Gå til innhold

Autopass - kaos i galskapen?


Anbefalte innlegg

Har omsider fått behov for autopass grunnet at det blir en del bompasseringer fremover. Og hvordan fungerer egentlig dette? Det er staten som bygger veier og de skal ha pengene. Imellom er det autopass og i en drøss med det som kalles "utstederselskaper". Av de er kun 3 norske:

-Skyttelpass

-Fremtind

-Flyt

De resterende er Tolltickets, Øresund pay, Brobizz og Ayvens Norge AS. Og av disse er de to siste kun for leasing, "forretningskunder" som det så pent heter eller annen "administrasjonsavtale" (hva enn det betyr).

Så hva skal man velge? Hvilken lønner seg? De har alle ulik mengde avtaler om ferger i Norge og andre land. Forhåpentligvis funker alle på alle bomstasjoner.

Bombrikken kostet fra et selskap 200 kr og var ment å vare i 7 år. Andre selskap bytter nå over til abonnement og skal ha 5kr i måneden som tilsvarer 420kr på 7 år.

Så er det dessuten 5 bomselskaper:

-Bompengeselskap Nord

-Ferde

-Vegfinans

-Fjellveggen

-Vegamot

Og alt sammen skal da ende opp til det offentlige, men tydeligvis fra en mengde ulike kanaler og selskaper.

Hvorfor kunne ikke staten like enkelt administrert alt selv? Hvorfor trenger vi så mange selskaper som tilbyr det samme? Hvorfor så mange bomselskaper? Og hvorfor må vi som sluttkunde forholde oss til alt dette? Pengene skal de jo ha uansett.

Som om ikke alt dette er nok kan man i tillegg kjøpe en rekke lokale avtaler rundt omkring i landet, så skal du på norgesferie vil det tydeligvis lønne seg å ringe rundt til hvert fergeselskap, kommune eller bomstasjon for å betale minst mulig?!?

Så er det dessuten en rekke feller med autopass-systemet:

-Med fossilbil kan man låne autopass fra elbil og sånn sett jukse seg til mye lavere pris. Det er ingen systemer i bomstasjonene eller mylderet av selskaper som klarer å fange opp dette. Noen vil si fyfy fordi det er juks.

-Hvis du selger bilen må du såklart huske å fjerne autopass-brikken, men det er ikke nok. Du må også si opp avtalen. Hvis ikke fortsetter du å få regninga.

-Enda verre om du tilfeldigvis har rotet bort en ekstra bombrikke i bil som allerede har bombrikke og må da betale dobbelt. Selskapene krever pengene uansett så her er det de som jukser.

Dette har folk tydeligvis fått svi for: https://www.lrforum.com/forum/topic/93543-autopass-felle/

Til slutt, hva er beste autopass-avtale i dag?

Endret av Abigor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var godt oppsummert. I tillegg så kan man legge til at for fergeavtaler må man betale inn 2-3000kr forskuddsvis på autopass avtalen og så klarer de f.... Ikke å samkjøre det med bommene så de 3000kr brukes kun til fergepasseringer. Det hele er som en KLM sketsj 😂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De har endret og slått seg sammen og byttet navn så mye at jeg husker ikke hvilket selskap jeg er kunde i. Antakelig det selskapet hvis nettside jeg klarer å logge på. Bare rot. Bompenger skal finansiere veibygging? Det finnes mer effektive måter å gjøre det på, der ikke mye av inntektene går til å administrere et totalt unødvendig system.

Det er et veldig tungrodd system. Da de byttet system måtte alle ha ny brikke, selv om den gamle var i orden. Da fatterns bil ble skrotet hadde de allerede sendt ny brikke. Jeg kunne ikke bruke den i min nye bil, var bare å kaste den og få ny i posten. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan man likegodt kjøre uten brikke?

https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-har-ikke-skiftet-ut-bompengebrikker/251001

Får akkurat samme fordeler, men det må registreres på bilde. Og ofte manuelt 🙃"Men risikoen for feil øker betraktelig" ånei, hva skjer hvis det blir "feil" montro? 😂

Mye snikksnakk om dette trikset, noe bransjen tydeligvis fryker. Det blandes hele tiden begreper med å ha ikke ha avtale og å ha avtale uten brikke:

https://www.tv2.no/broom/denne-bor-du-ha-i-frontruten-ellers-kan-du-miste-flere-fordeler/15558507/

– Men dersom brikken ikke blir brukt, øker mulighetene for feil – og man kan gå glipp av viktige fordeler, sier Skovly.

Med Autopass-avtale får man 20 prosent rabatt på alle bompasseringer, og man er sikret 10 prosent rabatt på alle fergeruter innenlands i Norge.

Man får vel 20 prosent rabatt på alle bompasseringer og sikrer 10 prosent rabatt på alle fergeruter innenlands i Norge uten bombrikke også?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (38 minutter siden):

Kan man likegodt kjøre uten brikke?

https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-har-ikke-skiftet-ut-bompengebrikker/251001

Får akkurat samme fordeler, men det må registreres på bilde. Og ofte manuelt 🙃"Men risikoen for feil øker betraktelig" ånei, hva skjer hvis det blir "feil" montro? 😂

Mye snikksnakk om dette trikset, noe bransjen tydeligvis fryker. Det blandes hele tiden begreper med å ha ikke ha avtale og å ha avtale uten brikke:

https://www.tv2.no/broom/denne-bor-du-ha-i-frontruten-ellers-kan-du-miste-flere-fordeler/15558507/

 

 

Jeg har ikke hatt brikken montert i bilen på lenge. Bonus er at om skiltet er skittent eller kamera ikke får tatt bilde så blir det gratis passering. Får ikke noe gebyr så det virker for å være bare oppside ved å la de ligge i en skuff hjemme.

Når mitt selskap nå i fjor byttet til abonnemang på en brikke jeg allerede hadde betalt så sa jeg opp hos de å byttet til et med brikke depositum. Jeg sendte de uåpnede brikkepakker i retur siden jeg aldri pakket de ut, men hørte ikke noe på det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-forskjellen-pa-bombrikkene/256952

Fremtind Service:  1,3 millioner kunder. Eid av Fremtind Forsikring, som igjen er eid av Sparebank 1 Gruppen og DNB.

Flyt: Ca. 850.000 kunder. Eid av Gjensidige.

Skyttelpass: Ca. 150.000 kunder. Eid av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder, men kan benyttes over hele landet med samme vilkår som de to andre.

Av disse er min anbefaling Skyttelpass. De er minst, og det fungerer godt.
De tar ikke leie for brikken, tar en engangskostnad.

Når det gjelder lokale avtaler er det ikke mange (om noen?) igjen av dem. Ferje er det noen avtaler igjen av.

Delvis hentet fra https://no.wikipedia.org/wiki/Bompenger

Tidligere gjaldt det et prinsipp om at et hvert bompengeprosjekt (med en eller flere bomstasjoner) ble administrert av et eget bompengeselskap. Disse bompengeselskapene var i de fleste tilfeller kommunalt eide aksjeselskaper, stiftet og eid av kommuner og/eller fylkeskommuner. Bompengereformen har redusert antall bompengeselskap, og skal redusere administrasjonsutgiftene.

I april 2017 redegjorde Regjeringen for at det pågår et arbeid for å slå sammen alle de om lag 60 eksisterende bompengeselskapene til fem regionale bompengeselskap som skal forvalte alle bompengeprosjektene i landet.

I dag er det 5 bompengeselskap, og tre utstederselskap (Fremtind, Flyt og Skyttelpass. )

Men, før måtte en inngå egne avtaler med en rekke av de 60 selskapene. Flere av dem hadde løsninger der en måtte betale på forhånd for rabatt. Nå mottar en alltid rabatt så lenge en har en gyldig avtale.

Det fungerer stort sett rimelig greit i dag med dagens løsning, der innkreving skjer via et felles abonnement uavhengig av hvor i landet en har kjørt.

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Gå for skyttellpass.

Har erfaring fra Fremtind også og vil ikke anbefale dem. 

Regnte meg fram at om man skal ha avtale (trenger tross alt ikke brikke haha) mer enn 3 år og 4 måneder så er skyttelplass billigst så går for den. Bonus er at man slipper appen til Flyt 😁

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Zeph said:

Eg har hatt autopass og brikke så lenge eg har hatt bil og aldri tenkt meir over det etter at den er montert. Heilt topp måte å behandle bompasseringar og ferjeturar.

Bortsett fra at du kan spare penger ved å bytte selskap. Du kan spare penger ved å låne elbil-brikke til fossilbil. Du kan spare penger ved å ikke montere brikken i bilen. Du kan spare mer ved å inngå ekstra avtaler lokalt. Samtidig snakker bransjen tåkeprat for at de skal tjene mer og jobbe mindre. De har ingen mulighet til å forhindre feilfakturering fordi alle sitter på sin egen tue: https://www.motor.no/aktuelt/bomselskapene-sjekker-ikke-ulogiske-passeringer/250136 Det er en drøss med ulike bomselskaper og enda en drøss med "utsteder" selskaper. Alle har ulike priser og med varierende avtaler for ferjer og bomstasjoner utenlands.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, toralfb said:

 

Av disse er min anbefaling Skyttelpass. De er minst, og det fungerer godt.
De tar ikke leie for brikken, tar en engangskostnad.

Når det gjelder lokale avtaler er det ikke mange (om noen?) igjen av dem. Ferje er det noen avtaler igjen av.

Takker for info. Da gjenstår det bare å:

  • Redusere antall utstedere til 1, og da beholde kun Skyttelpass. De er offentlige og billigere enn private alternativer.
  • Redusere antall bompengeselskap til 1. Og disse har vel ingen grunn til å være aksjeselskap? Isåfall, hvorfor, og kan jeg kjøpe aksjer der?
  • Hindre fossilbiler å få elbil-priser ved å låne brikke.
  • Hindre feilfakturering av umulige passeringer, for eksempel Trondheim og Tromsø innenfor 44 min.
  • Hindre at bil som er solgt fortsetter å faktureres til forrige eier.
  • Hindre at en bil med to brikker dobbeltfaktureres.
Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (18 timer siden):

Virker som Øresund Bro er gratis og dermed billigst?

Øresund Broen koster 220 kr pr august 2023. Det har ikke betydning hvem av de tre selskapene en har avtale med i Norge.

Det kan i tillegg tegnes en rabattavtale med Storebælt om en passerer broen ofte slik jeg tolker? 

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/bompenger-og-norsk-bombrikke-i-danmark/

 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
1 hour ago, toralfb said:

Øresund Broen koster 220 kr pr august 2023. Det har ikke betydning hvem av de tre selskapene en har avtale med i Norge.

Det kan i tillegg tegnes en rabattavtale med Storebælt om en passerer broen ofte slik jeg tolker? 

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/bompenger-og-norsk-bombrikke-i-danmark/

 

Her blandet jeg tydeligvis navn fordi det er noe som heter Øresund Bro, men de som har autopass heter Øresund pay 🙃

Virker som Øresund Pay er gratis i motsetning til alle andre alternativer?

https://oresundpay.com/no/om/priser-og-fordeler

Lenke til kommentar
On 8/18/2024 at 10:31 PM, Abigor said:

Og disse har vel ingen grunn til å være aksjeselskap? Isåfall, hvorfor, og kan jeg kjøpe aksjer der?

Aksjeselskap er organisasjonsform. Det seier ingenting om eigarskap eller andre eigenskaper ved firmaet... Det er kun almennaksjeselskap (ASA) du kan forvente å kjøpe aksjer i.

Så ikkje legg noko i organisasjonsform. Det er uvesentleg. Det kan vere offentleg eigd sjølv om det er AS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (4 timer siden):

Uklare priser i et mylder av selskaper... hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig?

Prisene for de tre norske selskaper (Skyttelpass, Fremtind og Flyt) er like, med unntak av leie eller kjøp av brikke.

Om en som norsk kan tegne abonnement hos ØresundPAY for å benytte i Norge er jeg usikker på?
Har ikke tenkt over muligheten før det ble nevnt på her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...