ili Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Er lei av at Reitan Retail, Coop Norge og Norgesgruppen øker matvareprisene og håver inn overskudd. Nå har de endelig fått milliardbot , men skal se de hiver det over på forbrukerne og øker prisene ekstra mye sånn at de har ekstra overskudd over boten igjen. Det gjør de hver gang det rører seg i markedet. Krig i Ukraina? Øker prisen masse. Tørke i bortvekkistan? Øke prisen masse. Håver inn overskudd. Så har begynt å handle på butikker som ikke er eid av disse 3. Det er vanskelig siden de eier 95% av markedet. Vet det er noen asiabutikker. Men hva annet finnes? gigaboks, storcash osv er jo Norgesgruppen. Normal er vel et dansk firma? Noen som har tips? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Bunnpris er vel ikke en del av de heller, oda annet alternativ. Problemet at de 3 store og har egne distributører som de små må bruke og, unntaket er asia butikker som importerer maten. Lenke til kommentar
ili Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august 8 minutes ago, onkel_jon said: Bunnpris er vel ikke en del av de heller, oda annet alternativ. Problemet at de 3 store og har egne distributører som de små må bruke og, unntaket er asia butikker som importerer maten. Ja, stemmer. Ser Bunnpris har byttet litt på Rema og Norgesgruppen som distributør. Men de samarbeider vel for å holde prisen høye. Alle disse som leverer varer får vel og fra en av de. Noen plasser har bønder en liten sånn utsalgsplass. Dvs et lite skur der de selger noen varer kanskje. Noen som vet om slike i Stavanger området? Min far på hebnes handler ofte egg direkte fra en bonde der. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august 7 minutes ago, ili said: Ja, stemmer. Ser Bunnpris har byttet litt på Rema og Norgesgruppen som distributør. Men de samarbeider vel for å holde prisen høye. Alle disse som leverer varer får vel og fra en av de. Noen plasser har bønder en liten sånn utsalgsplass. Dvs et lite skur der de selger noen varer kanskje. Noen som vet om slike i Stavanger området? Min far på hebnes handler ofte egg direkte fra en bonde der. Sjekk ut reko ringen, da kan man kjøpe rett fra bonden. Er 3 i Stavanger området med Facebook grupper man kan joine https://www.rekonorge.no/ Lenke til kommentar
ili Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august 26 minutes ago, onkel_jon said: Sjekk ut reko ringen, da kan man kjøpe rett fra bonden. Er 3 i Stavanger området med Facebook grupper man kan joine https://www.rekonorge.no/ Flott takker. Den skal jeg sjekke ut med engang. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Bot blir sjølvsagt lempa i alle fall delvis over på kundane, ein stad må jo pengane kome frå og Konkurransetilsynet har ingen myndigheit til å kreve at pengane skal kome frå utbytte eller leiarlønningar. Eg meiner at bruken av prisjegarar ikkje er spesielt grovt, for sjølv om dei brukar prisjegarane til å sette prisane likt det andre kjeder har, så har vi også fordelen av det når det på grunn av prisjegarar oppstår handelskrig der alle kjedene dumper prisane på dagen på enkelte matvarer. Det som er problemet er at Konkurransetilsynet aktivt hindrar oss forbrukarar å få tilgang til denne prisinformasjonen. https://e24.no/privatoekonomi/i/9vrn5r/konkurransetilsynet-kritisk-til-dagligvareportal Slik som det er no så er det berre daglegvarekjedene sjølv som har god prisoversikt nettopp fordi dei bruker prisjegarar til å sjekke og registrere prisane hos konkurrentane. Eg er heilt sikker på at dersom forbrukarane hadde hatt tilgang til alle prisane, til dømes gjennom ein app der ein sett opp handleiste og får opp kva prisen er på butikkane i ditt nærområde, så hadde prisane blitt pressa ned. Daglegvarekjedene har enkelte varer som dei annonserer med tilbod på, særleg då dei matvarene som vanligvis danner grunnlaget for handlekorga som VG sin matbørs bruker som samanlikningsgrunnlag. Disse varene tener dei ikkje så mykje på, kanskje også med tap. Det dei tener på er alle andre varene som kundane ikkje er prisbeviste på og som aldri blir annonsert som tilbodsvarer, som til dømes hygieneprodukt. I tillegg til dei vanlege matvarene som det ikkje er tilbod på. Slik som det er i dag så må du sjølv gå innom alle daglegvarebutikker for å sjå på alle prisane, og deretter ta ei ny runde for å handle. Dette har folk flest ikkje tid til. Men eg er heilt sikker på at dersom eg enkelt hadde fått opp i ein app at denne veka så er det billegast å handle på Coop, med unntak av ost, dopapir og brus som er mykje billegare på Kiwi butikken på andre sida av gata, så hadde eg vært langt meir konsekvent i å handle billegaste varene på dei billegaste butikkane. I dette gitte eksempelet så ville ikkje Coop fått solgt osten sin utan å sette ned prisen til same nivå som Kiwi. I dag så veit eg ofte ikkje at osten er mykje billegare på Kiwi og kjøper den derfor på Coop fordi eg var innom likevel for å handle dei store sjokoladeplatene som dei har annonsert som tilbodsvare på store plakatar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå