Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 3000+

Anbefalte innlegg

Mange her ser ut til å ha gått glipp av at sokkel 754 vil fases ut og at Athlon 64 skal over på sokkel 939. 3700+ ser ut til å bli den siste A64 sokkel 754-prosessoren, som lanseres en gang i 2. kvartal, mens 4000+ på sokkel 939 introduseres i 4. kvartal.

Mer informasjon her: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1947.

AMD selv sier at de minst vil tilby A64 sokkel 754-prosessorer ut 2004:

Remember, even though we will introduce 939, we'll still have Athlon 64 processors coming out on 754 in parallel to 939s! our customers will have a choice to upgrade boards or not. Again, I can't tell you the exact number of processors coming to upgrade socket 754 with, but notice that we recently introduced 3 new speeds for Duron because our customers still asked for it. As a baseline there will be Athlon 64s on 754-pin at least through 2004, but ultimately our decisions for Athlon 64 on 754 will be based on what our customers want.

Kilde: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000302

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en følelse av at 754-CPU er et biprodukt.

Med det mener (tror) jeg at hovedproduksjonen er Optrton, og de emnene på Warferen som ikke holder mål blir gradert til andre produkter.

Sånn sett må produksjonen ha foregått en tid, for at man skal komme ut med (nok av) de "dårlegste" produktene først.

Er det noe i desse tankene?

(beklager hvis jeg er helt out of topic) :dontgetit:

Lenke til kommentar
Mange her ser ut til å ha gått glipp av at sokkel 754 vil fases ut og at Athlon 64 skal over på sokkel 939. 3700+ ser ut til å bli den siste A64 sokkel 754-prosessoren, som lanseres en gang i 2. kvartal, mens 4000+ på sokkel 939 introduseres i 4. kvartal.

Mer informasjon her: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1947.

AMD selv sier at de minst vil tilby A64 sokkel 754-prosessorer ut 2004:

Remember, even though we will introduce 939, we'll still have Athlon 64 processors coming out on 754 in parallel to 939s! our customers will have a choice to upgrade boards or not. Again, I can't tell you the exact number of processors coming to upgrade socket 754 with, but notice that we recently introduced 3 new speeds for Duron because our customers still asked for it. As a baseline there will be Athlon 64s on 754-pin at least through 2004, but ultimately our decisions for Athlon 64 on 754 will be based on what our customers want.

Kilde: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000302

Nå skaper du bare forvirring igjen :no:

Jeg har ikke hørt noe som helst fra AMD om at sokkel 754 skal fases ut med det aller første, bare se på dagens offisielle veikart fra AMD som viser at Athlon 64 for sokkel 754 vil bli videreutviklet minst ut 2005.

roadmap11_06_03.gif

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Gjør jeg? Det AMD-veikaret sier vel ingenting om hvilken sokkel som brukes?

Indikasjonene er at de sokkel 939-prosessorene som introduseres i 4. kvartal i år er basert på 90 nm. For Athlon 64 sin del betyr det at dette er snakk om kjernen med kodenavn "Winchester".

Mao vil Athlon 64 gå over på

- 512 kB L2-cache

- Sokkel 939

- Doble minnekanaler (128-bit)

- 90 nm i 4. kvartal

Om du har noen form for oppdatert informasjon på at AMD skal produsere Athlon 64-prosessorer i sokkel 754-format ut 2005 hører jeg gjerne mer om dette.

Det er selvsagt viktig å være klar over at dette foreløpig kun er spekulasjoner :)

Lenke til kommentar
Om du kjøper  754 vil denne holde minst 2 år frem i tid selv om de slutter med cpuèr på 3700 , husk at disse vil vere å få tak i uansett og en A64 3700 vil vel holde til det meste i lang tid.

Det går rykter om Athlon 64 4000+ for sokkel 754, men vi vet ikke for sikkert før senere i år når AMD oppdaterer sitt veikart.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Gjør jeg? Det AMD-veikaret sier vel ingenting om hvilken sokkel som brukes?

Indikasjonene er at de sokkel 939-prosessorene som introduseres i 4. kvartal i år er basert på 90 nm. For Athlon 64 sin del betyr det at dette er snakk om kjernen med kodenavn "Winchester".

Mao vil Athlon 64 gå over på

- 512 kB L2-cache

- Sokkel 939

- Doble minnekanaler (128-bit)

- 90 nm i 4. kvartal

Om du har noen form for oppdatert informasjon på at AMD skal produsere Athlon 64-prosessorer i sokkel 754-format ut 2005 hører jeg gjerne mer om dette.

Det er selvsagt viktig å være klar over at dette foreløpig kun er spekulasjoner :)

Ja, du har rett i at veikartet ikke sier direkte hvilken sokkel som skal brukes.

Athlon 64 vil også ha støtte for Cool ‘n’ Quiet-teknologi, ikke glem det :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Om du kjøper 754 vil denne holde minst 2 år frem i tid selv om de slutter med cpuèr på 3700 , husk at disse vil vere å få tak i uansett og en A64 3700 vil vel holde til det meste i lang tid.

Jepp, og når man blir nødt til å bytte en 3700+ ville man kjøpt et nytt hovedkort uansett pga utviklingen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det at det kommer en ny sokkel 939 betyr at amd64 går ut? og nye cpuer kommer inn?

Eller hva for noe? Så dersom jeg satser på amd 64 3000+ og et hovedkort som støtter den sokkeln så må jeg bytte om bare 1 år for da kommer noe nytt?

Og hva støtter det nye som kommer, enda en raskere agp? og nye cpuer?

Og hva er PCI express? PCI som tar over skjermkort jobben for agp 8x ?

Takk for svar :thumbs:

Lenke til kommentar
det at det kommer en ny sokkel 939 betyr at amd64 går ut? og nye cpuer kommer inn?

Eller hva for noe? Så dersom jeg satser på amd 64 3000+ og et hovedkort som støtter den sokkeln så må jeg bytte om bare 1 år for da kommer noe nytt?

Og hva støtter det nye som kommer, enda en raskere agp? og nye cpuer?

Og hva er PCI express? PCI som tar over skjermkort jobben for agp 8x ?

Takk for svar :thumbs:

AMD64 er egneltig et instuksjonssett, og ingen prosessor. Dagens Athlon 64, Athlon 64 FX og Opteron baserer seg på denne teknologien.

Socket 939 betyr i praksis at framtidige high-end Athlon 64 og A64-FX kommer til å dukke opp her. Socket 754 kommer til å bestå, i alle fall med de framtidige Athlon XP-prosessorene, og muligens også low-end Athlon 64-prosessorer.

PCI-Express er en ny bussarkitektur som tar over for både PCI og AGP, og har en svært god båndbredde.

Lenke til kommentar
Sitter å tenker... kan det hende en a64 er en nedgradert a64-FX? hadde vært morro om en eller en anna geek kunne ha funnet det ut ;)

Det er ingen hemmelighet. Dagens A64FX og A64 har identisk kjerne. Forskjellen er doble minnekanaler og behov for REG-minne på A64. Forskjellen blir større når Paris-kjernen kommer. Etter hvert vil man se at FX har minst dobbelt så mye cache som A64.

Lenke til kommentar
Sitter å tenker... kan det hende en a64 er en nedgradert a64-FX?

Hvordan mener du "nedgradert"?

Du kan jo på en måte si det, ettersom kjernene er like (så vidt jeg vet) bortsett fra at dagens A64 har innebygd enkeltkanals minnekontroller, mens A64-FX har dobbeltkanals minnekontroller. Men dette er grunnleggende arkitektoriske forskjeller, ikke "nedgradering" fra en og samme prosessor.

Mener du nedgradert i den forstand at du kan "låse opp" A64 til å bli A64-FX? I så fall er svaret nei.

Ellers så er dagens A64 på socket 754, mens -FX er på socket 940, men det visste du sikkert.

Lenke til kommentar
jepp det viste jeg :p

men ja jeg kom til å tenke på at den andre minnekanalen var "låst" og på en eller en annen måte kunne låse den opp.

Men siden den ikke fins der så er det jo ganske klart ;)

Jo da, minnekanalen finnes etter all sannsynlighet der, men den er deaktivert. Poenget er at hvis du mot formodning skulle klare å låse den opp, så vil du ikke ha nok pinner til å bruke den. Forskjellen mellom Socket 754 og Socket 939/940 er først og fremst at 754 ikke har alle de pinnene som skal til for å kjøre doble minnekanaler.

Skal du utnytte dette må du først låse opp minnekanalen, "skru" fra hverandre prosessoren og koble på 940 pinner på en eller annen måte. Lykke til sier jeg :thumbs:

Lenke til kommentar

etter hva jeg se ri den testen der vil jeg si at "det er ikke så veldig stor forskjell fra Intel's P4 3 ghz, til en Athlon 64 3400+! Selv hadde jeg valgt p4, vil aldri tru at jeg får bruk for 64 BIT til workstation maskin, Har i alle år klart megmeget med 32 bit.

:roll:

prsier: 3 ghz p4 1800~2200

A64 3400+: 3900-~4500

vil vel si at en p4 3 ghz er vel verdt penga til iaf til workstation bruk.

:thumbs::ermm:

Endret av magne30
Lenke til kommentar
etter hva jeg se ri den testen der vil jeg si at "det er ikke så veldig stor forskjell fra Intel's P4 3 ghz, til en Athlon 64 3400+! Selv hadde jeg valgt p4, vil aldri tru at jeg får bruk for 64 BIT til workstation maskin, Har i alle år klart megmeget med 32 bit.

:roll:

prsier: 3 ghz p4 1800~2200

A64 3400+: 3900-~4500

vil vel si at en p4 3 ghz er vel verdt penga til iaf til workstation bruk.

:thumbs::ermm:

Vet du hva fordelene med 64bit er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...