Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Tenker at "det kommer an på". Ufør kan være så mangt, så det går ikke å si kategorisk "ja" eller "nei". Jeg kan si så mye som at ufør i seg selv ikke ville vært et blankt nei. Som med alle andre, jeg måtte ha blitt kjent med personen, kjemi er uansett det viktigste. Så måtte jeg fått forståelse for situasjonen og utfordringene til vedkommende, og tatt vurderingen derfra.

Ser at tråden har utviklet seg til "kunne du blitt sammen med en gamer", og det blir faktisk "det kommer an på" der også. :wee: Jeg spiller selv, så jeg er ikke negativt innstilt til det, men jeg driver bare "casual" når jeg har en ledig time her og der. Jeg tror ikke jeg hadde klart å være sammen med en som spilte ofte, til faste tider, og lot livet ellers fly forbi fordi spillet var viktigere. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 65ae6...b77 skrev (38 minutter siden):

3-4 timer i uken er jo ok, men nå snakker jeg om gaming hver dag i flere timer i uken og de som har et såkalt man crew, det er usunt.

Men du dro alle over en kam, for du spesifiserte ikke noen tidsbruk. Du bare bastant påstod at gaming er usexy og usunt, og at gamere har rasjonelle vansker.

Gjest 65ae6...b77 skrev (48 minutter siden):

Totalt bortkastet energi , skjønner ikke hva folk får ut av det.

Folk er forskjellige. Jeg er sikker på at det er mye du gjør, som mange ikke forstår hva du får ut av det. Bare fordi du mener en ting, så er ikke det fasit på hva alle andre i verden tenker og føler.

Gjest 65ae6...b77 skrev (40 minutter siden):

Når jeg sa sjakk mente jeg sjakk på brett - sånn man spiller sjakk.

Sånn bortsett fra et fysisk brett, hva er forskjellen på sjakk på nett og sjakk over brett? Selv Magnus Carlsen spiller langt mer nettsjakk enn sjakk over brett. Alle profesjonelle sjakkspillere gjør det. Det finnes hele turneringer, som går over hele året, hvor alt foregår kun på nett. Kun en liten del av deres profesjonelle sjakkspill foregår på brett.

Gjest 65ae6...b77 skrev (45 minutter siden):

Usexy og ikke attraktivt

Det kommer vel an på, og også ut fra hvilken smak man har. Ikke alle "gaming"-rom ser ut som gamingrom. Mitt ser mer ut som et kontor da jeg bruker PC'en til mye mer enn spill.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Uføretrygd og dataspill er jo ikke så ille vanlig.

Som oftest er dataspill noe man driver med i ungdommen og tidlig voksen alder, deretter er det andre hobbyer som ofte tar over.

Dataspill er jo bare en hobby med ufortjent dårlig rykte iforhold til Ludo, Bridge og Sjakk..

Det er bare en hobby, som andre hobbyer. Ser ikke forskjell om noen spiller dataspill eller bruker tid og penger på å fiske på bøgda.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (18 minutter siden):

Jeg er passert 90, og du da. Er du over 18?

Jeg sier holdningene dine er gammeldagse ! Og egentlig ganske kjipe.

 

Gjest 65ae6...b77 skrev (19 minutter siden):

Vel, nå diskuterer vi ikke om jeg er eller ikke er sexy.

Aldri sagt noe om det. 

 

Gjest 65ae6...b77 skrev (20 minutter siden):

Kardemommelovens rammer sier at du skal være snill å grei og det synes jeg ikke du er med meg nå som du mener jeg har gammeldagse holdninger fra 1980.

Det er ikke en mening, det er i bunn og grunn et faktum, du får mene hva du vil, men hvem som er snill og grei her kan vel diskuteres, men med uttalelser som dette 👇 må du regne med litt kritikk, og kritikken er ganske grei, det er veldig få med disse holdningene du har og da tenker jeg ikke bare på spill, men selv min morfar på 95 tenker ikke sånn om gaming, og ihvertfall ikke sånn som du gjør om mennesker.

Gjest 65ae6...b77 skrev (2 timer siden):

Slik underholdning er aldersbetinget så de som holder på med det utover voksenlivet har sikkert noen rasjonelle vansker i større eller mindre grad.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Nukleosid skrev (9 timer siden):

Men du dro alle over en kam, for du spesifiserte ikke noen tidsbruk. Du bare bastant påstod at gaming er usexy og usunt, og at gamere har rasjonelle vansker.

Folk er forskjellige. Jeg er sikker på at det er mye du gjør, som mange ikke forstår hva du får ut av det. Bare fordi du mener en ting, så er ikke det fasit på hva alle andre i verden tenker og føler.

Sånn bortsett fra et fysisk brett, hva er forskjellen på sjakk på nett og sjakk over brett? Selv Magnus Carlsen spiller langt mer nettsjakk enn sjakk over brett. Alle profesjonelle sjakkspillere gjør det. Det finnes hele turneringer, som går over hele året, hvor alt foregår kun på nett. Kun en liten del av deres profesjonelle sjakkspill foregår på brett.

Det kommer vel an på, og også ut fra hvilken smak man har. Ikke alle "gaming"-rom ser ut som gamingrom. Mitt ser mer ut som et kontor da jeg bruker PC'en til mye mer enn spill.

Forskjellen er at det er et sosialt samspill mellom to mennesker enn to bak en skjerm. Det føles mer ekte å spille i samme fysiske rom enn på en datamaskin . Ja det er mulig at jeg tok alle i en kam. Det jeg ser problemer med er når gamingen tar overhånd fra andre sosiale aktiviteter og at det blir en vane slik tannpuss gjør. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

Jeg sier holdningene dine er gammeldagse ! Og egentlig ganske kjipe.

 

Aldri sagt noe om det. 

 

Det er ikke en mening, det er i bunn og grunn et faktum, du får mene hva du vil, men hvem som er snill og grei her kan vel diskuteres, men med uttalelser som dette 👇 må du regne med litt kritikk, og kritikken er ganske grei, det er veldig få med disse holdningene du har og da tenker jeg ikke bare på spill, men selv min morfar på 95 tenker ikke sånn om gaming, og ihvertfall ikke sånn som du gjør om mennesker.

 

Mine holdninger ikke gammeldagse det er heller du som er så umoden, du kan godt mene at jeg er kjip, det er din fulle rett. Du  Må ha en kul morfar da for jeg tror de fleste pensjonister i dag synes det er for mye skjermbruk totalt, nå diskuterte jeg dette med mine med-pensjonister i går over kvelds kaffen og de bekreftet at det var for mye skjerm blant dagens unge- for ikke snakke om gaming som før i gamle dager het dataspill. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (18 timer siden):

Kunne du blitt i forhold med en som var uføre uten ambisjoner i livet? 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Nei, jeg hadde aldri startet et forhold med en som er ufør, eller en uten ambisjoner. Hovedsakelig fordi dette hadde medført at jeg måtte bære den økonomiske belastningen av å ha en partner uten tilstrekkelig lønn til at jeg kan realisere de tingene jeg vil (dyr hobby), og fordi folk uten ambisjoner (ikke nødendigvis karriere) er kjedelige å være sammen med. Men om kona hadde blitt uføre hadde det ikke forandret noe for min del, det er hun jeg har valgt og det valget påvirkes ikke av sykdom hun ikke kan noe for.

Jeg kjenner folk både med og uten uføretrygd som har og ikke har ambisjoner i livet.
For noen som er uføretrygdet er det en ambisjon i seg selv å mestre sykdommen og ha et godt liv.
 

Gjest 65ae6...b77 skrev (18 timer siden):

Målsetninger ei heller ønske om å ha en fremtid i lønnet arbeid. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Rart hvordan det blir sett ned på når man som trygdet ikke vil ha lønnet arbeid, men når folk sparer som gale for å kunne slutte å jobbe som 40åringer så er de stjerner og sååå fornuftige og flinke.

Det er vell ingen som hadde jobba 8-16 om de kunne slippe. Hadde jeg vært rik hadde jeg ikke jobba et sekund. Da hadde jeg brukt noen dager i uka på å dra på forelesninger på NTNU og resten på hobbyer og ungene.

Man kan ha mange ambisjoner i livet som ikke er karreire. Men om man bare vil se TV og dasse rundt hjemme hele dagen uten å strekke seg i noen rettninger innenfor det sykdomen tillater så er dette et dårlig tegn, men dette har ingenting med uføretrygd. Er så mange som bare "er" på jobb og så kommer hjem og "er" hjemme. Dag etter dag, uten å ville noe som helst.
 

Gjest 65ae6...b77 skrev (18 timer siden):

Ja det er mulig jeg er fordomsfull men jeg synes også det er noe nedrig over spørsmålet som vil komme om hva han driver med, så sier han at han er ufør. Det er ganske flaut for oss begge… 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Det er du. Om du synes det er flaut er det nok best å spare han for dette forholdet. Lite som er så ødeleggende som at den man elsker er flau over noe man ikke kan noe for.

Det er ingenting flaut med å være ufør.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (10 timer siden):

Så det var snakk om sjakk tidligere. Sjakk er jo i bunn å grunn analog gaming. 

Supersexy greier det.

Jepp.

Hadde de opprinnelige utviklerne av Sjakk hatt tilgang på Total War spillene hadde de spilt dem istedet.

Og hadde de opprinnelige utviklerne av Go hatt tilgang på Europa Universalis spillene hadde de spilt dem istedet (men de hadde hett Seria* Universalis, selvfølgelig).

Og dette sier jeg ikke for å rakke ned på sjakk (som jeg har spilt i 40 år) eller Go (som jeg aldri har spilt men har lyst til å lære).

*=Seria=«Silkelandet»=Kina på latin

Endret av Entern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 timer siden):

Uføretrygd og dataspill er jo ikke så ille vanlig.

Som oftest er dataspill noe man driver med i ungdommen og tidlig voksen alder, deretter er det andre hobbyer som ofte tar over.

Dataspill er jo bare en hobby med ufortjent dårlig rykte iforhold til Ludo, Bridge og Sjakk..

Det er bare en hobby, som andre hobbyer. Ser ikke forskjell om noen spiller dataspill eller bruker tid og penger på å fiske på bøgda.

Jepp, helt enig. Egentlig rart brettspill har bedre rykte - det er vel bare fordi de er eldre, tenker jeg, ikke at jeg har noe som helst imot brettspill. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (12 timer siden):

Stressmestring kan tilføres ved sjakk, det er angst reduserende og bedre for hjertet.  Ved gaming og spesielt gaming hvor man blir engasjert øker stresshormonene i kroppen og medfører blant annet svetting, og høy puls. Når man har hvilepuls. Det sier seg selv at dette ikke er Sundt i lengden, spesielt ikke hvis man har høyt kolesterol fra før. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Kommer vel an på spillet, rundebaserte spill er ikke stressende, de kan være vanskelige og krevende for all del, men du kan ta så lang tenkepause du vil, svette er helt unødvendig 😀

De største spillene i roguelike sjangeren er alle sammen rundebasert. De er også svært vanskelige og krevende. Og de fleste er gratis å laste ned 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (1 time siden):

Forskjellen er at det er et sosialt samspill mellom to mennesker enn to bak en skjerm. Det føles mer ekte å spille i samme fysiske rom enn på en datamaskin . Ja det er mulig at jeg tok alle i en kam. Det jeg ser problemer med er når gamingen tar overhånd fra andre sosiale aktiviteter og at det blir en vane slik tannpuss gjør. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Sjakk er online så det er to mennesker, er det som er spennende iforhold til å spille mot datamaskinen.

Sjakk analogt er kult, men er år og dag mellom at jeg spiller det, fordi få andre spiller eller gidder spille det.

Jeg gamer litt jeg også, men typisk puzzle og tenkespill..

Lenke til kommentar

Nå hadde jeg jo også lest hele tråden. Tror egentlig du bare skal droppe fyren. Han er åpenbart ikke "god" nok for deg, og da skal han slippe å plages med kvinnfolk som er gammeldagse og umodne.

Men det er jo bestandig det samme. Kvinner som sitter å glor i timesvis på ørten realityserier klager over mannfolk som gamer. Veldig spent på hva du driver med siden du er så mye bedre enn han? Å se TV er objektivt værre enn å spille dataspill da det er 100% passivt og ikke gir noen form for mestring eller utfordring. Det er ren bedøvelse.

Alt som tar overhånd er problematisk. Det finnes de som kun spiller golf, der det er alt som står i hodet på dem. De tenker bare på å komme seg ut og slå ball, og driter i unger, kone og hva det er. Det samme gjelder alkohol, jobb, gaming, sjakk, fotball, og TV.

Som sivilingeniør med kunder i petroleumsbransjen, gift med psykolog, med årslønner som matcher utdanning bruker jeg tiden min både på Lego rollespill og gaming. Jeg har ingen store "ambisjoner" på jobb og er svært komfortabel der jeg er, med god lønn. Livet mitt er ikke jobb, jobb er nødvendig for å ha mat.

Gaming med mine tre barndomskompiser som bor på helt andre sider av landet enn meg, og der gaming er vår sosiale catch up. Samtlige har kone og barn, og samtlige av dem har høyere utdanning. Rollespill med terninger og miniatyrer med kolleger fra jobb (et av norges størtste konsulentselskaper), og skruing av gammle biler i garasjen med kompisene mine her jeg bor (mekaniker, gründer, grafisk designer, journalist, bankansatt, politi, kokk og byggningsnigeniør).

Jeg driter i hva kona synes om gaming, bilskruing eller rollespill. Det er min greie og om hun ikke godtar det så vet hun hvor døren er. Det går ikke ut over hverken vår tid eller familietid. Jeg driter også i hva hun bruker sin egentid på. Selvsagt er det "flaut" at hun bruker 3-4 kvelder å binge et eller annet realityprogram om gamle kjerringer som skal date sønnene til hverandre, men who cares? Hun er fantastisk på alt som betyr noe, og hva hun gjør med sin egentid har jeg ingenting med så lenge det gir henne poistiv energi og overskudd til livets utfrodringer. 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Zepticon skrev (45 minutter siden):

Nå hadde jeg jo også lest hele tråden. Tror egentlig du bare skal droppe fyren. Han er åpenbart ikke "god" nok for deg, og da skal han slippe å plages med kvinnfolk som er gammeldagse og umodne.

Men det er jo bestandig det samme. Kvinner som sitter å glor i timesvis på ørten realityserier klager over mannfolk som gamer. Veldig spent på hva du driver med siden du er så mye bedre enn han? Å se TV er objektivt værre enn å spille dataspill da det er 100% passivt og ikke gir noen form for mestring eller utfordring. Det er ren bedøvelse.

Alt som tar overhånd er problematisk. Det finnes de som kun spiller golf, der det er alt som står i hodet på dem. De tenker bare på å komme seg ut og slå ball, og driter i unger, kone og hva det er. Det samme gjelder alkohol, jobb, gaming, sjakk, fotball, og TV.

Som sivilingeniør med kunder i petroleumsbransjen, gift med psykolog, med årslønner som matcher utdanning bruker jeg tiden min både på Lego rollespill og gaming. Jeg har ingen store "ambisjoner" på jobb og er svært komfortabel der jeg er, med god lønn. Livet mitt er ikke jobb, jobb er nødvendig for å ha mat.

Gaming med mine tre barndomskompiser som bor på helt andre sider av landet enn meg, og der gaming er vår sosiale catch up. Samtlige har kone og barn, og samtlige av dem har høyere utdanning. Rollespill med terninger og miniatyrer med kolleger fra jobb (et av norges størtste konsulentselskaper), og skruing av gammle biler i garasjen med kompisene mine her jeg bor (mekaniker, gründer, grafisk designer, journalist, bankansatt, politi, kokk og byggningsnigeniør).

Jeg driter i hva kona synes om gaming, bilskruing eller rollespill. Det er min greie og om hun ikke godtar det så vet hun hvor døren er. Det går ikke ut over hverken vår tid eller familietid. Jeg driter også i hva hun bruker sin egentid på. Selvsagt er det "flaut" at hun bruker 3-4 kvelder å binge et eller annet realityprogram om gamle kjerringer som skal date sønnene til hverandre, men who cares? Hun er fantastisk på alt som betyr noe, og hva hun gjør med sin egentid har jeg ingenting med så lenge det gir henne poistiv energi og overskudd til livets utfrodringer. 

 

Hun vet hvor døren er? Er det du er eier da der dere bor siden du kan bruke den uttalen der? Jeg er ikke gammeldags. Jeg prøver å forstå dere menn og denne gamingen. Jeg ser på svenske Hollywood fruer, som er svært meningsfylt for meg. Men tv underholdning har jo alle. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 77c1d...246
1 hour ago, Zepticon said:

Nei, jeg hadde aldri startet et forhold med en som er ufør, eller en uten ambisjoner. Hovedsakelig fordi dette hadde medført at jeg måtte bære den økonomiske belastningen av å ha en partner uten tilstrekkelig lønn til at jeg kan realisere de tingene jeg vil (dyr hobby),
 

Denne kommentaren og flere andre kommentarer tidligere tar det for gitt at den som er ufør er en økonomisk belastning. Det skal man ikke ta for gitt. Uføre kan ha god økonomi og faktisk være økonomisk uavhengige.

Jeg oppfattet ikke premisset for diskusjonen at det skal handle om ufør på minstepensjon (men selv en på minstepensjon kan være velstående).

 

10 minutes ago, Guest 65ae6...b77 said:

 Jeg ser på svenske Hollywood fruer, som er svært meningsfylt for meg. Men tv underholdning har jo alle. 

 

Mye som kan sies om slike TV-serier, og sammenligne det med gaming, men jeg skal respektfult la være. Bare nyt Hollywoodfruene du. :)

 

Anonymous poster hash: 77c1d...246

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...