Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Gjest 77c1d...246 skrev (52 minutter siden):

Denne kommentaren og flere andre kommentarer tidligere tar det for gitt at den som er ufør er en økonomisk belastning. Det skal man ikke ta for gitt. Uføre kan ha god økonomi og faktisk være økonomisk uavhengige.

Selvfølgelig er det mulig å både ha (relativt) god økonomi og være økonomisk uavhengige som ufør.
Men, dersom en ufør skal ha god økonomi må den ha skaffet seg penger før den ble ufør (som er vanskelig for unge). Da gjenstår det stort sett arv, erstattnig eller forsikringsoppgjør som en mulig økonomisk sikkerhet. Dette vil jeg påstå er svært få av våre uføretrygdede som sitter med.

Det er også fullt mulig å ikke være en belastning. Men dette kommer helt ann på situasjonen. I mitt tilfelle vil det si at den andre måtte bidra 40-50% av husholdningen, klare å opprettholde en forholdsvis god levestandard og betjene et lån på bolig i storby. Dette er ikke realistisk dersom man ender opp som ung ufør. Jeg har tatt valg for å ende opp i en posisjon med høy disponibel inntekt, både mtp utdanning, bosted og arbeidsgiver. Og valg av livspartner. Dette er selvsagt ikke noen garanti for noe, da jobben kan gå konkurs og kona kan bli syk, men det er snakk om å maksimere sjangsene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sammen med og har barn med en ufør, og det fungerer helt utmerket det. Å være ufør trenger ikke å bety at man er ubrukelig i hjemmet, det betyr bare at man ikke har nok til overs etter at man har gjort det som trengs for å holde liv i seg og sine til å ha en full jobb ved siden av. Hovedutfordringen er at vi er veldig sårbare hvis jeg skulle få problemer (og at jeg derfor ender opp med å bruke en del på livs- og uføreforsikring).

Men jeg tror ikke jeg hadde orket å bo sammen med trådstarter, for hun høres ut som et skikkelig slitsomt menneske å ha i hus.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (1 time siden):

Hun vet hvor døren er? Er det du er eier da der dere bor siden du kan bruke den uttalen der? Jeg er ikke gammeldags. Jeg prøver å forstå dere menn og denne gamingen. Jeg ser på svenske Hollywood fruer, som er svært meningsfylt for meg. Men tv underholdning har jo alle. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Den metaforiske døren. Dvs hun er frivillig i dette forholdet, og jeg er den jeg er og hun får godta det eller finne seg noe som passer bedre.

Det er ikke noe bedre å se 3 timer TV en kveld, og å game i 3 timer. Som nevnt er gaming hovedarenaen min for sosial omgang med mine barndomsvenner, da disse bor andre plasser i landet. da har vi 3timer i uka der vi prater om livet og stresser ned med gaming samme. Det kan være skytespill, strategi, eller co-op spill. Fruen har en tilsvarende kveld i uken, bare at hun og venninnene møtes fysisk og strikker mens de prater om stort sett det samme som jeg og gutta.

Forskning viser også at spill har store fordeler og er en mye bedre form for underholdnig enn passiv TV. Da gitt at man spiller noe mer komplekst enn candy-crush osv. Jeg snakker gladelig om både PC og rollespill med intervjuobjekter på jobb, da det sier mye om kommunikasjonsegenskaper, mentaliseringsevner, motivasjonsfaktorer og kreativitet.

Jeg er vokst opp på bygda, og jeg kjenner nok av den klassiske "NAVern" som sitter hjemme hele dagen og gamer. Dette er de som før satt hjemme og drakk, eller satt på pubben fra den åpna til den stengte. Problemet her er ikke gamingen, men livet og hvor håpløst det er.

Det er svært skjeldent at gamingen er årsaken til at gaming blir et problem. Det er helt andre ting i livet som gjør at man flykter fra virkeligheten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (8 minutter siden):

Jeg er sammen med og har barn med en ufør, og det fungerer helt utmerket det. Å være ufør trenger ikke å bety at man er ubrukelig i hjemmet, det betyr bare at man ikke har nok til overs etter at man har gjort det som trengs for å holde liv i seg og sine til å ha en full jobb ved siden av.

Jeg så en fin kommentar på sykemeldinger (som sikkert også gjelder uføre) når folk klaget over at en på sykemelding var ute og jogget og lekte med barna: Man er sykemeldt fra jobben, ikke livet.
 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Salvesen. said:

Statistikk viser at det er en ekstrem økende trend blandt unge som blir uføre, og det øker mest innenfor de sykdommene som ikke kan valideres eller testes direkte. Det er helt tydelig at mange bare får ett stempel til slutt. Kanskje lider de av angst, men ikke noe mer enn befolkningen ellers hvor majoriteten jobber. Men disse får ikke til å jobbe, så da gir en de bare opp med å skylde på den psykologiske lidelsen. 

Det er jo ikke så rart gitt at vi for alle praktiske formål ikke lenger har et offentlig psykisk helsevesen i Norge. Det har blitt systematisk nedbygget til et nivå hvor psykiske lidelser som kunne vært håndtert hvis de hadde blitt behandlet på et tidligere stadium ender opp med å bli invalidiserende.

Og når pasienter blir avvist av DPS fordi det ikke er økonomisk hensiktsmessig å behandle dem når de ikke allerede har en jobb å gå tilbake til, så er det ikke akkurat enkelt for noen med alvorlige psykiske lidelser å komme seg ut i arbeidslivet.

Problemet er ikke at det er for lett å få innvilget uførepensjon. Problemet er at vi har brutt ned velferdsstaten til et punkt hvor folk ikke får helsehjelpen de trenger og derfor blir uføre. Og jeg kan love deg at det ikke er Høyre som sitter på løsningen.

Angående sammenligningen med Sverige (og andre land), så føler jeg det er passende å minne folk på denne: https://www.idunn.no/doi/epdf/10.18261/spa.40.3.3

Endret av Sutekh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Gaming holder deg "ung".

Gaming kan bidra til å holde hjerne og kropp i sving eller være kilde til inntekt. Hvis noen har glede av en aktivitet, blir det feil at andre skal rakke ned på det.


Jeg var en klossmajor og var på sykehuset jevnlig før jeg begynte med gaming. Etter det har jeg vært på sykehuset to ganger på 30 år. Det er færre besøk enn i løpet av en måned way back. Koordinasjon, fingerferdighet og muskelminne er gull verdt. Jeg hadde ikke det før jeg begynte med spill. Før jeg begynte med spill greide jeg verken å spille et instrument eller fungere generelt. Etterpå gikk livet som en drøm.

Typisk at noen skal se ned på en aktivitet uten en gang å vite hva det går ut på.

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Zepticon skrev (46 minutter siden):

Den metaforiske døren. Dvs hun er frivillig i dette forholdet, og jeg er den jeg er og hun får godta det eller finne seg noe som passer bedre.

Det er ikke noe bedre å se 3 timer TV en kveld, og å game i 3 timer. Som nevnt er gaming hovedarenaen min for sosial omgang med mine barndomsvenner, da disse bor andre plasser i landet. da har vi 3timer i uka der vi prater om livet og stresser ned med gaming samme. Det kan være skytespill, strategi, eller co-op spill. Fruen har en tilsvarende kveld i uken, bare at hun og venninnene møtes fysisk og strikker mens de prater om stort sett det samme som jeg og gutta.

Forskning viser også at spill har store fordeler og er en mye bedre form for underholdnig enn passiv TV. Da gitt at man spiller noe mer komplekst enn candy-crush osv. Jeg snakker gladelig om både PC og rollespill med intervjuobjekter på jobb, da det sier mye om kommunikasjonsegenskaper, mentaliseringsevner, motivasjonsfaktorer og kreativitet.

Jeg er vokst opp på bygda, og jeg kjenner nok av den klassiske "NAVern" som sitter hjemme hele dagen og gamer. Dette er de som før satt hjemme og drakk, eller satt på pubben fra den åpna til den stengte. Problemet her er ikke gamingen, men livet og hvor håpløst det er.

Det er svært skjeldent at gamingen er årsaken til at gaming blir et problem. Det er helt andre ting i livet som gjør at man flykter fra virkeligheten.

Du må være oppi årene som sier frue. FRUE … 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar

For 20 år siden hadde jeg en bekjent som pleide å kjøre to runder rundt øya uten mål og mening hver bidige kveld. Hver runde hver runde var 3-4 mil. Gjerne med pitstop for brus og pølse i brød. Han greide å produsere en 20-300000 km i året på denne aktiviteten. Bortkasting av tid og penger og utallige reparasjoner på bilen samt verditap. En gang kjørte denne fyren 20 mil hver vei, med intet annet ærend enn å kjøpe pølse i brød.

Jeg kan likevel ikke konkludere med at att all bilkjøring er negativ og uten en hensikt. At alle som kjører bil er tullinger

Alle typer aktivitet kan være konstruktiv eller stikk motsatt og uføretrygdede kan være alt fra udugelige til oppegående folk med enkelte helseutfordringer.

Folk er ikke like og får ikke likt resultat av det som fra utsiden kan se ut som samme type folk og/eller aktivitet.

Det er ikke så enkelt som å si at alle gamere driver dank og alle uføretrygdede er ubrukelige mennesker som trekker andre ned i elendigheten.

 

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (40 minutter siden):

Du må være oppi årene som sier frue. FRUE …

Jeg er under 40. Men om det er oppi årene veit jeg ikke. Og der jeg kommer fra heter det "kjerringa". Men hun er et yndig og vakkert vesen fra østlandet, så da må vi si det pent, derfor fruen.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Alt over 29 regnes som "boomers" i dag. 25-åringen som roper at 30-åringene må gå hjem fra byen får tidsnok oppdage hvor rasket 5 år går.
 

Quote

Why are Boomers no longer those born between 1946 and 1964? Why are people in their 30s being referred to as Boomers?

Så yndige er de da ikke der nede. Selv de mest religiøse kan finne på å si "Ta meg hardt i fua."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (19 timer siden):

Ja det er din mening det, jeg vet godt hva gaming er men å se en mann sitte å stirre i en skjerm på noen liksom figurer er ikke bra for noen. Gaming kan også være skadelig. Jeg synes det er usexy går an å ha skikkelige hobbyer som friluftsliv og f.eks golf. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Skadelig? Mus arm???

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (18 timer siden):

Dekorasjon / interiør er da mye mer helhetlig viktig og ikke minst samfunnsrettet enn gaming. Slik underholdning er aldersbetinget så de som holder på med det utover voksenlivet har sikkert noen rasjonelle vansker i større eller mindre grad. Hva konkret er sexy med gaming om du har noen argumenter? Hva er tiltrekkende med det…? 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Bare det at damer ofte har støgg Harry my littlle pony stil i interiør. Hvitt og rosa med teite vaser og fjas.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 249fe...efc

Til TS sitt spørsmål:

Nei jeg hadde ikke blitt sammen med som er uføretrygdet.
Rett å slett fordi det garantert vil legge lås på det jeg vil ha ut av det livet


Attpåtil så vil jeg nok ikke tro på samtlige uføretrygdede.. Kun basert på egen erfaring og det er synd det er sånn.
men når man ikke hører noe annet fra bokstavelig talt fra hva alle andre opplever og har samme erfaring som deg så vil man jo tro det gjelder overalt.

Tok en rask hoderegning og jeg kjenner altså 9 stk som er uføretrygdet. Kun 2 av de vet jeg trenger den hjelpen og er geniune. De andre ønsker bare komfort i livet og jeg har lite til ingen respekt for meningene de har når det kommer til det aller meste.

Det høres hardt og kaldt ut, men jeg tenker nøyaktig det samme om politikere som også kaster bort skattepengene så ta det som et kompliment :) 

Anonymous poster hash: 249fe...efc

Lenke til kommentar

Det er vel ikke gaming som er problemet men alle voksne som sliter med å gjøre aktiviteter om til skattbar inntekt. Det er en rekke måte å få inntekt fra gaming på. Spill er ikke problemet men fravær av evnen til å skape verdi.

Det er flere muligheter. Livestreaming, kjøp av aksjer i spillselskaper, e-sport, blogg, YouTube, skrive spillomtaler freelance, kjøp og salg av "retro".

Det er fult mulig å gjøre penger ut av spillinteressen. Noen tjener penger på spill og noen andre har hjemmebakeri. Min bestemor tjente gode penger på å bake lefser og sy bunader. Folk var villig til å betale gode penger for både tynne og tykke lefser med sukker og kanel. Smørkrem var også en greie.

Folk må få velge hva de vil drive med. En som ikke greier å jobbe 8-16 kan likevel greie å produsere en YouTube-video i uka. Det er mange timers arbeid, men ved å fordele timene kan det være mange nok gode timer i løpet av ei uke til å komme i mål self for en som har papir fra NAV på at han er 100% kaputt. Han er ikke brukelig for en arbeidsgiver som forventer at en ansatt skal komme 5 dager i uka til faste tider, men han kan fremdeles funke til noe. Gamer er et yrke som kan gi trygdede en mulighet for inntekt.

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (7 timer siden):

Mine holdninger ikke gammeldagse det er heller du som er så umoden, du kan godt mene at jeg er kjip, det er din fulle rett. Du  Må ha en kul morfar da for jeg tror de fleste pensjonister i dag synes det er for mye skjermbruk totalt, nå diskuterte jeg dette med mine med-pensjonister i går over kvelds kaffen og de bekreftet at det var for mye skjerm blant dagens unge- for ikke snakke om gaming som før i gamle dager het dataspill. 

Når du mener dataspill er for barn så er nok holdningene dine gammeldags, for det er ganske enkelt ikke sant lenger, blant alle de som vokste opp med dataspill helt tilbake fra sent 70 tall til frem til 2000 er det mange som fremdeles spiller dataspill med andre godt voksne mennesker som nyter det som en avslappende hobby, alene eller sammen med andre, akkurat som store deler av befolkningen, inkludert tidligere statsminister erna solberg, jeg tror det er veldig få voksne mennesker som leker med barbie dukker, men en stor andel av den norske befolkning spiller altså, det kan ikke sammenlignes, i stedet for å synse om noe jeg tror du vet lite om så kan du prøve sammen med din uføre venn, ja hvis du tåler skammen du vil møte hvis dine såkalte høystatus venner oppdager det at du gamer med en simpel ufør da. 

Og det var du som kalte det gaming, bare så det er sagt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

Når du mener dataspill er for barn så er nok holdningene dine gammeldags, for det er ganske enkelt ikke sant lenger, blant alle de som vokste opp med dataspill helt tilbake fra sent 70 tall til frem til 2000 er det mange som fremdeles spiller dataspill med andre godt voksne mennesker som nyter det som en avslappende hobby, alene eller sammen med andre, akkurat som store deler av befolkningen, inkludert tidligere statsminister erna solberg, jeg tror det er veldig få voksne mennesker som leker med barbie dukker, men en stor andel av den norske befolkning spiller altså, det kan ikke sammenlignes, i stedet for å synse om noe jeg tror du vet lite om så kan du prøve sammen med din uføre venn, ja hvis du tåler skammen du vil møte hvis dine såkalte høystatus venner oppdager det at du gamer med en simpel ufør da. 

Og det var du som kalte det gaming, bare så det er sagt. 

Du verden. Sier du det, ja jeg får vel bøye meg i støvet for ungdommen. Du skjønner det at i 1877 kalte vi det for data spill så denne moten var ukjent for meg. Men selvfølgelig må dere få lov å leke dere med gaming selv hvis man kommer på sykehjem. Det er visst det nye, men nå må jeg ta av meg støttestrømpene og hvile meg litt. Jeg fikk for høy puls av denne tråden og det tåler ikke en gammel kropp. Adjø og takk for lærerik debatt. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
2 hours ago, Zepticon said:

Jeg er under 40. Men om det er oppi årene veit jeg ikke. Og der jeg kommer fra heter det "kjerringa". Men hun er et yndig og vakkert vesen fra østlandet, så da må vi si det pent, derfor fruen.

Er det ny blogg/YouTube-kanal på gang? "Boomeren og Fruen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest TS sine innlegg godt og skumlest og scrollet forbi resten. Hvis jeg har forstått det rett: TS er kvinne, sammen med en mann som er ufør, uten ambisjoner i livet og gamer adskillige timer hver dag og er med i crew. TS skjønner at partnerens gaming og uførhet vil bli et tema i familie og vennekrets før eller siden. TS og familien hennes er opptatt av status og liker aktiviteter som friluftsliv, golf og sjakk. Partneren er ufør av psykiske grunner. TS er bekymret for partnerens hjertehelse, puls og kolestrol. TS har lite forståelse for partnerens gaming.

Nå har kanskje dette forholdet hanglet en stund allerede pga ovennevnte, men TS føler hun står på terskelen av et viktig valg angående utsiktene for å kjøpe rekkehus eller enebolig sammen med den uføre kjæresten. TS skjønner at uførhet innebærer økonomiske begrensninger.

_________________________________

På generelt grunnlag (ikke TS) forventer ofte kvinner at en mannlig partner både skal bidra økonomisk og bidra til å påvirke kvinnens egen status. En kvinne som ikke får hverken bedre økonomi eller høyere status av sin mann føler ofte at hun har siktet for lavt. At hun kan gjøre bedre.

_________________________________

Min mening er at TS sin beskrivelse av forholdet neppe vil være bærekraftig over tid. Av mange grunner. Kanskje mest på grunn av at gamingen tærer på forholdet, sett fra hennes vinkel, ikke fra partnerens. Men de andre tingene trekker jo også ned og det snakkes ikke om noen løsning på "konflikten" rundt gamingen. Hverken ved at hun skal klare å endre på mannens hobby eller at hun skal sette seg inn i og forstå hobbyen bedre, ei heller noen tegn til at hun vil godta å bare ha ulike interesser. Hvis dette er uløselig nå - bare se for dere hvordan det ser ut om 1 - 2 - 3 år eller mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...