Gå til innhold

Telia/Get treg i starten....

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig flyttet og med det fått ny interett leverandør. Jeg kom fra 1000/1000mbit fiber fra Global Connect (som funka utrolig bra), til en kjip overpriset 250/15mbit linje fra Telia. En ting som irriterer meg er at når jeg starter et nytt browser vindu, eller app - noe som krever internett, så må den tenke 5 sek. før den begynner å laste ned noe? Dette skjer på PC, tablet, telefon, etc alle enheter. Dette opplevde jeg ikke med fiber linja. Noen som har erfaringer med dette og/eller vet hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant, jeg holder på å flytte til et hus med Telia (Hybrid Coaxial) fra Altibox (Fiber). Merker treghet, men nå skal jeg ordne med passthrough mot ny router og ha nettverkskabler fra den + bruke trådløst nett fra den routeren. Det bør vel hjelpe, hadde passthrough også på Altibox.

Lenke til kommentar

jeg har lært meg ikke flytt et sted der telia finnes.  har selv global connect 1000/1000 nå og når jeg engang selger her og flytter er kravene at nye stedet skal ha fiber.

det du sier minner om DNS feil, sjekk at du ikke har satt opp noen dns server fra global connect på din router/pce da disse blokerer trafikk ifra telia 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Oslo så har jo byen historisk vært delt opp mellom Telenor og Get, og det "monopolet" som disse da har innen sitt område sitter langt inne å bli kvitt. Jeg fikk kastet ut Get/Telia hvor jeg bodde tidligere ettersom GC skulle bytte ut i området, men så lenge ingen har planer om å strekke noe ny kabel her jeg nå bor så er jeg dessverre stuck med Telia.

Ser ut som at mesh nettet får dns direkte fra routeren og såvidt jeg kan se er den IP'en Telia sin.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil jeg ikke tro at Telias DNS-servere skulle ha slike ytelsesproblemer. Men alltids verdt å sjekke om det skjer "noe" hvis man bytter DNS. Man kan også teste med andre DNS-er rett i nettleser eksempelvis.

Kan også være verdt å se i f.eks. Developer Tools i nettleser, om det er noen feilmeldinger der.

Et spørsmål her kan også være om dette skjer med absolutt alle tjenester, eller "bare en del". Annen ting jeg tenker litt på her er evt. "noe" knyttet til IPv6, og at det går noen sekunder før systemet prøver med IPv4 i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...