Gå til innhold

Noen måte å komme unna 37,84% skatt på aksjefond?


Gjest 00930...99c

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (15 minutter siden):

Aner ikke, men håper det for min del😅

Vi har såpass vinglete politisk styring at dette trolig blir omgjort flere ganger før du går av med pensjon. Skattesatsen på pensjon og kapitalinntekter vil også trolig øke kraftig. Dette legges til grunn når jeg ser på den yngre politiske garde og dagens politikere. Det ser med andre ord ganske mørkt ut for alle andre enn staten selv.

Lenke til kommentar
Gjest 00930...99c skrev (3 timer siden):

Jeg sparer i aksjefond og har selvsagt et langsiktig perspekitv. Det meste skal investeres til bruk i pensjonsalder eller rundt der.

Jeg følger med på fondenes svingninger innimellom og blir selvsagt fornøyd når jeg ser hvor mye pengene har vokst i de siste 10 årene og gleder meg til å se de vokse også de neste 30-40 årene.

Men en ting som setter en voldsom demper på stemningen er vissheten om at staten skal ha nesten 38% av gevinsten når jeg tar de ut på mine eldre dager. Blir nesten demotivert av det hele.

Er det noen måte å redusere skatten på? Lovlig selvsagt.

Anonymous poster hash: 00930...99c

Jeg vet ikke om det er for sent for din del, men for den yngre garde vil det kanskje være gunstig å start et utenlandsk foretak og dytte sparepengene sin inn den veien slik at man i større grad unngår å tape store deler av sin investering når man blir eldre?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om det er for sent for din del, men for den yngre garde vil det kanskje være gunstig å start et utenlandsk foretak og dytte sparepengene sin inn den veien slik at man i større grad unngår å tape store deler av sin investering når man blir eldre?

Hvordan skal det hjelpe? Med mindre du planlegger å flytte til utlandet og gjøre skattesvik så er det vel ikke noe rimeligere skattemessig. Det ser vel egentlig bare ut som en måte å lage masse administrasjon for seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 timer siden):

Du skatter kun av gevinsten, så du vil uansett få ut mer penger enn du satt inn så lenge verdien øker. Dersom verdien synker eller står i ro, betaler du ikke noe skatt.

Ikke noe å klage over, dette.

Skatter jo av formue også. Derfor må norske bedriftseiere selge seg ut av egne bedrifter for å betale skatt, og så kommer utlendingene inn og kjøper opp norske bedrifter. Regjeringen elsker utenlandsk eierskap i norske bedrifter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 timer siden):

Vis gjerne til tall her. Går staten i minus på alle nordmenn når du tar alle skatter og avgifter betalt inn i løpet av livet versus hva man får igjen i tjenester?

Jeg spurte AI'ene og de svarer at generelt så går staten i pluss for de fleste. Altså ikke bare for en gjennomsnittsperson, men for de fleste.

Denne saken sier litt om dette:

Sitat

I gjennomsnitt vil en gjennomsnitlig norskfødt person etterlate seg en ubetalt skatteregning på 5,8 millioner kroner når vedkommende dør. Tjenestene fra velferdsstaten er altså mye større enn det som kan finanserieres av dagens skattebetalinger og det handlingsregelen tillater av bruk av oljepenger.

Sitat

Konklusjon: Menn og kvinner mottar offentlige ytelser for henholdsvis 3,4 og 17,0 millioner kroner mer enn de betaler for selv.

Regningen gjøres opp med 4,4 millioner kroner til hver av oss fra Oljefondet.

Etter disse uttakene går norskfødte menn med en million kroner i pluss.

- For kvinner er det fortsatt 12,6 millioner kroner opp til balanse, skriver SSB-forskerne.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (43 minutter siden):

Hvordan skal det hjelpe? Med mindre du planlegger å flytte til utlandet og gjøre skattesvik så er det vel ikke noe rimeligere skattemessig. Det ser vel egentlig bare ut som en måte å lage masse administrasjon for seg selv.

Det er ikke skattesvik og flytte ut, du skatter etter skatteavtalene med respekterende land. Umoralen ligger forankret i norsk politikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Takk for lenken. Jeg har helt sikkert lest den saken før. Rart at AI ikke finner de samme tallene, men AI skrev at det var vanskelig å sette en verdi på alle tjenestene man mottar og at valgene man gjør der kan gi store utslag og andre resultater.

Jeg skjønner ikke helt deler av det som skrives. Det står at menn går en million i pluss, samtidig som de skriver at de går 3 millioner i minus. Det brukes 4 millioner fra oljefondet og dermed går menn i pluss? Hvorfor brukes det penger som ikke trengs i regnestykket? 

Sitat

Statistisk sentralbyrås Erling Holmøy har regnet ut at kvinner i gjennomsnitt koster samfunnet over 10 millioner kroner gjennom livet, mens menn går i pluss.

 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (59 minutter siden):

Takk for lenken. Jeg har helt sikkert lest den saken før. Rart at AI ikke finner de samme tallene, men AI skrev at det var vanskelig å sette en verdi på alle tjenestene man mottar og at valgene man gjør der kan gi store utslag og andre resultater.

Jeg skjønner ikke helt deler av det som skrives. Det står at menn går en million i pluss, samtidig som de skriver at de går 3 millioner i minus. Det brukes 4 millioner fra oljefondet og dermed går menn i pluss? Hvorfor brukes det penger som ikke trengs i regnestykket? 

 

Usikker, men gitt setningen:

"Regningen gjøres opp med 4,4 millioner kroner til hver av oss fra Oljefondet.",

så regner jeg med at det kan være snakk om det "oljekorrigerte budsjettunderskuddet":

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-1-s-gul-bok-20232024/id2998593/?ch=2

Sitat

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet, altså uten korreksjoner for økonomiske svingninger, anslås til 336,5 mrd. kroner i 2024. Dette underskuddet motsvares av en overføring fra Statens pensjonsfond utland, slik at statsbudsjettet er i balanse.

 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (8 minutter siden):

Det får meg til å lure på hvordan det går rundt i det hele tatt i land med lavere skatte og avgiftsnivå som ikke har noe oljefond.

Ja, nordmenn bruker jo i gjennomsnitt mer velferdstjenester enn vi betaler for, på tross av rekordhøye inntekter til staten, men dette underskuddet blir da "reddet" av oljefondet.

Det er helt klart at vi allerede er dypt inne i det som kalles en "Hollandsk syke", men en som er mye dypere og langvarig, og som det kanskje vil være umulig og komme seg ut av:

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/norsk_okonomi/bruk-av-oljepenger-/hollandsk-syke/id449284/

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Trulss said:

38% skatt samt risikoen man tar er svært demotiverende. Man får håpe på at fremtiden bringer nye politikere til bordet. Det offentlige forbruket er skyhøyt så skattene kunne vært betraktelig lavere om våre folkevalgte hadde hatt et nogelunde oppegående gangsyn i pengebruken.

Om det går skeis så blir det jo ingen skatt, og går det skikkelig skeis så blir det høyt skattefradrag :)

 

 

Som noen nevnte tidligere, men som mange glemmer og/eller ikke forstår; vi har skjermingsfradrag. Nå med høyere renter så påvirker det også skatten av investeringene i mye større grad. Feks i år så blir det nok 3.5% ish, og med en forventet årlig avkastning på 7% så blir den effektive skattesatsen halvert. Får vi derimot 20% avkastning og dermed høyere andel skatt så bør man ikke klage så jævla mye... Om rentene går ned så kan man vurdere å investere mer for en billig penge.

Det finnes fortsatt muligheter i Norge, selv om det selvsagt ikke er lagt opp til at vi alle kan spare noen mill og slutte i jobben som 35åringer.

Endret av sureup
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (15 timer siden):

Vi har såpass vinglete politisk styring at dette trolig blir omgjort flere ganger før du går av med pensjon. Skattesatsen på pensjon og kapitalinntekter vil også trolig øke kraftig. Dette legges til grunn når jeg ser på den yngre politiske garde og dagens politikere. Det ser med andre ord ganske mørkt ut for alle andre enn staten selv.

Ja de har vel samme mentaliteten som når det gjelder kraftproduksjon, snylte befolkningen og tjene penger på det. De burde skamme seg!

Lenke til kommentar
20 hours ago, Nimrad said:

Jeg tenker at folk som har slike meninger som deg kan få velge hva du vil kutte. Alle vil selvfølgelig betale minst mulig. Jeg bor i Stavanger og stemte på et parti mot eiendomsskatt. Nå ser vi konsekvensene. Det kuttes i lærere, eldreomsorg osv.

Problemet er at politikerne gjerne kutter i eldreomsorg, vedlikehold osv, da det dessverre ikke ser ut til å påvirke hvor mange stemmer de får. Så "kjedelige" ting blir økset, mens "hjertesaker" av div. karakter blir prioritert. 

På lokalplan er det mye mer stas for en ordfører å klippe snor på et nytt bygg enn å ta vare på de som kommunen allerede eier, så derfor har vi et enormt vedlikeholdsetterslep i kommune-Norge. 

Demokrati sørger for at vi får de lederne vi fortjener, derfor er dette til slutt velgernes feil - vi lar oss blende av fagre lovnader og straffer ikke de som ikke tar seg av de "kjedelige" tingene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sureup skrev (15 timer siden):

Om det går skeis så blir det jo ingen skatt, og går det skikkelig skeis så blir det høyt skattefradrag :)

Som noen nevnte tidligere, men som mange glemmer og/eller ikke forstår; vi har skjermingsfradrag. Nå med høyere renter så påvirker det også skatten av investeringene i mye større grad. Feks i år så blir det nok 3.5% ish, og med en forventet årlig avkastning på 7% så blir den effektive skattesatsen halvert. Får vi derimot 20% avkastning og dermed høyere andel skatt så bør man ikke klage så jævla mye... Om rentene går ned så kan man vurdere å investere mer for en billig penge.

Det finnes fortsatt muligheter i Norge, selv om det selvsagt ikke er lagt opp til at vi alle kan spare noen mill og slutte i jobben som 35åringer.

Akkurat no bidreg høg rente til høg skjermingsrente, men ser ein litt bakover i tid så er det langt frå 3,5%.

Har du aksjar og bustadlån så kan ein tenke at skjermingsrenta demper litt effekten av høg rente sidan du mistar mindre av avkastninga.

IMG_2375.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fac97...ee8
sureup skrev (18 timer siden):

Som noen nevnte tidligere, men som mange glemmer og/eller ikke forstår; vi har skjermingsfradrag. Nå med høyere renter så påvirker det også skatten av investeringene i mye større grad.

Man får beregnet skjermingsfradrag på bakgrunn av innskuddet, ikke avkastningen. Så har man høy avkastning og mye renters rente effekt så blir det opprinnelige innskuddet og dermed skjermingsfradraget en stadig mindre del av porteføljen.

Anonymous poster hash: fac97...ee8

Lenke til kommentar
On 21.8.2024 at 2:51 PM, wampster said:

Er så deilig å høre folk som betaler lite (eller ingen) skatt fortelle folk som betaler mye i skatt at det ikke er noe problem.

Og forresten (til info og til de som alltid kommer med argumentet at "gamlinger koster")..

Det er kriminelt mye, og ikke noe man kan gjøre noe med. Og da (i en god del tilfeller/steder) trekker de ekstra for hårklipp, negklipp og lignende i tillegg.

edit: Link til sitat: Link

Og uansett fullstendig mangel på innsikt når "gamlinger" har betalt skatt og bidratt til samfunnet hele livet. Vi kunne heller fjernet all skatt når dissa gamlingene var 18 år, så hadde ikke de som  klager i dag hatt gratis skole, helsehjelp osv. Vi lever i en tid hvor vi har flere høyt utdannede enn noen gang, likevel klarer man ikke forstå noe så enkelt som dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...