Gå til innhold

Black Myth: Wukong allerede ett av Steams mest populære spill noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AlpakkaMafakka skrev (50 minutter siden):

Gode tall ja, men det overrasker meg ikke stort - det som overrasker mer er at det kommer et seriøst, AAA spill fra Kina som faktisk både ser bra ut og spiller bra.

Blir muligens et kjøp ved senere anledning, ja.

spilt 4.5 timer nå ifølge steam, og det er basically god of war med kinesisk mytologi, og tør jeg si til og med bedre combat sålangt? Veldig unikt. veldig kult

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev:
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Ser for meg at det åpner en ny pizzarestaurant, og at alle pizzaanmelderne står utenfor og krever at samtlige kunder som står i kø skal bestille pizza #19 fordi det er den de synes de bør like best, basert på totalt irrelevante ting som ikke har noe med smak og behag å gjøre.

Altså, det Screenrant driver med for tiden ER latterlig, men analogien din henger overhodet ikke på greip (ikke nært engang). En bedre analogi vil være at pizzaanmelderen forteller pizza-kundene at pizza-sjappa er dårlig fordi de ikke har et stort nok utvalg av pizza. Og helt ærlig, så ville det vært en fornuftig anmeldelse av pizza-sjappa. Problemet oppstår når de aller fleste liker akkurat de pizzaene som pizza-sjappa serverer, og disse kundene da mener at pizza-anmelderen er gal fordi h*n ønsker større utvalg av pizzaer for de som f.eks. ikke liker ananas. Men Screenrant trekker den i dette tilfelle litt for langt, og sier at alle pizzaene som pizza-sjappa faktisk serverer er kjipe, fordi utvalget er for dårlig. Og det funker heller ikke.

Fasit: Noe kan være bra, selv om det ikke har nok inkludering. Men det er fornuftig å generelt ønske mer inkludering på menyene. ;) Men neida, her skal vi alle sammen forskanse oss i hver vår borg og nekte noen form for dialog. Her skal det kriges!

Ville bare si at her setter du standaren for pizza-sjappe analogier! 👏👏
Lenke til kommentar
On 20.8.2024 at 10:14 AM, Psykake said:

Screen Rant trakk fra poeng fordi, i følge anmelder,  spillet mangler inkludering og mangfold.

Godt gjort hvis man vil generere klikk fordi de pre-pubertale unger klikker i vinkel 🤣

Det er trist å høre at vi aldri kan lage spill om andre kulturer og tidsepoker da de vil mangle inkludering og mangfold.

De som klager på slikt som dette er de som skaper problemet. Det er de som innehar intoleransen, ikke oss andre.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 20.8.2024 at 10:14 AM, Psykake said:

Screen Rant trakk fra poeng fordi, i følge anmelder,  spillet mangler inkludering og mangfold.

Godt gjort hvis man vil generere klikk fordi de pre-pubertale unger klikker i vinkel 🤣

Screenrant sin anmeldelse var godt begrunnet. Man kan velge selv hva man ønsker å legge vekt på, men om man faktisk leser anmeldelsen så ser man at det ikke først og fremst er derfor de trekker karakteren ned.

Men som vanlig har jo hylekoret verken lest eller forstått anmeldelsen. Den er som sagt godt skrevet og godt begrunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
confused craftsman skrev (17 timer siden):

Ville bare si at her setter du standaren for pizza-sjappe analogier! 👏👏

Haha, takk. Jeg er forøvrig stor fan av analogier, da det kan sette ting i et nytt lys, men det er alt for mange som sliter med å sette opp analogier riktig.

Uansett var poenget mitt at det er helt innafor å ønske mer variasjon i noe, men mangel på variasjon gjør ikke automatisk at noe er dårlig. Det kan gjerne bidra til å "trekke noe ned" som en helhet, men det som tilbys må kunne evalueres for hva det er.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Det er trist å høre at vi aldri kan lage spill om andre kulturer og tidsepoker da de vil mangle inkludering og mangfold.

De som klager på slikt som dette er de som skaper problemet. Det er de som innehar intoleransen, ikke oss andre.

Det er ikke helt det kritikken dreier seg om. La meg forklare.

Her er anmeldelsen:

https://screenrant.com/black-myth-wukong-review/

Kritikken fra ScreenRants anmelder går ut på at spillet i motsetning til boka er omtrent helt fritt for kvinnelig representasjon.

Spillet er basert på boka Journey to the West, og i den er det mange viktige kvinnelige karakterer. Anmelderen kritiserer altså at disse er fjernet i spillet og erstattet med mannlige karakterer.

Anmelderen kritiserer også utviklerens uttalelser om at kvinner ikke er kapable til å være gode i slike spill, eller har evnen til å bli underholdt som begrunnelse for å endre karakterene fra boka. Jeg synes den uttalelsen absolutt er verdt å kritisere, for ikke bare er den merkelig, den er også ganske så kvinnefiendtlig.

Hadde spillet inkludert sterke kvinnelige karakterer slik som boka, ville det kunne nådd ut til flere spillere, tilbudt mer variasjon og også vært mer tro til boka det er basert på.

Jeg synes det som fremkommer i anmeldelsen er en helt legitim kritikk av spillet, og det er ingenting som er intolerant eller "woke" med den. Resultatet er dog at anmelderen som altså er blitt beskyldt av internettkrigere for å være "woke", har mottatt volds- og drapstrusler, og ScreenRant har måttet fjerne navnet hens fra artikkelen.

Det hele blir kanskje mest et prov på at kinesisk konservatisme kan kræsje litt i møte med de verdiene vi har her i vesten, men også at disse forhistoriske holdningene om at kvinner ikke har evner til å spille spill dessverre fremdeles gir gjenklang hos en del mennesker her også, og da særlig de som mener å være "anti woke".

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
On 23.8.2024 at 11:05 AM, Snikpellik said:

Det er ikke helt det kritikken dreier seg om. La meg forklare.

Her er anmeldelsen:

https://screenrant.com/black-myth-wukong-review/

Kritikken fra ScreenRants anmelder går ut på at spillet i motsetning til boka er omtrent helt fritt for kvinnelig representasjon.

Spillet er basert på boka Journey to the West, og i den er det mange viktige kvinnelige karakterer. Anmelderen kritiserer altså at disse er fjernet i spillet og erstattet med mannlige karakterer.

Anmelderen kritiserer også utviklerens uttalelser om at kvinner ikke er kapable til å være gode i slike spill, eller har evnen til å bli underholdt som begrunnelse for å endre karakterene fra boka. Jeg synes den uttalelsen absolutt er verdt å kritisere, for ikke bare er den merkelig, den er også ganske så kvinnefiendtlig.

Hadde spillet inkludert sterke kvinnelige karakterer slik som boka, ville det kunne nådd ut til flere spillere, tilbudt mer variasjon og også vært mer tro til boka det er basert på.

Jeg synes det som fremkommer i anmeldelsen er en helt legitim kritikk av spillet, og det er ingenting som er intolerant eller "woke" med den. Resultatet er dog at anmelderen som altså er blitt beskyldt av internettkrigere for å være "woke", har mottatt volds- og drapstrusler, og ScreenRant har måttet fjerne navnet hens fra artikkelen.

Det hele blir kanskje mest et prov på at kinesisk konservatisme kan kræsje litt i møte med de verdiene vi har her i vesten, men også at disse forhistoriske holdningene om at kvinner ikke har evner til å spille spill dessverre fremdeles gir gjenklang hos en del mennesker her også, og da særlig de som mener å være "anti woke".

no-diversity-yeah-alright-i-think-we-know-why-v0-4Is6Po_uFOCg2Pn2HqSlMKyzfTuGttEJ0flA0f97wOA.thumb.jpg.b5a22568cbd1abeccc10ae67ae4b263f.jpg

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 23.8.2024 at 11:05 AM, Snikpellik said:

Det er ikke helt det kritikken dreier seg om. La meg forklare.

Her er anmeldelsen:

https://screenrant.com/black-myth-wukong-review/

Kritikken fra ScreenRants anmelder går ut på at spillet i motsetning til boka er omtrent helt fritt for kvinnelig representasjon.

Spillet er basert på boka Journey to the West, og i den er det mange viktige kvinnelige karakterer. Anmelderen kritiserer altså at disse er fjernet i spillet og erstattet med mannlige karakterer.

Anmelderen kritiserer også utviklerens uttalelser om at kvinner ikke er kapable til å være gode i slike spill, eller har evnen til å bli underholdt som begrunnelse for å endre karakterene fra boka. Jeg synes den uttalelsen absolutt er verdt å kritisere, for ikke bare er den merkelig, den er også ganske så kvinnefiendtlig.

Hadde spillet inkludert sterke kvinnelige karakterer slik som boka, ville det kunne nådd ut til flere spillere, tilbudt mer variasjon og også vært mer tro til boka det er basert på.

Jeg synes det som fremkommer i anmeldelsen er en helt legitim kritikk av spillet, og det er ingenting som er intolerant eller "woke" med den. Resultatet er dog at anmelderen som altså er blitt beskyldt av internettkrigere for å være "woke", har mottatt volds- og drapstrusler, og ScreenRant har måttet fjerne navnet hens fra artikkelen.

Det hele blir kanskje mest et prov på at kinesisk konservatisme kan kræsje litt i møte med de verdiene vi har her i vesten, men også at disse forhistoriske holdningene om at kvinner ikke har evner til å spille spill dessverre fremdeles gir gjenklang hos en del mennesker her også, og da særlig de som mener å være "anti woke".

Nå svarte jeg kun på konkrete innlegg rett over mitt.

Jeg gidder ikke gå ned i søla og begynne å dra inn lurvete kallenavn, merkelapper og stempler for å uttrykke en mening. Det får være forbeholdt de som er redde for å ha egne meninger og ikke tør å uttrykke seg uten være del av en gruppe med et "kallenavn".

Skyggeboksing mot stråmenn får være andres greie.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lastet ned benchmark greia. Hadde lave forventninger men ble faktisk overrasket. Regner med FPS blir mye lavere når man spiller. Selveste benchmarken kjørte bra med anbefalte settings(High) og frame gen. på.

Fikk rundt 70 FPS. 3440x1440p. NobaraOS. R5 5600G og RX 6600XT. Trudde jeg ville havne langt under 60FPS. Havnet på rundt 50 når jeg slo av frame gen.

Betaler ikke 600kr for et spill. Mulig jeg kjøper når det kommer på Steam Sale om en stund. Helst 50%.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 21.8.2024 at 11:23 AM, Zeph said:

At det er utvikla i Kina er nok ein avgjerande faktor for så høge tal, som denne grafikken illustrerer:

Det virker som om mange i Kina har en slags "Wukong-fetisj". Karakteren dukker opp i mange spill og er veldig ofte den desidert mest populære karakteren for kinesiske spillere. Et wukong spill treffer nok midt i blinken for store deler av det kinesiske publikum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...