PgUp Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august (endret) Hei, bor i en tomannsbolig fra 2019, der jeg opplever noen høylytte klukkelyder fra badet. Med jevne mellomrom, ca hver 2-3 min kommet et høyt "klukk" fra veggen over of rundt do/ vask på badet. Skjer nok oftere etter jeg har brukt badet, så blir det stille en god stund. Merker ingen sammenheng mellom når jeg bruker doen eller vasken og lar vannet renne, enn når jeg ikke gjør det. Kommer et høyt klukk uansett. Vannet renner fint og er ingen tegn til at det er tett i så måte. Er bare den irriterende "klukk" lyden som kommer. Skal sies at jeg ikke hører dette i 2. Etasje. Toalettet i 2. Etasje var tett med toalettpapir for en stund siden, men der løste det seg med en enkel toalettpumpe. Har prøvd å helle diverse avløsåpnere i vasken. Men det har allikevel ikke hjulpet med klukkelyden. Antar nå må jeg høre med rørlegger, eller hva tror dere? Endret 22. august av PgUp Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Det er et tegn på at rørene er i ferd med å tette seg igjen. Lenge siden du har rengjort vannlås og sluker? Skru dem opp og ta en sjekk... det kan du gjøre fint selv uten bruk av rørlegger. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august Milhouse85 skrev (23 minutter siden): Det er et tegn på at rørene er i ferd med å tette seg igjen. Lenge siden du har rengjort vannlås og sluker? Skru dem opp og ta en sjekk... det kan du gjøre fint selv uten bruk av rørlegger. Har rengjort dette nylig ja. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Kan være tett lenger inn og, kanskje vurdere sånn rør spyling men er nok ikke billig. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august onkel_jon skrev (8 minutter siden): Kan være tett lenger inn og, kanskje vurdere sånn rør spyling men er nok ikke billig. Er nok litt redd for det ja. Har du noen erfaringer her? Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Kan det være manglende avlufting av kloakken? Hvis det blir vacuum blir det klukk uansett. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august Oknok skrev (16 minutter siden): Kan det være manglende avlufting av kloakken? Hvis det blir vacuum blir det klukk uansett. Aner ikke, hvordan ser man det? Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august 4 hours ago, PgUp said: Aner ikke, hvordan ser man det? Vet ikke. Det skal vel godt gjøres at det er luftingen som er problemet, det må i så fall være konstruksjonsfeil. Boligen er ny og har det alltid vært sånn? De hustakene jeg har vært på har hatt et lufterør fra kloakken som kommer opp sammen med annen ventilasjon. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Eneste klukkelyden jeg har hørt på bad er fra toalettet. Tror det har kommet fra flottøren. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Høres det ut som vann?, eller kan det være releet i varmekabel termostaten som slår seg av og på? Du kan teste å skru den av og se om lyden blir borte. Termostatene legger strømmen til og fra varmekabelene hele tiden, og har man en som jobber mot romtemp, så på virker det kjappere når man åpner døren. Står den utenfor så kan de oftes høres igjennom standard gips vegger også. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august Oknok skrev (9 timer siden): Vet ikke. Det skal vel godt gjøres at det er luftingen som er problemet, det må i så fall være konstruksjonsfeil. Boligen er ny og har det alltid vært sånn? De hustakene jeg har vært på har hatt et lufterør fra kloakken som kommer opp sammen med annen ventilasjon. Har ikke alltid vært sånn nei. Men i noen uker/ måneder nå. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august (endret) AndersT2 skrev (2 timer siden): Høres det ut som vann?, eller kan det være releet i varmekabel termostaten som slår seg av og på? Du kan teste å skru den av og se om lyden blir borte. Termostatene legger strømmen til og fra varmekabelene hele tiden, og har man en som jobber mot romtemp, så på virker det kjappere når man åpner døren. Står den utenfor så kan de oftes høres igjennom standard gips vegger også. Hørtes ikke ut som vann nei. Har i praksis hatt varmekablene av, ved at de har stått på 6 grader nå i sommer. Klukkelyden hørtes fra rundt vasken, og varierer litt fra hvor nøyaktig det kommer fra. Men spesielt fra over toalettet. Mistenker kanskje at det har tettet seg noe i rør fra toalettet i 2. Etasje ned til toalettet i 1. Etasje, men aner ikke. Lyden er et høyt "klukk" som kan variere med noen få minutter eller mange minutter. Merker spesielt endel klukk på morgenen. Endret 23. august av PgUp Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august 7 hours ago, PgUp said: Hørtes ikke ut som vann nei. Jeg har misforstått. Når det er snakk om klukkelyder og avløp omtrent i samme setning forstår jeg det som luft og vann i et avløpsrør. Hvis det er noe annet har jeg ingen anelse hva det er. Kanskje det du kaller klukkelyd er noe jeg ville kalt noe annet men det er vanskelig å si. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august Oknok skrev (5 minutter siden): Jeg har misforstått. Når det er snakk om klukkelyder og avløp omtrent i samme setning forstår jeg det som luft og vann i et avløpsrør. Hvis det er noe annet har jeg ingen anelse hva det er. Kanskje det du kaller klukkelyd er noe jeg ville kalt noe annet men det er vanskelig å si. Jeg vil tro det kommer fra avløpsrør. Bare hørtes ikke ut som rennende vann. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Ring rørlegger å få det fikset, eller risikere at det blir værre og dyrere. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august 7 hours ago, PgUp said: Hørtes ikke ut som vann nei. "Høns i veggen" er vel den mest nærliggende forklaringen. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/horer-du-klukkelyder-fra-rorene 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå