Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alimemazin

Gjest 8b907...8c2

Anbefalte innlegg

Gjest 8b907...8c2

Jeg bruker denne for søvn.

Sliter veldig med hodet - føler meg forvirret desorientert tåkete bedøva har ikke hukommelse eller klarer tenke. Føles som jeg er full. Har blackout. Rotete hjerne. 

Jeg har antagelig long covid. Og dette kan jo være symptomer på det. Men jeg klarer ikke fri meg fra tanken om at alimemazin gjør det verre eller til og med forårsaker disse symptomene. Har tatt den i mange måneder. Og føler hodet bare blir verre og verre.

Jeg merker ikke dette noe spesielt når jeg inntar den eller i timene før jeg sovner. Men er slik hele tiden, og veldig ille morgen men også hele dagen. Det varierer imidlertid litt. 

Noen med lignende erfaringer, eller tanker? 
Finner lite info om at medisinen kan gi slike plager. 
Det er heller ikke bare å slutte da jeg trenger søvn, og er redd for å ta andre typer medisiner som fucker med et allerede fucka hode.

Anonymous poster hash: 8b907...8c2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b7421...119

Jeg bruker Alimemazin noen ganger, for søvn, og sløvhet/døsighet dagen etterpå er en av bivirkningene. Hvis jeg tar denne sover jeg lett 12 timer, og jeg kan overhodet ikke fungere på jobb dagen etter. Så jeg tar den noen ganger i helga hvis jeg har sovet dårlig en lang periode, og bare er nødt til å sove ut. Men det er pest eller kolera, enten sove dårlig, og fungere noenlunde på jobb, eller sove noe helt insane mye med Alimemazin og så være helt zombie dagen etter. OG det varer som regel laaaaangt utover dagen. Hvis du tar denne hver dag, forstår jeg nesten ikke hvordan du klarer å fungere i det hele tatt :)

Datteren min bruker den også innimellom, men bare sjeldent. Hun opplever samme virkning. Det eneste jeg kan gjøre for å prøve å lette på bivirkningene dagen etter er å ta den veldig tidlig på ettermiddagen, kanskje i femtiden, og så gå og døse hele kvelden. Men da går nå i hvert fall virkningen ut sånn litt tidligere på dagen.

Så ja, jeg har helt klart samme erfaringen som deg. Jeg kan ikke bruke denne fast, på grunn av akkurat dette, siden jeg trenger å fungere i jobb og på hjemmebane også. Vil anbefale å prøve noe annet hvis du trenger den hver dag, eller i hvert fall prøve lavest mulig dose. 

Anonymous poster hash: b7421...119

Lenke til kommentar
Gjest b7421...119

Legen min ymtet forresten frampå at "det er mulig at du kan oppleve at døsigheten sitter i litt dagen etter" 

Understatement of the year 🤪 man er helt zombie, rett og slett

Lenke til kommentar
Gjest 8b907...8c2

Men jeg føler meg ikke døsig eller trøtt. Jeg er veeldig urolig. Men har en intens hjernetåke og null hukommelse. Og hjernen er bare rotete og surrete. Føler meg innestengt i en glassbolle og sansene er rare.

er sånn hele dagen og kan likegjerne være kjempeille på kvelden. Så vet ikke 

Dette kan skyldes noe annet, men jg lurer på om medisin gjør disse tingene verre

Lenke til kommentar
Gjest b7421...119

Nå kan jo ikke jeg garantere at det er noe annet som skjer med deg. Men hjernetåke og null hukommelse er veldig kjent for meg med alimemazin. Jeg kan ikke fungere på jobb med denne. Jeg blir døsig i tillegg, men hjernetåka er verst, helt klart. Ville helt klart ha prøvd å klare meg uten en ukes tid for å se om det gjorde noen forskjell. Den kan være ganske potent, denne medisinen. 

Lenke til kommentar
Gjest 8b907...8c2
Gjest b7421...119 skrev (20 timer siden):

Nå kan jo ikke jeg garantere at det er noe annet som skjer med deg. Men hjernetåke og null hukommelse er veldig kjent for meg med alimemazin. Jeg kan ikke fungere på jobb med denne. Jeg blir døsig i tillegg, men hjernetåka er verst, helt klart. Ville helt klart ha prøvd å klare meg uten en ukes tid for å se om det gjorde noen forskjell. Den kan være ganske potent, denne medisinen. 

Takk for svar. 
Jeg har en utmattelsestilstand. Og mye «uro». Så er flere ting som kan forårsake det. Men er så ekstremt.

Følte du deg surrete og rar og?

Jeg syns det er litt rart at jeg er veldig ikle også på kvelden. Burde gått ut isåfall?

Tenker kanskje prøve bytte fra kapsel til dråpe for å få mindre dose men vet ikke om det har noe for seg. Hva slags har du brukt?

Lenke til kommentar
Gjest 8b907...8c2
Gjest b7421...119 skrev (På 27.8.2024 den 3:25 PM):

Er du slik hele dagen da?

Jeg føler meg ikke sånn etter jeg har tatt den, eller om jeg våkner på natta. Men på dagtid og hele dagen og veldig ille igjen også mot kvelden.

hjernen kjennes som grøt

Lenke til kommentar
Gjest b7421...119

Jeg er helt vanlig på kvelden etter at jeg har tatt den (men blir veldig trøtt etter et par timer) tåka kommer dagen etter. Det varer til ca ettermiddagen dagen etter, så dabber det av, men jeg merker at jeg kan være litt trøttere enn vanlig påfølgende kveld. Jeg tar aldri denne flere dager på rad. 

Lenke til kommentar

Ingen av sovemedisinane er vidundermiddel, og dei gjer ingenting for å fjerne det som er den underliggande årsaken til søvnproblem.

I all enkelheit så virker sovemedisin slik at det sløver ned hjernen slik at det blir lettare å sovne. Denne nedsløvingsperioden har lett for å vare ganske lenge både før og etter innsovning, og slik må dei virke for virker sovemedisinen for fort og for kraftig så medfører det fare for død ved at også pusten blir forstyrra.
Så er det litt varierande frå medisin til medisin, og også frå person til person når ein opplever dei verste bivirkningane.

Søvn som ein får av sovemedisin er ikkje av same kvalitet som "naturlig" søvn, så sjølv om du får sove og det er betre enn alternativet som er å ikkje få sove eller berre sove i veldig korte periodar så blir du ikkje så utkvilt som du hadde blitt om du fekk sove utan sovemedisin.

Eg forstår at det ikkje er berre å sluttemed alimemazin, men samtidig så må du være villig til å prøve noko nytt dersom du skal få klarheit i om medisinen forverrer eller kanskje også forårsaker plagene dine.
Snakk med legen din og lag ein plan for nedtrapping eller skifte av medisin.

Lenke til kommentar
Gjest 8b907...8c2
The Avatar skrev (40 minutter siden):

Ingen av sovemedisinane er vidundermiddel, og dei gjer ingenting for å fjerne det som er den underliggande årsaken til søvnproblem.

I all enkelheit så virker sovemedisin slik at det sløver ned hjernen slik at det blir lettare å sovne. Denne nedsløvingsperioden har lett for å vare ganske lenge både før og etter innsovning, og slik må dei virke for virker sovemedisinen for fort og for kraftig så medfører det fare for død ved at også pusten blir forstyrra.
Så er det litt varierande frå medisin til medisin, og også frå person til person når ein opplever dei verste bivirkningane.

Søvn som ein får av sovemedisin er ikkje av same kvalitet som "naturlig" søvn, så sjølv om du får sove og det er betre enn alternativet som er å ikkje få sove eller berre sove i veldig korte periodar så blir du ikkje så utkvilt som du hadde blitt om du fekk sove utan sovemedisin.

Eg forstår at det ikkje er berre å sluttemed alimemazin, men samtidig så må du være villig til å prøve noko nytt dersom du skal få klarheit i om medisinen forverrer eller kanskje også forårsaker plagene dine.
Snakk med legen din og lag ein plan for nedtrapping eller skifte av medisin.

Selvsagt. Det er jo ikke noe ønske om å bruke medisin. Men det er helt nødvendig nå. Av mange grunner

Vurdwrer prøve Mianserin istedet. Laveste dose. Er den tryggere muligens?

Lenke til kommentar
Gjest 8b907...8c2
Gjest b7421...119 skrev (1 time siden):

Jeg er helt vanlig på kvelden etter at jeg har tatt den (men blir veldig trøtt etter et par timer) tåka kommer dagen etter. Det varer til ca ettermiddagen dagen etter, så dabber det av, men jeg merker at jeg kan være litt trøttere enn vanlig påfølgende kveld. Jeg tar aldri denne flere dager på rad. 

Jeg blir ikle trøtt da. Er kjempeurolig… stressa

Føler du natten er en slags blackout?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...