Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Downpipe på bil

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Audi A5 3.0 TDI som er tunet. Men vil også ha på en downpipe for bedre lyd, men har hørt at dersom jeg gjør dette så vil SVV uansett hva kreve dokumentasjon på at bilen ikke er tunet lengre, og må da ha ny ecu, egr og dpf. da de ikke lar deg bruke opp igjen på frydenbø. stemmer dette? Vil ikke gjøre det dersom jeg risikerer å måtte betale rundt 40,000kr liksom. 

Vet det fungerer annerledes på BMW men nå tenker jeg spesifikt på VAG, da jeg har forstått de er en del strengere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den eksisterende tuningen og evt fravær av EGR, DPF osv dokumentert for SVV, og skrevet riktig inn i vognkortet som den står nå?

Hvis ikke er den allerede ulovlig trimmet, så da tilfører ikke nye eksosdeler noe nevneverdige ytterligere ulovligheter.

Påfallende motorlyd vil derimot reise mistanke lettere under PKK og øke mulighetene for at det blir oppdaget og anmerket. Så kanskje det er grunn nok til å la være.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
6 hours ago, MailMan13 said:

Er den eksisterende tuningen og evt fravær av EGR, DPF osv dokumentert for SVV, og skrevet riktig inn i vognkortet som den står nå?

Hvis ikke er den allerede ulovlig trimmet, så da tilfører ikke nye eksosdeler noe nevneverdige ytterligere ulovligheter.

Påfallende motorlyd vil derimot reise mistanke lettere under PKK og øke mulighetene for at det blir oppdaget og anmerket. Så kanskje det er grunn nok til å la være.

Det jeg tenkte også, takk for tilbakemeldingen! Måtte bare ha ett fornuftig synspunkt på det

Lenke til kommentar

Er partikkelfilteret fysisk fjernet da? 

Om du mener at ny downpipe skal erstatte det eksisterende partikkelfilteret for eksempel? Da må i så fall dpf fjernes fra programvaren på bilen ellers kommer bilen bare til å gå rett i nødmodus. 

Du trenger ingen ny ECU, men programvaren må jo da hele tiden tilpasses hva som er montert på bilen eller ikke av noen som har tilgang på programvare og riktig utstyr. 

Det er jo da du som blir holdt ansvarlig om det er SVV eller et annet verksted oppdages at bilen er trimmet og at deler av avgassystemet er fjernet. 

Jeg ville uansett hatt alle delene liggende som det kreves for å få bilen i original stand igjen. Blir du stoppet langs veien, så får du kjøreforbud og skiltene inndras da bilen ikke er typegodkjent lenger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...