Gå til innhold

Noen måte å komme unna 37,84% skatt på aksjefond?


Gjest 00930...99c

Anbefalte innlegg

Gjest 00930...99c

Jeg sparer i aksjefond og har selvsagt et langsiktig perspekitv. Det meste skal investeres til bruk i pensjonsalder eller rundt der.

Jeg følger med på fondenes svingninger innimellom og blir selvsagt fornøyd når jeg ser hvor mye pengene har vokst i de siste 10 årene og gleder meg til å se de vokse også de neste 30-40 årene.

Men en ting som setter en voldsom demper på stemningen er vissheten om at staten skal ha nesten 38% av gevinsten når jeg tar de ut på mine eldre dager. Blir nesten demotivert av det hele.

Er det noen måte å redusere skatten på? Lovlig selvsagt.

Anonymous poster hash: 00930...99c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fac97...ee8

Hva er det rikingene gjør?

Flytter ut av landet.

Eller kjøper et taper selskap med fremførbart underskudd

Anonymous poster hash: fac97...ee8

Lenke til kommentar
Gjest 00930...99c skrev (45 minutter siden):

Jeg sparer i aksjefond og har selvsagt et langsiktig perspekitv. Det meste skal investeres til bruk i pensjonsalder eller rundt der.

Jeg følger med på fondenes svingninger innimellom og blir selvsagt fornøyd når jeg ser hvor mye pengene har vokst i de siste 10 årene og gleder meg til å se de vokse også de neste 30-40 årene.

Men en ting som setter en voldsom demper på stemningen er vissheten om at staten skal ha nesten 38% av gevinsten når jeg tar de ut på mine eldre dager. Blir nesten demotivert av det hele.

Er det noen måte å redusere skatten på? Lovlig selvsagt.

Anonymous poster hash: 00930...99c

Du skatter kun av gevinsten, så du vil uansett få ut mer penger enn du satt inn så lenge verdien øker. Dersom verdien synker eller står i ro, betaler du ikke noe skatt.

Ikke noe å klage over, dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

38% skatt er ikke noe å klage over? 🙄 allow me to disagree...
https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543
Hvis man ikke skal realisere gevinst før flere tiår frem i tid så kan den satsen endre seg. Forhåpentligvis ikke videre oppover, for da nærmer det seg overgrep. Men det hadde ikke forundret meg overhodet. De kan godt finne på å skru opp 20% til, og unnskylde seg med at de skrur ned prisen på en barnehageplass. Det er omtrent like dumt som et kontruert regnestykke som viser noen tusen kroner i skattelette. Hva om det regnestykket ikke treffer meg, selv om jeg på ingen måte "har mest" eller "har sterkest rygg"? Slipper jeg å betale 38% skatt da? Tenkte meg ikke det nei.

Endret av bo1e
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (48 minutter siden):

Du skatter kun av gevinsten, så du vil uansett få ut mer penger enn du satt inn så lenge verdien øker. Dersom verdien synker eller står i ro, betaler du ikke noe skatt.

Ikke noe å klage over, dette.

Jeg tenker at folk som har slike meninger burde blitt hatt inntektskatt på 70% kanskje. Du skatter jo tross alt bare på penger du tjener, ikke penger du ikke tjener - så ingenting å klage over dette!

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Antar at du sparer i ASK ut fra beskrivelsen din. Effektiv skattesats på aksjefond har blitt flyttet på ganske mye de siste 11 årene. Hva denne er i dag har slik sett lite å si hvis du har tenkt å ta ut mesteparten av overskuddet flere tiår frem i tid. Den effektive skatten på gevinst har vel gått fra 31,68 % til 37,84 % bare i den siste regjeringsperioden.

Husk også at det er noen prosenter å spare årlig på skjermingsfradrag i høyrentetider Finn ditt skjermingsfradrag - Skatteetaten

Minner også på skattesats på ordinær rentegevinst er på 22% per i dag og at dette skattes årlig kontra når du tar ut overskuddet av ASK-en din. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er bare å vente til skatten blir satt ned. Sannsynligvis så kommer vi til å ha mange år med litt lavere skatt enn det vi har nå fram til du blir pensjonist. 38% er skatten på gevinsten i år. Om 20 år så er den kanskje nede i 27% igjen. 

Skjermingsfradrag vil sannsynligvis også utgjøre ganske mye.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
MrL skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at folk som har slike meninger burde blitt hatt inntektskatt på 70% kanskje. Du skatter jo tross alt bare på penger du tjener, ikke penger du ikke tjener - så ingenting å klage over dette!

Jeg tenker at folk som har slike meninger som deg kan få velge hva du vil kutte. Alle vil selvfølgelig betale minst mulig. Jeg bor i Stavanger og stemte på et parti mot eiendomsskatt. Nå ser vi konsekvensene. Det kuttes i lærere, eldreomsorg osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sittende regjering ønsker tydeligvis ikke norsk småsparer-eierskap i aksjer.

Tenkte at aksjer med relativt høyt utbytte kunne være noe, pga 22% sats, men regjeringen har også der spesifikt bestemt at  privatpersoner (= småsparere) må multiplisere dette med 1,72 som blir til 37,8% dvs samme skattesats på utbytte også.

https://www.dnb.no/markets/aksjer/utbytteaksjer

Tradisjonelt har jo aksjer med stabilt høyt utbytte også vært en måte å sikre pensjonen på.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 00930...99c skrev (1 time siden):

Men en ting som setter en voldsom demper på stemningen er vissheten om at staten skal ha nesten 38% av gevinsten når jeg tar de ut på mine eldre dager.

Jeg tenker på hvor mye utgifter staten kommer til å ha ifb med din alderdom, og tenker at du kommer godt ut med 38% skatt. Med mindre du har veldig mye penger på bok går du garantert i pluss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at folk som har slike meninger som deg kan få velge hva du vil kutte. Alle vil selvfølgelig betale minst mulig. Jeg bor i Stavanger og stemte på et parti mot eiendomsskatt. Nå ser vi konsekvensene. Det kuttes i lærere, eldreomsorg osv.

Vi kan starte med de titalls/hundretalls milliardene vi bruker på mennesker som ikke er norske, de står for noen av våre største utgifter og blir belønnet med mer velstand enn våre eldre som har betalt skatt hele livet og sitter på gamlehjem og spiser tørre brødskiver. 

Så synes jeg det alltid er morsomt at når man har innført en skatt som raner befolkningen for penger skal de som betaler skatten også sitte med skyldsfølelsen for konsekvensene at skatten fjernes. Skatten skulle aldri vært innført i utgangspunktet, det er ikke mitt problem at dere må kutte i bruk av penger dere aldri skulle hatt. Man får heller glede seg over årene man fikk bruke av dette ransutbytte.

Den største grunnen til fattigdom og at vanlige folk får mindre til overs er uannsett innvandring, så det er det er undelig at man hele tiden skylder på de rike ikke betaler nok.

Nå blir dette fort avsporing, men så skal det sies til slutt at jeg er ikke imot skatt på gevinst av aksjer - spørsmålet er hvor mye. Jeg synes den gamle satsen var høy nok. 



 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 minutter siden):

Sittende regjering ønsker tydeligvis ikke norsk småsparer-eierskap i aksjer.

Tenkte at aksjer med utbytte kunne være noe, pga 22% sats, men regjeringen har også der spesifikt bestemt at  privatpersoner (= småsparere) som multiplisere dette med 1,72 som blir til 37,8% dvs samme skattesats på utbytte også.

https://www.dnb.no/markets/aksjer/utbytteaksjer

Det virker ikke som du har forstått hva denne satsen er ment for?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det virker ikke som du har forstått hva denne satsen er ment for?

Vet ikke helt hva du mener jeg ikke har forstått ?  Sitat fra nederst på siden jeg linket

Sitat

Skattesats for utbytte mottatt i inntektsåret 2023 var 22 %, men for privatpersoner skal satsen multipliseres med 1,72. Dette gir en skattesats på 37,84 % for utbytte mottatt for 2023.

Det er ikke varslet endringer for 2024.

NB! Skattbart utbytte er etter skjermingsfradrag.

 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker på hvor mye utgifter staten kommer til å ha ifb med din alderdom, og tenker at du kommer godt ut med 38% skatt. Med mindre du har veldig mye penger på bok går du garantert i pluss.

Vis gjerne til tall her. Går staten i minus på alle nordmenn når du tar alle skatter og avgifter betalt inn i løpet av livet versus hva man får igjen i tjenester?

Jeg spurte AI'ene og de svarer at generelt så går staten i pluss for de fleste. Altså ikke bare for en gjennomsnittsperson, men for de fleste.

Lenke til kommentar

Ja det mangler ikke akkurat på historiene om uverdig behandling av eldre, og eldrebølgen er fortsatt på vei. Siste melding fra statsrådshold er at i fremtiden så må eldre klare seg mer selv. Det blir færre hender per eldre som skal tas vare på. NRK publiserer stadig saker som oppfordrer til å spare til egen alderdom. Så jeg er veeldig usikker på hvor fornøyd vi kommer til å ha grunn til å være etterhvert.

Lenke til kommentar

Er så deilig å høre folk som betaler lite (eller ingen) skatt fortelle folk som betaler mye i skatt at det ikke er noe problem.

Og forresten (til info og til de som alltid kommer med argumentet at "gamlinger koster")..

Sitat

Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem.

Det er kriminelt mye, og ikke noe man kan gjøre noe med. Og da (i en god del tilfeller/steder) trekker de ekstra for hårklipp, negklipp og lignende i tillegg.

edit: Link til sitat: Link

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

38% skatt samt risikoen man tar er svært demotiverende. Man får håpe på at fremtiden bringer nye politikere til bordet. Det offentlige forbruket er skyhøyt så skattene kunne vært betraktelig lavere om våre folkevalgte hadde hatt et nogelunde oppegående gangsyn i pengebruken.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...