Gå til innhold

Bør elsykkel og el-sparkesykkel få lov å øke farten littegrann mer lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Grensene er satt for at elsykkel fortsatt skal kunne bruke gang-/sykkelvei, fortau, gågater etc. Ja, alle sykler kan sykle fortere med muskelkraft. En trenet racer-syklist kommer fint opp i 40-50+ i flatt terreng men da holder de seg i veibanen. Det vil være ganske lite pop blant fotgjengere på g/s vei om elsykler får raskere motor. 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Rune_says skrev (På 26.9.2024 den 8:05 AM):

Grensene er satt for at elsykkel fortsatt skal kunne bruke gang-/sykkelvei, fortau, gågater etc. Ja, alle sykler kan sykle fortere med muskelkraft. En trenet racer-syklist kommer fint opp i 40-50+ i flatt terreng men da holder de seg i veibanen. Det vil være ganske lite pop blant fotgjengere på g/s vei om elsykler får raskere motor. 

Litt uenig, fordi de som trør uten hjelp sykler langt fortere en dette her, og jo de gjør også dette på sykkel og gangsti. En el sykkel burde lett kunne fått assistanse fra elmotoren til opp mot samme hastigheter. Så må syklisten ansvarligjøres angående det å tilpasse farten til andre myke trafikanter. 

Så er ikke dette noe stort problem for meg, holder 25 km, stort sett i oppoverbakker, nedoverbakker og på flater. Er det ikke forsvarlig setter jeg ned hastigheten uansett.

Endret av En Gedi
Lenke til kommentar

Som empirisk sjåfør på 4 hjul er svaret nei. Det er ett eller annet mentalt som skjer når man bestiger 2 hjul. Trafikkregler og kanskje til og med retorisk tankegang for andres og egen sikkerhet får en tåkete oppfatning. Og da har ihvertfall det voksne erfaring fra 4+ hjul selv. Det ligger på grensen til kamikaze og latterlig hvordan de kan brenne igjennom rødt lys eller en folkemengde med de nesten religiøse oppfatninger av ens eget ego. Om ikke daglig, nødbremses det for en 2 hjuler som plutselig vil svinge over et fotgjengerfelt. Loven er krystallklar, og dette av åpenbare sikkerhetsgrunner for alle parter, stig av 2 hjulet, og gå over fotgjengerfeltet. Tenk på andre, lett lekende (humoristisk for noen) etter loven, kan et kjøretøy dra med seg en 2 hjuling noen meter og ny lakkering kan bli en regress eller kiste. Like mye som denne adferd, skal heller ikke mobilbruk fra 4+ hjulinger være en ting og selvsagt aldri være ruspåvirket. Og jeg støtter utbygging av egne sykkelfelt, selv noen fremdeles velger å ligger midt i veien.

Ta vare på hverandre. Sett av tid til å gå av 2 hjulinger ved fotgjengerfelt, ikke ta friheten til oppføre seg som ego så vil det blir bedre for alle parter 🙂

Lenke til kommentar

Fartsgrense reguleres også av hvor man eks. sykler. Ergo mener jeg at el-sykkel burde ha sperre først på 35kmt (har det noen steder i verden).

For sparkesykkel er 20kmt helt greit, problemet er det er lov å selge produkter som bryter dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...