Huttifnutti Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Heihei! For ikke så lenge siden flyttet jeg inn i et borettslag som får internett fra Telia, levert gjennom coax. Dette har fungert utmerket. Vi holder for øyeblikket på å pusse opp, og da fant jeg på noe veldig lurt (sarkasme). Coaxkabelen kommer inn fra en vegg i stuen og går inn i «input» i et uttak der (videre kalt hoveduttak). Det er her vi har koblet til ruter. Fra «output» i hoveduttaket går det en kabel på utsiden av veggen, helt til gjesterommet på andre siden av leiligheten og inn i «input» i et uttak der (videre kalt sekundæruttak). Siden vi ikke bruker dette uttaket og kabelen ikke var så fin, fjernet jeg denne. Koblet da kabelen ut fra hoveduttaket og satt inn sluttmotstanden i «output» som stod i sekundæruttaket. Nå får vi ikke lenger internett. Jeg har prøvd å koble alt opp slik det var i starten, men fortsatt ingenting. Ser ikke helt hva jeg har gjort galt, men igjen har jeg aldri gjort noe sånt før. Snakket med Telia, og de sender tekniker, men må vente en uke på dette. Håper noen der ute kan gi meg noen løsninger jeg kan prøve ut i mellomtiden! Takk på forhånd Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Jeg tipper motstanden er avhengig av kabellengden. Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august @MK3 Altså, at den kabelen jeg vil ha vekk bør være der? Men jeg må jo ha rotet noe til, for jeg prøvde jo å koble alt tilbake slik det var, uten effekt Lenke til kommentar
process Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august (endret) Har du hatt modemet stående på en stund? Betales alt over fellesutgifter? Ingen portal du må registrere deg i? Telia burde vel ha registrert dette, men bare for å forsøke utelukke andre årsaker. Endret 20. august av process Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august @process Ja, ruteren har vært koblet i og har virket over all forventning helt frem til denne blemmen. Ja, internett går i felleskostnader. Herremannen i telefonen fra Telia kunne se at ruteren ikke fikk internett nå, men ingenting han kunne ordne fra den enden, derav tekniker som må komme å se. en fyr på Reddit nevnte til meg at jeg kanskje ikke ventet lenge nok mellom hver rekonfigurering, altså at en eventuell kortslutning vil ta noe tid å rette seg opp. Kan det være noe i det? Lenke til kommentar
process Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august 10 minutes ago, Huttifnutti said: @process Ja, ruteren har vært koblet i og har virket over all forventning helt frem til denne blemmen. Ja, internett går i felleskostnader. Herremannen i telefonen fra Telia kunne se at ruteren ikke fikk internett nå, men ingenting han kunne ordne fra den enden, derav tekniker som må komme å se. en fyr på Reddit nevnte til meg at jeg kanskje ikke ventet lenge nok mellom hver rekonfigurering, altså at en eventuell kortslutning vil ta noe tid å rette seg opp. Kan det være noe i det? Ja, jeg tenker etter blemmen. Har modemet stått tilkoblet en stund? Noen DSL løsninger må stå litt, spesielt dersom de har vart koblet fra en lengere periode. Er på svært tynt grunnlag, men dersom du bare har plugget inn kjapt og bare skal vente i mellomtiden har du ingenting å tape. Det kan også tenkes du kan nå et grensesnitt på modemet som viser en form for status (evt at modemet er dødt) dersom du plugger inn en maskin direkte med ethernet kabel. Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august process skrev (9 minutter siden): Ja, jeg tenker etter blemmen. Har modemet stått tilkoblet en stund? Noen DSL løsninger må stå litt, spesielt dersom de har vart koblet fra en lengere periode. Er på svært tynt grunnlag, men dersom du bare har plugget inn kjapt og bare skal vente i mellomtiden har du ingenting å tape. Det kan også tenkes du kan nå et grensesnitt på modemet som viser en form for status (evt at modemet er dødt) dersom du plugger inn en maskin direkte med ethernet kabel. Okei, da prøver jeg det i morgen! Alle lysene på ruteren indikerer at alt er i orden, og jeg kan koble meg til wifi som vanlig, bare får ikke komme inn på nettet. Tusen takk for tips! Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august 2 hours ago, MK3 said: Jeg tipper motstanden er avhengig av kabellengden. Det er den ikkje. Det er 75 Ohms motstand. Den tilsvarer karakteristisk impedans i kabelanlegget, og er der for å unngå refleksjoner. 1 Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august Dette er hoveduttaket i stuen. Kabelen til venstre er den som går til gjesterommmet, som jeg forsøkte å fjerne. Dette er uttaket på gjesterommet, som ble forsøkt fjernet. Jeg regner med dingsen til høyre er motstanden. Denne forsøkte jeg å sette i «output» i hoveduttaket. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Når kabelen ble koblet ifra og deretter koblet til kan det være den ikke har fått god nok kontakt? Alternativt, det har blitt kortsluttet mellom senterleder og skjermen? Forsterker har løst ut en sikring, eller på annen måte blitt skadet? En tid siden jeg har testet, men det har tidligere fungert å ta imot NRK direkte via coax hos Telia (tidligere Get) så lenge TVen støtter MPEG-4 DVB-C. RiksTV via antenne benytter DVB-T. (C = Cable , T = Terrestrial) Om Tv signaler kommer igjennom, men ikke internett kan henge sammen med signal kvalitet eller retur signal. TV er bare mottak, internett krever signal begge veier. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Test å flytt uttaket fra Soverommet til stuen. Det kan være noe så enkelt som litt av skjermen kommer borti signallederen i midten også. Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august toralfb skrev (5 timer siden): Når kabelen ble koblet ifra og deretter koblet til kan det være den ikke har fått god nok kontakt? Alternativt, det har blitt kortsluttet mellom senterleder og skjermen? Forsterker har løst ut en sikring, eller på annen måte blitt skadet? En tid siden jeg har testet, men det har tidligere fungert å ta imot NRK direkte via coax hos Telia (tidligere Get) så lenge TVen støtter MPEG-4 DVB-C. RiksTV via antenne benytter DVB-T. (C = Cable , T = Terrestrial) Om Tv signaler kommer igjennom, men ikke internett kan henge sammen med signal kvalitet eller retur signal. TV er bare mottak, internett krever signal begge veier. Jeg var ganske påpasselig med å få kontaktene godt på plass, så det tror jeg ikke er et problem. Men en kortslutning, hvordan kan det ordnes? Kan det hjelpe å kjøpe en ny kontakt? Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august AndersT2 skrev (5 timer siden): Test å flytt uttaket fra Soverommet til stuen. Det kan være noe så enkelt som litt av skjermen kommer borti signallederen i midten også. Det prøvde jeg, men uten effekt. Samtidig skal det sies at jeg ikke fikk internett fra det uttaket i utgangspunktet (en av grunnene til at jeg ville fjerne den). Det er absolutt mulig at skjermen (det tolker jeg som metallplate som holder armaturet på plass) har vært i kontakt med kabelen. Kan det kanskje løses med å kjøpe ny kontakt? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Bare ta ut kabelen, sjekk at ytter skjemren som er mange små kabler rundt hele er dratt tilbake over ytterkappen, og det hvite mellom skjermen og senterleder, ca er 5mm lenger enn der skjermen er trekt tilbake over ytterkappen. så er det bare å skrue senterlederen fast under skruen, og vippe tilbake flappen, og skru den fast. Skjermen skal være i kontakt med flappen. Det er ikke noe spesielle ting inne i kontakten, så det skal ekstremt mye til for at noen av de er defekte. Men de forskjellige uttakene på de har forskjellige frekvens områder. Den ene for TV, og den andre for Radio. TV er vel det som også fungerer til Internett hvis jeg ikke husker feil. Den ene du har som har 3 uttak, har også 1 skru uttak. Har ikke vært så mye borti dem, men noen så har vel det vært Internett, ellers så har det vært for parabol. Noen leverandører har med kabel for begge type plugger. Siden det har fungert før, så bør det fungere nå, hvis du ikke har vært uheldig å få ødelagt kabelen ett eller annet sted. Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august AndersT2 skrev (40 minutter siden): Bare ta ut kabelen, sjekk at ytter skjemren som er mange små kabler rundt hele er dratt tilbake over ytterkappen, og det hvite mellom skjermen og senterleder, ca er 5mm lenger enn der skjermen er trekt tilbake over ytterkappen. så er det bare å skrue senterlederen fast under skruen, og vippe tilbake flappen, og skru den fast. Skjermen skal være i kontakt med flappen. Det er ikke noe spesielle ting inne i kontakten, så det skal ekstremt mye til for at noen av de er defekte. Men de forskjellige uttakene på de har forskjellige frekvens områder. Den ene for TV, og den andre for Radio. TV er vel det som også fungerer til Internett hvis jeg ikke husker feil. Den ene du har som har 3 uttak, har også 1 skru uttak. Har ikke vært så mye borti dem, men noen så har vel det vært Internett, ellers så har det vært for parabol. Noen leverandører har med kabel for begge type plugger. Siden det har fungert før, så bør det fungere nå, hvis du ikke har vært uheldig å få ødelagt kabelen ett eller annet sted. Tusen takk for svar! Jeg prøver så snart jeg kommer hjem fra jobb! Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Litt vanskelig å se men kan se ut som motstanden står feil vei. Kan du skru av lokket og vise termineringen av motstand og kabel? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Mr. A skrev (19 timer siden): Litt vanskelig å se men kan se ut som motstanden står feil vei. Kan du skru av lokket og vise termineringen av motstand og kabel? Motstanden er korrekt. Den enden av motstanden som vises er loddet ned på sirkelen rundt for å gå mot jord. Ikke sett den typen før selv, da de jeg har sett ser mer profesjonelle ut, men kan hende de har endret produksjonesmetoden til noe billigere. Lenge siden jeg har montert Coax uttak Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august Tusen takk til alle som tok seg tid å svare! Når jeg våknet i dag, hadde plutselig alt ordnet seg. Jeg skjønner ingenting, men nå slipper jeg tekniker! Igjen - tusen takk! 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august For å være sikker kan du be Telia sjekke signal kvalitet mot modemet. Er signalet svakt kan det falle ut igjen. Lenke til kommentar
Huttifnutti Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august toralfb skrev (4 timer siden): For å være sikker kan du be Telia sjekke signal kvalitet mot modemet. Er signalet svakt kan det falle ut igjen. Ja, jeg tenker jeg gjør det når jeg skal avbestille tekniker. Sjekket speedtest, og da var det i hvert fall veldig bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå