Gå til innhold

Er leieprisene i Stavanger urimelige, eller er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg og kona mi venter vårt første barn og ser etter en bolig til leie med minst 2 soverom i Stavanger, helst i nærheten av SUS - Helse Stavanger eller med gode bussforbindelser. Vi har begge stabile jobber, men prisene vi har sett på leiemarkedet virker rett og slett uoverkommelige.

De fleste leilighetene vi har sett på ligger mellom 15.000 og 18.000 NOK i måneden, noe som gjør det veldig vanskelig for oss å spare opp penger til å kunne kjøpe en bolig i fremtiden. Med disse prisene føler jeg at vi må gi opp mye av det som gir livet glede, som reiser og fritidsaktiviteter, bare for å få endene til å møtes. Jeg begynner å bli litt desperat – hvordan skal vi noen gang klare å spare opp til egen bolig hvis vi nesten ikke kan legge noe til side?

I det siste har jeg begynt å stille meg selv spørsmål som: Er det kanskje bedre å flytte tilbake til Spania? Vi kom hit med stor entusiasme for to år siden, takket være at min kone fikk jobb som sykepleier på sykehuset. Vi har klart å nå B2-nivå i norsk på disse første to årene, men nå føler vi oss usikre på fremtiden.

Er dette prisen man må betale for å bo i Stavanger, eller har vi vært uheldige med søket vårt? Jeg vil gjerne høre hva dere andre mener, og om noen har tips til hvordan man kan finne en mer overkommelig bolig.

På forhånd takk for alle råd og innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nathan Algren skrev (5 minutter siden):

hvordan skal vi noen gang klare å spare opp til egen bolig hvis vi nesten ikke kan legge noe til side?

Du nedgraderer livsstilen din. Det bør være rom for å spare ganske mye om begge er i jobb. 

Nathan Algren skrev (5 minutter siden):

Vi har klart å nå B2-nivå i norsk på disse første to årene

Du skriver veldig bra! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (20 minutter siden):

Du nedgraderer livsstilen din. Det bør være rom for å spare ganske mye om begge er i jobb. 

Du skriver veldig bra! 

Takk. Tror du at det er fornuftig å flytte til et annet sted hvor vi kan finne en bolig med bedre kvalitet til en rimeligere pris, og samtidig finne en ny jobb?

Lenke til kommentar
Nathan Algren skrev (38 minutter siden):

De fleste leilighetene vi har sett på ligger mellom 15.000 og 18.000 NOK i måneden, noe som gjør det veldig vanskelig for oss å spare opp penger til å kunne kjøpe en bolig i fremtiden. Med disse prisene føler jeg at vi må gi opp mye av det som gir livet glede, som reiser og fritidsaktiviteter, bare for å få endene til å møtes. Jeg begynner å bli litt desperat – hvordan skal vi noen gang klare å spare opp til egen bolig hvis vi nesten ikke kan legge noe til side?

Det er rett og slett bare det prisene er. Hvis du ser hva et lån koster for leiligheter i Stavanger så er ikke 15-18 tusen så mye penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leiemarkedet er veldig høyt i Stavanger nå på grunn av studentinnrykk og oljemesse i disse dager. 

Leieprisene følger ofte boligpris utviklingen. Går rentene opp, går leieprisen opp. 
Skal man kjøpe en tilsvarende leilighet så koster det fort 20 tusen i måneden med renter, avdrag og fellesutgifter. 
Man kan så klart finne billigere boliger utenfor byen hvor etterspørselen er mindre, men da må man legge til reiseutgifter og reisetid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Nathan Algren said:

Takk. Tror du at det er fornuftig å flytte til et annet sted hvor vi kan finne en bolig med bedre kvalitet til en rimeligere pris, og samtidig finne en ny jobb?

Oslo og Stavanger er vel de to byene i Norge med de høyeste leieprisene. Sykepleiere er det vel stort sett behov for overalt så det burde gå greit å finne en annen jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 092e7...fdf
Nathan Algren skrev (12 timer siden):

Hei alle sammen,

Jeg og kona mi venter vårt første barn og ser etter en bolig til leie med minst 2 soverom i Stavanger, helst i nærheten av SUS - Helse Stavanger eller med gode bussforbindelser. Vi har begge stabile jobber, men prisene vi har sett på leiemarkedet virker rett og slett uoverkommelige.

I det siste har jeg begynt å stille meg selv spørsmål som: Er det kanskje bedre å flytte tilbake til Spania? Vi kom hit med stor entusiasme for to år siden, takket være at min kone fikk jobb som sykepleier på sykehuset. Vi har klart å nå B2-nivå i norsk på disse første to årene, men nå føler vi oss usikre på fremtiden.

Er dette prisen man må betale for å bo i Stavanger, eller har vi vært uheldige med søket vårt? Jeg vil gjerne høre hva dere andre mener, og om noen har tips til hvordan man kan finne en mer overkommelig bolig.

På forhånd takk for alle råd og innspill!

Finn.no sier gjennomsnittlige kvm pris i området er ca 50.000kr.

Minimum 2 soverom er la oss si 60kvm. Da er vi på 3mill (i tillegg kommer evnt dok avgift men tar det ikke med nå) for å kjøpe. Boliglånsrenten er på la oss si 5%

Så da er vi på 12.500 kr i rene renteutgifter per måned. Men alle steder har jo fellesutgifter/vedlikeholdskostnader/avløp/varmtvann/strøm så her kan du minst plusse på 4000kr i måneden.

Da kommer vi akkurat i den leiepris rangen du nevner på 15-18000.

Så da kan vi konkludere med at 17.000 i leie for en 2 soverom nært Stavanger sykehus ikke er dyrt. Det er billig.

Fordelen med å eie i dette regnestykket er gjeldsfradrag på skatten + at husinvesteringen din gjerne er gearet 4-5x så du tjener mer når boligprisene går opp. Og det er grunnen til at det fortsatt finnes noen utleiere igjen som er villig til å leie ut trass i reduksjon av verdsettingsrabatt og høyere rente.

Om det er bedre økonomisk i Spania tviler jeg på, men liker du Tapas og varme så kan det nok tippe vektskålen. Lykke til, stå på

Anonymous poster hash: 092e7...fdf

Lenke til kommentar
Nathan Algren skrev (15 timer siden):

Det spørs på mange faktorer det. Hvor raskt dere klarer å finne dere jobb på det aktuelle stedet osv++

Endret av flamethower1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...