Gå til innhold

Ny PC for redigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonene for programmet er her: https://www.simonsaysai.com/blog/davinci-resolve-system-requirements

Som de skriver om skjermkort, så er det der pengene skal brukes. Men alt det er igjen hvor seriøs jobben er. Er det hobby, så er det ikke så farlig med lavere specs på PCen, da man har tid til å vente den ekstra tiden ting tar. Er det for betalt arbeid så er det gamle ordtaket forsatt aktuelt: "Tid er penger".

Er arbeidet i Hobby + segemntet, hvor man bruker mye tid på det, så ville jeg nok anbefalt kjappere GPU enn 3060. Det virker som de ikke bryr seg så mye om VRAM, da de anbefaler minimum 2GB som er mange år siden man fikk. Anbefaler og minst 64GB ram, da de bruker mer av vanlig RAM enn VRAM virker det som.. Ville nok også anbefalt minst en PCIe 4.0 SSD.

GPU så er det nok viktig å gå for Nvidia pga Cuda støtten dems.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Spesifikasjonene for programmet er her: https://www.simonsaysai.com/blog/davinci-resolve-system-requirements

Som de skriver om skjermkort, så er det der pengene skal brukes. Men alt det er igjen hvor seriøs jobben er. Er det hobby, så er det ikke så farlig med lavere specs på PCen, da man har tid til å vente den ekstra tiden ting tar. Er det for betalt arbeid så er det gamle ordtaket forsatt aktuelt: "Tid er penger".

Er arbeidet i Hobby + segemntet, hvor man bruker mye tid på det, så ville jeg nok anbefalt kjappere GPU enn 3060. Det virker som de ikke bryr seg så mye om VRAM, da de anbefaler minimum 2GB som er mange år siden man fikk. Anbefaler og minst 64GB ram, da de bruker mer av vanlig RAM enn VRAM virker det som.. Ville nok også anbefalt minst en PCIe 4.0 SSD.

GPU så er det nok viktig å gå for Nvidia pga Cuda støtten dems.

Takk for tips. PCen er nok god bok, men dersom jeg skulle oppgradert til disse ekstra punktene, hvilke produktnummer er det?

Gjelder fremdeles denne PCen (spesifikasjoner i bildet i forrige post):
https://www.komplett.no/product/1249496/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-a148-rgb

Lenke til kommentar
Clear skrev (3 minutter siden):

Det er ikke samme specs - bildet vs den du linker til. I bildet er det 3060 , i linken er det 4060ti. Tipper på at 4060ti er  30% raskere.

Det meste er oppgradert. Skjermkortet er faktisk nedgradert ettersom det skulle være bedre.

Hva med dette?IMG_0963.thumb.jpeg.349e3d603baa4d7e7cf36300f8001cdb.jpeg

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (17 minutter siden):

Takk for tips. PCen er nok god bok, men dersom jeg skulle oppgradert til disse ekstra punktene, hvilke produktnummer er det?

Gjelder fremdeles denne PCen (spesifikasjoner i bildet i forrige post):
https://www.komplett.no/product/1249496/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-a148-rgb

Det viktigste for å kunne hjelpe slik er egentlig å vite budsjettet dere har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Det er nok bedre å beholde det 4060ti kortet som er i pakken. Byttet til RTX 3060 var fordi det er rimeligere, og mer VRAM. Men 4060ti har nok en del bedre ytelse.

Takk 🙂

Begynner å innse at man får en god del kraftigere stasjonær PC til langt, langt, langt lavere pris enn tilsvarende bærbar PC. Macbook'n min har det vondt nå.

Lenke til kommentar

Jeg tok en prat med Microsoft Copilot og fikk følgende svar som høres fornuftige ut:

Sitat

SPØRSMÅL: 3060 12 GB vs 4060 ti 8 GB for 4K-videoredigering?

Når du sammenligner RTX 3060 12 GB og RTX 4060 Ti 8 GB for 4K-videoredigering, er det noen viktige faktorer du bør vurdere:

1. **VRAM**: RTX 3060 har 12 GB VRAM, noe som kan være en fordel ved håndtering av store 4K-videofiler og komplekse prosjekter. Mer VRAM bidrar til jevnere avspilling og bedre ytelse i videoredigeringsprogramvare.

2. **Ytelse**: RTX 4060 Ti gir generelt bedre ytelse på grunn av den nyere arkitekturen og den forbedrede effektiviteten. Det har en høyere samlet ytelsespoengsum og bedre strømeffektivitet⁴⁶.

3. **Programvareoptimalisering**: Nyere GPU-er som RTX 4060 Ti drar ofte nytte av bedre programvareoptimaliseringer og støtte for de nyeste funksjonene i videoredigeringsprogrammer⁴.

4. **Energieffektivitet**: RTX 4060 Ti er mer strømeffektiv, noe som kan være en fordel hvis du er bekymret for energiforbruk og varmeutvikling under lange redigeringsøkter⁴.

Oppsummert, hvis du først og fremst er opptatt av å ha mer VRAM for å håndtere store 4K-prosjekter, kan RTX 3060 12 GB være et bedre valg. Hvis du derimot prioriterer generell ytelse og fremtidssikring, kan RTX 4060 Ti 8 GB være mer fordelaktig.

Translated with DeepL.com (free version)

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Svein M said:

Nå har jeg ikke noe erfaring med video editering selv, jeg har bare lest en del om det. Mitt inntrykk er at et RTX 3060 er ok.

Det jeg har sett er at en ofte vil ha et grafikkort for å forhåndsvise video. I tillegg så kan en bruke videokortet i stedet for CPU i enkelte tilfeller. Også effekter en legger på kan det brukes til. Nvidia Geforce kortene er det som er mest kjent for å brukes til video redigering. Jeg så litt på linkene under og ser at RTX 4060/4060Ti kommer ikke spesielt bra ut i forhold til RTX 3060 som også har fordelen at det har mer VRAM 12GB, mot bare 8GB for 4060 kortene.

Intel Arc 770 16GB kan også være et alternativ.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/nvidia-rtx-4070-and-4060-ti-8gb-content-creation-review/

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/davinci-resolve-studio-18-6-gpu-performance-analysis/

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/intel-arc-a770-and-a750-content-creation-review-sept-2023-update/

 

 Har nå sjekket testen , og det var litt skuffende saker for 4060ti kortet. Nvidia har fått litt pepper for at den nye 40 serien ikke ha ytet noe særlig bedre enn gamle 30 serien. 

_______

Er det noe de har lykkes med, så må det være å redusere strømforbruket. Sjekk dette - 3060 vs 4060 :

Power_1.png

_______

Ellers , så er det mulig å gå fra 4060ti 8 GB > 4060ti 16 GB hos Komplett ( mere kost er 1900,-)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Clear skrev (2 minutter siden):

 

 Har nå sjekket testen , og det var litt skuffende saker for 4060ti kortet. Nvidia har fått litt pepper for at den nye 40 serien ikke ha ytet noe særlig bedre enn gamle 30 serien. 

_______

Er det noe de har lykkes med, så må det være å redusere strømforbruket. Sjekk dette - 3060 vs 4060 :

Power_1.png

_______

Ellers , så er det mulig å gå fra 4060ti 8 GB > 4060ti 16 GB hos Komplett ( mere kost er 1900,-)

Grundig jobb. Takk 🙂 Er det ikke det kortet jeg la ved bilde av over?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...