fra arbeidsgiver ol. og slik rapporteres automatisk i det som ble kalt a-meldingen og kan være greit å ha et skattekort hvor opplysninger som gjerne ikke er så variable iløpet av inntektsåret oppdatert i skattekortet. Men inntekter og tar fra fond og sparekonto hvor renten endres iløpet av året kan en jo rette på i skattemeldingen. Men skattekortet gir mulighet til å få mest riktig skattetrekk av forskuddsskatt. Og muligheten for å endre skattekortet forsvinner typisk rundt 12. Desember da skattekortet for neste år (2025) blir tilgjengeliggjort for å gjøre endringer. Om en får mer å rutte med og plasserer i fond, aksjesparekonto eller fondskonto kan en også få rentesrentes effekt av utsatt skatt om en ikke realiserer gevinst samt skjermingsfradrag. Men differansen utgjør ikke så mye. Men skyldig skatt på ca. 25000 kr om en ikke betaler inn tilleggforskudd innen 31. Mai utgjør skyldig rente på ca. 1000 kr. Men lav rentekostnad/rentesats sammenlignet med boliglånsrenten. Om en gjør egenretting som en kan gjøre på de tre siste skatteoppgjør uten å søke er renten på skyldig skatt 1 prosent høyere om endringen fører til skyldig skatt på grunn av den likvidetsfordel en har fått i perioden frem til den oppdaterte skyldige skatten betales ift. Renten en blir tilgodesett med om endringen medfører tilbakebetaling. Litt forskjellsbehandling ift. Den likvidetsfordel staten har fått kan en jo betrakte det som.

https://www.skatteetaten.no/satser/renter-ved-endring-etter-vedtak-og-egenretting/

Anonymous poster hash: 4c69b...11f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...