Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
phssøker2025- skrev (2 timer siden):

Dersom noen, på lik linje med meg, er nervøse for at tekniske feil ved videointervju er diskvalifiserende, fikk jeg følgende svar fra PHS: Eventuelle tekniske problemer blir hensyntatt ved at søkere med f. eks hakkete eller manglende lyd/bilde blir innkalt til utvidet intervju. Det er ingen søkere som diskvalifiseres på bakgrunn av gjennomførte digitale tester og videointervju.

Jeg hadde som nevnt i går, store problemer med teknikken. Måtte testsvare på spørsmål 1 i videointervjuet flere ganger, da jeg fikk bytte enheter helt til det fungerte.

Jeg svarte på spørsmål 1 med den andre enheten min, men bildet ble hakkete. Siden Aon skrev at lyden var "klokkeren", så ble ikke svaret slettet i systemet. Like etter dette, ringte PHS opptakskontoret til meg, og anbefalte meg å bytte til en tredje enhet, for å sikre kvalitet på både lyd og bilde.

De fire siste spørsmålene ble derfor besvart med en tredje enhet, som ga optimalt lyd og bilde.

På grunnlag av hvilket svar du har fått fra PHS, kan jeg vel derfor allerede regne med å bli kalt inn til utvidet intervju, siden bildekvaliteten på spørsmål 1 var hakkete.

Justituarius skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde som nevnt i går, store problemer med teknikken. Måtte testsvare på spørsmål 1 i videointervjuet flere ganger, da jeg fikk bytte enheter helt til det fungerte.

Jeg svarte på spørsmål 1 med den andre enheten min, men bildet ble hakkete. Siden Aon skrev at lyden var "klokkeren", så ble ikke svaret slettet i systemet. Like etter dette, ringte PHS opptakskontoret til meg, og anbefalte meg å bytte til en tredje enhet, for å sikre kvalitet på både lyd og bilde.

De fire siste spørsmålene ble derfor besvart med en tredje enhet, som ga optimalt lyd og bilde.

På grunnlag av hvilket svar du har fått fra PHS, kan jeg vel derfor allerede regne med å bli kalt inn til utvidet intervju, siden bildekvaliteten på spørsmål 1 var hakkete.

Ja muligens, men jeg hadde ikke bekymret meg for mye over det. Sånn jeg har forstått det er utvidet intervju egentlig bare en «hyggelig samtale» med noen ansvarlig for opptak!

• Liker 1
phssøker2025- skrev (3 timer siden):

Ja muligens, men jeg hadde ikke bekymret meg for mye over det. Sånn jeg har forstått det er utvidet intervju egentlig bare en «hyggelig samtale» med noen ansvarlig for opptak!

Var på utvidet i fjor, og det er ganske likt som det vanlige videointervjuet. Prøvde meg på litt «hyggelig smalltalk» men fikk fint beskjed om at vi måtte holde oss til malen slik at det ble rettferdig for alle😂Dersom jeg svarte noe utover akkurat det han spurte om ble jeg stoppet. Men det var ikke noe stress, intervjueren var veldig hyggelig, men det var veldig etter en mal om du skjønner

Vet ikke om dette har blitt nevnt, men ang løpe testen - Ville anbefalt alle som skal på fysiske tester om å kjøre gjennom løpetesten FØR opptaket! Da jeg har vært på opptak tidligere er min erfaring at løpetesten er det folk ryker på.

Folk har trent mye på løping (intervaller etc.) men ikke gjennomført selve testen før selve testdagen. Folk blir da litt satt ut av hvor slitsomt det kan være å legge seg på mage/rygg hver runde - og da ikke funnet en god taktikk på dette. De ender opp med å kaste bort litt tid på ueffektive måter å legge seg ned på/ reise seg opp på, og taper da på dette. 

så mitt tips til dere ang de fysiske testene: Tren på akkurat den løpetesten dere skal gjennom på opptaket!

For å trene til testen:

- mål opp en bane på 7mx15m (blir runde på 44m)

- Kvinner skal løpe 704meter, 16 runder på 6 minutter (snitt tid for å bestå er rundt 22,5 sek per runde)

- Menn skal løpe 802meter, 18,2 runder på 6 minutter (snitt tid for å bestå er rundt 19,5 sek per runde)

- På en langside skal du legge deg på magen, mens på den andre på ryggen

- Testen starter i et av hjørnene

finn en god og effektiv teknikk ;))

lykke til!

hilsen phs student i :D

Endret av Canhan95
PHS-søker2025 skrev (4 timer siden):

Var på utvidet i fjor, og det er ganske likt som det vanlige videointervjuet. Prøvde meg på litt «hyggelig smalltalk» men fikk fint beskjed om at vi måtte holde oss til malen slik at det ble rettferdig for alle😂Dersom jeg svarte noe utover akkurat det han spurte om ble jeg stoppet. Men det var ikke noe stress, intervjueren var veldig hyggelig, men det var veldig etter en mal om du skjønner

Aha, skjønner! Da har jeg fått litt feil inntrykk :)

Tongo skrev (17 timer siden):

Det har sikkert blitt spurt om tidligere, men er det noen som har vært med på fysiske tidligere som vet om man stopper på minimumskravet, at man ikke tar flere repitisjoner enn det som er minimum? Eller er det fritt fram og ta så mange man klarer? 

Blir stoppet så fort du klarer antall repetisjoner som er kravet. 

On 4/23/2025 at 11:11 PM, Bumblebee1337 said:

Hei, alle sammen.

Jeg vil starte med å beklage for at jeg ikke har besvart en del spørsmål her. Det har vært travelt med eksamener, eksamenslesing og skriving samt en del reiser (ikke ferie..). Det ser ut som majoriteten her har riktig innstilling og kommer med gode svar til dere som har spørsmål.

Jeg vil bare poengtere dette med å øve til intervju. Jeg er akkurat for sent ute til å svare dere ser jeg, beklager igjen. Ikke øv på forhånd, grunnen til dette er at du skal være deg selv helt enkelt og greit.

Til dere som har klump i magen om det er pga karakterer eller andre ting. Jeg søkte over 5 ganger pga jeg hadde for lavt snitt hvert år frem til jeg kom inn i 2024 og da hadde jeg nok til å komme inn på alle tre skolene med god margin. Hvis det er politi du ønsker å bli og det er karakterene som står i veien så ikke gi opp. 💙❤️

Tips angående svømming og de andre fysiske testene. Bare tren helt normalt, noen økter hardere enn andre og noen lettere enn andre. Bli komfortabel i vannet, spør en venn eller bekjent som har drivet med svømming. Spør han/hun som svømmer i bassenget samtidig som deg for tips og triks. Spis vanlig mat og prioriter søvn over tv, spill, sosiale medier osv.

Jeg skal prøve å stikke hodet innom siden her litt mer fremover. Spør i vei om det er noe dere lurer på. Masse lykke til videre dere. 

Støttes. Er selv snart ferdig med B2, og man bør bli komfortabel med svømming også mtp. arbeidskrav i livredning som gjennomføres i B1. Øv på å svømme med makker som er "livløs". Anbefales også å trene en del løping, da dette står for majoriteten av karakteren i B3. 

Ønsker alle masse lykke til!

• Liker 1
Canhan95 skrev (På 24.4.2025 den 23.25):

Vet ikke om dette har blitt nevnt, men ang løpe testen - Ville anbefalt alle som skal på fysiske tester om å kjøre gjennom løpetesten FØR opptaket! Da jeg har vært på opptak tidligere er min erfaring at løpetesten er det folk ryker på.

Folk har trent mye på løping (intervaller etc.) men ikke gjennomført selve testen før selve testdagen. Folk blir da litt satt ut av hvor slitsomt det kan være å legge seg på mage/rygg hver runde - og da ikke funnet en god taktikk på dette. De ender opp med å kaste bort litt tid på ueffektive måter å legge seg ned på/ reise seg opp på, og taper da på dette. 

så mitt tips til dere ang de fysiske testene: Tren på akkurat den løpetesten dere skal gjennom på opptaket!

For å trene til testen:

- mål opp en bane på 7mx15m (blir runde på 44m)

- Kvinner skal løpe 704meter, 16 runder på 6 minutter (snitt tid for å bestå er rundt 22,5 sek per runde)

- Menn skal løpe 802meter, 18,2 runder på 6 minutter (snitt tid for å bestå er rundt 19,5 sek per runde)

- På en langside skal du legge deg på magen, mens på den andre på ryggen

- Testen starter i et av hjørnene

finn en god og effektiv teknikk ;))

lykke til!

hilsen phs student i :D

Hvordan presterte folk på 100m svømming? Var det færre som røk der enn løpingen? 

On 4/26/2025 at 1:19 PM, Tongo said:

Hvordan presterte folk på 100m svømming? Var det færre som røk der enn løpingen? 

I min erfaring var det flere som røk på løping enn svømming ja. Skal dog sies at det er mer synlig hvem som ikke består løpingen da de faller av underveis i gymsalen. 

Tipset mitt er å tilpasse seg hva personen som sier om du ligger foran eller bak tiden sier, og løpe deretter. På den måten vil du også spare krefter til svømmingen som er rett etter. Dette med forbehold om at man klarer løpetesten med litt margin.

• Liker 3

Med fare for å jinxe.. så forsøker jeg å være best mulig forberedt om jeg får tildelt studieplass. Skulle jeg bli tilbudt plass i Bodø er jeg avhengig av å ordne boplass, og jeg har derfor sendt søknad igjennom studentinord. Jeg har ingen tidligere erfaring med dette, men der er kanskje noen her som har? Jeg har ikke fått noe svar/tildeling av leilighet. Burde jeg sjekke ut andre muligheter også igjennom Finn.no o.l ? Eller er dette ting som pleier å ordne seg. 

OG24 skrev (På 29.4.2025 den 12.24):

Med fare for å jinxe.. så forsøker jeg å være best mulig forberedt om jeg får tildelt studieplass. Skulle jeg bli tilbudt plass i Bodø er jeg avhengig av å ordne boplass, og jeg har derfor sendt søknad igjennom studentinord. Jeg har ingen tidligere erfaring med dette, men der er kanskje noen her som har? Jeg har ikke fått noe svar/tildeling av leilighet. Burde jeg sjekke ut andre muligheter også igjennom Finn.no o.l ? Eller er dette ting som pleier å ordne seg. 

Når søkte du? Hvis du har søkt sent i år så bør du ha plan b.

OG24 skrev (På 29.4.2025 den 12.24):

Svar kommer antageligvis fortløpende på søknaden. Sendte inn søknad mot slutten av april i fjor, og fikk svar i løpet av mai måned.

Bor nå på en av Studentinord sine studentblokker, og kan sterkt anbefales. Det er et stort antall med hybler/leiligheter/kollektiv som leies ut gjennom studentinord, så det vil nok ikke være noe problem :)

Men dersom du fremdeles kjenner deg litt usikker, skader det ikke å kikke etter eventuell plan B.

Endret av Student2024
phssøker2025- skrev (På 29.4.2025 den 17.33):

Noen som har økter/tips til løpeøkter som har funket bra for dere i opptrening til løpetesten? Har hatt problemer med begge føttene og dermed ikke fått løpt. Tok testen sist uke og klarte den akkurat, men skulle gjerne klart den med større margin!

Personlig løp jeg aldri utenom å teste selve testen en gang på forhånd noen uker før for å forsikre meg at jeg var innenfor. Fordi jeg trente/trener fortsatt regelmessig på sykkel/ro/skimaskin. Da dette er mye mer skånsomt for kroppen enn mye løping.. 

Hvis du fortsatt sliter med føttene, så ville jeg anbefalt deg å trene på andre måter enn spesifikt løping. De fleste treningssentere har ulike concept2 maskiner. Men hvis det er løping du ønsker og bena er bra så ville jeg gradvis bare løpt litt mer og mer. 

Bumblebee1337 skrev (2 timer siden):

Personlig løp jeg aldri utenom å teste selve testen en gang på forhånd noen uker før for å forsikre meg at jeg var innenfor. Fordi jeg trente/trener fortsatt regelmessig på sykkel/ro/skimaskin. Da dette er mye mer skånsomt for kroppen enn mye løping.. 

Hvis du fortsatt sliter med føttene, så ville jeg anbefalt deg å trene på andre måter enn spesifikt løping. De fleste treningssentere har ulike concept2 maskiner. Men hvis det er løping du ønsker og bena er bra så ville jeg gradvis bare løpt litt mer og mer. 

Samme her. Knær osv hos meg er ikke glad i løping, så det gjør jeg veldig sjeldent.Løpt en tur hittil i år. Men jeg ror og sykler (på maskin), i stedet, og jeg hadde ingen problemer med å klare løpingen i fjor, og det var kanskje 5 minutter pause før jeg gjennomførte svømming som også gikk greit. Er man i grei fysisk form, så er kravene ganske overkommelig. Med fare for å høres arrogant ut. Men det viser jo tallene også, at de fleste består jo disse testene. Mener jeg sjekket ut at det var pull-ups som tar de fleste, mulig jeg har sett feil. Egentlig litt rart, da det bør være ganske greit å forberede seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...