Gå til innhold

Hevder å ha funnet løsningen på Teslas utskjelte blinklysknapper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla blir funnet dårligst med flest feil i følge undersøkelser år etter år etter år etter år, og det meldes om at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk er er å sammenligne med mobilbruk i bil.
Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro Teks artikkel.
Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.
Verden vil sannelig bedras.
Men igjen: dette er jo bare atter en ny demonstrasjon av gyldigheten i Darwins gamle lov om survival of the fittest, som handler om at de dummeste og minst tilpasningssdyktigste må slite mest gjennom livet, selv om det her skjer i en moderne setting.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

De ser ikke så veldig mye bedre ut den løsningen for rundkjøringer. Ingen av disse vil fungere før de kommer med samme løsning som Cybertrucken, hvor man ikke trenger så mye rattutslag.

Det er også en annen produsent som har det de skaller S3XY Buttons som man kan koble til for mye annet også som irriterer de som mangler knapper til annet.

Lenke til kommentar

Er nok litt tidlig å bruke tesla sitt blinke system for lærekjørere, men de fleste kommer nok til å følge Tesla på dette også som mye annet. Hendler er komplekst utstyr ift oppgaven og mennesker er tilpassningsdyktige. Har nå snart kjørt 2 år med knapper og uten hendler. I 99% av tiden er det bedre, men med mye rattutslag er det kronglete. Det problemet vill nok steer by wire løse greit. 

Lenke til kommentar

Dette løser jo ikke problemet med at du ikke kan betjene blinklyset om du må flytte hendene på rattet. Istedet introduserer det er nytt problem, at du må ha begge hendene tilgjengelig for å blinke. Tre steg bakover og ett frem igjen.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med steer-by-wire er det egentlig ingen grunn til å i det hele tatt ha et ratt. Det kan enkelt erstattes med en touch-plate. Og den kan plasseres på et mer egnet sted som f.eks. rett foran armlenet, der man i gamle biler før i tiden hadde girspak. Så kan man styre bilen behagelig mens man hviler armen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

Det er nok litt tidlig for Tesla å konkludere på om dette i det hele tatt var en lur løsning. 

 

Ja, alt for tidlig. Og en kunne nok gjort en del justeringer for å gjøre det enda bedre. Som å plassere de på hver sin side kanskje. Usikker, men av og til føler jeg at det kunne vært en bedre løsning. Evt bak som de prøver på her. 

Men, jeg merker nå at når jeg kjører bil med spake så savner jeg tesla sitt system nesten hele tiden. Spessielt på motorvei når en skal blinke seg forbi, da er denne løsningen overlegen da knappene er nærme samt at Tesla selv skrur av blink. Er en uheldig og drar for langt i hendelen må en tilbake for å stoppe etc. 

Men som nevnt så er fortsatt mye rattutslag en utfordring med dagens løsning fra Tesla. 

Lenke til kommentar

Synes det er litt småfestlig at man må skaffe tredjepartsløsninger, for å fikse noe, som bilprodusent ikke skulle ha fjernet/endret på i utgangspunktet. 

 

Hvor mange har noengang sagt, "Æsj, gidder ikke bruke blinklys, for det er for langt å strekke fingrene ett par centimeter for å nå hendel/bryter!"

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Skal bra gjøres å dra blinklyshendelen for langt. Da må man slite med muskelspasmer eller lignende. Det er et veldig markant ekstraklikk fra comfort-blink til konstant-blink. Dette vet jeg, for jeg har vanlige blinklyshendler selv.

Omtrent alle biler har mekanisk og dermed taktil blinklyshendel og da er det enkelt med vipp og treblink. Tesla hadde elektronisk og det er kanskje derfor overgangen til knapper ikke føltes så ille som det ellers ville vært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Salvesen. said:

Er nok litt tidlig å bruke tesla sitt blinke system for lærekjørere, men de fleste kommer nok til å følge Tesla på dette også som mye annet. Hendler er komplekst utstyr ift oppgaven og mennesker er tilpassningsdyktige. Har nå snart kjørt 2 år med knapper og uten hendler. I 99% av tiden er det bedre, men med mye rattutslag er det kronglete. Det problemet vill nok steer by wire løse greit. 

Hvorfor lage et problem som ikke er der? Hendeler / spaker er noe som er så primitivt (fra et menneskelig perspektiv) og enkelt å forstå at alle kan håndtere disse. Uavhengig hvor du har hendene på rattet eller rattutslag så kan du med enkelthet og uten å flytte blikket operere disse. Knapper derimot, som vil være særs avhengig av plasseringen av dine hender på rattet og rattutslag er faktisk helt fantastisk idioitisk. Det er det samme med de som mener at kortterminal på en elbillading er mer tunghvint enn å ha en app, som er telefonavhengig, som man må ha en konto, som man må dele masse personopplysninger med, som man til stadighet må holde kortinformasjonen oppdatert i, og osv... forstå det den som kan. 

Og ja, jeg har IQ over romtemperatur (ergo det finnes folk som faktisk er enda mer tjukk i huet enn meg), hvordan og hvorfor alle skal tilpasse seg dårlige løsninger er for meg en gåte. Det er mange måter å gjøre innovasjon på, men med de to eksemplene over så er ikke all innovasjon god invokasjon. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (54 minutter siden):

Hvorfor lage et problem som ikke er der? Hendeler / spaker er noe som er så primitivt (fra et menneskelig perspektiv) og enkelt å forstå at alle kan håndtere disse. Uavhengig hvor du har hendene på rattet eller rattutslag så kan du med enkelthet og uten å flytte blikket operere disse. Knapper derimot, som vil være særs avhengig av plasseringen av dine hender på rattet og rattutslag er faktisk helt fantastisk idioitisk. Det er det samme med de som mener at kortterminal på en elbillading er mer tunghvint enn å ha en app, som er telefonavhengig, som man må ha en konto, som man må dele masse personopplysninger med, som man til stadighet må holde kortinformasjonen oppdatert i, og osv... forstå det den som kan. 

Og ja, jeg har IQ over romtemperatur (ergo det finnes folk som faktisk er enda mer tjukk i huet enn meg), hvordan og hvorfor alle skal tilpasse seg dårlige løsninger er for meg en gåte. Det er mange måter å gjøre innovasjon på, men med de to eksemplene over så er ikke all innovasjon god invokasjon. 

Tja, det samme kan en jo si om interiøret til bilene de siste årene. Og svaret er nok så enkelt som kostnader. Å kjøpe utstyr fra 3part koster, iallefall sertifisert utstyr til en spesefikk industri osv. 

Tesla var tidlig ute med å fjerne det meste av knapper etc i bilen, og bransjen har mer eller mindre fulgt etter. 

Og med den priskampen vi ser nå prøver nok de fleste å presse prisene så langt ned som mulig for å stå i kampen. Tesla har jo åpent sagt at deres mål er å produsere 100% av delene selv. Hovedpunktet bak dette er nok kostnadsbesparelser men også andre ting som å ha full kontroll på alt utstyr i bilen etc. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...