Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg krisemaksimerer mye, har ptsd


Anbefalte innlegg

Det påvirker psyken min, mye stress og blir mer sliten enn nødvendig. Jeg gjør alt jeg kan, går turer, er ute, er med på aktiviteter osv. Men det er først når jeg er hjemme at krisemaksimeringen starter. Finnes det noe medisin som funker som man kan ta i langtid men som ikke er skadelig. Erfaringer?

Endret av .Daniel.
Lenke til kommentar
  • .Daniel. endret tittelen til Jeg krisemaksimerer mye, har ptsd
Videoannonse
Annonse
flamethower1234 skrev (6 minutter siden):

Du kontakter fastlegen din i morgen. Farlig å komme med råd når vi ikke kjenner deg personlig.

Den fastlegen som jeg hadde sluttet nylig som fastlege i Norge. Jeg står for tiden på en liste ved det legekontoret, listen har ikke fast lege.

Endret av .Daniel.
Lenke til kommentar
Gjest 00f91...786
.Daniel. skrev (55 minutter siden):

Det påvirker psyken min, mye stress og blir mer sliten enn nødvendig. Jeg gjør alt jeg kan, går turer, er ute, er med på aktiviteter osv. Men det er først når jeg er hjemme at krisemaksimeringen starter. Finnes det noe medisin som funker som man kan ta i langtid men som ikke er skadelig. Erfaringer?

Ingen her kan gi deg medisin råd da vi ikke kjenner til tidligere medisiner du evt bruker. 

Anonymous poster hash: 00f91...786

Lenke til kommentar
.Daniel. skrev (1 time siden):

Leste du hele tråden eller bare overskriften? Jeg hjelper meg selv daglig. 

Ja. Men ser ut til at du ikke klarer dette alene. Så da trenger du hjelp til å jobbe med deg selv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Gjest 00f91...786 skrev (5 minutter siden):

Ingen her kan gi deg medisin råd da vi ikke kjenner til tidligere medisiner du evt bruker. 

Anonymous poster hash: 00f91...786

Jeg bruker bare vanlig melatonin som kjøpes på butikken.

Endret av .Daniel.
Lenke til kommentar
Gjest 00f91...786
.Daniel. skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker bare vanlig melatonin.

Det beste du kan gjøre er å gå til fastlegen og ta opp problemstillingen der. Du går bare på melatonin som vil si at  hvis du får medisin råd her på et forum med mennesker som ikke kjenner deg så kan det være direkte skadelig for deg. Masse lykke til på veien, det blir bra tilslutt. 

Anonymous poster hash: 00f91...786

Lenke til kommentar

Forsøk å bruke noe av den ledige tiden hjemme til å lese om metakognitiv terapi?

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/metakognitiv-terapi-mindre-overtenking

Når du kommer til en psykolog er antakeligvis metakognitiv terapi en av verktøyene han eller hun vil bruke. Fritt for bivirkninger og vanedannende på en positiv måte, i motsetning til medikamenter.

Og fortsett å gjøre de bra tingene du allerede gjør 😊👍

Lenke til kommentar
.Daniel. skrev (20 timer siden):

Finnes det noe medisin som funker som man kan ta i langtid men som ikke er skadelig. Erfaringer?

Jeg tror du skal lete lenge etter en medisin som ikke har en eller annen form for bivirkninger, kort sagt så tror jeg ikke det finnes, men det bør du ikke tenke så mye på da det viktige er at den eventuelle medisinen gir bedre livskvalitet, som andre her kan jeg bare anbefale en tur til legen din, det er legen du må ta dette opp med, jeg tror ikke engang vi har lov til å dele av vår eventuelle "visdom".

Hva som hjelper mot ptsd av medisiner kjenner jeg ikke til, heller ikke hva du har prøvd tidligere, men om alt lovlig er prøvd og ingenting hjelper, så kan det jo nevnes at det finnes indikasjoner på at enkelte cannabinoider i cannabis kan lindre symptomene. Det er indikasjoner på at det er det endocannbinoide system som er blitt "skadet" ved ptsd, og dermed kan cannabinoider blant annet CBD lindre. Jeg vet ærlig talt ikke nok til å uttale meg stort mer, og jeg har helt ærlig mine egne motiver da jeg ønsker cannabis legalisert i Norge, og er det en ting som er sikkert så er det at enhver form for røyking av plantematerialer er skadelig for kroppen så hold deg langt unna den aktiviteten, men jeg kan legge ved noen flere lenker om ptsd og cannabis behandling, om du er interessert.  

https://www.frontiersin.org/journals/psychiatry/articles/10.3389/fpsyt.2022.1014630/full

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6397040/

https://www.vfw.org/media-and-events/latest-releases/archives/2021/9/federal-study-finds-cannabis-beneficial-for-ptsd-treatment

https://www.medicalnewstoday.com/articles/cbd-for-ptsd

Det o store problemet er selvfølgelig at cannabis er ulovlig, og at de cannabis baserte medisiner som er lovlig i Norge blir brukt bare til noen veldig få helseproblemer, stort sett blir det ansett som grusom narkotika, og skulle man ha vondt et sted så er det større sjanse for å få store mengder opiater/opioider fremfor ett langt mildere cannabisbasert preparat. Kort sagt det er ikke mye til løsning for noen som helst akkurat nå.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...