Gå til innhold

Regnskap for privatperson


Anbefalte innlegg

Hei.
Har så smått begynt å føre et lite enkelt regnskap for å se hva jeg faktisk bruker kontra hva jeg tjener.
Bruker nå bare et enkelt regneark for grov sortering av utgifter og inntekter.

Noen som har noe erfaring med gratis regnskapsprogrammer for privatpersoner?
Trenger ikke noe avansert, men kjekt om det er noen gode programmer for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg gjort selv ved å bruke Libre Office Calc (regneark).

Nå vet jeg ikke hvordan ditt oppsett er, så jeg tenker bare å kjøre på med hvordan jeg gjør det selv.

Generelt så er fremgangsmåten som følger:

  • I nettbanken eksporterer du kontobevegelser. Excel og kommaseparert tekstfil (csv) er vanlige formater. Hvis mulig, sørg for å filtre på dato slik at du får . januar i fjoråret til
  • Importer fila i Calc.
  • Etterarbeid - hva du gjør her er helt og holdent avhengig av hvordan du ønsker å presentere dataene.

Forslag til etterarbeid:

  • Splitte opp innkommende og utgående beløp i hver sine kolonner (du kan bruke if-setning for sjekk av negativ verdi)
  • Pivot tabell. Hvis inn-data er nogenlunde strukturert, kan dette være svært nyttig mhp. se hvor mange ganger du har besøkt en spesifikk butikk og hvor mye penger du har brukt på denne.

Hvis du ikke har erfaring med å sette opp Pivot-tabeller så foreslår jeg at du lærer deg dette. Finnes opplæringsvideoer på nett.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg gjort selv ved å bruke Libre Office Calc (regneark).

Leste du ikke hva jeg skrev?
Jeg har allerede regnskap på regneark.
Jeg ville ha et program, ikke bare et regneark hvor jeg ender opp med ny fane hver mnd.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 minutt siden):

hvorfor skal du ha ny fane hver måned? inntekt/utgift på månedsbasis kan du fint få til ved å bruke pivot-tabell.

hvorfor kan du ikke bare lese hva første posten min sa.
Jeg har allerede et regneark og ønsker å bruke et program.

Jeg ønsker ikke bruke regneark eller pivot jeg ønsker et ferdig program som gjør jobben for meg.
Hvorfor er det så sykt vanskelig å svare på hva jeg faktisk spør etter?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (Akkurat nå):

Hvis det du gjør ikke gir et tilfredstillende resultat, så beklager jeg at jeg kom med forslag til forbedring :shrug:

hvordan er det å gjøre akkurat det jeg gjør nå et forslag til forbedring?

Du leste helt klart ikke første posten min hvor jeg SPESIFIKT spurte om noen hadde noen programmer og skrev at jeg bruker regneark.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (16 minutter siden):

Tilbyr ikke de fleste banker dette alt med automatisk gjenkjenning av hvor i budsjettet de ulike transaksjonene hører hjemme?

Min bank gjør i alle fall det, og i Excel er det enkelt å snekre sammen noe selv, men vet ikke om tar sjans på å svare TS da vedkommende han virker litt ubehagelig...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Du leste helt klart ikke første posten min hvor jeg SPESIFIKT spurte om noen hadde noen programmer og skrev at jeg bruker regneark.

Jeg skjønner ikke. Er ikke Excel eller LibreOffice programmer? Eller apper som de kaller det nå for tida?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (22 minutter siden):

Min bank gjør i alle fall det, og i Excel er det enkelt å snekre sammen noe selv, men vet ikke om tar sjans på å svare TS da vedkommende han virker litt ubehagelig...

Ja Excel er perfekt til dette, og ligger også masse forslag tilgjengelig som en kan laste ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Gnucash.

Tar litt tid å sette seg inn i, men relativt kraftig verktøy der du kan ha forskjellige kontoer for forskjellige ting, og enkelt bryte ned pengebruk på t.d. bil, mat etc.

Støtter anbefaling om GnuCash. Bruker det selv, og det gir meg både en svært detaljert sporing av inntekter og utgifter på egendefinerte kategorier, og god sporing av gjeld, investeringer og kapital/formue. Rapport-funksjonene kan skreddersys etter eget ønske, og gir greie men enkle visuelle fremstillinger av trender f.eks fra måned til måned.

GnuCash har også noen budsjettfunksjoner som jeg selv ikke bruker.

Alt er ikke like intuitivt første gangen, men det er en del bra guider på YT, samt wiki-siden til GnuCash.

Det GnuCash tilbyr kan også settes opp i Excel eller liknende regneark-programmer, men det krever jo noe konfigurering. Det eksisterer også mange andre regnskaps- og økonomiprogrammer, så anbefaler å søke litt rundt. Mange koster penger da, men av gratisprogrammer jeg kommer på i farta så vet jeg mange er fornøyde med YNAB eller Quicken. (mulig disse koster penger nå i nyere tid)

Endret av Redshift
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...