nopro Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Bruker Open Office ganske mye, og har aldri hatt dette poblemet før. Probrammet begynte plutselig, uten at jeg har rørt ved lagringsalternativene, å lagre tekstdokumenter som 24-fil. Dermed får jeg ikke åpnet dokumentene igjen. Får opp en kommunikasjonsboks hvor det spør hvilket program det skal åpnes i, men lar seg ikke åpne med noen av foreslåtte alternativer. Og det står ingenting om 24.fil der. Noen som vet hva som kan ha forårsaket problemet og - enda bedre - hvordan jeg (ingen dataekspert) kan fikse dette? På forhånd takk i tilfelle! Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Filnavn endingene skal være For tekst dokument: .odt For regneark: .ods Om det er dette du har brukt. Ellers så vet jeg ikke noe om dette, en skulle tro at Open Office kunne åpne filer det har lagret. Du kan prøve å lage en kopi av filen og endre filnavnet etter punktum. 1 Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Takk for svar. Har aldri brukt annet enn .odt. Det kommer jo opp at av seg selv. Men nå virker det som om dette overstyres av et eller annet som gjør at dokumentene lagres som 21-fil. Aner ikke hvorfor. Har nå prøvd å lqgre manuelt ('lagre som') ved å slå av 'lagre automatisk som .odt og heller skrive dette selv. Men det lagres likevel som 21-fil, hva nå det er for et format. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august (endret) Om en fil skulle hete aaa.odt Heter den nå aaa.24.fil Edit: Heter den nå aaa.24 Endret 19. august av Svein M 1 Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Ja, nettopp. Det skulle være "24-fil", ja, ikke "21-fil". Sorry. Uten at det sier meg noe mer. '24-fil' kommer opp som filtype bak dokumentnavnt og når jeg åpner egenskaper. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Om vi kan anta at det skulle være en .odt fil så må du gi filen nytt navn til å ende på .odt for å kunne åpne den igjen. 1 Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Takk for svar, men hjelper ikke å skifte navn på fila all den tid jeg hverken får åpnet den eller endret til .odt. Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Jeg laget en testfil med filtype `.24`, så åpent jeg egenskaper/properties. Ser det slik ut hos deg @nopro? 1 Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Ja, det er slik det ser ut her også, men det skulle stått .odt. Det er det som er problemet. Open Office tekstdokumenter lagres som 24. Og jeg vet ikke hvorfor. Og vet heller ikke hvordan jeg skal få programmet til å oppføre seg slik det alltid har gjort før dette 24 tullet oppstod. Det er det som er problemet. Anybody? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august (endret) Gyldige format er blant annet: OD* (Open Document) T (text) S (spredsheat) P (presentation) G (graphic) F (formula) Her er noe som kanskje kan hjelpe deg. Endret 19. august av BadCat 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august nopro skrev (21 minutter siden): Open Office tekstdokumenter lagres som 24. Kan du lagre en testfil i Open Office og legge den ved et innlegg her? 1 Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Du kan også prøve å reinstallere programvaren, som @BadCat foreslo, eller gjorde han det? . Jeg antar du bruker Apache OpenOffice; siste versjon er 4.1.15. Eller hvorfor ikke prøve noe nytt: LibreOffice, siste versjon 24.2.5. 2 Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Takk for svar alle - setter pris på dette! BadCat: Interessant, men får opp anbefaling om å sikkerhetskopiere operativsystemet før man foretar noen endringer. Må lese meg litt opp på detaljene her først. Mobile999: Jeg får ikke lagret en tekstfil i Open Office som jeg får åpnet eller gjort noe med. Backtoback: Ja, jeg bruker Apache O.O og har prøvd reinstallere, men får da melding om at siste versjon allerede er installert. Prøvde også 'reparer' alternativet, da kom det opp melding om en 'alvorlig feil'. Komisk nok. Liksom ingen stor nyhet at det er noe som er feil. Tydeligvis for alvorlig for O.O. å fikse, kan det virke som. Men også; jeg avinstallerte ikke først. Bare satte i gang 'Last ned siste versjon' på Apaches side. Bør muligens avinstallere det som allerede er installert først? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august TS har ikke skrevet hva slags operativsystem det gjelder. Hvis det er Windows bør han ta en titt i regedit under HKEY_CLASSES_ROOT som blant annet omhandler filnavn-utvidelser. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august (endret) 9 minutes ago, nopro said: BadCat: Interessant, men får opp anbefaling om å sikkerhetskopiere operativsystemet før man foretar noen endringer. Må lese meg litt opp på detaljene her først. I første omgang skal du bare se etter om det er ei mappe/nøkkel med navn 24 under HKEY_CLASSES_ROOT. Eventuelt ta skjermdump av det du finner og dele her. Det er øverst og lett å finne. Endret 19. august av BadCat 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Min generelle anbefaling er å benytte Libre Office istedet for Open office. Årsaken er at Open Office ikke er under aktiv utvikling (selv om versjonshistorikken gir et inntrykk av det motsatte), mens at Libre Office er under aktiv utvikling. 4 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august nopro skrev (1 time siden): Takk for svar, men hjelper ikke å skifte navn på fila all den tid jeg hverken får åpnet den eller endret til .odt. På Windows 10 må en i Filutforsker gå i meny, view, Details, og krysse av for "File name extensions". På den måten vil en kunne se det som er etter punktum i filnavnet, f.eks .odt. Og en kan da også endre den delen av filnavnet. 2 Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august BadCat: Windows 10. Kommer opp samme foldere som du har, men får ikke fram 24 eller noe annet innhold i noen av dem, bortsett fra dette: Lenke til kommentar
nopro Skrevet 19. august Forfatter Del Skrevet 19. august Geir_hk: Takker. Skal sjekke Libre Office. Nytt for meg. Det er vel aldri så snedig laget at det vil kunne lese .odt filer, som de jeg laget før 24 tullet begynte? Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august (endret) @nopro, klikk på `>` foran HKEY_CLASSES_ROOT eller dobbelklikk på HKEY_CLASSES_ROOT, så få du frem listen som burde inneholde 24. Endret 19. august av backtoback 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå