Oknok Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Hovedkortet er det man starter med forstår jeg, men hvordan velger man? Hvis man går til en nettbutikk så vil de anbefale ett eller annet, naturligvis påvirket av hva de har på lager for tiden. Men hvordan gjør man et godt valg? Behov: All-round PC som klarer spill på QHD med max instillinger. Budsjettet er 30k men det kan tøyes begge veier. Jeg har bestemt meg for Radeon grafikk og Intel prosessor. (Er klar over at Intel har en tendens til å selvdestruere i en sky av fordampet silisium.) GPU: Radeon RX 78xx eller 79xx. CPU: Intel i7 eller i9. Prosessoren skal ha høy ytelse på enkeltkjerneoperasjoner, og den skal ha bredde (mange kjerner) også. Aktiv overklokking: Nei. (Kanskje det siste man bør gjøre på Intel for tiden). Jeg sikter meg inn på luftkjøling. Skulle gjerne hatt vannkjøling men det er kjempedyrt? Kanskje luftkjøling i starten og legge til vannkjøling senere hvis det er behov. Det er en fordel hvis HK også støtter Nvidia hvis jeg vil bytte GPU i framtiden. Er det klart for å velge hovedkort nå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Med tanke på kjøling man trenger på nye i9 og i7 så er det ikke nødvendigvis så voldsomt mye dyrere med vann. Det har også kommet microkodeoppdatering til intel-HK som forbedrer levetiden til de nye 13 og 14-gen-prosessorene, og muligens på 12-gen også. Bytter du ILM også (følger med noen vannkjølings-kit) får man også ned tempen en del, noe som forbedrer levetiden drastisk. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august (endret) 3 minutes ago, Oknok said: Hva er ILM? Integrated Lever Mechanism. Mekanismen som holder CPU i sokkelen. Det er store problemer med LGA-1700 soklene. Den presser så kraftig på CPU, og kun på ett punkt på hver side av langsidene slik at CPU bøyer seg. Dette gir dårlig kontakt med midten av CPU (der man trenger mest kjøling) som igjen gir dårlig varmeoverføring. Ny og bedre ILM får man fra Ali for ca. hundrelappen med frakt og moms. Endret 19. august av sedsberg Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august (endret) https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1700#Issues Wikipedia kaller det Integrated Loading Mechanism. Men jeg kommer ikke utenom LGA-1700 så det må finnes en løsning på problemet. ILM høres til å være noe så enkelt som det som holder CPU på plass, det kan vel ikke være vanskelig for produsentene å fikse. Endret 19. august av Oknok Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Minne Quad channel RAM er anbefalt? Tenker 16 + 16 + 16 + 16 GB. Eller 32 + 32 + 32 + 32. Komplett har ikke en kategori for å søke på RAM egenskaper. https://www.komplett.no/v2/category/10111/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august 24 minutes ago, Oknok said: ILM høres til å være noe så enkelt som det som holder CPU på plass, det kan vel ikke være vanskelig for produsentene å fikse. Så lenge de ikke vil fikse det så må en enten bytte den eller leve med ca. 10C høyere temperatur uavhengig av hvor bra kjøler du har. For min i9-12900K var forskjellen fra konstant throttling under høy last til 8C under grensen for throttling ved samme last. Som sagt så kommer noen AiO-kits med ny ramme som er bedre enn den originale. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Skal installere Windows 10. Setter dette noen begrensninger på komponentene jeg velger? 2 minutes ago, sedsberg said: Så lenge de ikke vil fikse det så må en enten bytte den eller leve med ca. 10C høyere temperatur uavhengig av hvor bra kjøler du har. For min i9-12900K var forskjellen fra konstant throttling under høy last til 8C under grensen for throttling ved samme last. Som sagt så kommer noen AiO-kits med ny ramme som er bedre enn den originale. Får vel be om tredjeparts ILM da, fra der jeg kjøper HK eller CPU. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august (endret) 3 minutes ago, Oknok said: Skal installere Windows 10. Setter dette noen begrensninger på komponentene jeg velger? Får vel be om tredjeparts ILM da, fra der jeg kjøper HK eller CPU. Ikke alle har disse. Og de jeg har sett har vært Thermal Grizzly sin, som kan være knotete og litt skummel å installere. Veldig nøye med tiltrekningsmoment og at ramma er helt rett. Bare litt feil og du mister kontakt med minnekontrolleren i CPU. Thermalright sin skal bare skrus ned til den stopper mot HK og er mer idiotsikker. Jeg mener å huske at Arctic Liquid Freezer III kommer med egen ILM. https://www.komplett.no/product/1305564/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/arctic-liquid-freezer-iii-360-a-rgb-kjoeler-sort?queryid=7d37eb016d1aa39ee14740596c2c5535&sort=None Endret 19. august av sedsberg 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Man bør velge hovedkort etter den CPU man planlegger å bruke. Det dummeste man gjør er å sette en i7 eller i9 av 13/14 generasjon på et lavnivå billig hovedkort. Dette pga. at medium og high-end hovedkort har bedre VRMs, flere og bedre strømleverings-system, blandt annet. Sammen med en førsteklasses PSU er hovekortet basis for hele PC-systemet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Det SilverShaded sier over er riktig fremgangsmåte. Når det kommer til kjøling så er det beste å kjøre for på vann. Både Netonnet og Proshop har tilbud på Artic Cooler sin Liquid Freezer III om dagen til meget hyggelig penge. Det eneste er om det er godt nok plass i kabinettet da radiatoren er litt tykkere enn vanlig, noe som er positivt for kjøling Hvis du får tak i Intel versjonen av dem, så følger det også med en Contact Frame som gjør at problemet sedsberg nevnte blir borte også. De har også liten vifte på selve CPU delen av kjøleren som hjelper å kjøle komponentene rundt CPU socketen. Skal du ha luftkjøling på de kraftigste Intel sine så bør man opp på Noctua sin D15 kjøler som tar mye plass, og er dyrere enn de nevnt her. De forsjellige versjonene av den ble testet her: 1 Lenke til kommentar
TwoFace Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Oknok skrev (11 timer siden): Hovedkortet er det man starter med forstår jeg, men hvordan velger man? Hvis man går til en nettbutikk så vil de anbefale ett eller annet, naturligvis påvirket av hva de har på lager for tiden. Men hvordan gjør man et godt valg? Jeg svarer spesifikt ut i fra dette. Behov: All-round PC som klarer spill på QHD med max instillinger. Budsjettet er 30k men det kan tøyes begge veier. Jeg har bestemt meg for Radeon grafikk og Intel prosessor. (Er klar over at Intel har en tendens til å selvdestruere i en sky av fordampet silisium.) GPU: Radeon RX 78xx eller 79xx. CPU: Intel i7 eller i9. Prosessoren skal ha høy ytelse på enkeltkjerneoperasjoner, og den skal ha bredde (mange kjerner) også. Aktiv overklokking: Nei. (Kanskje det siste man bør gjøre på Intel for tiden). Jeg sikter meg inn på luftkjøling. Skulle gjerne hatt vannkjøling men det er kjempedyrt? Kanskje luftkjøling i starten og legge til vannkjøling senere hvis det er behov. Det er en fordel hvis HK også støtter Nvidia hvis jeg vil bytte GPU i framtiden. Er det klart for å velge hovedkort nå? Ingen som kan pc vil anbefale deg å gå for Intel Cpu nå. Hvorfor har du kommet frem til at du vil låse deg til Intel cpu og Amd Gpu? I den prisklassen du legger deg i, så vil Amd Cpu og Nvidia Gpu gi deg mest for pengene, Nvidia har mer stabile gpu-drivere også, + Amd Gpu kan slite med hotspots som throttler gpu performance. Om du går for Amd cpu, spesielt 7800X3D, så vil du heller ikke trenge noe mer enn en luftkjøler, da disse skal gå litt varmt. Jeg vil også vite hva du mener med all-round pc? Skal du redigere noe film, bilder og slikt, så er det Nvidia Gpu og muligens Intel cpu som gjelder. Skal du spille, så er 7800X3D den beste gamingcpu på markedet. Kan du komme med litt mer info om hva du skal bruke den til? 2 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august I det store og hele er vel det lureste akkurat nå (ihvertfall hvis man planlegger Intel CPU) å vente til neste generasjon (gen.15 Arrow Lake) kommer ut, det er ikke SÅ lenge til. Antatt å dukke opp før året er ute. En god grunn er at den nye generasjonen også krever en ny sokkel, ergo er et hovedkort du kjøper nå ikke oppgradbart med en Arrow Lake prosessor. Og håpet er at 15. generasjon er kvitt alle problemene og alt det røret (som fremdeles ikke er løst !) som er med 13. og 14. generasjon. 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august 33 minutes ago, TwoFace said: Ingen som kan pc vil anbefale deg å gå for Intel Cpu nå. Hvorfor har du kommet frem til at du vil låse deg til Intel cpu og Amd Gpu? I den prisklassen du legger deg i, så vil Amd Cpu og Nvidia Gpu gi deg mest for pengene, Nvidia har mer stabile gpu-drivere også, + Amd Gpu kan slite med hotspots som throttler gpu performance. Om du går for Amd cpu, spesielt 7800X3D, så vil du heller ikke trenge noe mer enn en luftkjøler, da disse skal gå litt varmt. Jeg vil også vite hva du mener med all-round pc? Skal du redigere noe film, bilder og slikt, så er det Nvidia Gpu og muligens Intel cpu som gjelder. Skal du spille, så er 7800X3D den beste gamingcpu på markedet. Kan du komme med litt mer info om hva du skal bruke den til? Begrunnelsen for at jeg valgte Intel og Radeon har med én spesiell ting jeg gjør som går bedre på den kombinasjonen. Jeg trodde AMD+AMD var best, men jeg oppdaga at det jeg gjør ikke fungerte så bra på Ryzen. Det er dette her erfaring. Ryzen klarer ikke kjøre noe på to skjermer uten lagg og rubberbanding. Den har mer enn nok krefter til det men den bruker ikke kreftene. Mulig det er core parking, er ikkje sikker. Har prøvd mange Ryzen og det er det samme på alle. Det blir Intel, eneste diskusjon kan være hvilken Intel. Ryzen er ikke kandidat. Vil heller ha en CPU som kanskje en dag eksploderer enn en CPU som fungerer dårlig hver dag. De sterkeste i7 og i9 har E-cores, vet ikke om det er bra eller dårlig. Det beste jeg har prøvd til nå er i5 (som ikke har E-core). Hvis E-core gjør at den oppfører seg som Ryzen så er det kaputt. Med allround mener jeg gamle og nye spill og "kontoroppgaver". Spille raske spill som CS med vanvittig FPS, spille multibox (mange klienter samtidig) og div div. Redigerer ikke video men multiboxing krever mye CPU og minne. Nvidia er ikke helt utelukket men jeg har valg Radeon fordi et par av spillene har grafiske bugs ("artefacts") på Nvidia og det skjer ikke på Radeon. Jeg regner med ytelsen blir okei uansett. Kanskje jeg likevel angrer en dag og vil bytte til Nvidia. Hvis jeg har flaks trenger jeg ikke bytte HK. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august (endret) 1 hour ago, SilverShaded said: I det store og hele er vel det lureste akkurat nå (ihvertfall hvis man planlegger Intel CPU) å vente til neste generasjon (gen.15 Arrow Lake) kommer ut, det er ikke SÅ lenge til. Antatt å dukke opp før året er ute. En god grunn er at den nye generasjonen også krever en ny sokkel, ergo er et hovedkort du kjøper nå ikke oppgradbart med en Arrow Lake prosessor. Og håpet er at 15. generasjon er kvitt alle problemene og alt det røret (som fremdeles ikke er løst !) som er med 13. og 14. generasjon. Takk for tipset. Det er ikke alltid sånn at ny generasjon krever ny sokkel? Er det et mønster som gjør at du kan forutse dette eller er det annonsert? Kanskje jeg kan vente til nov/des men vet ikke hvor sannsynlig det er at de holder skjema. Tech is always late. Men Intel-problemene er jo løst med en oppdatering? Endret 20. august av Oknok Lenke til kommentar
TwoFace Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Oknok skrev (9 minutter siden): Begrunnelsen for at jeg valgte Intel og Radeon har med én spesiell ting jeg gjør som går bedre på den kombinasjonen. Jeg trodde AMD+AMD var best, men jeg oppdaga at det jeg gjør ikke fungerte så bra på Ryzen. Det er dette her erfaring. Ryzen klarer ikke kjøre noe på to skjermer uten lagg og rubberbanding. Den har mer enn nok krefter til det men den bruker ikke kreftene. Mulig det er core parking, er ikkje sikker. Har prøvd mange Ryzen og det er det samme på alle. Det blir Intel, eneste diskusjon kan være hvilken Intel. Ryzen er ikke kandidat. Vil heller ha en CPU som kanskje en dag eksploderer enn en CPU som fungerer dårlig hver dag. De sterkeste i7 og i9 har E-cores, vet ikke om det er bra eller dårlig. Det beste jeg har prøvd til nå er i5 (som ikke har E-core). Hvis E-core gjør at den oppfører seg som Ryzen så er det kaputt. Med allround mener jeg gamle og nye spill og "kontoroppgaver". Spille raske spill som CS med vanvittig FPS, spille multibox (mange klienter samtidig) og div div. Redigerer ikke video men multiboxing krever mye CPU og minne. Nvidia er ikke helt utelukket men jeg har valg Radeon fordi et par av spillene har grafiske bugs ("artefacts") på Nvidia og det skjer ikke på Radeon. Jeg regner med ytelsen blir okei uansett. Kanskje jeg likevel angrer en dag og vil bytte til Nvidia. Hvis jeg har flaks trenger jeg ikke bytte HK. Da har du en god grunn, og da kan jeg egentlig si at jeg støtter deg i din begrunnelse, og at jeg ikke har vært borti den problemstillingen før. Valg av HK har ingenting med hvilken GPU du går for i hvert fall, og den vil støtte både Radeon og Nvidia. Men med en Intel Cpu, så vil den kreve god kjøling, og går du for Radeon Gpu, så avgir de MYE mer varme enn Nvidia, så da bør du ha en veldig god cpukjøler, og aller helst vannkjøling. Har ellers ingen mening om hvilken Intel cpu du bør gå for, men ønsker deg lykke til. 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 20. august Forfatter Del Skrevet 20. august 19 minutes ago, TwoFace said: Valg av HK har ingenting med hvilken GPU du går for i hvert fall, og den vil støtte både Radeon og Nvidia. Da husker jeg sikkert feil. Jeg husket det som Radeon eller Nvidia, men det var vel heller snakk om SLI og Crossfire. Doble kort har visst gått av moten, hører ikke mye om det for tiden. AMD er jo kjent for å bruke lite strøm men er det bare for Ryzen og ikke for Radeon kanskje. Lenke til kommentar
TwoFace Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Oknok skrev (5 minutter siden): Da husker jeg sikkert feil. Jeg husket det som Radeon eller Nvidia, men det var vel heller snakk om SLI og Crossfire. Doble kort har visst gått av moten, hører ikke mye om det for tiden. AMD er jo kjent for å bruke lite strøm men er det bare for Ryzen og ikke for Radeon kanskje. Var kanskje slik i "gamle" dager, men ikke nå. Ikke mange som kjører doble kort nå, nei. Har selv aldri kjørt det heller. Amd cpu bruker lite strøm i forhold til Intel, ja, og helt motsatt når det gjelder de nye gpu'ene. Nvidia er mye mer effektiv på strøm og drar langt mindre enn amd sine kort. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Oknok skrev (58 minutter siden): Takk for tipset. Det er ikke alltid sånn at ny generasjon krever ny sokkel? Er det et mønster som gjør at du kan forutse dette eller er det annonsert? Kanskje jeg kan vente til nov/des men vet ikke hvor sannsynlig det er at de holder skjema. Tech is always late. Men Intel-problemene er jo løst med en oppdatering? Intel har som regel kjørt 2 generasjoner pr sokkel, og dagens generasjon støtter 13 og 14 (men tror kanskje den også støtter 12). Intel har annonsert at neste generasjon CPUer blir like som AMD sine, med kjernene spredd på flere chipper på samme CPU. Det gjør produksjonen mye billigere. Så man kan nok garantere at det kommer ny sokkel når 15 generasjon kommer. De skal vel også bytte navn, så de blir hetende noe annet, mer som nyeste Laptop brikker med enda mer forvirrende navn. Om ny generasjon løser problemet, kommer helt an på hva det faktiske problemet ligger i, og om det er noe de har med seg noe videre. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august (endret) Oknok skrev (2 timer siden): Takk for tipset. Det er ikke alltid sånn at ny generasjon krever ny sokkel? Er det et mønster som gjør at du kan forutse dette eller er det annonsert? Kanskje jeg kan vente til nov/des men vet ikke hvor sannsynlig det er at de holder skjema. Tech is always late. Men Intel-problemene er jo løst med en oppdatering? Nei, hver sokkel pleier å holde et par generasjoner. Intel's Arrow Lake er annonsert...ingen tvil om at det blir en ny sokkel. CPU'n er helt annerledes bygd. Nei, problemene med Intel's gen. 13 0g 14 kan ikke ansees som løst. Den nye microkoden (0x129) har definitivt ulemper, og resultatene varier mye basert på både mobo-versjon og individuelle settinger. I tilleg til å blokkere spennings-hopp forbi 1.55V trengs det måter for å få ned den generelle spenningen, pga f.eks høyere temperaturer og stor nedgang i effekten (pga. IA-CEP) . Fra masse teststing, og feiling av ulike veier å gå, er det fremdeles masse usikkerhet rundt dette i "mitt" forum (MSI). Intel hjelper IKKE til med informasjon, desverre. EDIT : Lagt til et bilde som viser Raptor Lake socket (1700) og Arrow lake (1850). Størrelsendimensjonene skal være like, LG1850 har flere pinner. Endret 20. august av SilverShaded 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå