Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firefox oppsetting: Trenger help. [Løst]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Tilbake til hoved problemet, se bildet. Det og fjerne den, som jeg syns er iveien.

Ja, jeg skulle akkurat til å spørre deg om det! Så vi har med andre ord rykket tilbake til start :grin:

1. Bruker du Windows 10 eller 11? Jeg bruker Window 11.
2. Hvilken versjon av Firefox bruker du? Jeg bruker 129.0.2 (64-bit).
3. Kan det være en utvidelse som forårsaker dette? Jeg ser at du bruker AdBlocker, men tror ikke den er årsaken .. må sjekke det. Jeg bruker ingen utvidelser.
4. Har du vurdert å reinstallere Firefox, etter at du har tatt sikkerhetskopi av bokmerker, passord, personlig ordliste etc.

Jeg skal søke på nettet og se om jeg finner noe -- men her trengs det nok flere kloke hoder!

Er det noen andre her på forumet som har opplevd noe lignende?

Endret av backtoback
Lenke til kommentar
backtoback skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg skulle akkurat til å spørre deg om det! Så vi har med andre ord rykket tilbake til start :grin:

1. Bruker du Windows 10 eller 11? Jeg bruker Window 11.
2. Hvilken versjon av Firefox bruker du? Jeg bruker 129.0.2 (64-bit).
3. Kan det være en utvidelse som forårsaker dette? Jeg ser at du bruker AdBlocker, men tror ikke den er årsaken .. må sjekke det. Jeg bruker ingen utvidelser.
4. Har du vurdert å reinstallere Firefox, etter at du har tatt sikkerhetskopi av bokmerker, passord, personlig ordliste etc.

Jeg skal søke på nettet og se om jeg finner noe -- men her trengs det nok flere kloke hoder!

Er det noen andre her på forumet som har opplevd noe lignende?

  1. Jeg tror det er Windows 11, hvis jeg ikke husker helt feil nå. 🤔
  2. Det vet jeg rett og slett ikke.
  3. Det kan være mulig at det er en del av utvidelsen til Firefox. AdBlocker, det kan ikke stemme. Hovedproblemet var en ting før jeg opprettet AdBlocken på nytt.
  4. Jeg vet ikke hvordan man sikkerhetskopiere sånt.

Jeg håper virkelig det lar seg gjøre og fjerne hoved problemet jeg har. Jeg liker ikke at hele linken skal vises under en åpen tab.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
Quote

Gjør følgende for å finne ut hvilken versjon av Mozilla Firefox for Windows du har:

    Start Mozilla Firefox.
    Klikk på de tre horisontale linjene øverst i høyre hjørne, og bla deretter ned til og klikk på Hjelp.
    Klikk på Om Firefox.
    Det vises et vindu med informasjon om nettleseren.

 

Quote

Hvis du vil finne ut hvilken versjon av Windows enheten din kjører, trykker du på Windows-logotasten + R, skriver inn winver i Åpne-boksen og velger OK.

 

Firefox har en feilsøkingsmodus som du kan prøve, for å sjekke om en utvidelse, tema, etc. er problemet.

1. Slå på feilsøkingsmodus:

slpfeilskingsmodus.thumb.png.d9d09adc06c58f4ff8e8f3c8cb99c3cd.png

 

2. Se om problemet forsvinner. (Nettleseren skifter automatisk til engelsk i feilsøkingsmodus.)

 

3. Turn Troubleshoot Mode off (Slå av feilsøkingsmodus) når du ferdig med feilsøkingen.

turn-troubleshoot-mode-off.thumb.png.4278e1e9c4aa1afb20ebec41b1f9e0c2.png

 

Endret av backtoback
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
backtoback skrev (1 time siden):

 

 

Firefox har en feilsøkingsmodus som du kan prøve, for å sjekke om en utvidelse, tema, etc. er problemet.

1. Slå på feilsøkingsmodus:

slpfeilskingsmodus.thumb.png.d9d09adc06c58f4ff8e8f3c8cb99c3cd.png

 

2. Se om problemet forsvinner. (Nettleseren skifter automatisk til engelsk i feilsøkingsmodus.)

 

3. Turn Troubleshoot Mode off (Slå av feilsøkingsmodus) når du ferdig med feilsøkingen.

turn-troubleshoot-mode-off.thumb.png.4278e1e9c4aa1afb20ebec41b1f9e0c2.png

 

Oki, jeg trodde at jeg hadde Windows 11, der tok jeg vist feil. Har 10.
Firefoxa.thumb.png.b29db5a5aa5b09833549ef771f5be434.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei @TheDarkSycamore - SCM, flott at du har siste versjon av Firefox :grin: Jeg har rotet litt mer rundt i Firefox-Instillinger:Generelt. Når jeg holder musepekern over en fane popper det også hos meg opp et vindu under fanen, men bare så lenge musepekeren er over fanen.

Forsvinner pop-up-vinduet hos deg eller ikke, når du fjerner musepekeren fra fanen?

Dersom det ikke forsvinner har du et problem, men om det forsvinner ser det ut til at det bare er slik Firefox fungerer. Min mening er at det ikke burde poppe opp et vindu under fanen når "Vis en forhåndsvisning av et bilde når du holder musepekeren på en fane" er avslått.

Det er sikkert fortsatt mulig å fjerne "problemet", men da må man endre brukergrensesnittet (UI) i Firefox ved hjelp av userChrome.css, og det har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke hvor enkelt/vanskelig det er.

EDIT: Jeg skal undersøke om det finnes noen innstillinger i about:config, som kan fjerne pop-up-vinduet.

 

(1) Avslått: Vis en forhåndsvisning av et bilde når du holder musepekeren på en fane

 

Av--Visenforhndsvisningavetbildenrduholdermusepekerenpenfane.thumb.png.452219b5c33bbe3af517fa2072f3b476.png

(2) Påslått: Vis en forhåndsvisning av et bilde når du holder musepekeren på en fane

 

P--Visenforhndsvisningavetbildenrduholdermusepekerenpenfane.thumb.png.8dcd9537b222e398f9131d1a7502caf4.png

 

 

Endret av backtoback
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

:woot: Etter mye om og men, har jeg funnet en kvikkfiks på "problemet".
Ved hjelp av about:config kan du selv bestemme hvor lang tid det tar før pop-up/tooltip-vinduet dukker opp, jeg valgte 3000 (= 3 sekunder).

(1) Åpne en ny fane, skriv og trykk enter: about:config
 

about-config--1.thumb.png.0d152db06c5bf7f614c46f4cd47bb7e8.png


(2) Skriv i søkefeltet: tooltip


tooltip-delay--1.thumb.png.078f4d87c4164b86aca643528b908509.png

 

(3) Endre til f. eks. 3000 (= 3 sekunder)

 

tooltip-delay--2.thumb.png.3a0724a0f540ceb74439396afb7649b4.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
backtoback skrev (3 timer siden):

Hei @TheDarkSycamore - SCM, flott at du har siste versjon av Firefox :grin: Jeg har rotet litt mer rundt i Firefox-Instillinger:Generelt. Når jeg holder musepekern over en fane popper det også hos meg opp et vindu under fanen, men bare så lenge musepekeren er over fanen.

Forsvinner pop-up-vinduet hos deg eller ikke, når du fjerner musepekeren fra fanen?

Dersom det ikke forsvinner har du et problem, men om det forsvinner ser det ut til at det bare er slik Firefox fungerer. Min mening er at det ikke burde poppe opp et vindu under fanen når "Vis en forhåndsvisning av et bilde når du holder musepekeren på en fane" er avslått.

Det er sikkert fortsatt mulig å fjerne "problemet", men da må man endre brukergrensesnittet (UI) i Firefox ved hjelp av userChrome.css, og det har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke hvor enkelt/vanskelig det er.

EDIT: Jeg skal undersøke om det finnes noen innstillinger i about:config, som kan fjerne pop-up-vinduet.

 

(1) Avslått: Vis en forhåndsvisning av et bilde når du holder musepekeren på en fane

 

Av--Visenforhndsvisningavetbildenrduholdermusepekerenpenfane.thumb.png.452219b5c33bbe3af517fa2072f3b476.png

(2) Påslått: Vis en forhåndsvisning av et bilde når du holder musepekeren på en fane

 

P--Visenforhndsvisningavetbildenrduholdermusepekerenpenfane.thumb.png.8dcd9537b222e398f9131d1a7502caf4.png

 

 

Den viste jeg om. 😏😏

Lenke til kommentar
backtoback skrev (46 minutter siden):

:woot: Etter mye om og men, har jeg funnet en kvikkfiks på "problemet".
Ved hjelp av about:config kan du selv bestemme hvor lang tid det tar før pop-up/tooltip-vinduet dukker opp, jeg valgte 3000 (= 3 sekunder).

(1) Åpne en ny fane, skriv og trykk enter: about:config
 

about-config--1.thumb.png.0d152db06c5bf7f614c46f4cd47bb7e8.png


(2) Skriv i søkefeltet: tooltip


tooltip-delay--1.thumb.png.078f4d87c4164b86aca643528b908509.png

 

(3) Endre til f. eks. 3000 (= 3 sekunder)

 

tooltip-delay--2.thumb.png.3a0724a0f540ceb74439396afb7649b4.png

Mye bedre nå, takk. Mye lettere og leve med det når det tar noen sekunder til det popper opp. Det kan jeg klare og lave med. 🤗 Jeg satt den på 4000 isteden for.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Bare hyggelig! :grin:

Litt info:
DeepL.com Translator er en online-tjeneste som jeg bruker for å oversette tekster; engelsk til norsk, norsk til englesk, etc. Gratisversjonen har en grense på 3000 tegn, så lengre tekster må splittes i mindre deler. Jeg er godt fornøyd med tjenesten. Den gjør samme nytta som Google translate.

DeepL.com Write retter både engelsk stavefeil og grammatikk, samt foreslår alternativer:

 

deepl-write.thumb.png.f35b1878a3e849eb84ff247aa3ce925d.png

 

Språklig stil kan også endres:

deepl--style.png.c6ebd2bcbc20d4b5d9453d0e1263ad41.png

 

 

Endret av backtoback
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
backtoback skrev (8 timer siden):

Bare hyggelig! :grin:

Litt info:
DeepL.com Translator er en online-tjeneste som jeg bruker for å oversette tekster; engelsk til norsk, norsk til englesk, etc. Gratisversjonen har en grense på 3000 tegn, så lengre tekster må splittes i mindre deler. Jeg er godt fornøyd med tjenesten. Den gjør samme nytta som Google translate.

DeepL.com Write retter både engelsk stavefeil og grammatikk, samt foreslår alternativer:

 

deepl-write.thumb.png.f35b1878a3e849eb84ff247aa3ce925d.png

 

Språklig stil kan også endres:

deepl--style.png.c6ebd2bcbc20d4b5d9453d0e1263ad41.png

 

 

Oki

Lenke til kommentar
lintos skrev (På 24.8.2024 den 12:11 AM):

Om du ønsker å deaktivere funksjonen helt må du endre denne innstillingen i about:config fra true til false:

browser.tab.hoverPreview.enabled

Hei @lintos, dette fungerer ikke helt i min Firefox 129.0.2 (64-bit). 

Mine innstillinger, observasjoner og gode/dårlige løsninger:

1. browser.tabs.hoverPreview.showThumbnails = false

2a. browser.tabs.hoverPreview.enabled = true gir et popup-vindu med 2-3 tekstlinjer.

2b. browser.tabs.hoverPreview.enabled = false gir en tooltip med 1 tekstlinje.

3. En rar ting er at browser.tabs.hoverPreview.enabled = false tilbakestilles til true når jeg restarter Firefox.
Skjer dette også i din Firefox?

4. Fant følgende fiks for punkt 3 på nettet:
    a. Åpne nye fane og skriv about:preferences
    b. Klikk Personvern og sikkerhet
    c. Rull ned til Datainnsamling og bruk for Firefox
    d. Slå av Tillat Firefox å installere og kjøre studier

5. Ved å bruke userChrome.css fant jeg en løsning på nettet som fjerner både popup-vinduet og tooltip (man behøver ikke bruke ui.tooltip.delay_ms):

i. How to Create a userChrome.css File

ii. Åpne den tomme userChrome.css fila og legg til css-koden: #tabbrowser-tab-tooltip {display:none !important;}

iii. Restart Firefox

PS. For min egen del er ui.tooltip.delay_ms = 4000 godt nok for meg :grin:

Endret av backtoback
5.
Lenke til kommentar

Det stemmer at det er to innstillinger i sving her:

1. browser.tabs.hoverPreview.enabled

  • True = Aktiverer den nye  forhåndsvisningen av faner.
  • False = Deaktiverer forhåndsvisning av faner, og faller tilbake til den eldre tooltip-visning med kun vindustittel.

 

2. browser.tabs.hoverPreview.showThumbnails

Denne innstillingen bestemmer om du vil se et miniatyrbilde sammen med den nye forhåndsvisningen når du holder musepekeren over en fane.

  • True = Aktiverer miniatyrbildevisningen sammen med tekstlinje for vindustittel og domene.
  • False = Deaktiverer miniatyrbildevisningen, og viser kun nevnte tekstlinje.

Når 1. er aktivert (satt til true) så kan du også kontrollere 2. via Innstillinger > Generelt > Faner

Til ditt punkt 3. Nei, det skjer ikke hos meg og virker rart at det skjer hos deg. Jeg bruker dog ikke modifisert userChrome.css, så det kan være en mulig årsak. Har du forsøkt uten og i en helt ny profil?

Er også mye mulig at ditt punkt 4 (som løste det du erfarte i ditt punkt 3) er den faktiske årsaken. Forhåndsvisning av faner ble lansert med versjon 129.0 og er en del av Mozillas progressive utrulling, kun et begrenset antall brukere vil ha innstillingen aktivert som standard før det eventuelt blir standardvalget for alle.

Edit: Uansett, flott at det løste seg🤩
 

Endret av lintos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...