stamkunde Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august er det forskjell på kvalitet på bremseklosser? har allerede slitte bremseklosser og skiver. På hvilken måte er bremsene bygd opp? Bruker du bremser? finnes en standard på hvor lenge bremseklosser og skiver skal vare, kjøre lengde? Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Ja, jeg bruker bremser ;). Det finnes ingen standard, det kommer helt an på kjøremønsteret ditt. Ta en skikkelig bråbremse en gang i blant, så vare skiver og klosser lenger. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Ja, det er voldsom forskjell på kvalitetene. Utfordringen er å finne noen som passer ens kjøremønster. Noen biter skikkelig men blir slitt fort, andre er tyngre men varer lengre, mens noen få produsenter klarer å kombinere dette. Generelt kommer du langt med OE eller "Premium". Selv har jeg lagt min elsk på Brembo sin X-serie, som både yter og vare lenge. Dog støver de endel, men pytt. De biter virkelig godt fra seg, og passer mitt kjøremønster. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-det-a-skifte-bremseklosser#:~:text=Bremseklosser skal normalt kunne vare 30 - 50.000,hva slags kjøremønster man har%2C samt klimatiske forhold. 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Min erfaring er rust på bremseskiver fører til krav om bytte i forkant eller som følge av PKK (EU kontroll) Når bremseskivene byttes må også klosser byttes. Siste bilbytte er unntaket. Solgt etter 4 år og ca 75" km. Der var ikke bremseskivene eller klosser byttet. Noen stikkord: Viktig å bruke bremsene, spesielt på vinterstid. Spyle bort salt vinterstid. Se over ved hjulskift. Om klossene henger må det gjøres rent og smøres. Det skal ikke lang tid til før klosser slites og skivene går varm. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august Habla Møberg skrev (På 20.8.2024 den 5:50 PM): Ja, det er voldsom forskjell på kvalitetene. Utfordringen er å finne noen som passer ens kjøremønster. Noen biter skikkelig men blir slitt fort, andre er tyngre men varer lengre, mens noen få produsenter klarer å kombinere dette. Generelt kommer du langt med OE eller "Premium". Selv har jeg lagt min elsk på Brembo sin X-serie, som både yter og vare lenge. Dog støver de endel, men pytt. De biter virkelig godt fra seg, og passer mitt kjøremønster. hva skal jeg spørre ved neste verksted time? hvilken bremseklosser og skiver er det byttet til? for den siste jeg gjorde i mekonomen overrasket meg negativt. Jeg byttet før påske, og nå er det allerede slitt. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august Svein M skrev (På 20.8.2024 den 6:03 PM): https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-det-a-skifte-bremseklosser#:~:text=Bremseklosser skal normalt kunne vare 30 - 50.000,hva slags kjøremønster man har%2C samt klimatiske forhold. veldig nyttig. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august stamkunde skrev (7 minutter siden): for den siste jeg gjorde i mekonomen overrasket meg negativt. Jeg byttet før påske, og nå er det allerede slitt. Hvor mange kilometer har du kjørt ca siden påske? Og hvor mye bruker du bremsene? Om det er "normal" kjøring så ville jeg ha klaget om dem er slitt ut på et år. Jeg har en 8 år gammel bil med 76k og har ennå originale skiver og klosser hele veien rundt. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august (endret) stamkunde skrev (1 time siden): hva skal jeg spørre ved neste verksted time? hvilken bremseklosser og skiver er det byttet til? for den siste jeg gjorde i mekonomen overrasket meg negativt. Jeg byttet før påske, og nå er det allerede slitt. Bremseklosser byttet påsken 2024, og nedslitt nå? Blir bremse skiven (og felgen) varm når du kjører, da henger bremsene på. Andre alternativ er mye kjøring, eller dårlig kvalitet på klossene. Endret 21. august av toralfb Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august toralfb skrev (4 timer siden): Bremseklosser byttet påsken 2024, og nedslitt nå? Blir bremse skiven (og felgen) varm når du kjører, da henger bremsene på. Andre alternativ er mye kjøring, eller dårlig kvalitet på klossene. jeg har vel kjørt 10.000 km siden påske. Jeg har ikke vært borti sånt før. Bremseklosser slitte så tidlig. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august On 20.8.2024 at 5:01 PM, stamkunde said: er det forskjell på kvalitet på bremseklosser? har allerede slitte bremseklosser og skiver. På hvilken måte er bremsene bygd opp? Bruker du bremser? finnes en standard på hvor lenge bremseklosser og skiver skal vare, kjøre lengde? Hvor lenge de varer kommer an på kjørestil og om det saltes mye eller lite der du kjører. Man får også keramiske bremser til en del biler, men det er for spesielt interesserte. Hvis du har manuelt gir sparer du bremsene ved å slakke opp tidligere og la motoren gjøre en del av bremsingen. Du kan gire ned for å hjelpe enda mer. Fungerer med automatgir men ikke like bra. Men ikke vær brutal med girkassen, den er dyrere å vedlikeholde enn bremsene. Brems hardt en gang iblandt, spesielt når det er vått og salt. Gjerne litt før du parkere så bremsene er varme og tørker etter du har stoppet. Spyl dem rene av og til. Brems bestemt og punktvis i lange bakker fremfor å bremse litt hele tiden. Men ikke overdriv. Bremsene mine varer 80 - 100 000 km eller ca ti år. On 20.8.2024 at 5:50 PM, Habla Møberg said: Dog støver de endel, Var ikke klar over at det er forskjeller med støv. Jeg ber ikke om noe spesielt og får originaldeler. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august stamkunde skrev (8 timer siden): jeg har vel kjørt 10.000 km siden påske. Jeg har ikke vært borti sånt før. Bremseklosser slitte så tidlig. Om du er medlem i NAF kontakt dem. Se om du har grunnlag for å klage. Klosser burde ikke slites ut så fort. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Jeg vil tro at det største problemet er at bremse kalipterene vil føre til at bremsene henger etterhvert. Skulle tro at verkstedet renser og smører opp kalipterene når klosser eller skiver byttes. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Om klossene er slitt etter bare 10000km så må jo caliperne henge på Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august Svein M skrev (På 22.8.2024 den 2:23 PM): Jeg vil tro at det største problemet er at bremse kalipterene vil føre til at bremsene henger etterhvert. Skulle tro at verkstedet renser og smører opp kalipterene når klosser eller skiver byttes. det er utrolig god kunnskap her, jeg håpet virkelig at det fantes så gode mekanikere der ute, som kunne beskrive hvor lenge varighet bremser bør ha. Men jeg er skikkelig overrasket. Men tror jeg har vært borti et verksted jeg ikke burde kontakte. Det bråkte når jeg bremset, og følte det var slitte klosser jeg kjørte med. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august Complexity skrev (23 timer siden): Om klossene er slitt etter bare 10000km så må jo caliperne henge på så kan ikke mekanikere dette? Jeg har ikke forståelse hvilken funksjon caliperne har. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august (endret) Hvordan har du funnet ut av at de er utslitt? Gitt din historikk med spørsmål om din 2008 Passat så er jo ikke dette noe du er i nærheten av stand til å finne ut selv. Er det utslitt foran? Bak? Begge klosser på begge sider? Hvis en glidebolt sitter fast er det typisk èn kloss som er utslitt. Er det en kaliper som begynner å sitte fast så vil det være på ett hjul. Hvis du har slitt ut et nytt sett med klosser på 10000km så bør du ha merket at bilen ikke ruller fritt, samt pipelyder, varme og brent lukt fra et eller flere hjul når du parkerer. Endret 23. august av MailMan13 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august (endret) Bilde hentet fra https://snl.no/bilens_bremser Kaliper holder fast bremseklosser og stempel, markert i rødt på bildet. Bremsevesken fører stempel mot klossene som presser mot skiven. Henger klossene fast i kaliper vil de ikke gå tilbake, bremsebelegg slites da raskt ned. Årsaken til lyd kan være rust på bremseskiver. Da bør lyden bli borte etter noe bruk av bremsene. Er bremsebelegg nedslitt vil det bli stål mot bremseskive, lager mye lyd. Finn frem jekk og ta av et og et hjul for å sjekke hvor mye bremsebelegg det er igjen. Sjekk samtidig om hjulene går lett rundt. Viktig å sikre bilen ikke triller, sikre hjulene med klosser eller annet egnet. Om bilen ruller frem til bakover faller den av jekken. Endret 23. august av toralfb Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august MailMan13 skrev (1 time siden): Hvordan har du funnet ut av at de er utslitt? Gitt din historikk med spørsmål om din 2008 Passat så er jo ikke dette noe du er i nærheten av stand til å finne ut selv. Er det utslitt foran? Bak? Begge klosser på begge sider? Hvis en glidebolt sitter fast er det typisk èn kloss som er utslitt. Er det en kaliper som begynner å sitte fast så vil det være på ett hjul. Hvis du har slitt ut et nytt sett med klosser på 10000km så bør du ha merket at bilen ikke ruller fritt, samt pipelyder, varme og brent lukt fra et eller flere hjul når du parkerer. Det var sånn på venstre bak, men ikke foran. Foran fikk jeg vite i eu kontroll. Jeg selv er totalt overrasket. Trodde verksted var sikreste sted å få kyndig hjelp. Derfor må jeg spørre her. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august 6 minutes ago, stamkunde said: Det var sånn på venstre bak, men ikke foran. Foran fikk jeg vite i eu kontroll. Jeg selv er totalt overrasket. Hvis det kun er et hjul som er vesentlig mer slitt enn de andre, så er det et problem med kaliper, glidebolter eller parkeringsbrems som gjør at bremsen ligger delvis på når det skulle rullet fritt. Gitt din historikk her så trenger du hjelp av et verksted til å finne ut akkurat hva det er. Quote Trodde verksted var sikreste sted å få kyndig hjelp Jeg vil tro du har fått kyndig hjelp, men du har en 16 år gammel bil som betyr at det er kontinuerlig ting som er utslitt og går i stykker. Dette er helt normalt at det er en jevn strøm av reperasjoner på gamle biler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå