Gå til innhold

Konsulent med mulighet til fast jobb, men må betale pendling selv

Anbefalte innlegg

On 6.9.2024 at 12:12 PM, The Avatar said:

Reisekostnaden har eg no forstått det slik at det er snakk om 15 000 kr per tur/retur reise. Reknar med at dette er då flybillettar, køyring til flyplass, parkering på flyplassen medan du er vekke, og kanskje at du reiser ein stad der kollektivtilbodet er så dårleg at du må ha leigebil eller taxi for å kome deg frå flyplassen?

Er det realistisk for deg med pendlarbustad? Eller med andre ord, er grunnen til at du ikkje kan flytte at du av ulike grunnar må være folkeregistrert der du no bur eller har du forpliktingar (barn, hund, osv) som gjer at du ikkje kan være vekke over fleire døgn? Mange løyser denne problematikken med å ha ein pendlarbustad for å ikkje trenge å reise like ofte. Med reisekostnadar på 15 000 så er det nok uansett uaktuelt å vekependle, men kan det være eit alternativ at du bur i pendlarbustaden ein månad om gongen? Du vil fortsatt trenge eit unntak frå regelen om å møte opp fysisk 3 dagar i veka, men samtidig kan det være eit godt kompromiss om du har moglegheit til å møte fysisk fleire veker på rad, og så har ei lengre periode med heimekontor.

Er det forresten nokon muligheit for å redusere reisekostnadane? Særleg dersom du kan ha pendlarbustad for å ikkje trenge å reise så ofte så kan det kanskje være aktuelt å reise på anna måte enn fly sjølv om det tek lengre tid? Sidan du kalkulerer reisekostnadane som så høge som du gjer så tek eg det for gitt det her er snakk om å reise mellom nord- og sørnorge med minst eit flybytte. Er det mogleg å reise med tog, båt eller buss til ein billigare penge? Særleg på tog så vil du kunne ha gode greie nok fasilitetar til at du kan utnytte ein god del av reisetida som arbeidstid, og då er det ikkje like farleg om du brukar 1-2 dagar på å reise sidan du får utnytta tida.
Om mykje av reisekostnadane er knytt til taxi eller liknande så kan det ved hyppig reising fort være lønnsomt å investere i ein billig elbil eller to som du kan bruke til og frå flyplass på begge sider.

Og igjen.
I denne situasjonen er det ingen grunn til å ikkje være kravstor. Mest sannsynleg blir det for dyrt for at dette er realistisk å få til i samsvar med HR forventningane, men du har ingenting å tape på å ikkje kome med eit krav om at enten må du få jobbe fast frå heimekontor eller så må jobben dekke reisekostnadane dine. Det er jo allitd ein sjans for at bedrifta er så interessert i å få tilsett deg i fast stilling at ein er villig til å bruke så mykje pengar på deg.

Dette med mva. og forhandlinger er et poeng da som jeg kan like. Samtidig, det er et stort firma, så usikker på om det går noen vei. 

15 000,- tur retur er som du sier, totalkostnad fra reise hjemmefra og tilbake. Pendlerbolig monner jo kun hotellovernatting, så det blir helt fiktivt å tenke at man har 15 000,- å rutte med. Jeg er der at spørsmålet egentlig er om annenhver måned er tilfredstillende. Det er jo fortsatt 6 turer i året... 75 000,- (Får litt fradrag på skatt og kanskje muligheter for noe billigere reise noen ganger). 

Stemmer i spekulasjonen, jeg bor på bygda i nord, og må reise til vestlandet. Finnes ingen tog her ;) Men  riktig tankegang, når jeg er på reise har jeg mulighet til å jobbe samtidig som jeg reiser, så det gjør reisinga mer levelig. 

On 6.9.2024 at 4:37 PM, MailMan13 said:

Hva er nedsidene her?

Mister du oppdraget og blir ledig hvis det ikke blir enighet?

Hvor sterkt man står i en forhandling er jo 100% avhengig av hvordan partene kommer ut dersom det ikke blir enighet.

Virker jo som problemet til motpart er at daglig leder må tilby en avtale som HR ikke er glad for. Hvis det er en showstopper, så er det i seg selv ikke et bra signal. Overaktive regelryttere i HR som daglig leder har fullmakt til å overstyre er ikke et sunnhetstegn for en virksomhet.

Mister ikke oppdraget per i dag, med utsiktene per nå er jeg ganske sikker på at jeg er inne i 1 år til (Det blir da tredje året). Nedsiden er en usikkerhet på hvor lenge jeg har jobb der. Konsulentfirma sier de ikke driver bemanningsberau, men 1 måned oppsigelse sier noe annet til meg. 

Det er ikke så enkelt som daglig leder vs. HR. Det er et firma med 30 000+ ansatte. Det er ikke bare for en mellomleder å trumfe gjennom. Selv om han og sin leder ser verdien min. Det er noe med personlig relasjon og personlig tillit som viskes bort når man er i et så stort firma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...