Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godtgjørelse fra forelder for div gjøremål

Gjest 8f387...f6f

Anbefalte innlegg

Gjest 8f387...f6f
Phantom Software skrev (1 time siden):

Jeg ville hjulpet din mor med å finne en unnskyldning til at barnebarnet også kan få tilsvarende gave, så blir det likt fordelt før arv. Kanskje er det andre måter denne personen kan glede din mor på.

Vår mor gir likt til alle sine barnebarn, så her er ingen av dem glemt. Vår mor får heller aldri noe takk fra dette barnebarnet når gaver blir mottatt.
Det som er saken er om det ene barnebarnet som aldri snakker med, besøker eller stiller opp for noe som helst også skulle få sin avdøde forelders del av gave i tillegg. Vårt avdøde søsken var virkelig flink til å besøke og stille opp for vår mor, men det gjør altså ikke barnet til vårt søsken. Kommer ikke til innbudte bursdager, svarer ikke på telefonsamtaler og har i grunnen meldt seg helt ut fra absolutt alt i vår familie. Dette barnebarnet hadde heller ikke så god kontakt med sin egen forelder før vårt søsken falt bort i sommer, og nå er det ingen av oss som får svar på meldinger og oppringninger.

Anonymous poster hash: 8f387...f6f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som ligger i tankene til betaleren og mottakeren er irrelevant for hvorvidt noe er en gave eller lønnsarbeid. Den skattemessige definisjonen av lønn er en økonomisk fordel som er vunnet ved arbeidsinnsats. Det vil si at det er en årsakssammenheng mellom arbeidsinnsatsen som går én vei og økonomiske fordeler (herunder penger) som går en annen vei. Det spiller ingen rolle om mottakeren ønsket seg eller ville ha betaling. 

Generelt sett kan man si at nettopp den problemstillingen du reiser i førstepost er det som gjør med på å gjøre dette til lønn. Så lenge alle tre relevante mottakere fikk, så kan man enkelt karakterisere det som gave. Når man sier at to skal få, men ikke en tredje, og de to som skal fortsette å få 1) er de to som bidrar med arbeid og bistand, og 2) man bruker som argument for at den tredje ikke skal få er at vedkommende _ikke_ bidrar med arbeid og bistand... Vel, da maler du deg selv inn i et hjørne, skattemessig sett. "Vi skal få og han skal ikke få fordi han ikke arbeider men det gjør vi" er et resonnement som rett og slett ikke kan forenes med "disse pengene er en gave". 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, krikkert said:

Vel, da maler du deg selv inn i et hjørne, skattemessig sett. "Vi skal få og han skal ikke få fordi han ikke arbeider men det gjør vi" er et resonnement som rett og slett ikke kan forenes med "disse pengene er en gave". 

Det hjørnet kan du vel maskere deg ut av i denne situasjonen ved å argumentere for at etterkommarar i første ledd får gave, men ikkje i andre ledd.

I praksis ville eg ikkje bekymra meg veldig, med mindre det var snakk om påfallande store summer.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Guest 8f387...f6f said:

Vår mor gir likt til alle sine barnebarn, så her er ingen av dem glemt. Vår mor får heller aldri noe takk fra dette barnebarnet når gaver blir mottatt.
Det som er saken er om det ene barnebarnet som aldri snakker med, besøker eller stiller opp for noe som helst også skulle få sin avdøde forelders del av gave i tillegg. Vårt avdøde søsken var virkelig flink til å besøke og stille opp for vår mor, men det gjør altså ikke barnet til vårt søsken. Kommer ikke til innbudte bursdager, svarer ikke på telefonsamtaler og har i grunnen meldt seg helt ut fra absolutt alt i vår familie. Dette barnebarnet hadde heller ikke så god kontakt med sin egen forelder før vårt søsken falt bort i sommer, og nå er det ingen av oss som får svar på meldinger og oppringninger.

Du går feil vei ved å prøve å finne ut / forsvare hvorfor denne personen ikke skal få lønn / penger / gave. Krikert sier det juridisk, men du kommer også veldig stygt ut av dette personlig. 

Det fremkommer tydelig at du synes du fortjener denne godtgjørelsen fra din mor for at du skal gidde å hjelpe henne, og derfor betyr det så mye for deg at en som ikke bidrar ikke skal få noe.

Vær så snill å gå i deg selv. Finn ut hvordan du kan se på hjelpen du gir din mor som kjærlighet, og hvordan du kan se på pengene hun gir som en rent ufortjent gave. Gave. Ikke fortjent. Ikke vunnet. En gave.

Vi er veldig nære bibelske ligninger her. Jeg tror sterkt på at du og din familie er best tjent med å legge bort din tankegang slik at din mor kan gi like gaver til alle partene uavhengig av kjærlige bidrag. For det er det det er, sant? Ikke jobb og ikke lønn?

Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f
krikkert skrev (1 time siden):

Hva som ligger i tankene til betaleren og mottakeren er irrelevant for hvorvidt noe er en gave eller lønnsarbeid. Den skattemessige definisjonen av lønn er en økonomisk fordel som er vunnet ved arbeidsinnsats. Det vil si at det er en årsakssammenheng mellom arbeidsinnsatsen som går én vei og økonomiske fordeler (herunder penger) som går en annen vei. Det spiller ingen rolle om mottakeren ønsket seg eller ville ha betaling. 

Generelt sett kan man si at nettopp den problemstillingen du reiser i førstepost er det som gjør med på å gjøre dette til lønn. Så lenge alle tre relevante mottakere fikk, så kan man enkelt karakterisere det som gave. Når man sier at to skal få, men ikke en tredje, og de to som skal fortsette å få 1) er de to som bidrar med arbeid og bistand, og 2) man bruker som argument for at den tredje ikke skal få er at vedkommende _ikke_ bidrar med arbeid og bistand... Vel, da maler du deg selv inn i et hjørne, skattemessig sett. "Vi skal få og han skal ikke få fordi han ikke arbeider men det gjør vi" er et resonnement som rett og slett ikke kan forenes med "disse pengene er en gave". 

Point taken, det var kun ett spørsmål om hva som var det rette å gjøre som vår mor lurte på, derfor spurte jeg om det juridiske med dette, og det har jeg fått svar på. Det er så enkelt som at gaven deles som tidligere, den deles på tre og barnebarnet ingen ser noe til, får da sin avdødes forelder del av gaven. Det har aldri vært ett ønske fra noen om verken gave eller betaling, det er kun hjelp til vår mor og det gjør vi mer enn gjerne uten gaver eller noe annet. Det er hun som vil gi, ikke vi som vil ha, bare så det kommer tydelig frem enda en gang.
Juridisk (og skattemessig) så har jeg forstått hvordan det er, og da tar jeg det videre til min mor og så forholder vi oss til det. 
Det skattemessige med dette har det aldri blitt tenkt en tanke på, for hjelpe vår mor er noe vi gladelig gjør, med eller uten gave for det.

Phantom Software skrev (1 time siden):

Du går feil vei ved å prøve å finne ut / forsvare hvorfor denne personen ikke skal få lønn / penger / gave. Krikert sier det juridisk, men du kommer også veldig stygt ut av dette personlig. 

Her stilte jeg ett spørsmål som var fra min mor om hvordan hun skulle gjøre dette, fordi hun som sagt ønsker å gi noe til oss, og lurte på om gavene fremdeles måtte deles på tre, når vi kun er to barn igjen. MEN, vårt avdøde søsken har som sagt ett barn som kan få sin forelders andel, ikke noe problem det for min del, men det er ikke jeg som er giveren eller har en slik mening om dette som du skriver.

Phantom Software skrev (2 timer siden):

Det fremkommer tydelig at du synes du fortjener denne godtgjørelsen fra din mor for at du skal gidde å hjelpe henne, og derfor betyr det så mye for deg at en som ikke bidrar ikke skal få noe.

Her er jeg direkte uenig med deg, for i flere innlegg her så har jeg klart og tydelig skrevet at verken jeg eller mine søsken noen gang har gjort noe som helst for vår mor med hensikt om at vi skal ha noe for at vi hjelper henne. Jeg hjelper henne gladelig så lenge hun lever uten en eneste gave, og det kunne aldri falle meg inn å be om noe som helst og det har jeg heller aldri gjort!
Dette kommer helt uoppfordret fra vår mor, vi har også takket nei til gaver fordi hun bør tenke litt på fremtidige utgifter også. 

Phantom Software skrev (2 timer siden):

Vær så snill å gå i deg selv. Finn ut hvordan du kan se på hjelpen du gir din mor som kjærlighet, og hvordan du kan se på pengene hun gir som en rent ufortjent gave. Gave. Ikke fortjent. Ikke vunnet. En gave.

Vi er veldig nære bibelske ligninger her. Jeg tror sterkt på at du og din familie er best tjent med å legge bort din tankegang slik at din mor kan gi like gaver til alle partene uavhengig av kjærlige bidrag. For det er det det er, sant? Ikke jobb og ikke lønn?

Så igjen, det er ikke jeg som mener at vår mors barnebarn ikke skal få noe, det var ett spørsmål fra min mor om hva hun bør gjøre juridisk. Det er min mor som er såret over at dette barnebarnet ikke gir lyd i fra seg eller besøker henne i det hele tatt, til tross for gjentatte forsøk på kontakt og at samtlige barnebarn får like gaver gjennom året. Og da var spørsmålet, om hun da måtte gi en tredjedel (altså vårt avdøde søskens del) av gaver hun gir til oss barna til dette barnebarnet, i tillegg til det hun gir til samtlige barnebarn.
Jeg forsvarer ikke egne meninger her, for jeg har ikke skrevet noe som helst om hva jeg mener. Det var spørsmål fra min mor og hvordan hun tenker om dette, for hun synes det ikke er så enkelt slik det er nå.
Jeg stilte ett spørsmål og det har jeg fått mange forskjellige svar på, og ikke bare juridiske.

Ja det er fremdeles gave fra vår mor, og ikke ment som noe annet enn det. 

Jeg har som sagt ikke skrevet noe om mine meninger her i det hele tatt, jeg gjengir kun hva vår mor har sagt, tenker og har spørsmål om, og det har jeg fått mange gode og opplysende svar på som jeg tar med meg til min mor. 
Jeg forstår at det kan se ut som om det er mine meninger som blir skrevet her, siden det er jeg som publiserer dette, men det er kun spørsmål, tanker og uttalelser fra min mor jeg gjengir.

For min del så kan det gjerne deles på tre (og samtlige barnebarn i tillegg), det er min mening, og den er det nå den første gangen jeg skriver noe om.
Men det er det ikke jeg som bestemmer, det er det hun som gir gaver som gjør.

Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f

Har fått svar på spørsmålet min mor hadde, både jurisdisk og skattemessig, og det tar jeg med meg tilbake til min mor.

Så denne tråden kan bare stenges for min del.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...