Gå til innhold

Drikke øl fra flaske.


Anbefalte innlegg

En duggfrisk øl på flaske, i alle fall av de lysere variantene, synes jeg smaker best ved å drikke rett fra flasken. Dette gjør jeg også på restauranter. Dama også.

"Kjennere" har liksom faciten ved å si at øl skal serveres i et rett type glass. Ingenting annet. Selvfølgelig fra fat og et mørkere/kraftigere øl kan jeg være enig. Men nei, ingenting slår å drikke rett fra flaske fra f.eks en Corona, Peroni eller Heineken. (klassisk sommerøl.)

Noen preferanser her inne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen typer syntes jeg smaker bedre fra flaska enn fra glass. F.eks Red Stripe. Peroni også for den saks skyld, siden du nevnte den spesifikt (unntaket for meg er - merkelig nok - når Peroni blir servert i Peroni-glass). Sikkert rein placebo, jeg har ihvertfall ikke noe annet godt svar.

Det er også noe i det at som regel så smaker ølet litt bedre dersom det serveres i rette typen glass, men også her så kaller jeg det placebo. Stella syntes jeg smaker bedre i Stella-glass, enn i vanlig halvlitersglass f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Corona og Sol drikkes rett fra flaska, aldri i glass. Peroni Capri er også en lignende type øl som smaker best rett fra flaske.

Kan drikke Heineken rett fra flaska, mens på boks så går den i glass.

Synes generelt de fleste øl smaker mer/best fra glass.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

En duggfrisk øl på flaske, i alle fall av de lysere variantene, synes jeg smaker best ved å drikke rett fra flasken. Dette gjør jeg også på restauranter. Dama også.

"Kjennere" har liksom faciten ved å si at øl skal serveres i et rett type glass. Ingenting annet. Selvfølgelig fra fat og et mørkere/kraftigere øl kan jeg være enig. Men nei, ingenting slår å drikke rett fra flaske fra f.eks en Corona, Peroni eller Heineken. (klassisk sommerøl.)

Noen preferanser her inne?

Corona i isbøtta skal drikkes av flaske ja.

Det er godt. iPa osv og stout heller jeg over i glass.

Det er vel kun Corona etc som fortsatt bruker flaske, de tyske osv helles også over i passende glass pints, krus osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Corona er en såpass lys og lett "øl", at den ville tatt smak fra metallboksen - og passer seg derfor best på glass. Den har også minimalt med aroma. så den kan drikkes rett fra glass. Men at det er øl? Tja... 

Norsk masseprodusert øl er etter mitt skjønn av meget lav kvalitet. Så du tjener ingen ting på å putte ølet på glass, og det er heller liten forskjell på glass og metall der. 

Vi har noen bryggerier som er gode, blant annet Lervig og 7 Fjell bryggeri. Der vil du begynne å få utbytte dersom du heller ølet over på glass, da nesa får brynet seg litt mer... Der øker du opplevelsen med det mangedoble, dersom du serverer i rett type glass.

Craft-Beer-Glass-Guide.png.f64ab82ebc99bf6fc88ef344784f05cf.png


Det eneste landet som er gode på masseprodusert øl, er Tyskland.

En av mine favoritter, som du kan få til 69 cent på tilbud i Tyskland (Normalpris ca 1 euro):
Veltins Grevensteiner... Der merker du EKSTREMT stor forskjell, fra glass og direkte fra flaske. Men; det er ingen forskjell fra om du heller ølet fra glassflaske til glass, eller metallboks til glass... 

 

offertaFileFile-215400.thumb.jpg.91a923f49183f6944b7325039d6e0f9d.jpg

 

Men er du 17 år og vet ikke bedre, så er vel Tuborg, Corona og det skvipet der enklest å fortære via glass ja....
Men det er ikke ekte øl...!

Øl er best på tap! Det slår alt annet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Corona er en såpass lys og lett "øl", at den ville tatt smak fra metallboksen - og passer seg derfor best på glass. Den har også minimalt med aroma. så den kan drikkes rett fra glass. Men at det er øl? Tja... 

Norsk masseprodusert øl er etter mitt skjønn av meget lav kvalitet. Så du tjener ingen ting på å putte ølet på glass, og det er heller liten forskjell på glass og metall der. 

Vi har noen bryggerier som er gode, blant annet Lervig og 7 Fjell bryggeri. Der vil du begynne å få utbytte dersom du heller ølet over på glass, da nesa får brynet seg litt mer... Der øker du opplevelsen med det mangedoble, dersom du serverer i rett type glass.

Craft-Beer-Glass-Guide.png.f64ab82ebc99bf6fc88ef344784f05cf.png


Det eneste landet som er gode på masseprodusert øl, er Tyskland.

En av mine favoritter, som du kan få til 69 cent på tilbud i Tyskland (Normalpris ca 1 euro):
Veltins Grevensteiner... Der merker du EKSTREMT stor forskjell, fra glass og direkte fra flaske. Men; det er ingen forskjell fra om du heller ølet fra glassflaske til glass, eller metallboks til glass... 

 

offertaFileFile-215400.thumb.jpg.91a923f49183f6944b7325039d6e0f9d.jpg

 

Men er du 17 år og vet ikke bedre, så er vel Tuborg, Corona og det skvipet der enklest å fortære via glass ja....
Men det er ikke ekte øl...!

Øl er best på tap! Det slår alt annet.

Gamle Nøgne og Mikellers er det beste ølet jeg har smakt. Synd det nå er masseproduksjon iaf nøgne og mye av smak og sjarm er borte.

Norsk pilsner er kvalitets øl brygget etter de tyske renhets premisser.

Mye bedre enn Svensk lager og jeg synes også norsk pils er bedre enn Carlsberg og Heineken. Spesial øl og Tysk og belgisk øl er dog bedre…..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Enig med @Milhouse85 👍

 

Smakløs «øl» som peroni (tilmed italienerne sjøl liker det ikke), heineken, budweiser, corona osv er det bare å drekke fra flaske. Men hvorfor ikke ta blå Farris isteden? Smaker mer 😀

Ale og mørk øl bør drikkes av glass, ditto ipa, weissbeer, det meste av god øl egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (45 minutter siden):

Smakløs «øl» som peroni (tilmed italienerne sjøl liker det ikke), heineken, budweiser, corona

😅.. Urinprøve-skvip.. mener du.🤣

Når jeg får servert de bekkmørke øl-sortene tenker jeg at jeg like gjerne kan drekka diesel..🤠

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (18 minutter siden):

😅.. Urinprøve-skvip.. mener du.🤣

Når jeg får servert de bekkmørke øl-sortene tenker jeg at jeg like gjerne kan drekka diesel..🤠

Ja de aller mørkeste kan være rimelig krevende og spesielt hvis de er veldig sterke, lite gode 😆 verste jeg har drukket er vel en porter på 16%, det smakte virkelig diesel og grus 😆 men så er jo sjelden øl som er sterkere enn 10% veldig godt, selv om det selvfølgelig også finnes 😊

Lenke til kommentar

Tror skillet her går mellom de som liker øl-skum eller ikke. Øl-skummet bringer ut mer av smaken og er et must for kjennere som går etter mest mulig smak, mens de som liker mild smak som regel foretrekker øllet på flaske. Folk flest unngår bitre smaker så det henger vel litt igjen med det.

Dette er også uansett en personlig preferanse.

For min del er faktisk den eneste typen øl jeg faktisk har likt tysk hveteøl fra Paulaner. Tyskerene er i alle fall alene om å erobre pallen for min del smaksmessig. Der er det ingen andre som er i nærheten for min del. For meg var det både vanlig Weissbier og dunkel-varianten som fungerte, så det er vel mer kvaliteten på bryggingen enn en spesiell sort.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Tror skillet her går mellom de som liker øl-skum eller ikke. Øl-skummet bringer ut mer av smaken og er et must for kjennere som går etter mest mulig smak, mens de som liker mild smak som regel foretrekker øllet på flaske. Folk flest unngår bitre smaker så det henger vel litt igjen med det.

Dette er også uansett en personlig preferanse.

For min del er faktisk den eneste typen øl jeg faktisk har likt tysk hveteøl fra Paulaner. Tyskerene er i alle fall alene om å erobre pallen for min del smaksmessig. Der er det ingen andre som er i nærheten for min del. For meg var det både vanlig Weissbier og dunkel-varianten som fungerte, så det er vel mer kvaliteten på bryggingen en en spesiell sort.

Jeg rygger av de spesial øl hipstere som ikke tåler norsk pils. Jeg er vel sær da som liker det meste, alt til sin tid.

De hipster freaksa som var her før er kanskje gått ut på dato, mote whatever.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (1 time siden):

Foretrekker å drikke fra glass og det gjelder all drikke med kullsyre (mindre rap). Har anldri drukket noe som smakte bedre fra flaske enn fra glas. Og så er det lettere å ta store slurker fra glas.

 

For all del. Så hvis du ikke er interessert i å beholde noe kullsyre fra en 33cl flaske Cola, så hell den nå for guds skyld i et glass. Hiv oppi et par isbiter og sitronskiver også, så blir det relativt tomt for kullsyre. Cola-saft. Og raping kan du se langt etter..😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med all respekt, man mister litt kullsyre når en heller øl over på glass.

En merker det som regel mer med brus siden den normalt inneholder mer kullsyre. Isbiter gjør også sitt til at kullsyren forlater drikken raskere.

Bare prøv å hell deg et glass blå Farris (m/ isbiter) uten å miste noe kullsyre.

Lenke til kommentar
vidor skrev (19 minutter siden):

Med all respekt, man mister litt kullsyre når en heller øl over på glass.

En merker det som regel mer med brus siden den normalt inneholder mer kullsyre. Isbiter gjør også sitt til at kullsyren forlater drikken raskere.

Bare prøv å hell deg et glass blå Farris (m/ isbiter) uten å miste noe kullsyre.

Du nevnte uttrykket placebo tidligere. Dette du nevner nå er i alle fall et faktum. Tell gjerne bobler, før og etter..

Artig Cola opplevelse; dispenser, isbiter og sitronskiver. Sitruskjøttet stjeler nesten alt alene. Dvs den ene boblen som var der opprinnelig ifra dispenseren..

Hvis en servitør har slengt en sitronskive i min Cola drikker jeg den ikke. Så sær og vanskelig er jeg. Fæl fyr.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (5 minutter siden):

Det blir ikke tomt for kullsyre av å helle drikken i et glas! Det blir passe igjen.

Og man får "smakt" med nesen når man drikker fra et glas. Selv om det bare er brus så har også den en lukt som forbedrer smaken.

 

Er ikke fullstendig uenig. Et tulipanformet glass/krus gir en god aroma for nesen, også for brus. Hvis jeg mot formodning skulle drikke et glass Cola så fryser jeg i så fall ned glasset/kruset først.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (20 minutter siden):

Er ikke fullstendig uenig. Et tulipanformet glass/krus gir en god aroma for nesen, også for brus. Hvis jeg mot formodning skulle drikke et glass Cola så fryser jeg i så fall ned glasset/kruset først.

Cola i 35? Flaske og Corona er best i flaske og isbøtte er nesten haram å helle slik cola og Corona i glass..

Cola inneholder coka blader jeg liker tasten, selvom jeg ikke vil reklamere for cokain. Coka blader i cola bare gir coka smaken uten rusen...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Med all respekt, man mister litt kullsyre når en heller øl over på glass.

En merker det som regel mer med brus siden den normalt inneholder mer kullsyre. Isbiter gjør også sitt til at kullsyren forlater drikken raskere.

Bare prøv å hell deg et glass blå Farris (m/ isbiter) uten å miste noe kullsyre.

Det beste ølet er det ikke så mye kullsyre i…😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...