Gå til innhold

Er Norge et uoffisielt EU land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Er ikke kravene fra EØS omtrent det samme som EU landene må forholde seg til? Hva er det som skiller EU fra EØS? Grunnen jeg spør er fordi EU har pålagt Norge til å vedlikeholde alle tunneler til EU standard. 

Nei. Norge er ikke medlemmer av unionen og deltar derfor ikke i den felles landbrukspolitikken, felles fiskeripolitikk, utenrikspolitikken og felles handelspolitikk. Vi er heller ikke medlemmer av eurosonen.

Kravene du snakker om må vi forholde oss til uansett samarbeidsform, slik er det også for nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia som må følge opp sine forpliktelser som skal sørge for like konkurransevilkår og innenfor de områdene de velger å samarbeide med EU om.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
mellomkjøttet skrev (På 21.8.2024 den 11:41 AM):

Norge tar frivillig til seg alle EU-lover fordi det er kravet for at vi skal kunne selge varene våre til EU-land.

Jeg håper Norge ikke selger mer varer til Kina. Å måtte implementere kinesiske lover ser jeg på med grøss.

Frivillig tvang kanskje 😋

Lenke til kommentar

Å være EØS medlem er heilt klart noko anna enn å være EU medlem, men litt avhengig av korleis ein ser på det så får vi litt av fordelane som vi kunne hatt som EU medlem gjennom EØS avtalen. 

Litt enkelt forklart så får vi delta i eit fritt arbeids og handelsmarked gjennom EØS medlemskapet, men utan å gi andre EU land tilgang til mellom anna norske fiskeressursar. Største ulempane med å stå utanfor EU er nok at vi ikkje er ein del av EU sin sikkerheitspolitikk og beredskapsarbeid, dette gjorde mellom anna at vi under koronaen ikkje hadde like god tilgang til vaksiner som andre EU land. 

Lenke til kommentar

Det er primært handelen, dvs fri eksport av fisk etc (så lenge det ikke er snakk om dumping-salg) dvs fri flyt av varer og tjenester på like konkurransevilkår og i prinsippet begge veier.

Så er det også slik at EØS-land må betale endel for å få tilgang til å være nesten på lik linje med ekte EU-land.  For Norges del betyr det ca 37 milliarder NOK som betales til de 15 fattigste EU-landene. 

https://www.tu.no/nyhetsstudio/norge-skal-betale-eu-nesten-385-milliarder-kroner-i-eoes-bidrag/14442

I sum tjener næringslivet vårt på det, men det koster absolutt.  Som EØS medlem plikter vi også å vedta de fleste EU-forskrifter/direktiv/lover.   Inkludert den omstridte Acer avtalen. https://neitileu.no/aktuelt/sant-og-usant-om-acer-og-energiunionen#2acertvang

Noe har vi fått unntak fra foreløpig fordi det er en viss anledning til at hvert land gjør tilpasninger, som f.eks. PKK av motorsykler annethvert år. Det ville jo i prinsippet bety PKK hver 12 mnd kjøring med våre vintersesonger.  Tyske verkstedbransjen var dog veldig lobby ift dette (store inntekter for de) selv om ulykker pga tekniske feil på MC er under 3%

Lenke til kommentar
8 hours ago, Rune_says said:

Det er primært handelen, dvs fri eksport av fisk etc (så lenge det ikke er snakk om dumping-salg) dvs fri flyt av varer og tjenester på like konkurransevilkår og i prinsippet begge veier.

Mulig det har vært en endring jeg ikke har fått med meg, men i alle fall før var det IKKE fri eksport av fisk:

Eksport av bearbeidede fiskeprodukter er det IKKE fritt frem. Dette som et tilsvar på Norges begrensning av import av landbruksprodukter.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 timer siden):

Mulig det har vært en endring jeg ikke har fått med meg, men i alle fall før var det IKKE fri eksport av fisk:

Eksport av bearbeidede fiskeprodukter er det IKKE fritt frem. Dette som et tilsvar på Norges begrensning av import av landbruksprodukter.

Ja, jeg er ikke noen ekspert.  Sikkert noen begrensniger som du nevner, men totalt sett mye bedre for norske bedrifter enn uten EØS avtalen.

EU er jo grunnlagt på tanken om fri flyt av varer og tjenester, men så har det med tiden kommet mye politiske bi-effekter.  Noe av det som slår negativt ut er f.eks. det er mye salmonella i egg i EU og ikke i Norge https://www.nationen.no/grelt-eksempel-pa-eu-tilpassing/o/5-148-16869

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...