Gå til innhold

Reklamasjon på motor utenfor nybilgaranti


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en brukt 2018/19 VW fra forhandler i fjor. Da bilen enda nybilgaranti. Nybilgarantien har nå vært utløpt i ca 6 måneder.

Fikk nylig motorhavari før bilen passerte 48 000 km etter en tur på ca. 10 mil... Har ikke motorforsikring.

Bilen ble tauet inn på merkeverskted og det ser ut til at man må bytte hele motoren. Skruene til kamakseldrevet har løsnet, timinga på motoren er feil osv. Var på service i fjor høst og da var alt ok.

 

Forstår det fra ny forbrukerkjøpslov at hvis kjøpet hadde vært i 2024 hadde bevisbyrden vært på selger i 2 år på å bevise at det ikke er fabrikatfeil, men siden kjøpet skjedde før 2024 så er det bare 6 måneder. Mao. ser jeg ikke at jeg har noen sak juridisk sett, selv om jeg syns motorhavari såpass tidlig er spesielt.

Har prøvd å forhøre meg med over epost til en spesifikk "garanti-mail" uten å få svar enda. Har jeg en sak her rent juridisk, eller er det bare bortkastet tid og penger for min del?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjedde kort tid etter kjøpet. Gitt at intervallene for skifte/ service av registerreim er fulgt ville jeg reklamert.

Siden bil gjerne er en kostbar gjenstand, burde du undersøke med forsikringsselskapet om du er dekket av rettshjelpsforsikring i en slik situasjon.

Men husk å reklamer, helst skriftlig, til selger. Reklamasjonen trenger ikke være utfyllende , du kan eventuelt supplere med opplysninger på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
solomson skrev (25 minutter siden):

Fikk nylig motorhavari før bilen passerte 48 000 km

Har bilen blitt kjørt så lite siden ny? Da vil jeg tro du har en god sak. Du må sannsynligvis ta saken til forbrukerklageutvalget(?) og hevde at forbrukerkjøpsloven gir deg to års reklamasjonsrett på mangler ved bilen fra du kjøpte den. Du må også argumentere for at "skruene til kamakseldrevet har løsnet" er en mangel.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, mobile999 said:

Har bilen blitt kjørt så lite siden ny? Da vil jeg tro du har en god sak. Du må sannsynligvis ta saken til forbrukerklageutvalget(?) og hevde at forbrukerkjøpsloven gir deg to års reklamasjonsrett på mangler ved bilen fra du kjøpte den. Du må også argumentere for at "skruene til kamakseldrevet har løsnet" er en mangel.

Jeg har kjørt <13 000 km siden jeg kjøpte bilen. Jeg tolker reglene som at dette med to års reklamasjonsrett hadde vært gjeldende om jeg hadde kjøpt bilen etter 1. januar 2024.

 

15 minutes ago, KVTL said:

Men husk å reklamer, helst skriftlig, til selger. Reklamasjonen trenger ikke være utfyllende , du kan eventuelt supplere med opplysninger på et senere tidspunkt.

Takk for tips, forsikringa fra gjensidige dekker 80% av eventuelle saksomkostningen fra slik jeg tolker det

Lenke til kommentar

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Det regnes i utgangspunktet som en mangel hvis feilen eller det som har oppstått ikke skyldes:
Normal slitasje
Skade du selv har påført bilen
Ytre påvirkninger, som for eksempel startvansker i svært kaldt vær

At motor havarer er ikke normal slitasje, eller ytre påvirkning.

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:
Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometer.

Siste punkt kan gjøres gjeldene, når motor havarer er bilen brått i dårligere stand enn forventet.

Fem års klagerett når bilen er kjøpt av forhandler
Har du kjøpt bil av en forhandler, gir forbrukerkjøpsloven deg en klagefrist på fem år . Det betyr at du normalt ikke kan klage på feil og mangler som viser seg mer enn fem år etter at du overtok bilen. Unntak er hvis selger i en garanti avtale har påtatt seg ansvar i en lengre periode, eller han har opptrådt uredelig eller grovt uaktsomt.

Hvis du mener at bilen har en mangel som selger er ansvarlig for, må du ta dette opp med selger innen rimelig tid. Hvis du klager for sent, kan du miste kravet ditt. Det vil være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med en rask reaksjon.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Slik du forklarer:

*eid bilen under 1 år

*kjørt normalt langt

*fulgt opp service 

*bilen er 5-6 år og gått lite

Så tenker jeg intuitivt at du har retten på din side. Det er helt rimelig av deg å forvente at bilen varer lengre. Haken er jo at dem kunne solgt med forbehold om "som den er", siden du kjøpte i 2023. Men det er du som har kontrakten. Hvis det ikke står, så har du i utgangspunktet alle rettigheter på din side. I tillegg så er det slik at hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente ut fra alder, kjørte kilometer, pris og annonse, så er ikke selger fritatt et hvert ansvar selv om den ble solgt "som den er".

Du bør reklamere uansett.

Lenke til kommentar
solomson skrev (5 timer siden):

Bilen ble tauet inn på merkeverskted og det ser ut til at man må bytte hele motoren. Skruene til kamakseldrevet har løsnet, timinga på motoren er feil osv. Var på service i fjor høst og da var alt ok.

Hva slags motor er det snakk om? 1.0TSI, 1.2TSI, 1.4TSI, 1.5TSI, 2.0TSI, 1.6TDI, 2.0TDI, 1.4TSI (hybrid)? Spør av teknisk interesse.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
solomson skrev (På 19.8.2024 den 4:58 PM):

Forstår det fra ny forbrukerkjøpslov at hvis kjøpet hadde vært i 2024 hadde bevisbyrden vært på selger i 2 år på å bevise at det ikke er fabrikatfeil, men siden kjøpet skjedde før 2024 så er det bare 6 måneder. Mao. ser jeg ikke at jeg har noen sak juridisk sett, selv om jeg syns motorhavari såpass tidlig er spesielt.

Jo det har du. Selv om selger ikke har ren bevisbyrde, må han fortsatt sannsynliggjøre at feilen ikke er en mangel for å avvise reklamasjonen din. Dette er slått fast i flere vedtak i Forbrukerklageutvalget, som jo har dømmende myndighet.

Lenke til kommentar

Takk for svar i tråden. Har sendt reklamasjonsbrev nå så får vi se hvor det bærer. Verksted anbefalte motorbytte da minimum toppen måtte byttes uansett og man måtte nok ha brukt en del timer mer på feilsøking uansett. 

 

On 19.8.2024 at 10:01 PM, Hollabaloo said:

Hva slags motor er det snakk om? 1.0TSI, 1.2TSI, 1.4TSI, 1.5TSI, 2.0TSI, 1.6TDI, 2.0TDI, 1.4TSI (hybrid)? Spør av teknisk interesse.

1.0TSI

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 19.8.2024 den 10:47 PM):

5 års reklamasjonsrett fra du kjøpte den. Var det en VW forhandler eller en annen bilforretning? Uansett så bør du kunne kreve reklamasjon på feilen om det ikke finnes noe informasjon som påvirker saken.

 

likferd skrev (På 19.8.2024 den 11:48 PM):

Nybilgaranti eller ikke, du har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler, siden du har kjøpt fra en forhandler.l.

Så en bruktbil som selges ut fra bruktbil forhandler hvert 5. år i sin levetid er alltid under reklamasjonsrett,  for eksempel når den er 19 år gammel?

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (5 minutter siden):

 

Så en bruktbil som selges ut fra bruktbil forhandler hvert 5. år i sin levetid er alltid under reklamasjonsrett,  for eksempel når den er 19 år gammel?

Ja. Men det er noe uklart hva denne reklamasjonsretten dekker. Og det blir nok mindre til eldre og mer kjørt bilen blir.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Mag ne said:

 

Så en bruktbil som selges ut fra bruktbil forhandler hvert 5. år i sin levetid er alltid under reklamasjonsrett,  for eksempel når den er 19 år gammel?

Ja i utgangspunktet, men det er begrenset i forhold til et nytt produkt. For eksempel må det være en skjult feil eller mangel, som er definert omtrent som at "kunden ikke har forutsetning til å kontrollere det før salg, mens selger har mulighet til å kontrollere det". Så dette blir litt skjønn.

Du kan ikke reklamere på rust, slitte dekk eller bremser fordi dette kunne du sjekket selv, men om du kjøper en bil der registerkjedet ryker etter et år på en bil med 100 000km kjørt, er dette noe du kan reklamere på.

Det heter også at mangelen må være utenfor hva man kan forvente av bilens alder og kjørelengde. Men om butikken f.eks sier at motoren på den 19 år gamle bilen er fullstendig overhalt eller byttet, og den ryker etter et år, kan man nok reklamere likevel.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 timer siden):

Så en bruktbil som selges ut fra bruktbil forhandler hvert 5. år i sin levetid er alltid under reklamasjonsrett,  for eksempel når den er 19 år gammel?

Ja, og en banan du kjøper i butikk har 2 års reklamasjonsrett.

Men du må skille mellom retten til å reklamere, og om det faktisk er en mangel å reklamere på. Det er en mangel etter forbrukerkjøpsloven kun hvis varen ikke oppfyller det du har grunn til å forvente av egenskaper og holdbarhet.

Det er åpenbart at du ikke har grunn til å forvente at en banan skal være god etter to år, og du har ikke grunn til å forvente at en 19 år gammel bil skal ha like gode egenskaper eller holdbarhet som en ny. Dermed er det færre ting som vil være en mangel du får godkjent reklamasjon for, på den gamle bilen enn på en ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

  

On 22.8.2024 at 4:10 PM, solomson said:

Takk for svar i tråden. Har sendt reklamasjonsbrev nå så får vi se hvor det bærer. Verksted anbefalte motorbytte da minimum toppen måtte byttes uansett og man måtte nok ha brukt en del timer mer på feilsøking uansett. 

 

Har fått byttet motor nå. YMMV, men i dette tilfellet sparte jeg titusener på å reklamere.

Takk for alle svar i tråden. Hadde mest sannsynlig vært en god slant fattigere uten påvirkning fra dere.

Endret av solomson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...