Gå til innhold

Hva kan jeg bruke som bakhøyttalere?

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å setter opp et evt hjemmekinoanlegg.

Front Left, Center, og Front Right kan jeg ha inne i tvbenken som har dører med høyttalerstoff.

Derimot er jeg usikker på plasseringen av bakhøyttalerne.

Jeg vil helst slippe å ha bakhøyttalere på stativ på venstre og høyre side bak sofa, og tenkte på å kanskje bruke Dali Alteco C1 eller noe lignende å bruke de som bakhøyttalere; plassere de oppe ved taket.

Se vedlagt bilde.

Er dette en gunstig løsning?

Uten navn.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsøkt de høyt og det fungerte dårlig hos meg. Ang type så pass på å ha noen som henger med frontene dine og resten av oppsettet ellers vil de begrense. Jeg har Tangen Inconcert miles fronter og noen små monitor audio bakht nå og det fungerer ikke i det hele tatt så må til med ombygging..

Lenke til kommentar

Det beste er rett inn fra siden, eller skrått bak. Men så lenge de rettes direkte mot ørene så skal det fungere, menge som er fornøyd med takmonterte innfelte høyttalere også som nesten går rett ned. Men det kommer an på lengden unna ørene

Vil nok ikke anbefale de høyttalerene, de er ekstremt tungdrevne med sin 83dB følsomhet. Det betyr at du trenger en veldig kraftig forsterker til å å få noe futt ut av dem, spesielt når de blir lengre fra ørene i taket enn, på vegg, og har du flere av samme type på samme forsterker, så kreves det langt mer enn det de oppgir de kan gi på papiret.

Surround forsterkere oppgis som regel effekten på 2 høytallere i drift, når man får 5 så går dette langt ned når de drift samtidig, da kan en forsterker som er oppgitt til 150W pr kanal, kun gi 50-75W når alle er i drift. Og når høyttaleren nevnt her fort må ha 100W for å gi 93dB ved 1 meter, så blir det svakt.

Denon f.eks. oppgir sin AVC-X3800H til å være 180W. Leser man spesifikasjonene så er det i 6ohm med 1 kanal i drift, og 135W med 2 i drift. De oppgir også 105W med 2 kanaler i drift med 8ohm som er det normale som har blitt oppgitt før, men noen startet å oppgi i 6ohm for å få ting til å se bedre ut. Denne forsterkeren har totalt 9 forsterkere, så det blir fort lite den fordeler når flere er i drift. De trekker normalt maks noe rundt 6-800W fra veggen.

De har ikke oppgitt noe over på hvilken forvrengning de har oppgitt, da må man over i manualen. Mange har startet å oppgi det med 1% forvrengning, noe som betyr at signalet inn forandrer seg 1% før det kommer ut. Før var det mer normalt å oppgi på 0,05% eller noe rundt der, utenom på billige store hjemmekino anlegg fra Sony, Samsung osv hvor de skrev stort 1200W eller mer på eskene, og det var med 10% forvrengning av lyden.

Lurer man på hva man sin egen forsterker klarer, så står det som regel mot slutten av bruker manualen. Noen er flinke å oppgir med alle kanaler i drift også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...