Gå til innhold

Bachelor i språk og etterretning eller ledelse og landmakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det kan hende 5 er formelt minstekrav for språk og etterretning, men jeg kan aldri tenke meg at noen slipper inn med 5 eller 6 med mindre de har noe annet som kan vise at resultatet fra evnetesten er åpenbart misvisende, feks et vitnemål fra videregående med absolutt glitrende karakterer, sånne som man kommer inn på medisinstudiet med.

Skal du komme inn på språk og etterretning bør du ha 8 eller 9 på evnetesten, de ser etter folk som er innenfor topp 10 % på intelligens i befolkningen, alternativt ikke så mye under topp 10 % kombinert med uvanlig bra språkøre.

Ledelse og landmakt er ikke like ekstremt, men du bør nok være over 5, kombinert med å overgå fysiske minstekrav med god margin, da dette er en mer fysisk orientert utdanning og tjeneste.

Minstekrav er nettopp det, minstekrav. De er satt så lavt at om man stryker på et minstekrav så skal man avvises uansett hvor god man er på resten, for da mangler man noe som er vesentlig for å klare å gjennomføre utdanningen. Realistisk bør man være over minstekravene på så mye som man klarer. Evnenivå får man ikke gjort så mye med, men fysisk ytelse kan man drastisk forbedre hvis man klarer å holde et treningsprogram i minst ett år før seleksjon (og hvis man ikke har disiplin til å holde seg til en treningsrutine i ett år, hvorfor søker man seg til en forpliktelse på minst 6 år?). Seleksjonsperioden er fysisk og psykisk krevende, og hvis du på testene på dag 1 bare består så vidt, hvor mye tror du er igjen av energi og motivasjon på dag 15? Desto større margin du består med på dag 1, desto enklere vil du holde deg flytende utover seleksjonsperioden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ang posten over så er jeg enig i fysiske minstekrav. Det er aldri en dum ting å ligge komfortabelt over kravet der for å øke sjansene for å fungere bra under opptaket (samt ikke minst å unngå skader, som er det største årsaken til at folk bryter i feltuken)

Når det gjelder evnetester er jeg ikke enig. Dersom du får karakter 5 og en annen karakter 9 (og de er det ikke mange av) stiller dere fortsatt likt i neste fase av opptaket (FOS). Feltøvelsen foregår ute i felt, hvor kandidatene deles inn i lag som blir satt til å løse ulike oppdrag. Her følges man av selektører som observerer hvordan du presterer i de ulike situasjonene som lagsmedlem, leder og soldat.

Av egen erfaring kan jeg si at enkelte personer som gjorde det sylskarpt på evnetester, falt helt igjennom på denne arenaen (pga det fysiske, mentale, samarbeidsevner etc etc), mens andre som fikk 5 presterte utrolig bra på sunt norsk bondevett og stå-på vilje.

For språk og etterretning særskilt:

Hvis man kvalifiserer seg videre fra FOS, gjennomføres det en tre ukers språkperiode hvor de ser etter din evne til å lære språk.

Språkundervisningen starter fra «null», og forutsetter derfor ikke forkunnskaper i språket. Kandidater med forkunnskaper i russisk er derimot ikke forhindret fra å søke.

For evnetester:

Mange lurer på hvordan man kan stille best mulig forberedt til evnetestene. Det anbefales å friske opp generell matte-, norsk- og engelskkunnskap i forkant. Jo ferskere kunnskapen fra videregående sitter, jo bedre er det.

Hvis du fortsatt sitter på gammelt undervisningsmateriale, og kanskje prøver fra tidligere, kan det være greit å friske opp disse. Evt finnes det kanskje noe på nett som er brukbart?

En ting jeg kan huske selv er å repetere enkle formler fra matten. (gange, dele, sånn cos og sin osv). Du har ikke hjelpemidler tilgjengelig under testene, kun penn og papir! Må innrømme jeg ble flau da jeg satt med spm "Hvor mange sekunder er det i et døgn?" og jeg brukte ALT for lang tid på å komme frem til det svaret, hehe. 

Til slutt, en liten oppmuntring. Resultatet fra evnetestene slås sammen til en hovedkarakter. Det betyr at du kan gjøre det skikkelig dårlig på f.eks matten, men dra deg opp igjen hvis du gjør det skarpt på andre tester som norsk og engelsk.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...