Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Vi er opprinnelig tre søsken som har gjort div gjøremål for vår mor i flere år, det kan være alt fra handling, vaske leilighet, skifte sengetøy, vaske klær, kjøre henne til lege, tannlege, frisør, optikker, etc. For dette så har vår mor gitt oss en godtgjørelse en gang i året fordi hun setter så stor pris på hva vi gjør for henne og hjelper henne med i hverdagen. I sommer så døde det ene søskenet vårt, så nå er vi igjen to stykker som hjelper vår mor. Det søskenet som døde var enke og har ett barn (altså vår mors biologiske barnebarn). Dette barnebarnet er ikke på besøk hos sin bestemor og har ikke vært der på flere år, og hjelper da naturligvis heller ikke til med noe som helst av hva vår mor trenger bistand til i hverdagen. Dette er jo ikke snakk om arv, men rett og slett en godtgjørelse vi får av vår mor for hva vi gjør for henne. Så da er spørsmålet, skal da barnebarnet få godtgjørelsen som vi får, når barnebarnet aldri er der eller aldri hjelper til med noe som helst? Når vår mor en gang faller bort, så skal selvfølgelig barnebarnet få sin forelders andel av arven. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Gjest 8f387...f6f skrev (5 minutter siden): Så da er spørsmålet, skal da barnebarnet få godtgjørelsen som vi får, når barnebarnet aldri er der eller aldri hjelper til med noe som helst? Basert på hva du skriver er svaret enkelt - NEI!! 2 Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august BIGG skrev (1 minutt siden): Basert på hva du skriver er svaret enkelt - NEI!! Takk for svar. Det var egentlig slik vi trodde det ville være også, for vår mor og vi er veldig redde for å gjøre noe feil/urettferdig her. Om barnebarnet tilslutt har lyst til å stille opp for sin bestemor, så vil barnebarnet selvfølgelig også få godtgjørelse for det. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Det er jo naturlig at den tilfaller dere som utfører dette da dere plutselig har fått mer å gjøre. Svært få får lønn for å ikke gå på jobb. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Din mor står fritt til å gi bort penger så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo (da er det noen sjekkpunkter som må undersøkes). Ingen av dere har krav på noen form for godtgjørelse, heller ikke barnebarnet, og man har ingen plikt til å likebehandle barna i denne sammenheng. Hvis den godtgjørelsen dere får er en gjenytelse for arbeid dere gjør for henne må den innberettes til skattemyndighetene med mindre den er lavere enn 6000 kr/år. 4 1 Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Salvesen. skrev (27 minutter siden): Det er jo naturlig at den tilfaller dere som utfører dette da dere plutselig har fått mer å gjøre. Svært få får lønn for å ikke gå på jobb. Det er jeg helt enig med deg i. Det var mer hva som kunne oppfattes som urettferdig av barnebarnet, og at det kunne tolkes som at vi får gave og at barnebarnet ikke får sin del. Barnebarnet får som sagt selvfølgelig også godtgjørelsen om h*n velger å bli med og hjelpe til, men det har det så langt ikke vært noen interesse for. Men dette er jo ikke arv, dette er kun en liten godtgjørelse for hva vi gjør. Ved arveoppgjør så får selvfølgelig barnebarnet sin forelders andel av arven. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august krikkert skrev (2 minutter siden): Din mor står fritt til å gi bort penger så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo (da er det noen sjekkpunkter som må undersøkes). Ingen av dere har krav på noen form for godtgjørelse, heller ikke barnebarnet, og man har ingen plikt til å likebehandle barna i denne sammenheng. Hvis den godtgjørelsen dere får er en gjenytelse for arbeid dere gjør for henne må den innberettes til skattemyndighetene med mindre den er lavere enn 6000 kr/år. Nei, vi har selvfølgelig ikke krav på noe som helst, det er kun vår mor som har lyst til å gi oss noe fordi vi er der og stiller opp i hverdagen, og hjelper henne med det hun trenger hjelp til. Hvilket er den naturligste ting i verden for oss å stille opp for vår mor, som har satt oss til verden og vært der for oss i vår oppvekst. Vi definerer jo ikke dette som arbeid, for det er jo en helt naturlig ting å stille opp for sine nærmeste som trenger litt hjelp i hverdagen, vi ber aldri om noe som helst og vi har selvfølgelig heller ikke krav på noe for hva vi gjør. Vår mor ønsker bare å gi oss noe fordi hun er takknemlig og synes vi er så snille og hjelpsomme mot henne, og da er det dette hun har lyst til å gi oss. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Skattelovgivningen definerer hva som er arbeid, ikke arbeidstakeren. På samme måte er det skattelovgivningen som definerer hva som er skattepliktig lønn, og det å gi noe til noen som arbeider for deg er lønn - ikke gave. Risikoen er normalt rimelig lav for å bli tatt, og det er svært høy støtte i befolkningen for å bedrive akkurat denne formen for skatteunndragelse, så det er ikke blant skattemyndighetenes prioriterte områder. 4 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Hva dette barnebarnet får og ikke får av gaver og evt "godtgjørelser" fra sin bestemor er en sak mellom bestemor og barnebarnet. Ingen andre har noe med det å gjøre. 4 Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august krikkert skrev (38 minutter siden): Skattelovgivningen definerer hva som er arbeid, ikke arbeidstakeren. På samme måte er det skattelovgivningen som definerer hva som er skattepliktig lønn, og det å gi noe til noen som arbeider for deg er lønn - ikke gave. Risikoen er normalt rimelig lav for å bli tatt, og det er svært høy støtte i befolkningen for å bedrive akkurat denne formen for skatteunndragelse, så det er ikke blant skattemyndighetenes prioriterte områder. Det forstår jeg, at det er skattelovgivningen som definerer dette om det er arbeid eller ikke. Det jeg mente med mitt utsagn om at vi ikke definerer dette som arbeid, er at vi ikke vil ha betalt for hva vi gjør. Men vår mor ønsker og gi oss en gave fordi hun synes vi fortjener det, fordi vi stiller opp for henne og hun har muligheten til å gi oss en liten pengegave. Jeg vet at jeg selv skrev påskjønnelse i mitt hovedinnlegg, men det er muligens mer riktig å skrive gave. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august MailMan13 skrev (43 minutter siden): Hva dette barnebarnet får og ikke får av gaver og evt "godtgjørelser" fra sin bestemor er en sak mellom bestemor og barnebarnet. Ingen andre har noe med det å gjøre. For vår mor og ikke minst også for vår skyld så handler dette om rettferdighet, og at vår mor vil gi oss en gave for hva vi gjør for henne. OG det har vi vært tre som har stilt opp på, men nå er vi kun to som deler på dette. Barnebarnet kan muligens oppfatte det som urettferdig har vært vår tanke, at barnebarnet ikke får si forelders del av gaven. Men nå barnebarnet er som sagt aldri der og hjelper heller aldri til med noe som helst, slik forelderen gjorde helt til h*n falt bort. Vi gjenlevende søsken blander vel litt gave og arv her tenker jeg, fordi det ikke barnebarnet ikke får noe, før det blir en arv som skal fordeles på tre stykker. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august 44 minutes ago, Guest 8f387...f6f said: For vår mor og ikke minst også for vår skyld så handler dette om rettferdighet, og at vår mor vil gi oss en gave for hva vi gjør for henne. OG det har vi vært tre som har stilt opp på, men nå er vi kun to som deler på dette. Barnebarnet kan muligens oppfatte det som urettferdig har vært vår tanke, at barnebarnet ikke får si forelders del av gaven. Men nå barnebarnet er som sagt aldri der og hjelper heller aldri til med noe som helst, slik forelderen gjorde helt til h*n falt bort. Vi gjenlevende søsken blander vel litt gave og arv her tenker jeg, fordi det ikke barnebarnet ikke får noe, før det blir en arv som skal fordeles på tre stykker. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Hvis dette har noe som helst potensiale for misnøye, "rettmessig" eller ikke, så bør du jobbe med din mor og få tatt godtgjørelser/pengegaver ut av forholdet. Å motta penger for å hjelpe sine foreldre skurrer fryktelig stygt i mine ører. Å måle seg selv mot andre familiemedlemmer og bedømme hvem som "fortjener" pengegaver mellom seg fremstår også for meg som fryktelig spesielt og ikke veldig sunt. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Gjest 8f387...f6f skrev (1 time siden): Det jeg mente med mitt utsagn om at vi ikke definerer dette som arbeid, er at vi ikke vil ha betalt for hva vi gjør. Men vår mor ønsker og gi oss en gave fordi hun synes vi fortjener det, fordi vi stiller opp for henne og hun har muligheten til å gi oss en liten pengegave. Det er lov å gi bort gåver, og det er lov å betale lønn for utført arbeid. Men ein kan ikkje kalle lønnsutbetaling for ei gåve om det ikkje er det. Ei gåve er ikkje ei gåve om det i realiteten er knytt forventing om motyting, om gåva berre blir gitt til dei av slektningane som assisterer med daglege gjeremål så er det vanskeleg å hevde at dette er to heilt separate forhold. Her handlar det fyrst om denne gåva er ei reell gåve eller om det er ei godtgjering kamuflert som ei gåve. Og sekundært så handlar det om korleis det ser ut dersom Skatteetaten kjem for å stille spørsmål. Slik som du legg det fram så kjem du nok ikkje unna at Skatteetaten vil rekne dette som inntekt. Når du har utført ein jobb, og så synes den du har jobba for at du fortener å få pengar for jobben, så høyres det veldig ut som ein betalt jobb. Du må då eventuelt bevise at dette er ein jobb du gjer heilt utan forventning om å få ei "gåve" etterpå. Som nemnt så kan du motta inntill 6000 kr i året per arbeidsgjevar utan å skatte av inntekta så lenge det er snakk om småarbeid i arbeidsgivarens heim. Skatteetaten viser til eksempel som hagearbeid og reinhald. Strengt tatt er nok då arbeid som å dra på butikken eller ta med mora di til optikaren ikkje å rekne som arbeid i arbeidstakarens heim, men sett utifrå formålet så vil eg tru det skal gå greit så lenge du ikkje spesifiserer at det er lønn for småarbeid utanfor heimen. Dersom det er snakk om summar som klart overgår denne 6000 kroners grensa, som i tillegg berre går til dei slektningane som utfører arbeid for din mor, så er det vanskeleg å påstå at dette er ei gåve. I denne situasjonen så er det heller ikkje snakk om ei gåveutveksling, du gir ingenting tilbake anna enn den jobben du utfører. 1 Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august MailMan13 skrev (11 minutter siden): Hvis dette har noe som helst potensiale for misnøye, "rettmessig" eller ikke, så bør du jobbe med din mor og få tatt godtgjørelser/pengegaver ut av forholdet. Å motta penger for å hjelpe sine foreldre skurrer fryktelig stygt i mine ører. Å måle seg selv mot andre familiemedlemmer og bedømme hvem som "fortjener" pengegaver mellom seg fremstår også for meg som fryktelig spesielt og ikke veldig sunt. Her er det ingenting som blir målt eller lønnet, vår mor har fordelt en sum på oss tre barna hennes de siste årene, rett og slett fordi hun har lyst til å gi oss noe og fordi hun har muligheten til det, og at hun ønsker å gjøre det så lenge hun er i stand til det. Slik har det nå vært i flere år, og det har aldri vært ett problem. Skatte messing er det også langt under summen på 99.000,- som en kan ta i mot uten å måtte oppgi det i skattemeldingen. Nå har dette forandret seg fordi vi nå har mistet ett søsken, og vi er nå to stykker som hjelper henne litt med hverdagslige ting når hun har behov for det. Vår mor har fremdeles lyst til å gi oss to søsknene noe fordi hun setter så stor pris på hva vi gjør for henne. Vi har aldri (og kommer aldri til) bedt om noe som helst, og vi sier at vi må kunne hjelpe deg uten at vi skal få noe for det, men hun insisterer på å gi oss noe så lenge hun er i stand til det og har muligheten til det. Det vi to søsknene har tenkt på er barnet til vårt avdøde søsken som ikke verken besøker eller er interessert i sin bestemor i det hele tatt, om det skulle bli urettferdig at vi fikk noe, men ikke barnebarnet. Men som jeg har fått svar på her, så er det mest opp til vår mor hva hun vil gi som gaver. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Føler du snakker i mot deg selv. Argumentet ditt for at barnet ikke skal få penger er at denne personen ikke utfører arbeid for din mor. Men så snart det er snakk om skatt så snakker du vekk arbeidet å det er en gave. Så jeg revurderer mitt svar. Om det er en gave bør barnet få sin del, om det er penger for arbeid bør dere to dele pengene om barnet ikke utfører arbeid. 3 Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Salvesen. skrev (5 minutter siden): Føler du snakker i mot deg selv. Argumentet ditt for at barnet ikke skal få penger er at denne personen ikke utfører arbeid for din mor. Men så snart det er snakk om skatt så snakker du vekk arbeidet å det er en gave. Så jeg revurderer mitt svar. Om det er en gave bør barnet få sin del, om det er penger for arbeid bør dere to dele pengene om barnet ikke utfører arbeid. Skattemessig så har vi aldri tenkt tanken på at dette er noe annet enn gaver, og det er derfor svarene mine sikkert er litt utydelige på det punktet, for det å hjelpe vår mor har aldri vært i tankene at skulle være arbeid. Det er jo den naturligste ting i verden å hjelpe henne, og gi henne noe tilbake for hvordan hun tok vare på oss i vår oppvekst. Hun ønsker å gi oss noe fordi hun har lyst til å gi oss noe og også vise oss hvor stor pris hun setter på det vi gjør for henne, og det har som nevnt aldri streifet våre tanker engang at kan defineres som arbeid. Alle barnebarna får like gaver av henne, også det barnebarnet som ikke besøker sin bestemor i det hele tatt, så det er på ingen måte glemt eller utelatt. Jeg ser hva du sikter til og forstår hva du mener, så får vi bare gjøre dette på en annen måte, slik at alt foregår korrekt. Ikke min hensikt å skulle være så «vinglete», ble rett og slett tatt litt på senga av definisjonsspørsmålet om arbeid. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Capitan Fracassa skrev (38 minutter siden): Jeg tror du misforstår TS. Hen har (såvidt jeg kan se) ikke antydet at de forventer noe som helst for å hjelpe moren. Jeg tror det er tvert i mot, at moren er takknemlig for at de bruker tid på å hjelpe henne, og ønsker å gjøre noe tilbake for å vise denne takknemligheten, og da i form av penger, siden hun sikkert ikke kan bidra så mye praktisk. Hvis jeg har rett i dette, er det helt naturlig at hun nå endrer det til å kun gi til dem som faktisk hjelper henne - hvis ikke, slutter det å bli en måte å vise takknemlighet på. Du har helt rett, vi forventer ingen verdens ting for å hjelpe vår mor. Det skulle da bare mangle om vi ikke skulle gjøre det. Vår mor er meget takknemlig og setter stor pris på alt sammen, og ønsker å gi noe tilbake til oss som gjør noe for henne. Hun har gjort ting for oss i alle år, men nå setter kroppen hennes alder og fysiske tilstand en stor begrensning for hva hun mestrer, og da er det enklere for henne å kunne gi noe til de som gjør noe for henne. Men det vi ikke har sett eller forstått er at det kan defineres som arbeid, for oss har det kun handlet om at hun viser sin takknemlighet ved å gi oss noe. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Kan det være eit alternativ å tydeleggjere at dette er ei gåve ved at mora di gi dykk to ei mykje større pengegåve ein gong i staden for at dykk får eit stort pengebeløp på slutten av året kvart år? Sett utanifrå så virker det veldig som at det er betaling for arbeidet som har blitt utført dette året, og at det kan ligge ei gjensidig forventning om at dersom du gjer det same også komande år så vil du kunne forvente ei tilsvarande "gåve" også neste år. Gåver over 100 000 kr må du oppgi på skattemeldinga, men du skal fortsatt ikkje betale skatt av det du har fått i gåve, det er ei rein registreringsplikt for å kunne spore at pengane har eit lovleg opphav. Dersom din mor kunne gitt eit større beløp enten berre ein gong, eller med fleire års mellomrom så vil det være med å tydeleggjere at gåva ikkje fordrer at du utfører arbeid. Dersom det er ei reell gåve så skal det ikkje høyre med ei motyting. Så du skal stå heilt fritt til å slutte å hjelpe din mor utan at det i seg sjølv medfører at du neste år ikkje får "gåve". Ikkje at eg trur det er nokon fare for at du tek pengane og lar mora di klare seg utan hjelp, for som du seier så er det den naturlegaste ting å skulle hjelpe sin mor. Ved å gi eit større pengebeløp så vil din mor ta ein "risiko" på at ho ikkje nødvendigvis får noko tilbake i bytte mot gåva, det er nettopp dette som er definisjonen på ei gåve. Lenke til kommentar
Gjest 8f387...f6f Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august The Avatar skrev (3 minutter siden): Kan det være eit alternativ å tydeleggjere at dette er ei gåve ved at mora di gi dykk to ei mykje større pengegåve ein gong i staden for at dykk får eit stort pengebeløp på slutten av året kvart år? Sett utanifrå så virker det veldig som at det er betaling for arbeidet som har blitt utført dette året, og at det kan ligge ei gjensidig forventning om at dersom du gjer det same også komande år så vil du kunne forvente ei tilsvarande "gåve" også neste år. Etter å ha lest igjennom spørsmålet mitt, og mine egne svar til dere som har svart her, så ser og forstår jeg at det kan se ut som at det er betaling for det vi har gjort. Vi har aldri gjort noe for vår mor for at vi forventer noe for det, ei heller ville vi aldri tatt tanken på å be om noe for det vi gjør for henne. Gavene er kun noe hun gir fordi hun har glede av det og at hun setter stor pris på at vi tar oss tid til å hjelpe henne. Så vi har aldri hatt eller kommer aldri til å ha forventninger til å få noe som helst for å hjelpe henne, vi ville da aldri tatt betalt av vår mor for å gjøre noe for henne. En gave derimot er noe vi også setter pris på, uten at vi forventer det. Neste år (og de kommende årene) vil vi selvfølgelig fortsette å hjelpe henne på akkurat den samme måten, men vi vil aldri forvente noe for det, ei heller ville vi aldri blitt skuffet om hun ikke gav oss noe, for det er jo selvsagt ikke derfor vi hjelper vår egen mor. Nå ser jeg selvfølgelig at dette kan forstås på flere måter. For å si det slik, hadde jeg hjulpet en nabo eller noen andre på samme måte og fått penger for det, så er det ingen tvil om at det er lønn for det en gjør, selv om jeg ikke hadde forventet det penger for det. Når det gjelder ens egen mor, så har jeg aldri sett det på samme måte, selv om det helt sikkert kan defineres som arbeid. The Avatar skrev (18 minutter siden): Gåver over 100 000 kr må du oppgi på skattemeldinga, men du skal fortsatt ikkje betale skatt av det du har fått i gåve, det er ei rein registreringsplikt for å kunne spore at pengane har eit lovleg opphav. Dersom din mor kunne gitt eit større beløp enten berre ein gong, eller med fleire års mellomrom så vil det være med å tydeleggjere at gåva ikkje fordrer at du utfører arbeid. Det er vi helt klar over, og den gangen gavene til hver av oss ble over det beløpet, så oppga vi det på skattemeldingen. Beløpet vi har fått hver oss de senere årene har vært på noe rundt 25 - 30.000,- til sammen i løpet av et år, og de kommer aldri til å bli større enn det. The Avatar skrev (22 minutter siden): Dersom det er ei reell gåve så skal det ikkje høyre med ei motyting. Så du skal stå heilt fritt til å slutte å hjelpe din mor utan at det i seg sjølv medfører at du neste år ikkje får "gåve". Ikkje at eg trur det er nokon fare for at du tek pengane og lar mora di klare seg utan hjelp, for som du seier så er det den naturlegaste ting å skulle hjelpe sin mor. Ved å gi eit større pengebeløp så vil din mor ta ein "risiko" på at ho ikkje nødvendigvis får noko tilbake i bytte mot gåva, det er nettopp dette som er definisjonen på ei gåve. Det er vel her definisjonsspørsmålet ligger, vi har aldri gjort noe for å få noe av vår mor, det er ikke derfor vi hjelper vår mor heller. Vår mor forventer heller ikke at vi gjør noe, og det er derfor hun viser sin takknemlighet med å ville gi oss noe. Noen år er det en del ting som vi hjelper henne med, andre år er det svært lite, men gavene hun gir er av den samme størrelsen uansett, så hjelp får hun av oss. Så her ligger det ingen forventninger fra henne om at hun skal ha hjelp av oss, og vi har aldri forventninger om at vi skal få noe av henne, uansett hvor mye (eller lite) vi hjelper henne med. Det er jo ikke derfor en hjelper sine egne foreldre, det gjør i hvert fall ikke jeg eller mine søsken. Om vi ikke fikk noen gave av vår mor de ti neste årene, så ville hun fremdeles få akkurat like mye hjelp av oss, vi gjør ikke det for å få noe. Anonymous poster hash: 8f387...f6f Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Jeg ville hjulpet din mor med å finne en unnskyldning til at barnebarnet også kan få tilsvarende gave, så blir det likt fordelt før arv. Kanskje er det andre måter denne personen kan glede din mor på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg