Gå til innhold

Konsulent med mulighet til fast jobb, men må betale pendling selv

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg jobbet for et firma for noen år tilbake da jeg var bosatt der de holder til. I fjor fikk jeg muligheten til å jobbe remote for dem via et konsulentselskap. Dette har gått veldig bra, og både jeg og firma er fornøyd med hvordan det fungerer å sitte 100% utenfor kontoret. Jeg reiser litt for dem, og noen ganger kun for oppmøte på kontoret hos dem. 

De har en føring fra HR om 3 dager oppmøte i uka for fastansatte på kontoret. Nå har nærmeste leder i firma nevnt at han ønsker å få meg inn i firma som fastansatt. Det synes jeg høres bra ut, for det er noen muligheter som ikke er tilgjengelig som konsulent.

Det store spørsmålet, som jeg sliter med å tenke til hvordan jeg skal forholde meg til er dette med oppmøte. Han kom med et tilbud i fjor om at hvis jeg kom annenhver uke så var det greit, men vi ble enige om at dette ble for voldsomt. Det er 7-8 timer reisevei og 15 000,- ca. i utgifter. Dette er jo tid og penger jeg må stå for selv som en fastansatt. 

Kan dere dele noen tanker, antagelig går jeg litt opp i lønn som fastansatt, men det er jo ikke småpenger i løpet av ett år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står du fritt til å inngå avtale. Ei personleg avtale vil overstyre kollektive avtalar, så sjølv om HR har føringar på 3 dagar i veka på kontoret så er ikkje det til hinder for at du kan gjere anna avtale som ei personleg ordning. Det er derimot ikkje sikkert at HR vil akseptere ei slik avtale, for dersom du får unntak frå føringa så vil det sikkert være mange andre som også vil ha avtale om unntak. På dette området står du friare som innleigd konsulent ettersom det ikkje gir føring for kva dei faste tilsette kan kreve.

Det fyrste eg tenker er at dette kan løysast ved å kalkulere inn kostnadane i lønna. Om det koster 15 000 i reisekostnadar, og dette er kostnadar du får kvar veke så er nok likevel beløpet så stort at det er urealistisk å tenke at du skal få til ei avtale om å få omtrent ei heil årslønn på toppen av den vanlege lønna. Då skal du være særdeles ettertrakta.

Normalt sett er pendlekostnadar noko som arbeidsgivar ikkje treng å tenke på. Dei fleste som har 7-8 timar reiseveg til jobben løyser dette ved å flytte nærmare jobben. Nokre få tek også på seg kostnaden sjølv, men då er det oftast fordi det er snakk om viktig arbeidserfaring som seinare opner for nye jobbmoglegheiter der ein kan tene inn igjen tapet.

Slik som eg ser det så er det berre to realistiske løysingar. Enten at du flyttar for å ikkje ha så lang pendlarveg, eller at du får avtale om at du likevel får jobbe frå ekstern lokalitet, enten det er heimekontor eller at arbeidsgjevar leigar eit kontorlokale i ditt område slik at du får ein anna plass som du kan ha som din lokale oppmøteplass.

Lenke til kommentar

Helt enig i første avsnittet, det vil være et unntak gjort for meg, og som du videre går inn på, jeg har en unik kompetanse, men ikke til en uendelig verdi. Det jeg kan håpe på er å få en avtale med mindre oppmøte enn vanlig. Så vet jeg også at teori og praksis er to forskjellige ting, men her liker jeg egentlig å følge avtale. Altså jeg vet om enkelte som har mer fleksible avtaler med HR, som er enda mer fleksible i relasjon med nærmeste leder.

Jeg glemte å skrive det, men flytting er ikke mulig grunnet privatsituasjonen min, om ikke hadde jeg vært på tur ned dit allerede. 

Grunnen til at jeg vurderer å dekke denne kostnaden selv er fordi her jeg bor gir veldig begrenset muligheter til å drive med noe interessant i denne graden. Takker for tanker og innspill!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 2dfdc...3de

Høres helt villt ut.

Så du leier boplass mens du er på kontoret?

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke er selvsagt i din situasjon. For vi andre må synse.

Hvis du ikke kan flytte, men du kan reise ned dit som åpenbart krever at du er minst 4 dager borte fra "hjemstedet" ditt hver uke dersom du får nok betalt?

Høres ut som en ekstremt godt betalt stilling som burde tillate at du kjøper noe eget på jobbstedet så slipper du å bruke 15.000kr hver gang du reiser.

Anonymous poster hash: 2dfdc...3de

Lenke til kommentar

Av de jeg har sett i lignende situasjon som deg har jeg sett kun to løsninger:

1. Flytte
  2. Fortsette å være konsulent

Har aldri vært borti at noen har fått godt nok betalt som fast ansatt til at de kan forsvare pendlerutgifter, pendlerbolig osv.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg aldri godtatt det med mindre jeg fikk det nedskrevet i kontrakten at man jobber eksternt/remote. Enten fullt ut, eller med et lite fastsatt antall dager du er fornøyd med. Står det ikke i kontrakten så kan du banne på at de vil prøve å pushe deg til å komme dit mer enn du er komfortabel med. Sørg også for å være fag-organisert, for det der kan føre til stor splid om du er uenig med arbeidsgiver.

Jeg vet ikke hvorfor flytting er uaktuelt for deg, men det kan hende du kun må se på remote-jobber videre også. Og da er det jo et mindre utvalg.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (På 21.8.2024 den 10:05 AM):

Det er 7-8 timer reisevei og 15 000,- ca. i utgifter

Er dette per måned, år eller annet. Er greit å ha litt mer kontekst. 

Jeg pendlet litt over 4 timer hver dag i den forrige jobben og går aldri tilbake til pendling.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Eg tek det litt for gitt at kostnaden ved pendlinga uansett er større enn eventuell lønnsaukning, slik at det her er også snakk om å ta eit økonomisk tap i tillegg til pendletida som du bruker, og at det einaste du får igjen er interessante arbeidsoppgåver?

Eg tenker nok at det vil værevanskeleg å forsvare det at du tek ein slik jobb. Ettersom det tydelegvis er sterke grunnar til at du ikkje kan flytte, så vil eg nesten anta at det må være ganske håplaust å bruke opp all fritida di på å pendle. Rekner med at privatsituasjonen din medfører eit behov for å gjere meir enn å sove heime?

Slik som eg ser det så vil det verken praktisk eller økonomisk sett være gjennomførbart for deg å ta denne jobben på disse vilkåra.
Det du likevel kan gjere er at du kan kome med eit motkrav. Sjølv om det kanskje er usannsynleg så skadar det ikkje å prøve om du likevel ender opp med å måtte takke nei.
Eg trur nok at eit lønnskrav som kompenserer for utgifter og tidsbruk ved pendling blir vanskeleg å få gjennom, men er det til dømes aktuelt å kreve at arbeidsgivar dekker 1 eller 2 pendlerreiser i måneden?
Andre krav du kan stille er at arbeidsgiver stiller med pendlarbustad, at disse tre dagane i veka du er forventa å være på kontoret kan gjennomsnittsbereknast slik at du er på arbeidsstaden to veker i måneden og resten av tida jobbar frå heimekontor, osv.

Om dei er interesserte nok i å ha deg som fast tilsett så er det berre snakk om å gi deg eit godt tilbod.

Lenke til kommentar
5 hours ago, ilpostino said:

Er dette per måned, år eller annet. Er greit å ha litt mer kontekst. 

Jeg pendlet litt over 4 timer hver dag i den forrige jobben og går aldri tilbake til pendling.

Dette er per tur. Så de koker jo ned til om hvor ofte man må være tilstede. Som jeg prøvde å formidle i orginalposten, jeg har fått tilbud om oppmøte annenhver uke men alle parter var inneforstått med at det ikke var levbart. Jeg synes til og med en gang i måneden blir voldsomt (15 000,- * 12). 

4 hours ago, The Avatar said:

Eg tek det litt for gitt at kostnaden ved pendlinga uansett er større enn eventuell lønnsaukning, slik at det her er også snakk om å ta eit økonomisk tap i tillegg til pendletida som du bruker, og at det einaste du får igjen er interessante arbeidsoppgåver?

Eg tenker nok at det vil værevanskeleg å forsvare det at du tek ein slik jobb. Ettersom det tydelegvis er sterke grunnar til at du ikkje kan flytte, så vil eg nesten anta at det må være ganske håplaust å bruke opp all fritida di på å pendle. Rekner med at privatsituasjonen din medfører eit behov for å gjere meir enn å sove heime?

Slik som eg ser det så vil det verken praktisk eller økonomisk sett være gjennomførbart for deg å ta denne jobben på disse vilkåra.
Det du likevel kan gjere er at du kan kome med eit motkrav. Sjølv om det kanskje er usannsynleg så skadar det ikkje å prøve om du likevel ender opp med å måtte takke nei.
Eg trur nok at eit lønnskrav som kompenserer for utgifter og tidsbruk ved pendling blir vanskeleg å få gjennom, men er det til dømes aktuelt å kreve at arbeidsgivar dekker 1 eller 2 pendlerreiser i måneden?
Andre krav du kan stille er at arbeidsgiver stiller med pendlarbustad, at disse tre dagane i veka du er forventa å være på kontoret kan gjennomsnittsbereknast slik at du er på arbeidsstaden to veker i måneden og resten av tida jobbar frå heimekontor, osv.

Om dei er interesserte nok i å ha deg som fast tilsett så er det berre snakk om å gi deg eit godt tilbod.

Helt riktig, jeg går neppe opp nok i lønn til at jeg i netto går i pluss. Men jeg er ikke konsulent lengre, som betyr tryggere utsikter i fremtiden. Mer muligheter for å delta i utvikling av firma og ansvar. 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (31 minutter siden):

Du skriver selvsagt reiseregning for alle gangene du må møte på kontoret, både for transport/kjøregodtgjørelse og hotell.

Problemet her er vel at arbeidsgiver ønsker å tilby fast stilling med fast oppmøtestad på kontoret minst 3 dagar i veka etter HR føringane. Då vil ikkje reise til kontoret være ein reisekostnad som ein har rett på å få dekt. Reise og diettgodtgjersle fører ein i dei tilfella ein blir pålagt å møte på ein anna arbeidsstad enn den faste oppmøtestaden.

Om reisekostnadane er 15 000 kr så er ikkje dette gjennomførbart uansett kven som tek rekninga.
Skal ein følgje føringa om 3 dagar i veka, og ein gjer dette på mest rasjonelle måten og legg opp til at ein tek tre dagar på rad på kontoret og to dagar pluss helga heime så blir det omtrent 65 000 i måneden berre i reisekostnad når ei tek utgangspunkt i at det i snitt er 4,33 veker pr måned.

Som arbeidstakar så vil du heilt sikkert ikkje få så høg lønn at dette reknestykket går opp, og tilsvarande så er det nok tvilsomt at arbeidsgivar vil finne deg så verdifull at det er verdt å dekke så mykje i reiseutgifter.

Einaste moglegheita er som tidlegare nemt å få til ein personleg avtale om å få jobbe frå heimekontor så mykje du vil.

Sjølv med berre eit oppmøte i måneden så utgjer dette ein kostnad på 165 000 kr i året (og da har eg trekt frå at du i juli har ferie og ikkje treng å reise.
Eg tenker at dei pengane (og tida du må bruke på å reise) vil det nok for deg være betre å investere i å ta vidareutdanning slik at du kan få nye spennande arbeidsmuligheiter på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg har nok vært utydelig her. De har en policy om 3 dager i uka. De har før gjort unntak hvor jeg møtte annenhver uke, og vurderer nå å tilby med enda mer løssluppent. Altså kanskje 1 gang i måneden, eller annenhver måned. 

15000,- er kostnadene for reise, kost og opphold. Så jeg kan ikke automatisk tenke at jeg skal leie en bolig for 15 000,-, jeg må fortsatt komme meg dit (Med fly).

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (1 time siden):

Jeg har nok vært utydelig her. De har en policy om 3 dager i uka. De har før gjort unntak hvor jeg møtte annenhver uke, og vurderer nå å tilby med enda mer løssluppent. Altså kanskje 1 gang i måneden, eller annenhver måned. 

15000,- er kostnadene for reise, kost og opphold. Så jeg kan ikke automatisk tenke at jeg skal leie en bolig for 15 000,-, jeg må fortsatt komme meg dit (Med fly).

Jeg jobbet (som konsulent) for Brønnøysundregistrene en periode. Da ble vi fløyet opp ditt annenhver uke fra både Trondheim og Oslo, og innlosjert på hotell i 3-4 døgn. Så det er villighet noen plasser til å betale ekstra for arbeidskraften.

Jeg tenker dette er noe du i hvertfall kan legge på bordet mens du er i en forhandlingssituasjon. 3-4 dager en gang i måneden. Om jobben betaler slipper de jo unna 25% mva osv også vil jeg tro. Du har jo bevist at det funker helt topp å jobbe mye remote, så ville vært litt hard i forhandlingene :)

Endret av Zepticon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Zepticon said:

Jeg jobbet (som konsulent) for Brønnøysundregistrene en periode. Da ble vi fløyet opp ditt annenhver uke fra både Trondheim og Oslo, og innlosjert på hotell i 3-4 døgn. Så det er villighet noen plasser til å betale ekstra for arbeidskraften.

Jeg tenker dette er noe du i hvertfall kan legge på bordet mens du er i en forhandlingssituasjon. 3-4 dager en gang i måneden. Om jobben betaler slipper de jo unna 25% mva osv også vil jeg tro. Du har jo bevist at det funker helt topp å jobbe mye remote, så ville vært litt hard i forhandlingene :)

Akkurat her man står, de har skjønt at det fungerer veldig bra med remote jobbing. Jeg er ihvertfall ganske selvgående og tar initativ selv som de har bemerket. 

Jeg er god på jobben min, ikke på forhandlinger... Men enig, man må være litt hard her tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Ein avtale om dekt reise og opphold er ofte lettare å få til som konsulent, arbeidsgivar er då innstilt på at konsulentar må fraktast inn. Ofte er nok den viktigaste motivasjonen for å tilby konsulenten ei fast stilling nettopp det å sleppe slike tilleggsutgifter.

Det at bedrifta slepp momsen når det er dei som betalar for reisa er eit fint argument. Eit tilsvarande argument er at dette "godet" blir meir attraktivt for deg sidan du sparer inntektsskatten og arbeidsgivar sparar arbeidsgivaravgifta når ein ikkje går omvegen ved å fyrste betale ut pengane som lønn.

Eg synes det er litt vanskeleg å gi deg konkrete forhandlingsråd ettersom eg ikkje har fått heilt taket på viktige ting som reiseutgifter, reisetid, og detaljane på kvifor det ikkje er aktuelt å flytte.
Eg berre så det er sagt så har eg full forståing for at du ynskjer å være tilbakeholden med opplysningane av omsyn til anonymiteten. 

Reisekostnaden har eg no forstått det slik at det er snakk om 15 000 kr per tur/retur reise. Reknar med at dette er då flybillettar, køyring til flyplass, parkering på flyplassen medan du er vekke, og kanskje at du reiser ein stad der kollektivtilbodet er så dårleg at du må ha leigebil eller taxi for å kome deg frå flyplassen?

Er det realistisk for deg med pendlarbustad? Eller med andre ord, er grunnen til at du ikkje kan flytte at du av ulike grunnar må være folkeregistrert der du no bur eller har du forpliktingar (barn, hund, osv) som gjer at du ikkje kan være vekke over fleire døgn? Mange løyser denne problematikken med å ha ein pendlarbustad for å ikkje trenge å reise like ofte. Med reisekostnadar på 15 000 så er det nok uansett uaktuelt å vekependle, men kan det være eit alternativ at du bur i pendlarbustaden ein månad om gongen? Du vil fortsatt trenge eit unntak frå regelen om å møte opp fysisk 3 dagar i veka, men samtidig kan det være eit godt kompromiss om du har moglegheit til å møte fysisk fleire veker på rad, og så har ei lengre periode med heimekontor.

Er det forresten nokon muligheit for å redusere reisekostnadane? Særleg dersom du kan ha pendlarbustad for å ikkje trenge å reise så ofte så kan det kanskje være aktuelt å reise på anna måte enn fly sjølv om det tek lengre tid? Sidan du kalkulerer reisekostnadane som så høge som du gjer så tek eg det for gitt det her er snakk om å reise mellom nord- og sørnorge med minst eit flybytte. Er det mogleg å reise med tog, båt eller buss til ein billigare penge? Særleg på tog så vil du kunne ha gode greie nok fasilitetar til at du kan utnytte ein god del av reisetida som arbeidstid, og då er det ikkje like farleg om du brukar 1-2 dagar på å reise sidan du får utnytta tida.
Om mykje av reisekostnadane er knytt til taxi eller liknande så kan det ved hyppig reising fort være lønnsomt å investere i ein billig elbil eller to som du kan bruke til og frå flyplass på begge sider.

Og igjen.
I denne situasjonen er det ingen grunn til å ikkje være kravstor. Mest sannsynleg blir det for dyrt for at dette er realistisk å få til i samsvar med HR forventningane, men du har ingenting å tape på å ikkje kome med eit krav om at enten må du få jobbe fast frå heimekontor eller så må jobben dekke reisekostnadane dine. Det er jo allitd ein sjans for at bedrifta er så interessert i å få tilsett deg i fast stilling at ein er villig til å bruke så mykje pengar på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er nedsidene her?

Mister du oppdraget og blir ledig hvis det ikke blir enighet?

Hvor sterkt man står i en forhandling er jo 100% avhengig av hvordan partene kommer ut dersom det ikke blir enighet.

Virker jo som problemet til motpart er at daglig leder må tilby en avtale som HR ikke er glad for. Hvis det er en showstopper, så er det i seg selv ikke et bra signal. Overaktive regelryttere i HR som daglig leder har fullmakt til å overstyre er ikke et sunnhetstegn for en virksomhet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 6.9.2024 den 12:12 PM):

Ein avtale om dekt reise og opphold er ofte lettare å få til som konsulent, arbeidsgivar er då innstilt på at konsulentar må fraktast inn. Ofte er nok den viktigaste motivasjonen for å tilby konsulenten ei fast stilling nettopp det å sleppe slike tilleggsutgifter.

Man kan regne med at de halverer lønnsutgiftene ved at han går fra konsulent til ansatt, og da er det nog stort rom for å få til en grei løsning på pendling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...