BadCat Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august (endret) Hovedkort er tre faktorer. Det må være riktig prosessorsokkel og chipset. Ellers må tilkoblingsmuligheter stemme overens med bruken, altså I/O (input/output). Styr unna hovedkort under 3k da de ofte mangler diagnoseverktøy for feilsøking og andre nyttige funksjoner. Man kan spare seg mye bry ved å velge et hovedkort med stausdisplay. Displayet viser blant annet hvor langt man er kommet i BOOT-prosessen og hva som eventuelt er feil. Når displayet viser kode for feil på minne, slipper man å klø seg i hodet om hvorfor maskina ikke starter. Når det gjelder det du sier om å bli anbefalt noe. Vit alltid hva du skal ha før du går inn i en butikk. Da unngår du å bli prakket på noe tull. Endret 20. august av BadCat Jeg glemte å få med at det må være riktig formfaktor på kortet i forhold til chassiet det skal skrus inn i. For eksempel E-ATX, ATX, mATX, ITX, osv. 1 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Lykke til sier jeg bare, du velger i mot råd basert på egen kunnskapsløshet, da blir det ikke interessant nok å hjelpe. Heldigvis er det jo stort sett ok ytelse uansett hva man velger. Bruk https://pcpartpicker.com når du har gjort valgene dine for å sjekke at psu, hk, cpu, minne, kabinett osv passer sammen. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 22. august Forfatter Del Skrevet 22. august 2 hours ago, Phantom Software said: Lykke til sier jeg bare, du velger i mot råd basert på egen kunnskapsløshet, da blir det ikke interessant nok å hjelpe. Heldigvis er det jo stort sett ok ytelse uansett hva man velger. Bruk https://pcpartpicker.com når du har gjort valgene dine for å sjekke at psu, hk, cpu, minne, kabinett osv passer sammen. Vet ikke hva du sikter til. Valget av Intel? Jeg må ha Intel og jeg har forklart hvorfor. Har prøvd nok av Ryzen og de gjør ikke jobben. Jeg har spesifikke behov og kunnskap former ikke behov. Kunnskap former løsninger. Du skal ikke bidra mot din vilje det er greit. Takk for linken. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august (endret) PCPartPicker Part List CPU: Intel Core i9-14900KS 3.2 GHz 24-Core Processor (kr8890.00 @ Proshop) CPU Cooler: NZXT Kraken Elite 360 RGB 78.02 CFM Liquid CPU Cooler (kr3572.00 @ Proshop) Thermal Compound: Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver 3.5 g Thermal Paste (kr227.00 @ Proshop) Motherboard: Gigabyte Z790 AORUS MASTER EATX LGA1700 Motherboard (kr5778.00 @ Proshop) Memory: G.Skill Ripjaws S5 96 GB (2 x 48 GB) DDR5-6400 CL32 Memory Storage: Samsung 990 EVO 1 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1161.00 @ Proshop) Storage: Samsung 990 EVO 1 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1161.00 @ Proshop) Storage: Samsung 990 EVO 1 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1161.00 @ Proshop) Storage: Samsung 990 EVO 1 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1161.00 @ Proshop) Storage: Samsung 990 EVO 1 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1161.00 @ Proshop) Video Card: Asus TUF GAMING OC Radeon RX 7900 XTX 24 GB Video Card (kr13536.00 @ Proshop) Case: Fractal Design Pop XL Air ATX Full Tower Case (kr1440.00 @ Proshop) Power Supply: Corsair HX1500i (2023) 1500 W 80+ Platinum Certified Fully Modular ATX Power Supply (kr4028.00 @ Proshop) Optical Drive: LG WH14NS40 Blu-Ray/DVD/CD Writer Sound Card: Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus 32-bit 384 kHz Sound Card (kr1528.00 @ Proshop) Wired Network Adapter: TP-Link TG-3468 Gigabit Ethernet PCIe x1 Network Adapter (kr248.00 @ Proshop) Wireless Network Adapter: Gigabyte GC-WBAX210 802.11a/b/g/n/ac/ax PCIe x1 Wi-Fi Adapter Monitor: Asus TUF Gaming VG27AQML1A 27.0" 2560 x 1440 260 Hz Monitor (kr5414.00 @ Proshop) Monitor: Asus TUF Gaming VG27AQML1A 27.0" 2560 x 1440 260 Hz Monitor (kr5414.00 @ Proshop) Monitor: Asus TUF Gaming VG27AQML1A 27.0" 2560 x 1440 260 Hz Monitor (kr5414.00 @ Proshop) Total: kr61294.00 Prices include shipping, taxes, and discounts when available Generated by PCPartPicker 2024-08-23 02:48 CEST+0200 ---------- Foreløvig. Det står at jeg treng en til PCIe slot men hvordan får jeg det? Det skulle da være nok av dem allerede for det er ikke mye ekstautstyr. Får se på det senere. Kanskje jeg dropper lydkortet men kommer sikkert til å irritere meg over elekronisk støy når det er lite annen lyd. Endret 23. august av Oknok Byttet til norsk utgave Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august (endret) Er det til Flight Sim du skal kjøpe PC? Har du tenkt til å sette in fem 990 Evo i den? Ikke gjør det. Du er begrenset til 20 PCIe lanes, og disse SSDene vil ta opp minst 10 av de hvis de går på 2X. Da sitter du igjen med 10 til resten, og GPU vil gå på 8x. Optisk drev? Da må du velge et annet kabinett, eller et eksternt optisk drev. Hvorfor trenger du 96GB Ram? Du som er opptatt av enkeltkjerneytelse vil komme bedre ut hvis du velger f.eks 32GB med RASKT minne. Hvilket program er det du bruker som trenger så mye? Du trenger heller ikke nettverkskort. Og i hvertfall ikke to stykker. Hovedkortet ditt har 10Gb ethernet, og da gir det ingen mening å sette inn et på 1Gb. Det gir heller ingen mening å sette inn et trådløst nettverkskort. Hovedkortet har integrert trådløst nettverkskort. Ville valgt et eksternt lydkort hvis du er opptatt av elektronisk støy. Endret 23. august av RRhoads 2 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august RRhoads skrev (2 timer siden): Har du tenkt til å sette in fem 990 Evo i den? Ikke gjør det. Du er begrenset til 20 PCIe lanes, og disse SSDene vil ta opp minst 10 av de hvis de går på 2X. Da sitter du igjen med 10 til resten, og GPU vil gå på 8x. Du er inne på noe, men ikke helt korrekt hvis jeg leser manulen riktig. Settes det inn SSD i øverste NVMe port, så halveres båndbredden til skjermkortet, får x8 i stedet for x16. Nest øverste går direkte til CPU, og er den som bør brukes hvis man kun har 1 SSD i maskinen. De 3 andre NVMe slottene går igjennom Chipsettet, slik at de sammen med alt annet som Chipsettet styrer, deler 1 stk PCIe x4 lane til CPU. Det meste av USB osv. deler også denne båndbredden. Leste ikke hvor de andre PCI-e slottene deler båndbredden med, men normalt så vil enkelte av de ikke fungere hvis man bruker S-ATA, enkelte NVMe porter osv. Man må over på server utstyr hvis man ønsker fullt utnyttelse av alt. Det er det samme med AMD sine, men de X670e hovedkortene har en ekstra Chipset brikke som gjør at de får flere ting i bruk samtidig, selv om det deles på båndbredden der også. Manual: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_z790-aorus-master_1002_e.pdf?v=21935ead061b80b9d38ffb8e3c921c07 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august 2 hours ago, RRhoads said: Er det til Flight Sim du skal kjøpe PC? Har du tenkt til å sette in fem 990 Evo i den? Ikke gjør det. Du er begrenset til 20 PCIe lanes, og disse SSDene vil ta opp minst 10 av de hvis de går på 2X. Da sitter du igjen med 10 til resten, og GPU vil gå på 8x. Optisk drev? Da må du velge et annet kabinett, eller et eksternt optisk drev. Hvorfor trenger du 96GB Ram? Du som er opptatt av enkeltkjerneytelse vil komme bedre ut hvis du velger f.eks 32GB med RASKT minne. Hvilket program er det du bruker som trenger så mye? Du trenger heller ikke nettverkskort. Og i hvertfall ikke to stykker. Hovedkortet ditt har 10Gb ethernet, og da gir det ingen mening å sette inn et på 1Gb. Det gir heller ingen mening å sette inn et trådløst nettverkskort. Hovedkortet har integrert trådløst nettverkskort. Ville valgt et eksternt lydkort hvis du er opptatt av elektronisk støy. 990 Evo er bra disker. https://www.pcmag.com/reviews/samsung-ssd-990-evo Men når antall PCIe lanes er et problem kan jeg velge to eller tre stk 2TB SSD istedet. Jeg tenkte å sette to eller fire av dem i raid 0 men kanskje jeg skal la være. Jeg finner ikke hovedkort med flere PCIe lanes men antall "PCIe lanes" er finnes ikke i filteret så det synes ikke. Men redusere behovet for lanes er et alternativ til å øke antallet. Jeg ville helst ha 128 GB RAM fordi naboen har Mercedes AMG og PC med 64 GB. Men jeg så at 96GB har 6400 MHz og 128 GB 5600 MHz og har allerede beveget meg til mindre og raskere minne. RAM MHz er ikke noe folk snakker mye om, i hvilke situasjoner merker man om det er 7000 eller 6400 MHz? Eller 5600 for den del. Ja det står at 5.25 bay er external. Godt sett! 👍 Skal nok finne et kabinett som passer. Skal også ta vekk nettverkskortene og internt lydkort. Nei spiller ikke Flight Sim (men har nesten kjøpt det flere ganger), er det RAM eller lagringsplass du tenker på? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Oknok skrev (15 minutter siden): 990 Evo er bra disker. https://www.pcmag.com/reviews/samsung-ssd-990-evo Men når antall PCIe lanes er et problem kan jeg velge to eller tre stk 2TB SSD istedet. Jeg tenkte å sette to eller fire av dem i raid 0 men kanskje jeg skal la være. Jeg finner ikke hovedkort med flere PCIe lanes men antall "PCIe lanes" er finnes ikke i filteret så det synes ikke. Men redusere behovet for lanes er et alternativ til å øke antallet. Jeg ville helst ha 128 GB RAM fordi naboen har Mercedes AMG og PC med 64 GB. Men jeg så at 96GB har 6400 MHz og 128 GB 5600 MHz og har allerede beveget meg til mindre og raskere minne. RAM MHz er ikke noe folk snakker mye om, i hvilke situasjoner merker man om det er 7000 eller 6400 MHz? Eller 5600 for den del. Ja det står at 5.25 bay er external. Godt sett! 👍 Skal nok finne et kabinett som passer. Skal også ta vekk nettverkskortene og internt lydkort. Nei spiller ikke Flight Sim (men har nesten kjøpt det flere ganger), er det RAM eller lagringsplass du tenker på? Tror ikke det var kvaliteten på EVO diskene han siktet til. PCIe lanes er skjult info, og man må lete i hovedkortmanualene. Hvor mange hver CPU har leser man på spesifikasjonene hos produsenten, hos CPU produsenten: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/236773/intel-core-i9-processor-14900k-36m-cache-up-to-6-00-ghz/specifications.html Står her under Expansion Options, og tar der ikke med det som går til Chipsettet, da de kun viser for utvidelses moduler. Så den har 24 lanes, men 20 til utvidelse. 16 til PCI-e Slot 1 og 2, 1x16 eller 2x8, og +4 er til annet, normalt NVMe SSD. Når det kommer til oppsett av harddisker, så blir vel RAID 0 ett problem hvis disse ikke kjører via samme lanes. Det er veldig få som har behov for det i dag, da NVMe diskene i seg selv er raske nok. Støtter hovedkortet PCIe 5.0 til den ene så er det bedre med en disk som støtter det enn 2 PCIe 4.0 disker som du har valgt. Skal du kjøre RAID 0 på det hovedkortet, så må det etter det jeg kjenner til gjøres på de som går via Chipsettet, og da har ikke den ekstra kapasiteten noe å si, da de uansett deler en 4 lanes, og det er like kjapt som de kan utnytte selv. Så de skal bli ca lik ytelse om du bruker 1, eller om du bruker 2 stk som 1. Den eneste måten du får til kjappere RAID 0 der vil være med ett PCIe kort som tar 2 disker og setter i en PCIe-slot. Da får skjermkortet x8, og det kortet for x8. Det er foreløpig ikke så farlig om man kjører x8 på en PCI-e 5.0 slot, da skjermkortene ikke kan utnytte fulle x16 enda. I fremtiden kan de det, men ikke dagens. AMD GPUen er vel PCI-e 5.0, og da er x8 det sammes om x16 på PCI-e 4.0, så man vil ikke miste noe særlig der, da de GPUene ikke utnytter PCI-e 4.0 x16 fullt heller. 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august 15 minutes ago, AndersT2 said: PCIe lanes er skjult info, og man må lete i hovedkortmanualene. Hvor mange hver CPU har leser man på spesifikasjonene hos produsenten, hos CPU produsenten: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/236773/intel-core-i9-processor-14900k-36m-cache-up-to-6-00-ghz/specifications.html Da kan det ikke bli flere enn 20 og jeg får tilpasse det deretter. RAM kan overklokkes men jeg vet ikke om det er vits. Og som sagt vet jeg ikke hvor merkbart det er i praktisk bruk, om det er 5600, 6400 eller høyere MHz på RAM. Er ikke CPU flaskehalsen uansett? Slettet overflødige ting som HK allerede har. Kabinettet er fortsatt et som ikke har intern 5,25. Endret SSD. Spoiler PCPartPicker Part List CPU: Intel Core i9-14900KS 3.2 GHz 24-Core Processor (kr8890.00 @ Proshop) CPU Cooler: NZXT Kraken Elite 360 RGB 78.02 CFM Liquid CPU Cooler (kr3572.00 @ Proshop) Thermal Compound: Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver 3.5 g Thermal Paste (kr227.00 @ Proshop) Motherboard: Gigabyte Z790 AORUS MASTER EATX LGA1700 Motherboard (kr5777.00 @ Proshop) Memory: G.Skill Ripjaws S5 96 GB (2 x 48 GB) DDR5-6400 CL32 Memory Storage: Samsung 980 Pro 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive (kr2366.00 @ Proshop) Storage: Samsung 990 EVO 2 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1794.00 @ Proshop) Storage: Samsung 990 EVO 2 TB M.2-2280 PCIe 5.0 X2 NVME Solid State Drive (kr1794.00 @ Proshop) Video Card: Asus TUF GAMING OC Radeon RX 7900 XTX 24 GB Video Card (kr13536.00 @ Proshop) Case: Fractal Design Pop XL Air ATX Full Tower Case (kr1440.00 @ Proshop) Power Supply: Corsair HX1500i (2023) 1500 W 80+ Platinum Certified Fully Modular ATX Power Supply (kr4028.00 @ Proshop) Optical Drive: LG WH14NS40 Blu-Ray/DVD/CD Writer Monitor: Asus TUF Gaming VG27AQML1A 27.0" 2560 x 1440 260 Hz Monitor (kr5414.00 @ Proshop) Monitor: Asus TUF Gaming VG27AQML1A 27.0" 2560 x 1440 260 Hz Monitor (kr5414.00 @ Proshop) Monitor: Asus TUF Gaming VG27AQML1A 27.0" 2560 x 1440 260 Hz Monitor (kr5414.00 @ Proshop) Total: kr59666.00 Prices include shipping, taxes, and discounts when available Generated by PCPartPicker 2024-08-23 08:38 CEST+0200 Synes det virker suspekt at Proshop foreslås for ALLE komponentene. De kan umulig være billigst på alt. Kanskje de sponser PCPartpicker. Lenke til kommentar
horrorr Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Om du sjekker litt nærmere så ser du at det kun er Proshop i prisoversikten for omtrent alt av deler. Var vel bare 2 med en butikk nr. 2 (klink.no) i lista. Samtidig så opplyser de om dette, så det er selvfølgelig penger involvert i hva de velger å vise. * PCPartPicker may receive compensation for purchases made at participating retailers linked on this site. Om jeg hadde gått for den lista så ville jeg nok sjekket priser andre plasser fremfor å ta deres oversikt som fasit. 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Raid er dødt, med NVMe disker har det veldig liten hensikt. Jeg fatter heller ikke hva du skal med så mange disker, en til OS (i den slot'n som går på CPU) og et par litt større til lagringsformål må da være bedre ? Overklokking av CPU er også dødt, ihvertfall foreløpig og med Intel. Topp Gen.13/14-prosessorer er allerede pushet til kanten, og tidvis over, når du kjøper dem (i7-14700, i9-14900, i9-13900). Intel har gjort ekstreme ting for å henge med i CPU-racet, og resultatet ser vi jo nå med alt det tullet som har vært. Nå om dagen er det bare snakk om under-volting, ikke overklokking, for å unngå at de ødelegger seg selv.. Og de CPU'ene som er best binned holdes uansett tilbake for å selges som KS-versjon. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Oknok skrev (På 20.8.2024 den 12:18 AM): All-round PC som klarer spill på QHD med max instillinger. Det som legger føringer på hvilket hovedkort man havner på er hvor mye RAM du vil ha, LAN/WLAN (eventuelt hvor raskt), hvor mange PCIe-spor og hvor raske de er (PCI 4 eller 5), antall M.2-spor og hastigheten på disse, hvilken prosessor som kan brukes osv. 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august 6 hours ago, SilverShaded said: Raid er dødt, med NVMe disker har det veldig liten hensikt. Jeg fatter heller ikke hva du skal med så mange disker, en til OS (i den slot'n som går på CPU) og et par litt større til lagringsformål må da være bedre ? Overklokking av CPU er også dødt, ihvertfall foreløpig og med Intel. Topp Gen.13/14-prosessorer er allerede pushet til kanten, og tidvis over, når du kjøper dem (i7-14700, i9-14900, i9-13900). Intel har gjort ekstreme ting for å henge med i CPU-racet, og resultatet ser vi jo nå med alt det tullet som har vært. Nå om dagen er det bare snakk om under-volting, ikke overklokking, for å unngå at de ødelegger seg selv.. Og de CPU'ene som er best binned holdes uansett tilbake for å selges som KS-versjon. Raid: Godt poeng ang. raid, takk. Men jeg tenker det kun gjelder raid 0. Disker: Jeg vil ha ca 5 TB kapasitet og i starten tok jeg mange disker av flere grunner. Pris/kapasitet, pålitelighet, ytelse. Kan godt være at jeg bommet men det var det som var hensikten. Nå ligger det inne kun tre disker og det er ikke mye. Det er bare total kapasitet som er mye. Klokking: Hadde ikke tenkt å klokke CPU. Bare nevnte klokking av minnet som en del gjør, og sa at jeg ikke vet om det er vits i forbindelse med det jeg skrev om minnehastigheter. Jeg vet hvordan man merker om prosessoren er 2 eller 3 GHz, men er ulik minnefrekvens særlig merkbart? 6 hours ago, ilpostino said: Det som legger føringer på hvilket hovedkort man havner på er hvor mye RAM du vil ha, LAN/WLAN (eventuelt hvor raskt), hvor mange PCIe-spor og hvor raske de er (PCI 4 eller 5), antall M.2-spor og hastigheten på disse, hvilken prosessor som kan brukes osv. Fin presisering. Jeg flipper ut når jeg skal prøve å forstå hva x16 og x8 osv er for noe men det er vel bare å sortere etter dyrest kort og søke seg til det dyreste man har råd til. Mange kort har SATA 6GB/s spor, hva brukes typisk dette til annet enn HDD? Knapt noen ny PC har HDD nå for tiden. Så var det @BadCat sitt råd om å velge HK med digitalt display. Dette er ikke en funksjon jeg ser nevnt noe sted i specs så jeg vet ikke hvordan man skal finne kort som har dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Om de ikke har digitalt display har de fremdeles kobling for PC-speaker. De fleste lar være å koble denne til da de synes det er gammeldags og flaut men den kan gi verdiful info hvis noe er galt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Oknok skrev (6 timer siden): Mange kort har SATA 6GB/s spor, hva brukes typisk dette til annet enn HDD? Knapt noen ny PC har HDD nå for tiden. SATA-kontaktene DVD/CD-spillere, harddisker og lignende. Du kan typisk bruke disse kontaktene til snurredisker for lagring av data, men bør absolutt bruke M.2 (helst PCI 5) til systemdisk. Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Hvorfor ikke bare kjøpe en ferdigbygd pc fra Komplett eller lignende? Da slipper du å kjøpe ting som ikke passer (= ikke virker eller kaste bort masse ekstra penger på komponenter du ikke får ut ytelsen fra) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Phantom Software skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke bare kjøpe en ferdigbygd pc fra Komplett eller lignende? Da slipper du å kjøpe ting som ikke passer (= ikke virker eller kaste bort masse ekstra penger på komponenter du ikke får ut ytelsen fra) For mange er det en læringsprosess å byge sin første maskin. Da blir det lettere å bygge neste gang når en har erfaring bak seg. 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august 8 hours ago, ilpostino said: For mange er det en læringsprosess å byge sin første maskin. Da blir det lettere å bygge neste gang når en har erfaring bak seg. Jo, det er veldig bra, men kunnskapsgapet var kanskje litt stort til å brenne av 60000 kr på - kan starte med å bytte ut litt komponenter i en ferdig bygd f ex. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Oknok skrev (17 timer siden): Fin presisering. Jeg flipper ut når jeg skal prøve å forstå hva x16 og x8 osv er for noe men det er vel bare å sortere etter dyrest kort og søke seg til det dyreste man har råd til. Kan kjapt prøve å forklare. Som nevnt tidligre så har Intel CPUene 20 PCIe Lanes (Egentlig 20+4, da det er 4 som er satt av til chipset). Tenk på 1 Lane som 1 veibane. CPUen har da 20 veibaner den kommuniserer med komponenter direkte på hovedkorte. Øverste PCIe-Slot er som regel en PCIe x16 Slot, så den har 16 veibaner fra CPUen. Da er det 4 til overs, som de har gitt til den ene NVMe porten for SSD. Hvis man kikker i manual, og fysisk på hovedkortet så har de fleste flere PCIe spor man kan putte ting i. De 2 øverste x16 sportene, er som regel koblet rett mot CPU, men hvis du kikker i nr 2, så ser man at den kun har pinner for halvparten av utgangene i forhold til sporet over. Denne er da PCIe x8 koblet mot CPU. Disse pinnene er også de 8 siste banene til det øverste sporet. Så hvis man putter noe i den nederste, så fjerner man automatisk at 8 kan brukes på den øverste. Skjermkortet får da 8 veibaner mindre å kjøre trafikken på fra CPUen, og du har i praksis halvert mengden data som kan gå mellom en kompnent og CPUen. Som nevnt så har CPUen 4 veibaner til chipsettet. Chipsettet tar imot trafikk fra andre komponenter, og sender det til CPUen via denne. Så tenk p Chipsettet som ett kryss som regulerer trafikken mot CPU. De andre PCIe slottene og NVMe sporene, samt ekstra nettverksutganger, USB utgang, S-ATA porter og mye annet går via dette krysset. Hvor avansert Chipsettet er bestemmer hvor mange enheter den kan dirigere. Slik at de har kappet hvor mange av utgangene som kan brukes samtidig. Slik at noen PCIe spor blir ubrukelige hvis man bruker en av NVMe utgangene, eller noen av S-ATA utgangene. Så er det hastigheten på PCIe kanalene. Det mest normale i dag er PCIe 4.0 og 5.0. 1 stk 5.0 veibane er dobbelt så kjapp som en 4.0 bane. Så har man ett PCIe 5.0 skjermkort som kun får 8 veibaner, så har den like mye data den kan dytte som x16 PCIe 4.0 baner hadde før. De blir litt komplisert. Men forelpig så er det ikke så mye som kan utnytte PCIe 5.0 annet enn SSDer. Mulig neste generasjon skjermkort kan ta full utnyttelse av PCIe 4.0 x16 1 stk PCIe 4.0 veibane kan dytte 2 GB data pr sekund. 1 PCIe 5.0 veibane kan ta 4 GB pr sekund 2 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 24. august Forfatter Del Skrevet 24. august 6 hours ago, Phantom Software said: Jo, det er veldig bra, men kunnskapsgapet var kanskje litt stort til å brenne av 60000 kr på - kan starte med å bytte ut litt komponenter i en ferdig bygd f ex. Kjøper ikke ny ofte, de PC-ene jeg har hatt har vart lenge. Neste gang er det kanskje for sent for meg å ha glede av en topp maskin. Jeg opplever også at jeg har glemt ting jeg visste. Det er vel også billigere å gå rett på sak som jeg gjør, og ikke i tillegg bruke penger på en billigere PC bare for øvingens skyld. Hadde jeg vært ung skulle jeg likevel trolig tatt rådet ditt. Det er rart og litt uhyggelig hvor mye penger som går med, men det meste går til CPU og GPU og tre skjermer. Skjermene koster over 16000 og de er ikke endelig bestemt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå