Gå til innhold

Drikke øl fra flaske.


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (3 timer siden):

Jeg rygger av de spesial øl hipstere som ikke tåler norsk pils. Jeg er vel sær da som liker det meste, alt til sin tid.

De hipster freaksa som var her før er kanskje gått ut på dato, mote whatever.

Det meste av standard norsk pils er dårlig. Ringnes f.eks. smaker bakfull. Men Aas er bra.

Men pils kan generelt ikke måle seg med ale, ipa, bitter, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oknok skrev (5 timer siden):

Kjøper nesten aldri i Norge, det er for mye avgift til at det er verdt det. For en øl er villig til å betale hva en Imsdal koster. Imsdal er overpriset også.

 

Du tenker vel Sverige da. For jeg vil tro det både blir klønete og dyrt ved å ta Kiel ferga for hente en halv kasse.

Lenke til kommentar
vidor skrev (9 timer siden):

For min del er faktisk den eneste typen øl jeg faktisk har likt tysk hveteøl fra Paulaner. Tyskerene er i alle fall alene om å erobre pallen for min del smaksmessig. Der er det ingen andre som er i nærheten for min del. For meg var det både vanlig Weissbier og dunkel-varianten som fungerte, så det er vel mer kvaliteten på bryggingen enn en spesiell sort.

Denne Paulaneren står liksom øverst på tronen blant weissbier kjennere. Eller at de ikke har forsøkt et alternativ.

Jeg synes Paulaner blir altfor søtlig. Kjennes ut som noen har kasta en Lollipop oppi..

Lenke til kommentar
Entern skrev (9 timer siden):

Det meste av standard norsk pils er dårlig. Ringnes f.eks. smaker bakfull. Men Aas er bra.

Men pils kan generelt ikke måle seg med ale, ipa, bitter, osv.

Jeg liker Borg og ikke Aas, Ringnes er bra men spesiell smak.

På en Solrik dag orker jeg ikke iPa, da vil jeg ha Pils eller Corona.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 timer siden):

Jeg liker Borg og ikke Aas, Ringnes er bra men spesiell smak.

På en Solrik dag orker jeg ikke iPa, da vil jeg ha Pils eller Corona.

 

Du trøkker vel ikke en lime-båt nedi flaska håper jeg ? 

Jeg tenker lyse, lette øltyper som Corona Peroni etc er en opptur når det er hete rundt ørene. Selv om mange synes disse øl-sortene smaker vann. En iskald slik er likevel uslåelig i varmen.

Ikke den største øl-experten i verden hadde satt seg ned på stranda i Hellas med sin favoritt av en beksvart og lunka øl..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Du trøkker vel ikke en lime-båt nedi flaska håper jeg ? 

Jeg tenker lyse, lette øltyper som Corona Peroni etc er en opptur når det er hete rundt ørene. Selv om mange synes disse øl-sortene smaker vann. En iskald slik er likevel uslåelig i varmen.

Ikke den største øl-experten i verden hadde satt seg ned på stranda i Hellas med sin favoritt av en beksvart og lunka øl..

Nei bare sitron om det er teqila shot på byen, (år og dag siden) jeg liker ikke å ha ting i ølen enten det er brennevin eller diverse frukter etc

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er forskjell på lette øltyper også. En lys tsjekkisk pils som Pilsner Urquell eller Budweiser Budwar er langt å foretrekke over sin amerikanske navnebror (pføy!). Det merkes at det var tsjekkerne som fant opp pilsen.

Drakk en Peroni Capri her om dagen, det var triste greier. Italienerne har mye god mat og drikke, men øl kan de ikke noe med. 

Lenke til kommentar

Lervig Pilsner er den eneste norske masseproduserte pilsen som får OK av meg. Den bør nytes på glass, kun da får du oppleve den smått kremete pils-smaken vi har alt for få av her i norge.

Norsk masseprodusert øl har alt for mye kullsyre i seg, generelt sett - og det hjelper jo for å "ta vekk" bakfull-smaken som @Entern nevner. Hvordan "nyte" dårlig øl? Iskaldt, på glass, med masse kullsyre... da går alt ned. At man ikke skal helle øl på glass fordi kullsyra forsvinner, er bare idioti.

Derimot ønsker man å bevare skummet, og ingen ting er verre enn ølglass med fett i seg.

Når jeg tok utdannelsen min som kokk, lærte vi raskt i faget "drikkelære" (som jeg ironisk nok hadde som 17 åring...) - at et ølglass som har hatt ET glass med melk i seg, vil alltid være ubrukelig til øl etterpå. Fordi det er helt umulig å vaske bort fett 100%. Man ødelegger glasset rett å slett.

Derfor har jeg alltid hatt dedikerte ølglass, der jeg heller ølet på skrått ned i glasset, og lager et fint lag med skum på toppen av glasset helt til slutt (to fingre tykt). Men det lar seg ikke gjøre med alle typer øl vel å merke. 

Artig tråd.

Ser at det er åpenbart folk som ikke har peiling på øl her inne.... også de som ikke kjenner til annet enn den "duggfriske lyse kullsyreholdige norske..." :p

Fun fact:
Untappd er en genial øl, der du tar bilde av ølet - og skriver din egen anmeldelse (siden smaken er som baken...). Du kan også finne lokale øl, der du er, lese andre anmeldelser osv.... veldig lærerik app.

En gang skrev jeg en litt dårlig anmeldelse på en øl, og fikk et langt svar fra bryggeriet som lagde ølet. Det var ikke særlig happy, og kom med en utredning på hvorfor jeg tok feil. Hah! Så er man et mikrobryggeri, så vil de garantert legge merke til det du skriver.... Den appen anbefalees sterkt! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Milhouse85 skrev (På 22.8.2024 den 10:38 AM):

Lervig Pilsner er den eneste norske masseproduserte pilsen som får OK av meg. Den bør nytes på glass, kun da får du oppleve den smått kremete pils-smaken vi har alt for få av her i norge.

Norsk masseprodusert øl har alt for mye kullsyre i seg, generelt sett - og det hjelper jo for å "ta vekk" bakfull-smaken som @Entern nevner. Hvordan "nyte" dårlig øl? Iskaldt, på glass, med masse kullsyre... da går alt ned. At man ikke skal helle øl på glass fordi kullsyra forsvinner, er bare idioti.

Derimot ønsker man å bevare skummet, og ingen ting er verre enn ølglass med fett i seg.

Når jeg tok utdannelsen min som kokk, lærte vi raskt i faget "drikkelære" (som jeg ironisk nok hadde som 17 åring...) - at et ølglass som har hatt ET glass med melk i seg, vil alltid være ubrukelig til øl etterpå. Fordi det er helt umulig å vaske bort fett 100%. Man ødelegger glasset rett å slett.

Derfor har jeg alltid hatt dedikerte ølglass, der jeg heller ølet på skrått ned i glasset, og lager et fint lag med skum på toppen av glasset helt til slutt (to fingre tykt). Men det lar seg ikke gjøre med alle typer øl vel å merke. 

Artig tråd.

Ser at det er åpenbart folk som ikke har peiling på øl her inne.... også de som ikke kjenner til annet enn den "duggfriske lyse kullsyreholdige norske..." :p

Fun fact:
Untappd er en genial øl, der du tar bilde av ølet - og skriver din egen anmeldelse (siden smaken er som baken...). Du kan også finne lokale øl, der du er, lese andre anmeldelser osv.... veldig lærerik app.

En gang skrev jeg en litt dårlig anmeldelse på en øl, og fikk et langt svar fra bryggeriet som lagde ølet. Det var ikke særlig happy, og kom med en utredning på hvorfor jeg tok feil. Hah! Så er man et mikrobryggeri, så vil de garantert legge merke til det du skriver.... Den appen anbefalees sterkt! 

Om det er meg du sikter til så liker jeg all slags øl, drakk IPA og belgisk og stouts langt før det var «in».

Men jeg er ikke snobb å ser ned på feks norsk pils, eller lignende, jeg liker Borg, Grans og Carlsberg om vi tar med en danske. Hansa også, men sjelden jeg har den.

På sommeren foretrekker jeg pils, eller bitter.. surøl om det er noe spesielt, feks mat til.

Er fortsatt i Sommer modus også over på høstmodus sesong, med norsk pils og norsk aquavit til Fårikål.

I går drakk jeg denne tyske og en Borg.

Hofbrau drakk jeg selvfølgelig fra ølglass… Borg fra Borg glass.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/hofbrau-munchen-original-153701/

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...