Pliscin Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Hei, da jeg skulle bytte glødeplugger på bilen ble den ene sittende fast da gjengene ble ødelagt. Jeg boret gjennom og plukket ut små biter med tang og magnet. Men da jeg kom gjennom det tykke metallet løsnet jo elektroden på enden og falt ned i motoren. Jeg har startet motoren og den går, men den vibrerer voldsomt. Jeg har to spørsmål. Er motoren nå ødelagt, eller kan man fjerne biten og så er det "back to normal". Kan jeg fjerne biten selv på noe vis, f.eks vakuum, eller må man av med hele toppen da? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Pliscin skrev (5 minutter siden): det tykke metallet løsnet jo elektroden på enden og falt ned i motoren. Jeg har startet motoren og den går, men den vibrerer voldsomt. 🤦♂️ 3 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Stygt å le, men hva i alle dager tenkte du på? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Sylinder vil vel bli skadet om der er en del av glødepluggen i sylinder. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Ta den med på verksted, la de få inspisere skaden. Ikke kjør den dit, ikke start motoren, helst ikke få motoren til å gå rundt engang, mulig det er håp med gudene vet.. Umulig å si hva status er uten å få den inspisert av fagfolk, er vel 50/50 om det er noe å ta vare på eller ikke. Ødelagte gjenger er også ett problem her uansett hvordan innsiden er. Jeg antar du tok godt i når du festet nye glødeplugger så de sitter skikkelig godt? 1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august oddeh skrev (1 time siden): Stygt å le, men hva i alle dager tenkte du på? Er ikke akkurat mekaniker, men tenkte å prøve meg litt selv😅 er en godt brukt bil som det ikke er så veldig farlig med, men kan bruke den et års tid til om jeg får den i stand igjen, til neste EU-kontroll. Tenkte egentlig å bore til gjengene ble ødelagt, for så å dra ut hele dritten, men det gikk ikke akkurat etter planen... får nok ringe til verksted for å få et prisanslag. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august mobile999 skrev (2 timer siden): 🤦♂️ Jeg startet den litt uten plugg i, for å se om delen evt kom til å flyve ut, men den gjorde ikke det. Satt i ny plugg og den går. Men tenkte mest på om noen vet hva vibrasjonene er, er det at kompresjonen ikke er bra i den ene sylinderen p.g.a at det er fremmedlegeme der, eller betyr det at den er ødelagt på annet vis? Trodde den ville skjære seg, men den gikk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Det blir nok full skjæring på denne, tviler på den går mer enn et par uker. Fullt av jernspon i sylinderen som herper veggene totalt. Dette var svært dumt gjort og noe du må ta lærdom av. Man bytter ikke glødeplugger hvis man ikke er helt nødt. Og hvis man må bytte, følger man en spesiell prosedyre med påføring av væske som løsner opp, samt kjører motor varm før man forsøker å løsne. Her må man ha litt erfaring for å skjønne hvor mye makt man skal bruke før man gir seg og går til neste plugg. Sitter den helt fast kan det beste være å bare la den stå. Det er for sent nå, men hvis du ikke hadde startet den kunne du prøvd å ta ut legemet med magnet eller klo. Men gjort er gjort, og motoren er mest sannsynlig skrap. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Pliscin skrev (2 timer siden): Jeg startet den litt uten plugg i, for å se om delen evt kom til å flyve ut, men den gjorde ikke det. Satt i ny plugg og den går. Men tenkte mest på om noen vet hva vibrasjonene er, er det at kompresjonen ikke er bra i den ene sylinderen p.g.a at det er fremmedlegeme der, eller betyr det at den er ødelagt på annet vis? Trodde den ville skjære seg, men den gikk. 😵 Vel, den riktige måten å gjøre det på er å slutte å borre når man er gjennom gjengene. Deretter lager man gjenger i det som står igjen slik at det kan trekkes ut. Vibrasjonen er vel pga. fremmedlegemet i sylinderen kolliderer mellom stempelet og toppen/ventilene. Jeg tror ikke det ser så pent ut der inne nå. Dreier det seg tilfeldigvis om en 1,6 liter PSA motor? Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Aldri starte en motor med fremmedlegeme i sylinder Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august mobile999 skrev (11 timer siden): 😵 Vel, den riktige måten å gjøre det på er å slutte å borre når man er gjennom gjengene. Deretter lager man gjenger i det som står igjen slik at det kan trekkes ut. Vibrasjonen er vel pga. fremmedlegemet i sylinderen kolliderer mellom stempelet og toppen/ventilene. Jeg tror ikke det ser så pent ut der inne nå. Dreier det seg tilfeldigvis om en 1,6 liter PSA motor? 1,9 TDI Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august Fremmedlegemer og drit pleier å bli ganske bra tygd opp og spytta ut ganske fort. Tipper vibrasjonene er at bilen nå ikke lengre sviver på den sylinderen pga. tap av kompresjon. Dieseler er ganske kravstore på kompresjon. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august (endret) Det er vel enten stempel/stempelringer/sylinder vegger som tar skade, eller ventilene. Er det bare ventilene så er det kanskje lettere å reparere, men fortsatt dyrt. Glødeplugg må vel virke for at sylinder skal virke. Endret 21. august av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august 52 minutes ago, Svein M said: Glødeplugg må vel virke for at sylinder skal virke. Ikke nødvendigvis. Er helst under start og når det er veldig kaldt. Ellers blir det nok varme av kompresjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå