Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dagen utleiedel stemmer ikke overens med kommunen godkjente plantegning.

Anbefalte innlegg

Hei,

Det har seg slikt at eneboligen vi har overtatt fra 2015 har en utleiedel som ikke stemmer overens med kommunens godkjente plantegning. Vi fikk en annen plantegning ved overtagelsem.

Det gjelder:

Dør i bærevegg.
Fjerning av bærevegg ved å putte en metallstolpe liggende på taket.
Vindu i yttervegg.
Boligen ble kjøpt privat og tidligere eier er død, så ingen videre krav herfra.
Vi har benyttet en byggmester for ansvarsrett til søknaden om at endringen er ihht. til krav osv. for å prøve å endringene godkjent. Dette grunnet han har nesten all dokumentasjon på huset og tidligere vært ansvarlige for andre søknader.
Men han er svært ustabil, så vi vet ikke helt om han følger opp søknaden til kommunen.
Søknaden er sendt men kommunen ber om diverse redegjørelse. Byggmestern er så å si AFK nå.

Å leie inn en annen for ansvarsretten, tenker jeg kan være vanskelig siden de nye ikke ser hva som har blitt gjort uten å rive opp en del av veggene og ikke minst tør å stå ansvarlig for.

I verstefall, må det tilbakestilles til opprinnelig plantegning, slik det kom fra kommunen som alternativ.

Spørsmålene mine:
1. Hva kan jeg forvente av evt. innleie av ny byggeansvarlig? Rive opp vegg og for å kontrollere, + evt. annet?
2. Dersom tilbakestilling, trenger jeg en byggeansvarlig med ansvarsrett?
3. Kan jeg få noe bot/straff for at utleiedelen har vært utleid når de nevnte tingene ikke stemte med plantegningen? Med forbehold om at utleiedelen er ihht. til teknisk krav.
4. Vi har dårlig økonomi akkurat nå, og har egentlig bare råd til søknaden pluss evt. mindre utbedringer. Er det noe alternative løsninger til problemet vårt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...