Gå til innhold

Hevder å ha funnet løsningen på Teslas utskjelte blinklysknapper


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Salvesen. said:

Tja, det samme kan en jo si om interiøret til bilene de siste årene. Og svaret er nok så enkelt som kostnader. Å kjøpe utstyr fra 3part koster, iallefall sertifisert utstyr til en spesefikk industri osv. 

Tesla var tidlig ute med å fjerne det meste av knapper etc i bilen, og bransjen har mer eller mindre fulgt etter. 

Hvis vi ser på kostnader; hva koster et par hendeler? Er det virkelig så store kostnader i biler til 300k++?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (7 minutter siden):

Hvis vi ser på kostnader; hva koster et par hendeler? Er det virkelig så store kostnader i biler til 300k++?

Det er ikke bare ett par "hendler":

1097662_00_D_%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BB%D1%8C_%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F_%D1%80%D1%83%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%BE%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B9_Tesla_model_3_1097662_00_D_1.jpg

I tillegg er det flere kostnader enn å kjøpe en del i fra bosch. Produksjonslinjer er påvirket, logistikk, garanti etc etc. 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (16 minutter siden):

Hvis vi ser på kostnader; hva koster et par hendeler? Er det virkelig så store kostnader i biler til 300k++?

Det absolutt morsomste med Tesla-biler er mangelen på regnsensor. Framfor å bruke 50 spenn på en dedikert sensor som fungerer så har de i 8 år forgjeves jukket frem og tilbake med koden for å få det stakkars web-kameraet til å pålitelig detektere regn. 

Det må skyldes en kombinasjon av prestisje, kostkutt og en forventning om at kundene ikke gidder å lage noe fuss om det. Man "venner seg til det" som virker å være standardunnskyldningen for alle små og store mangler man ikke engang finner på en Dacia Sandero.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja, alt for tidlig. Og en kunne nok gjort en del justeringer for å gjøre det enda bedre. Som å plassere de på hver sin side kanskje. Usikker, men av og til føler jeg at det kunne vært en bedre løsning. Evt bak som de prøver på her. 

Men, jeg merker nå at når jeg kjører bil med spake så savner jeg tesla sitt system nesten hele tiden. Spessielt på motorvei når en skal blinke seg forbi, da er denne løsningen overlegen da knappene er nærme samt at Tesla selv skrur av blink. Er en uheldig og drar for langt i hendelen må en tilbake for å stoppe etc. 

Men som nevnt så er fortsatt mye rattutslag en utfordring med dagens løsning fra Tesla. 

Synes det fungerte greit selv, med kun noen timer bak rattet. Keitete i rundkjøringer, men ikke helt forferdelig som flere skal ha det til.

Spaken betjenes automatisk. Når du er ute å går tenker du ikke "nå må jeg plassere høyre ben dit og venstre dit" - du bare går på auto og løser utfordringer i terrenget på auto.

Det samme er det med blinklysspak, helt naturlig og perfekt plassert ergonomisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Det absolutt morsomste med Tesla-biler er mangelen på regnsensor. Framfor for å bruke 50 spenn på en dedikert sensor som fungerer så har de i 8 år forgjeves jukket frem og tilbake med koden for å få det stakkars web-kameraet til å pålitelig detektere regn. 

Det må skyldes en kombinasjon av prestisje, kostkutt og en forventning om at kundene ikke gidder å lage noe fuss om det. Man "venner seg til det" som virker å være standardunnskyldningen for alle små og store mangler man ikke engang finner på en Dacia Sandero.

Største problemet til Tesla her er at de stadig gjør endringer på koden som gjør at den i noen perioder er god, mens andre blir den latterlig dårlig. Dette kunne de lett løst ved å gi oss en sensitivitet config slik at vi kunne justert selv, mot at de stadig pirker i koden. 

Men med strategien til Tesla(Å produsere 100% selv) så er det ikke så rart at de sluttet å kjøpe fra bosch :)

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Synes det fungerte greit selv, med kun noen timer bak rattet. Keitete i rundkjøringer, men ikke helt forferdelig som flere skal ha det til.

Spaken betjenes automatisk. Når du er ute å går tenker du ikke "nå må jeg plassere høyre ben dit og venstre dit" - du bare går på auto og løser utfordringer i terrenget på auto.

Det samme er det med blinklysspak, helt naturlig og perfekt plassert ergonomisk. 

Ja det er likt for knappene, jeg tenker ikke på hvor jeg trykker foruten med stort ratt utslag. Da kan det være litt utfordrende da en ikke "auto" vet hvor knappen er. Så det er en utfordring, men det er relativt liten del av trykkingen har jeg funnet ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...