Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hus som selges før annonsert visning ?

Gjest 1e2da...98f

Anbefalte innlegg

Gjest 1e2da...98f

Jeg vet at det skjer, men hva er egentlig "straffen" for når meglere tillater at bud blir lagt inn før annonsert visning og dermed solgt før visning. I lovverket sies det:

§ 6-3.Oppdragstakers plikter ved budgivning

(3) I forbrukerforhold skal oppdragstaker ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag.

Så hva er egentlig "straffen" når meglere lar det går kortere tid enn hva loven sier?
Nå feks er vi skrevet opp på en visning til et hus som har visning førstkommende Tirsdag, Vi fikk beskjed nå om at selger har akseptert et lukket bud, jeg spurte megleren og sa " så han ga bud via deres budsystem og hadde forbehold om lukket bud?"
"Ja" sa megleren

Eller er det en gråsone her som tillater at det er mulig?

Sist vi ønsket å legge inn bud etter privat visning for å "kuppe" så fikk vi beskjed om at budet ikke kunne ha kortere akseptfrist enn til kl 12 dagen etter annonsert visning. Og ble da altså henvist til nevnte lovdata som jeg limte inn over her.

Anonymous poster hash: 1e2da...98f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (20 minutter siden):

Selger står fritt til å akseptere bud før fristen.

Ja, men det er forbudt for megler å videreformidle bud. Det megler kan gjøre er å formidle kontaktinformasjon, og opptre som rådgiver. Det TS har beskrevet har megler ikke lov til å gjøre. 

TS: Eiendomsmeglingsloven har straffehjemmel, men kun for enkelte av bestemmelsene. Eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 er gitt med hjemmel i lovens § 6-10, og brudd på denne er ikke belagt med straff. Det er mulig brudd på budgivningsreglene kan anses som brudd på god meglerskikk (jeg tror det, men er ikke ekspert på området), og da er det straffesanksjonert. Men jeg tror ikke i praksis man straffer enkeltstående brudd. 

Det du i praksis kan gjøre her er å klage megler inn for reklamasjonsnemnda for eiendomstjenester. Det har du rett til å gjøre som interesent i boligen. Jeg vil tro det gjelder også om du ikke har rukket å melde din interesse. De kan konstatere brudd på god meglerskikk, og jeg vil tro de kan henvise saken til finanstilsynet om den er ille nok. Finanstilsynet kan inndra meglerbrevet, forby vedkommende å drive eiendomsmegling, og/eller pålegge foretaket å forbedre rutinene sine. Jeg vet ikke om de vil gjøre noen av delene basert på en enkeltstående feil. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Forbudet gjelder ikke det å formidle bud gitt før visning, men det å formidle bud med kortere akseptfrist enn angitt. Det du beskriver - lukket bud sendt før visning - er ikke forbudt så lenge akseptfristen er tidligst kl 12 dagen etter visning. Det er ikke forbudt å akseptere et slikt bud heller. 

Men legg merke til RFE-2019-134, hvor det på tilsvarende måte skjedde et kupp før fellesvisning:

Sitat

Det er på det rene at en megler i dette tilfellet hadde en omsorgsplikt både overfor selger og kjøper. Men etter nemndas syn har megler her engasjert seg for mye for å sørge for at kjøper fikk eiendommen uten konkurranse i en situasjon hvor det utvilsomt var en annen seriøs interessent. I en slik situasjon har megler en plikt til å forsøke å få til en konkurranse mellom de to interessentene også før planlagt fellesvisning. Megler må i det minste ikke holde den andre interessenten utenfor. Det kan i denne forbindelse ikke ha avgjørende betydning at avtale ble inngått etter at klagerne fremsatte et motbud som ble akseptert av kjøper.

I denne saken var det dog ikke et lukket bud. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...