Gå til innhold

Vurderer kjøpe Einhell TE-SM 2534, men finner ikke ut om 10A kurssikring er nok

Anbefalte innlegg

I manualen <link> til denne sagen på side 10 står det følgende:

The circular cross-cut must be connected to a 240 V socket-outlet with a minimum 10 A fuse.

Så jeg tenker at hvis jeg har en treg sikring, så skulle dette kunne fungere.

Problemet er bare at jeg ikke klarer å finne ut om sikringsautomaten er av type kvikk eller treg. Den aktuelle sikringsautomaten er merket:

AEG / Elfa
E81
U10A
Nr 15
6000 3

Har søkt på nettet men klarer ikke finne noe referanse som forteller hvilken utløsekarakteristikk denne har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (4 timer siden):

I manualen <link> til denne sagen på side 10 står det følgende:

Så jeg tenker at hvis jeg har en treg sikring, så skulle dette kunne fungere.

Problemet er bare at jeg ikke klarer å finne ut om sikringsautomaten er av type kvikk eller treg. Den aktuelle sikringsautomaten er merket:

AEG / Elfa
E81
U10A
Nr 15
6000 3

Har søkt på nettet men klarer ikke finne noe referanse som forteller hvilken utløsekarakteristikk denne har.

Har du treg så står det gjerne C16 C-Karaktrestikk Du har sikkert B16 Kvikk Så du skal ha C16 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde å stille følgende spørsmål til Einhell direkte:

Hei. Vurderer å kjøpe denne sagen fra en lokal forhandler. Men jeg har kun 10A sikring til garasje der sagen skal stå. Er 10A sikring nok til denne sagen, eller risikerer jeg at sikringen ryker hele tiden? Et annet spørsmål: Hvor stor er startstrømmen på denne sagen?

og fikk følgende svar tilbake fra service manager hos Einhell:

Du kan jo udregne ampere ved at sige 1800w / 230v = 7,8 Ampere :)

Jeg tror du skal klare dig fint med den strøm du har i dit hus

noe som for meg antyder at kundebehandler kanskje ikke har kjennskap til begrepet startstrøm. Lurer på om jeg rett og slett bare skal droppe dette og heller kjøpe sag fra en annen (dyrere) leverandør, jeg tenker hvis kundebehandler ikke kjenner til hva startstrøm er for noe - hva annet har de ikke peiling på om noe skulle gå galt med sagen?

Lenke til kommentar

Dette kan du bare glemme. Selv treg 10 ampere tror jeg ville vært i grenseland. Har selv en Dewalt dws 774 på 1400 watt. Ved bruk på 10 ampere kvikk automat ryker den tvert. Ikke en gang en halv start, slår rett ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...